Rodičovská mediace digitálních technologií David Šmahel Rizika a příležitosti internetu §Content §Sledování nevhodných obsahů §Učení nových informací §Contact §Nevhodné správy zasílané neznámými lidmi §Zvyšování sociálních kompetencí §Conduct §Online agrese §Prostor pro vyjádřený své identity § §(Livingstone, Mascheroni, & Staksrud, 2017) Výsledek obrázku pro contact icon Výsledek obrázku pro content icon Výsledek obrázku pro conduct icon Mediační strategie §Aktivní mediace – rodič je poblíž dítěte, diskutuje nebo sdílí online aktivity s dítětem, rodič učí dítě, jak používat internet §Restriktivní mediace – stanovování pravidel omezujících používání technologií §Monitorování – rodič sleduje, co dělá dítě online §Technické mediace – rodičovské filtry, SW § §(Livingstone, Ólafsson, et al., 2017) • •4 Výřez obrazovky •Aktivní mediace v EU •(EU Kids Online 2010) •5 Výřez obrazovky •Monitorování •6 Výřez obrazovky •Rodiče x děti: používání SW pro mediaci •7 Výřez obrazovky Výřez obrazovky Mediační strategie §Původní dělení (active, restrictive, co-use) je inspirované mediací televize §Nejnovější zjištění rozdělují mediaci na: §Enabling •Poskytuje možnost také příležitostem technologií •Posiluje interakce rodič-dítě •Iniciace mediace dítětem §Restrictive •Omezování používání technologií •Ohrožuje „children’s agency“ •V případě potíží neinformuje rodiče • •(Livingstone, Ólafsson, et al., 2017) • Výsledek obrázku pro enabling icon SouvisejÃcà obrázek Co víme o rodičovské mediaci – představení výzkumu §Rodiče (pečující osoby) ve věku 25-65 let s dětmi ve věku 6-14 let § §Francie, Německo, Nizozemí, Španělsko, Polsko, Itálie, Švédsko, UK § §800 rozhovorů v každé krajině (N = 6,400) § §Reprezentativní soubor, random sampling podle věkových kvót (25–34, 35–49, and 50–64 • (Livingstone, Ólafsson, et al., 2017) § Co víme o rodičovské mediaci - výsledky §Nepřekvapivě – v souladu s dalšími výzkumy: §Mladší děti – více rodičovské mediace §Dívky – více restriktivní mediace § § Výsledek obrázku pro girls icon Výsledek obrázku pro girls icon Co víme o rodičovské mediaci - výsledky §Nepřekvapivě – v souladu s dalšími výzkumy: §Mladší děti – víc rodičovské mediace §Dívky – víc restriktivní mediace § § Výsledek obrázku pro digital skills § §Překvapivě §V mediaci hráli roli • digital skills rodičů i dětí • (hodnoceno rodiči) (Livingstone, Ólafsson, et al., 2017) • Výsledek obrázku pro girls icon Výsledek obrázku pro girls icon Role digital skills v mediaci - rodiče §Rodiče jsou více restriktivní pokus sami sebe hodnotí jako méně schopné v digital skills § §Čím lépe rodiče hodnotí své digital skills tím více preferují enabling mediation. § •(Livingstone, Ólafsson, et al., 2017) § Výsledek obrázku pro parents digital skills icon Role digital skills v mediaci – děti §Rodiče preferují restriktivní mediaci pokud hodnotí digital skills svých dětí jako nižší §Rodiče preferující enabling mediation hodnotí digital skills svých dětí jako vyšší Výsledek obrázku pro children digital skills icon (Livingstone, Ólafsson, et al., 2017) Role digital skills v mediaci – děti §Rodiče preferují restriktivní mediaci pokud hodnotí digital skills svých dětí jako nižší §Rodiče preferující enabling mediation hodnotí digital skills svých dětí jako vyšší Výsledek obrázku pro children digital skills icon §Rodiče reagují na kompetence a zkušenosti dětí s používáním internetu. §U méně zkušených děti preferují strategie zabraňující rizikům. §S narůstajícími kompetencemi jich podporují a povzbuzují v používaní internetu. (Livingstone, Ólafsson, et al., 2017) Co s toho plyne pro rodičovskou mediaci §Enabling mediation §více spojená také s příležitostmi internetu, §zvyšuje šance vytavení se riziku §Restrictive mediation §méně spojená s příležitostmi §méně spojená s riziky § §(Livingstone, Ólafsson, et al., 2017) § Výsledek obrázku pro happy smiles web icon Vliv užívání medií rodiči na děti §N = 1,381 rodičů, kteří mají alespoň jedno dítě v věku 0-7 let § §Jako používání různých medií rodiči, ovlivňuje používání medií dětmi § (Nikken, 2017) § §Rodiče jako „role models“ – dítě se učím pozorováním aktivit rodiče § (Šmahelová, et al., 2017) § § § § Související obrázek Vliv užívání medií rodiči na děti §Přibližně čtvrtina dětí vyrůstá v domácnostech, kde rodiče tráví méně než hodinu času denně používáním medií (tištených i digitálních) §Oproti tomu další čtvrtina vyrůstá v rodinách, kde rodiče tráví šest a půl hodiny denně (v rámci svého volného času) používáním medií (tištených i digitálních) §Roli hraje ne jenom čas strávený používáním medií, ale i používání konkrétního média (tablet, smartphone, Pc…) a jeho umístnění v domácnosti § (Nikken, 2017) § Výsledek obrázku pro time clocks icon Výsledek obrázku pro time clocks icon Výsledek obrázku pro time clocks icon Vliv užívání medií rodiči na děti – 4 typy rodin §Low users §Vyšší vzdělání, vyšší příjem §Děti na technologiích tráví víc času než jejich rodiče §Děti tráví méně času sledováním videí pro zábavu, ale také sledováním vzdělávacího obsahu §Moderate users §Vyšší vzdělání, vyšší příjem §Dětí tráví víc času používáním tištěných medií a videí s edukačním obsahem §Rodiče jsou pozitivně nastaveni k používání technologií § (Nikken, 2017) § Výsledek obrázku pro technology family icon Vliv užívání medií rodiči na děti – 4 typy rodin §Heavy users §Nižší vzdělání, nižší příjem §Vlastní více zařízení §Děti sledují videa pro zábavu, hrají edukační hry a čtou příběhy §Very heavy users §Nižší vzdělání, nižší příjem §Děti tráví 3 hodiny používáním médií – z toho 2 sledováním televize a používáním tabletů §Vlastní více zařízení a dětí mají častěji zařízení ve svém pokoji § (Nikken, 2017) § Výsledek obrázku pro technology family icon § § § § § § § § §(Nikken, 2017) § Užívání mediačních strategií u malých dětí §Upozaděné mediační strategie orientované na rizika §Aktuální v budoucnosti §Rodiče se obávají a spájejí mediační strategie především se sociálními aspekty (používání SNS) §Preferované mediační strategie spojené s příležitostmi §Digital skills §Volnočasové aktivity §Praktické užívaní technologií §Edukační aktivity § §(Šmahelová, et al., 2017) Výsledek obrázku pro technology family icon Kontextuální faktory a mediace malých dětí §Čas §Pracovní dní, prázdniny §Ráno, večer – rituály §Rychlá změna v čase u různých trendů (nové hry atd.) §Místo §U doktora, v aute, restauraci, u babičky, u kamaráda §Speciální události §Choroba, špatné počasí §Když rodiče pracují, potřebují čas pro sebe („babysitter“) §Když jsou děti samé §(Šmahelová, et al., 2017, Zaman et al., 2016) Dítě jako spolutvůrce mediačních strategií §Technologie rodiče vnímají jako § přirozenou součást života jejích dětí §Děti interagují s rodiči §Iniciují mediaci, když to potřebují §Hovoří o problémech, které nastanou s používáním technologií §Děti se ptají různé věci související s používáním technologií, jsou zvědavé §Reakce dítěte na technologie z pohledu rodiče §Technologie jako jedna z možností §Technologie jako preferovaná aktivita Výsledek obrázku pro technology family icon Reakce dítěte na technologie z pohledu rodiče - Technologie jako jedna z možností §Dítě nedává technologiím speciální místo §Používá jich v kontextu jiných aktivit: sport, hry s kamarády, koníčky, pobyt venku §Dítě skončí s technologií samo, nebo když ho rodič požádá §Technologie jsou „jedna z možností“ §Mají tendence stanovovat míň pravidel a restrikcí Výsledek obrázku pro activities icon Výsledek obrázku pro activities icon Výsledek obrázku pro activities icon Související obrázek Související obrázek Reakce dítěte na technologie z pohledu rodiče - Technologie jako preferovaná aktivita §Dítě upřednostňuje technologie jako oblíbenou aktivitu §Dítě není schopné samo skončit aktivity na technologiích, někdy ani po žádosti rodiče §Dítě je fascinované technologiemi §Technologie chce použít, když jsou dostupné §Mají tendence stanovovat více pravidel a více restrikcí, také věnují více času vysvětlování různých jevů spojených s technologiemi Výsledek obrázku pro technology usage icon Mediace dítěte online a SW: funkce SW §Omezení času §Omezení obsahu §Omezení aktivit §Monitorování a sledování § Výsledek obrázku pro technology usage icon Mediace dítěte online a SW §Implementace: operační systém, browsery, speciální SW, mobily, domácí sítě, hrací konzoly §Kdo implementuje SW: operátoři telekomunikací, SW firmy, provozovatelé sociálních sítí, herních platforem nebo poskytovatelé obsahu Výsledek obrázku pro technology usage icon Efektivita mediace s využitím SW §Různorodost výsledků výzkumu – odpověď není zatím jasná §Filtrování, blokování a monitorování má „mírný efekt“ na náhodné a záměrné vystavení pornografickým materiálům dětmi a dospívajícími (USA – Wolak, Mitchell & Finkelhor, 2007) §Stejný efekt mělo, když rodiče absolvovaly kurz ohledně online bezpečnosti – bylo to dokonce efektivnější pro redukování nechtěného vystevení (Wolak, Mitchell & Finkelhor, 2007) §Jiné studie nepotvrdily efekt rodičovského SW na online rizika (Durager & Livingstone, 2012) §Jedna studie zjistila, že používání blokujícího SW bylo asociováno se zvýšenými riziky pro děti (Sasson & Mesch, 2014) §Kdo takový SW používá? Častěji rodiče dětí 10-15 let, rodiče, které nevěří svým dětem ohledně sledování sexuálních obsahů (Mitchell, Finkelhor, & Wolak, 2005). § § Budoucnost SW pro rodičovskou regulaci §Restriktivní SW se neukazuje jako efektivní + restrikce se neukazuje být nejlepším nástrojem mediování dětí §Rodiče by neměly být příliš kontrolující nebo protektivní – může to negativně ovlivnit vývoj dítěte (Janssens et al., 2015) §Nový rodičovský SW by měl směřovat spíše k povzbuzení komunikace mezi rodičem a dítětem (Hashish, Bunt, & Young, 2014) §SW by měl spíše povzbuzovat vzdělanost (digital literacy) dětí i jejich rodičů než je pouze omezovat §Sw by měl spíše povzbuzovat zájem rodičů o to, co děti dělají, než pouze zakazovat § Literatura §Livingstone, S., Ólafsson, K., Helsper, E. J., Lupiáñez-Villanueva, F., Veltri, G. A., & Folkvord, F. (2017). Maximizing opportunities and minimizing risks for children online: The role of digital skills in emerging strategies of parental mediation. Journal of Communication,67, 82–105. http://dx.doi.org/10.1111/jcom.12277 §Livingstone, S., Mascheroni, G., & Staksrud, E. (2017). European research on children’s internet use: Assessing the past, anticipating the future. New Media & Society. https://doi.org/10.1177/1461444816685930 §Nikken, P. (2017). Implications of low or high media use among parents for young children’s media use. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 11(3), article 1. http://dx.doi.org/10.5817/CP2017-3-1 §Smahelova, M., Juhová, D., Cermak, I., & Smahel, D. (2017). Mediation of young children’s digital technology use: The parents’ perspective. Cyberpsychology: Journal of Psychosocial Research on Cyberspace, 11(3), article 4. http://dx.doi.org/10.5817/CP2017-3-4 §Zaman, B., Nouwen, M., Vanattenhoven, J., de Ferrerre, E., & Van Looy, J. (2016). A qualitative inquiry into the contextualized parental mediation practices of young children’s digital media use at home. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 60, 1-22. http://dx.doi.org/10.1080/08838151.2015.1127240 § 30 §Dekuji za pozornost 31