krmicek@jic.cz • Je podnikání pro mě? • Co je inovace? • Proč startupy neuspějí? • Host - příběh podnikatele + diskuse • Lean metodologie a tři fáze startupu • Kde začít: zákazník, problém, řešení • Jak poznat trh Which path choose you will? • Co od podnikání očekávám? • Čeho chci podnikáním dosáhnout? • Co jsem ochoten obětovat? • Co je první nevratný krok? • Kdy jsem zažil „flow“? Co mě opravdu baví? • Moje klíčové dovednosti a schopnosti (talenty) • Proč chci podnikat? (Případně proč bych někdy zkusil podnikat?) A Success Story Zdroj: M. Hinoul „Inovace nemají co do činění s velikostí R&D rozpočtu … nejsou o penězích. Je to o lidech, které máte, jak jsou vedení, a jak vám to myslí“ ? of 10startups fail 9 of 10startups fail • There is a better way • These big failures can be avoided • A lot more of learning, turning it into successful business model “Customer is the most important part of your production line” Time is your critital resource. Learn fast Fail fast Succeed faster • Key question: Do I have a problem worth solving? – Is it something customers want? (must-have) – Will they pay for it? If not, who will? (viable) – Can it be solved? (feasible) • Qualitative customer observation and interviewing techniques • no prototype yet, just demo/interviews/sketches/… • Key question: Have I built something people want? – build MVP and test/develop it with customers – number of paying customers is growing • Use both qualitative and quantitative metrics • Product/Market Fit - first significant milestone A smallest solution that delivers customer value • Key question: How do I accelerate growth? • Focus toward growth or scaling your business model • Pivot Before Product/Market Fit, Optimize After Pivot I am not leaving you. I am pivoting to another man. • Interview jeden na jednoho • Ověřujete jen problém, ne řešení • Zjišťujete, jak nyní problém řeší, co mu vyhovuje, nevyhovuje, co využívá apod. • Každý aspoň 2 interview • Jakmile budete mít – v týmu dát dohromady hlavní zjištění • There are maybe customers, but is your business viable? Sustainable? – Enough size of markets? – Trends in the market? Future? – Competitors? • Desk research • Google, databases, statistics, internet • Trend analysis, forecasts • Market size, competition, segments, … • Resources as • List your main three competitors and learn from them – week spots, strong spots, presence, trends, geographical presence, • Estimate size of your market – CZ/EU/World? • Je podnikání pro mě? • Co je inovace? • Proč startupy neuspějí? • Host - příběh podnikatele + diskuse • Lean metodologie a tři fáze startupu • Kde začít: zákazník, problém, řešení • Jak poznat trh – rozhovory + sekundární pr. • Každý tým dodefinovat: – název týmu – jména lidí v týmu – jednovětný popis nápadu – kdo bude uživatel/zákazník – jaký to řeší problém • Poslat emailem na krmicek@jic.cz do úterý 3.4. • Landing page • Customer interviews • Online survey • Pre-order offer Co je Landing page - jednoduchá webová stránka - cílem je přesvědčit návštěvníky k nějaké akci (Call To Action - CTA) - registrace, zanechání emailu, nákup aplikace, … - větší „conversion rate“ než klasická home page 1. One person at a time 2. Know your goals and questions ahead 3. Separate behavior and feedback interview 4. Listen to things you don’t want to hear 5. Disarm “politeness” training 6. Ask open ended questions 7. Listen, don’t talk 8. Encourage but don’t influence 9. Follow your nose and drill down 10. Parrot back or misrepresent to confirm 11. Ask for introductions 12. Write up your notes as quickly as poss. Source: http://giffconstable.com/2012/12/12-tips-for-early-customer-development-interviews-revision-3/ • easy to distribute to many respondents • difficult to target on right audience/possible customers • free online systems – Survio.com – surveymonkey.com – Google Docs • better for quantitative analysis 1. Write questions that are simple and to the point 2. Use words with clear meanings 3. Limit the number of ranking options 4. In a multiple choice question, cover all options without overlapping 5. Avoid double-barreled questions 6. Offer an “out” for questions that don’t apply 7. Avoid offering too few or too many options 8. Make recall easy • There are only few key actions, that really matter. • Focus on them and ignore the rest. • Identify next significant key objective: – Less than 3 months – Customer based – Measurable • Break it into actions/next steps S čím bych podnikal? • Produkt nebo služba Komu bych prodával? • Kdo (a proč) bude mým zákazníkem V jakých podmínkách bych podnikal? • Analýza odvětví – trh, konkurence, dodavatelé atd. Jak bych vydělával? • příjmový model (business model) Za co bych podnikal? • Kde na to vezmu