IB112 Matematické základy_100 minut_24. května 2012 1. (15 bodů) Na množině všech celých čísel Z definujeme relace R a S pro všechna x, y G Z předpisy: (x,y) E R <í=4> x ■ y > 0 (x, y) G S1 <í=> x • y > 0 nebo x = y = 0 Pro každou relaci rozhodněte, zda se jedná o ekvivalenci. Pokud se o ekvivalenci nejedná, zdůvodněte proč. Pokud se o ekvivalenci jedná, určete počet tříd rozkladu množiny Z podle této ekvivalence a tyto třídy popište. 2. (10 bodů) Definujte pojmy zobrazení & surjektivní zobrazení. 3. (10 bodů) Nalezněte interpretace dokazující, že predikátová formule (\/x)(3y)(R(x,y) A — x < y a (x je sudé nebo x = y) (x, y) G S1 <í=> x < y a x je sudé Pro každou relaci rozhodnete, zda se jedná o uspořádání. Pokud se o uspořádání nejedná, zdůvodněte proč. Pokud se o uspořádání jedná, nakreslete odpovídající Hasseův diagram. 2. (10 bodu) Nalezněte totální zobrazení f:Z —> N, které bude prosté, ale nebude bijekcí. 3. (10 bodů) K formuli (b =>• ->a) =>• c sestrojte ekvivalentní formuli v DNF a ekvivalentní formuli v CNF. 4. (20 bodů) Vyřešte soustavu lineárních rovnic: 3x + 2y = 19 + 7 z 3x + 2z + 10 = 4y + 5x 3x - 10 = í-ÍOy-z 5. (10 bodů) Kolika způsoby se může 20 studentů rozdělit do čtyřčlenných týmů? 6. (20 bodů) Provedli jsme průzkum publikační činnosti u doktorských studentů FI. Zaznamenávali jsme počet odstudovaných semestrů a počet publikací. Naměřené výsledky ve formě dvojrozměrného datového souboru jsou následující: í3 2\ 4 6 5 11 1 4 7 6 7 13 3 3 5 5 6 28 \5 12/ Spočítejte aritmetický průměr a směrodatné odchylky obou měřených znaků. Dále spočítejte koeficient korelace. 7. (15 bodů) Definujte pojmy tok v síti (G, z,s,w) a velikost toku. IB112 Matematické základy_100 minut_27. června 2012 1. (15 bodů) Na množině všech celých čísel N definujeme relace R a S pro všechna x, y G N předpisy: (x, y) E R <í=> x = y nebo y = 0 (x, y) G S1 <í=> x = y nebo y = 0 nebo y = 1 Pro každou relaci rozhodněte, zda se jedná o uspořádání. Pokud se o uspořádání nejedná, zdůvodněte proč. Pokud se o uspořádání jedná, určete nejmenší, největší, maximální a minimální prvky množiny N s tímto uspořádáním. 2. (10 bodů) Definujte pojem rozklad 1Z množiny A. 3. (10 bodů) Zjistěte, jestli formule b V c logicky vyplývá z množiny formulí {^(a A b), -n(a A c) => b}. 4. (20 bodů) Vyřešte následující soustavu lineárních rovnic. 3x + 2y = 19 + 7z 3x + 2z + 10 = 4y + 5x 3x + 2y + 5 = 5z + x + 7y 5. (10 bodů) Uvažme následující dva jevy při hodu dvěma kostkami. jev A: "padne součet dělitelný třemi" jev B: "padne součet alespoň 8" Určete pravděpodobnosti P (A), P(B), P(B\A). 6. (15 bodů) Provedli jsme průzkum hmotnosti zavazadel studentů studentů FI. Naměřené výsledky jsou v kilogramech: 4,5,1,6,3,4,15,3,7,2,5,9,4,12 Určete variační obor, rozpětí, modus, medián a horní a dolní kvartil. 7. (20 bodů) Uvažme následující graf: (a) Určete vrcholovou a hranovou souvislost tohoto grafu. (b) Kolik různých koster má tento graf? Všechny kostry nakreslete. (c) Kolik různých koster má uvedený graf, počítáme-li všechny izomorfní kostry jako jednu?