Dialogové systémy Dialogové systémy kooperativního dialogu Iniciativa zpětná vazba v dialogu Další aspekty dialogových strategií Luděk Bártek Laboratoř vyhledávání a dialogu, Fakulta Informatiky Masarykovy Univerzity, Brno jaro 2019 Základní pojmy Dialogové systémy Luděk Bártek Dialog - rozhovor dvou a více účastníku (sled promluv) Promluva - Souvislé sdělení, které učiní jeden účastník dialogu směrem k druhému. Obrat - Promluva a reakce druhého účastníka na ni. Dialogová strategie ■ Postup, který k dané promluvě přiřazuje následující promluvu. ■ Využívá znalost stavu dialogu: ■ zadané a požadované informace ■ schopnosti účastníků dialogu Je vlastností každého účastníka dialogu Základní pojmy Dialogová komunikace Dialogové systémy Luděk Bártek Hodnotící funkce: ■ funkce přiřazující každému dialogu reálné číslo. ■ Označuje se E(Ľ), kde L je dialog. Dialogová komunikace - Uspořádaná čtveřice M = (S1,S2,E1,E2) ■ S/, / G {1, 2} - dialogová strategie příslušného účastníka. ■ E/, / G {1, 2} - hodnotící funkce příslušného účastníka. Základní pojmy Kooperativita dialogu Dialogové systémy Luděk Bártek Dialogovou komunikaci M = (Si, S2, Ei, £2) nazveme: ■ Kooperativním Ei = E2. Oba účastníci dialogu mají stejný cíl a snaží se spolupracovat. ■ Nekooperativní m Ei 7^ E2. Cíle obou účastníků dialogu se odlišují. ■ S nulovým součtem m Ei = — E2. Cíle obou účastníků dialogu jsou protichůdné. Toto hodnocení vychází z teorie her: ■ na dialog lze pohlížet jako na hru dvou účastníků. Pravidla pro vedení kooperativního dialogu Dialogové systémy Luděk Bártek Dialogový systém by se měl snažit o kooperativní dialog. Autor Herbert Paul Grice - anglický jazykovědec. Aspekt informativnosti: O Buď přiměřeně informativní - ne méně než je potřeba, ale ani ne více než je potřeba. Aspekt přesvědčivosti: O Neuváděj nepravdivé informace. B Neuváděj informace, které nelze dokázat nebo doložit. Aspekt způsobu: O Informace v replice by měla být co nejvíce explicitní. Vyhýbejte se nejednoznačnostem. Usilujte o stručnost. Buďte disciplinovaní, udržujte v dialogu pořádek. Pravidla pro vedení kooperativního dialogu pokračování Dialogové systémy Luděk Bártek Aspekt zdvořilosti, empatie a etiky: Minimalizujte nároky vůči komunikačnímu partnerovi, maximalizujte výhody pro něj. Minimalizujte nedostatky komunikačního partnera a maximalizujte jeho přednosti. Maximalizujte souhlas s partnerem a minimalizujte jeho nesouhlas. Maximalizujte empatii vůči partnerovi. Aspekt asymetrie: O Informujte uživatele o všech důležitých charakteristikách, které vybočují z očekávaného normálního průběhu dialogu, a která by měl vzít v úvahu k zajištění kooperativity. Zajistěte stručné, avšak dostatečné informování uživatele o možnostech systému a jeho omezeních. Informujte srozumitelně a dostatečně o způsobu interakce se systémem. Pravidla pro vedení kooperativního dialogu Komunikace člověk — počítač Dialogové systémy Luděk Bártek Aspekt znalostí a schopností: O Vezměte v úvahu relevantní znalosti uživatele. Vezměte v úvahu možné uživatelovy chybné analogie. Rozlišujte mezi začínajícím a zkušeným uživatelem systému. Vezměte v úvahu legitimní představy uživatele o znalostech a schopnostech systému. Aspekt vyjasňování a odstraňování chyb: O V případě selhání komunikace iniciujte meta komunikaci zajišťující odstranění chyby nebo její vysvětlení. B Zajistěte vysvětlující meta komunikaci v případě nekonsistentních nebo nejednoznačných uživatelových vstupních dat. Aspekty komunikace kooperativního dialogového systému Dialogové systémy Luděk Bártek Dialogový systém při komunikaci s uživatelem by měl brát ohled na následující aspekty: ■ aspekt informativnosti ■ aspekt přesvědčivosti ■ aspekt způsobu ■ aspekty zdvořilosti, empatie a etiky ■ aspekt asymetrie ■ aspekt znalostí a schopností uživatele ■ aspekt vyjasňování a odstraňování chyb. Iniciativa v dialogu Dialogové systémy Luděk Bártek Další krok dialogu je vždy určen dialogovou strategií jedné z komunikujících stran. ■ Jedna strana klade dotazy, druhá na ně odpovídá. V případě komunikace člověk — počítač lze rozlišit: ■ dialog s iniciativou uživatele ■ dialog s iniciativou systému ■ dialog se smíšenou iniciativou. Reálné systémy používají: ■ dialogy se smíšenou iniciativou ■ dialogy s iniciativou systému. Iniciativa v dialogu Příklady Dialogové systémy Luděk Bártek Dialog s iniciativou systému: Systém: Zadejte Vaše uživatelské jméno Uživatel: xyz Systém: Aby Vás bylo možné ověřit řekněte větu „Můj hlas je můj pas. Ověř si mě." Uživatel: Můj hlas je můj pas. Ověř si mě. Dialog se smíšenou iniciativou: Uživatel: Chtěl bych je dnes vlakem z Adamova do Kerkyry. Systém: Chcete nalézt přímý spoj nebo spojení s přestupy? Uživatel: Chtěl bych jet bez přestupů. Systém: Je mi líto, ale přímý vlak z Adamova do Kerkyry nejezdí. Zpětná vazba v dialogovém systému Dialogové systémy Luděk Bártek Před tím, než systém zpracuje získané informace, je vhodné provést jejich verifikaci: ■ oprava chyb rozpoznávání řeči ■ oprava chyb uživatele Způsoby ověření získaných dat: ■ Sumarizující zpětná vazba - po zadání veškerých dat uživatelem je zopakuje a případně umožní jejich opravu. ■ Zpětná vazba ,,echo" - po zadání každého údaje ho uživateli zopakuje, poskytne mu možnost případné opravy. ■ Implicitní zpětná vazba - posledně zadaná data jsou součástí dotazu na následující údaj. ■ Explicitní zpětná vazba - systém validuje zadaná data pomocí explicitních dotazů na jejich hodnoty. Zpětná vazba v dialogovém systému Příklady Dialogové systémy Luděk Bártek Sumarizující zpětná vazba: Uživatel: Chci jet vlakem z Adamova do Kerkyry. Systém: Hledaný druh spojení Vlak. Odjezd Adamov, cílová stanice Kerkyra. Zpětná vazba „echo": Systém: Cím chcete jet? Vlakem. Chcete jet vlakem. Odkud chcete jet? Z Adamova. Chcete jet z Adamova. Kam chcete jet? Do Kerkyry. Uživatel Systém: Uživatel Systém: Uživatel Zpětná vazba v dialogovém systému Příklady Dialogové systémy Luděk Bártek Implicitní zpětná vazba: Systém: Jméno studenta. Uživatel: Jan Novák. Systém: Ve kterém městě se Jan Novák narodil Explicitní zpětná vazba: Systém: Zadejte jméno studenta. Uživatel: Jan Novák. Systém: Student se jmenuje Jan Novák. Je to tak? Ukázka opravného dialogu Dialogové systémy Luděk Bártek Řízení průběhu dialogu Základní pojmy Pravidla pro Vedení Uživatel: Systém: Jmenuji se Jan Horák a narodil jsem se 8.8. 1988 v ABC. Bylo zadáno jméno Jan Novák, datum narození kooperativního dialogu 8.8. 1988 a místo narození ABC. Iniciativa zpětná vazba v dialogu Další aspekty dialogových strategií Uživatel: Ne jméno je Jan Horák. Systém: Zadal jste jméno Jan Horňák. Datum narození 8.8. 1988 a místo ABC. Uživatel: Ne, jméno má být Jan Novák. Systém: Zadal jste jméno Jan Novák, datum narození 8.8. 1988 a místo ABC. Další aspekty dialogových strategií Dialogové systémy Luděk Bártek Možnost přerušit systém. Možnost iniciovat korekce a metakomunikaci uživatelem: Uživatel: Mohl, byste prosím zopakovat poslední dotaz? Možnost získání nápovědy: Uživatel: Mohl byste mi upřesnit požadované údaje? Detekce znalostí a schopností uživatele: ■ Částečně lze odvodit z předchozího průběhu dialogu: ■ počet chyb uživatele ■ počet žádostí o nápovědu ■ Uzpůsobení iniciativy dialogového systému. Přizpůsobení dialogové strategie - např. uživatel ve spěchu, vystresovaný uživatel, ... Další aspekty dialogových strategií Dialogové systémy Luděk Bártek Detekce emocí uživatele: ■ na základě neverbálních charakteristik hlasu - nutná podpora v modulu rozpoznávání řeči ■ pomocí dalších čidel - EEG, EKG, ... vícejazyčnost (multilingualita). multimodalita ■ rozhovor vede avatar (talking head) - vhodné např. pro uživatele s poruchou slyšení. ■ alternativní způsob vstupu: ■ klávesnice ■ snímání obličeje zdvořilost prozódie učení se z chyb.