Úloha č. 1
Název: Specifikace, případy užití, diagram tříd
Počet bodů: 3
Způsob řešení: Každý člen týmu řeší úlohu individuálně. Při průběžné kontrole se potom vybere lepší řešení, případně cvičící doporučí zkombinovat prvky obou návrhů.
Témata
- Půjčovna něčeho (aut, knih, DVD, loděk, vzducholodí, draků, ...)
- Agentura zprostředkování práce pro odborníky (překladatele, potulné varhaníky, drakobijce, ...)
- Adresář a správa kontaktů
- Evidence hostů v hotelu nebo autokempu
- Evidence tajných agentů a jejich misí
- Evidence nemovitostí
- Evidence plateb
- Evidence výsledků sportovních utkání
- Správa elektronické tabule odjezdů vlaků nebo odletů letadel
- Rozvážková služba
- Správa alb fotografií
- Kalendář
- Konfigurátor PC
- Skladové hospodářství
- Správa docházky
- Rodokmen (lidský nebo zvířecí)
- Evidence receptů
Následující témata jsou zakázaná a nesmí být vybrána ani po schválení cvičícím:
- Evidence hrobů
- Evidence jídla v ledničce
Zadání
- Sestavte si dvojčlenný tým a vyberte se některé z výše uvedených témat. Můžete si vybrat i jiné podobné téma, které si ale v takovém případě musíte nechat schválit cvičícím.
- Vytvořte specifikaci pro vaši aplikaci a identifikujte případy užití. Případy užití modelujte prostřednictvím UML.
- Vytvořte návrh aplikační vrstvy vaší aplikace a modelujte jej pomocí diagramu tříd v UML.
- Vytvořte návrh uživatelského rozhraní desktopové aplikace.
- Založte git repozitory pro váš projekt na https://gitlab.fi.muni.cz/. V kořenovém adresáří založte soubor README.md, který bude obsahovat zadání projektu a textovou specifikaci, obrázek s diagramem případů užití, obrázek s diagramem tříd i obrázky s návrhem uživatelského rozhraní.
- Vašim cvičícím přidejte taková práva k repozitáři, aby si mohli repozitář prohlížet.
Tipy
- Držte se pravidla KISS.
- Nevytvářejte příliš složitou specifikaci s velkým množstvím případů užití. Čím složitější specifikaci vytvoříte, tím více budete mít později práce, až budete aplikaci implementovat.
- Snažte se udržet váš návrh tříd přiměřeně jednoduchý. Nevytvářejte zbytečně velké množství atributů u entit. Čím složitější návrh vytvoříte, tím více budete mít později práce, až budete aplikaci implementovat.
- Ideální rozsah aplikace jsou dvě entity, každá s třemi až pěti atributy, a jedna až dvě třídy realizující aplikační logiku.
- K vytvoření diagramů doporučujeme nástroj Visual Paradigm, ale pokud máte jiný oblíbený UML nástroj, můžete použít i ten. Do git repozitáře ale musíte vložit diagram exportovaný do formátu png nebo jpeg.
- Můžete diagramy nakreslit i rukou na papír, ale musíte stále dodržet formát UML a výsledek pak naskenovat. Osobně tento postup nedoporučuji, přijde mi nepohodlý a pracný (nutnost podrobně studovat syntaxi UML, obtížné provádění změn, nutnost scanovat výsledek).
- K vytvoření návrhu uživatelského rozhraní desktopové aplikace můžete použít libovolný grafický editor, specializovaný nástroj pro návrh uživatelského rozhraní, nebo přímo Swing GUI Builder ve vašem IDE (NetBeans, IntelliJ IDEA).