Dialogové systémy Dialogové systémy dialogu Iniciativa zpětná vazba v dialogu Další aspekty dialogových strategií Luděk Bártek Laboratoř vyhledávání a dialogu, Fakulta Informatiky Masarykovy Univerzity, Brno jaro 2020 Základní pojmy Dialogové systémy Luděk Bártek Základní pojmy Pravidla pro vedení kooperativního dialogu Iniciativa zpětná vazba v dialogu Další aspekty dialogových strategií Dialog - rozhovor dvou a více účastníku (sled promluv) Promluva - Souvislé sdělení, které učiní jeden účastník dialogu směrem k druhému. Obrat - Promluva a reakce druhého účastníka na ni. Dialogová strategie ■ Postup, který k dané promluvě přiřazuje následující promluvu. ■ Využívá znalost stavu dialogu: ■ zadané a požadované informace ■ schopnosti účastníků dialogu Je vlastností každého účastníka dialogu Základní pojmy Dialogová komunikace Dialogové systémy Luděk Bártek Základní pojmy Pravidla pro vedení kooperativního dialogu Iniciativa zpětná vazba v dialogu Další aspekty dialogových strategií Hodnotící funkce: ■ funkce přiřazující každému dialogu reálné číslo. ■ Označuje se E(Ľ), kde L je dialog. Dialogová komunikace - Uspořádaná čtveřice M = (S1,S2,E1,E2) ■ S/, / G {1, 2} - dialogová strategie příslušného účastníka. ■ E/, / G {1, 2} - hodnotící funkce příslušného účastníka. Základní pojmy Kooperativita dialogu Dialogové systémy Luděk Bártek Základní pojmy Pravidla pro vedení kooperativního dialogu Iniciativa zpětná vazba v dialogu Další aspekty dialogových strategií Dialogovou komunikaci M = (Si, S2, Ei, £2) nazveme: ■ Kooperativním E\ = E2. Oba účastníci dialogu mají stejný cíl a snaží se spolupracovat. ■ Nekooperativní m E\ 7^ E2. Cíle obou účastníků dialogu se odlišují. ■ S nulovým součtem m Ei = — E2. Cíle obou účastníků dialogu jsou protichůdné. Toto hodnocení vychází z teorie her: ■ na dialog lze pohlížet jako na hru dvou účastníků. Pravidla pro vedení kooperativního dialogu Dialogové systémy Luděk Bártek ■ Dialogový systém by se měl snažit o kooperativní dialog. Řízení průběhu ■ Autor Herbert Paul Grice - anglický jazykovědec. dialogu Základní pojmy ■ Aspekt informativnosti: Pravidla pro vedení kooperativního Q Buď přiměřeně informativní - ne méně než je potřeba, ale dialogu Iniciativa zpětná vazba v dialogu ani ne více než je potřeba. Další aspekty dialogových strategií ■ Aspekt přesvědčivosti: Q Neuváděj nepravdivé informace. B Neuváděj informace, které nelze dokázat nebo doložit. ■ Aspekt způsobu: Q Informace v replice by měla být co nejvíce explicitní. B Vyhýbejte se nejednoznačnostem. B Usilujte o stručnost. Q Buďte disciplinovaní, udržujte v dialogu pořádek. Pravidla pro vedení kooperativního dialogu pokračování Dialogové systémy ■ Aspekt zdvořilosti, empatie a etiky: Luděk Bártek O Minimalizujte nároky vůči komunikačnímu partnerovi, Řízení průběhu maximalizujte výhody pro něj. dialogu Q Minimalizujte nedostatky komunikačního partnera a Základní pojmy Pravidla pro vedení kooperativního maximalizujte jeho přednosti. dialogu Q Maximalizujte souhlas s partnerem a minimalizujte jeho Iniciativa zpětná vazba v dialogu nesouhlas. Další aspekty dialogových strategií Q Maximalizujte empatii vůči partnerovi. ■ Aspekt asymetrie: Q Informujte uživatele o všech důležitých charakteristikách, které vybočují z očekávaného normálního průběhu dialogu, a která by měl vzít v úvahu k zajištění kooperativity. B Zajistěte stručné, avšak dostatečné informování uživatele o možnostech systému a jeho omezeních. Q Informujte srozumitelně a dostatečně o způsobu interakce se systémem. Pravidla pro vedení kooperativního dialogu Komunikace člověk — počítač Dialogové systémy Luděk Bártek Základní pojmy Pravidla pro vedení kooperativního dialogu Iniciativa zpětná vazba v dialogu Další aspekty dialogových strategií Aspekt znalostí a schopností: Vezměte v úvahu relevantní znalosti uživatele. Vezměte v úvahu možné uživatelovy chybné analogie. Rozlišujte mezi začínajícím a zkušeným uživatelem systému. Vezměte v úvahu legitimní představy uživatele o znalostech a schopnostech systému. Aspekt vyjasňování a odstraňování chyb: V případě selhání komunikace iniciujte meta komunikac zajišťující odstranění chyby nebo její vysvětlení. Zajistěte vysvětlující meta komunikaci v případě nekonsistentních nebo nejednoznačných uživatelových vstupních dat. Aspekty komunikace kooperativního dialogového systému Dialogové systémy Luděk Bártek Řízení průběhu ■ Dialogový systém při komunikaci s uživatelem by měl brát dialogu Základní pojmy Pravidla pro vedení ohled na následující aspekty: kooperativního dialogu ■ aspekt informativnosti Iniciativa zpětná vazba v dialogu ■ aspekt přesvědčivosti Další aspekty dialogových strategií ■ aspekt způsobu ■ aspekty zdvořilosti, empatie a etiky ■ aspekt asymetrie ■ aspekt znalostí a schopností uživatele ■ aspekt vyjasňování a odstraňování chyb. Iniciativa v dialogu Dialogové systémy Luděk Bártek Řízení průběhu ■ Další krok dialogu je vždy určen dialogovou strategií jedné dialogu Základní pojmy z komunikujících stran. Pravidla pro vedení kooperativního ■ Jedna strana klade dotazy, druhá na ně odpovídá. dialogu Iniciativa zpětná \/a"7na \/ riialr~icrii ■ V případě komunikace člověk — počítač lze rozlišit: VdZ.Ua V UlalUtU Další aspekty dialogových strategií ■ dialog s iniciativou uživatele ■ dialog s iniciativou systému ■ dialog se smíšenou iniciativou. ■ Reálné systémy používají: ■ dialogy se smíšenou iniciativou ■ dialogy s iniciativou systému. Iniciativa v dialogu Příklady Dialogové systémy Luděk Bártek Základní pojmy Pravidla pro vedení kooperativního dialogu Iniciativa zpětná vazba v dialogu Další aspekty dialogových strategií Dialog s iniciativou systému: Systém: Zadejte Vaše uživatelské jméno Uživatel: xyz Systém: Aby Vás bylo možné ověřit řekněte větu: „Můj hlas je můj pas. Ověř si mě." Uživatel: Můj hlas je můj pas. Ověř si mě. Dialog se smíšenou iniciativou: Uživatel: Chtěl bych je dnes vlakem z Adamova do Kerkyry. Systém: Chcete nalézt přímý spoj nebo spojení s přestupy? Uživatel: Chtěl bych jet bez přestupů. Systém: Je mi líto, ale přímý vlak z Adamova do Kerkyry nejezdí. Zpětná vazba v dialogovém systému Dialogové systémy Luděk Bártek Základní pojmy Pravidla pro vedení kooperativního dialogu Iniciativa zpětná vazba v dialogu Další aspekty dialogových strategií Před tím, než systém zpracuje získané informace, je vhodné provést jejich verifikaci: ■ oprava chyb rozpoznávání řeči ■ oprava chyb uživatele ■ . .. Způsoby ověření získaných dat: ■ Sumarizující zpětná vazba - po zadání veškerých dat uživatelem je zopakuje a případně umožní jejich opravu. ■ Zpětná vazba ,,echo" - po zadání každého údaje ho uživateli zopakuje, poskytne mu možnost případné opravy. ■ Implicitní zpětná vazba - posledně zadaná data jsou součástí dotazu na následující údaj. ■ Explicitní zpětná vazba - systém validuje zadaná data pomocí explicitních dotazů na jejich hodnoty. Zpětná vazba Příklady v dialogovém systému Dialogové systémy Luděk Bártek ■ Sumarizující zpětná vazba: Řízení průběhu Uživatel: Chci jet vlakem z Adamova do Kerkyry. dialogu Základní pojmy Systém: Hledaný druh spojení Vlak. Odjezd Adamov, Pravidla pro vedení kooperativního cílová stanice Kerkyra. d la logu Iniciativa zpětná vazba v dialogu ■ Zpětná vazba „echo": Další aspekty dialogových strategií Systém: Čím chcete jet? Uživatel: Vlakem. Systém: Chcete jet vlakem. Odkud chcete jet? Uživatel: Z Adamova. Systém: Chcete jet z Adamova. Kam chcete jet? Uživatel: Do Kerkyry. Zpětná vazba v dialogovém systému Příklady Dialogové systémy Luděk Bártek Řízení průběhu dialogu ■ Implicitní zpětná vazba: Systém: Jméno studenta. Z_dl\ldUMI pUJIIiy Pravidla pro vedení kooperativního Uživatel: Jan Novák. dialogu Iniciativa zpětná vazba v dialogu Systém: Ve kterém městě se Jan Novák narodil. Další aspekty dialogových strategií ... ■ Explicitní zpětná vazba: Systém: Zadejte jméno studenta. Uživatel: Jan Novák. Systém: Student se jmenuje Jan Novák. Je to tak? Ukázka opravného dialogu Dialogové systémy Luděk Bártek Řízení průběhu Uživatel: Jmenuji se Jan Horák a narodil jsem se dialogu 8.8. 1988 v ABC. Základní pojmy Pravidla pro vedení Systém: Bylo zadáno jméno Jan Novák, datum narození kooperativního dialogu Iniciativa zpětná 8.8. 1988 a místo narození ABC. vazba v dialogu Další aspekty Uživatel: Ne jméno je Jan Horák. dialogových strategií Systém: Zadal jste jméno Jan Horňák. Datum narození 8.8. 1988 a místo ABC. Uživatel: Ne, jméno má být Jan Novák. Systém: Zadal jste jméno Jan Novák, datum narození 8.8. 1988 a místo ABC. Další aspekty dialogových strategií Dialogové systémy Luděk Bártek ■ Možnost přerušit systém. Řízení průběhu ■ Možnost iniciovat korekce a metakomunikaci uživatelem: dialogu Základní pojmy Uživatel: Mohl, byste prosím zopakovat poslední dotaz? Pravidla pro vedení kooperativního ■ Možnost získání nápovědy: d la logu Iniciativa zpětná vazba v dialogu Uživatel: Mohl byste mi upřesnit požadované údaje? Další aspekty dialogových strategií ■ Detekce znalostí a schopností uživatele: ■ Částečně lze odvodit z předchozího průběhu dialogu: ■ počet chyb uživatele ■ počet žádostí o nápovědu ■ ■ Uzpůsobení iniciativy dialogového systému. ■ Přizpůsobení dialogové strategie - např. uživatel ve spěchu, vystresovaný uživatel, ... Další aspekty dialogových strategií Dialogové Detekce emocí uživatele: systémy ■ Luděk Bártek ■ na základě neverbálních charakteristik hlasu - nutná Řízení průběhu podpora v modulu rozpoznávání řeči dialogu ■ pomocí dalších čidel - EEG, EKG, ... Základní pojmy Pravidla pro vedení kooperativního ■ vícejazyčnost (multilingualita). dialogu Iniciativa zpětná ■ multimodalita vazba v dialogu Další aspekty dialogových strategií ■ rozhovor vede avatar (talking head) - vhodné např. pro uživatele s poruchou slyšení. ■ alternativní způsob vstupu: ■ klávesnice ■ snímání obličeje ■ . .. ■ zdvořilost ■ prozódie ■ učení se z chyb. = 1 O °N O