Opakování

  • Vytvoření, naplnění a získání hodnot vypadá následovně:

int[] array = new int[2];
array[0] = 1;
array[1] = 4;
System.out.println("First element is: " + array[0]);
  • Deklarace: typ[] jméno = new typ [velikost];

  • typ může být i objektový: Person[] p = new Person[3];

Velikost pole

  • velikost pole je daná při jejím vytvoření a nelze ji měnit

  • V budoucnu budeme probírat kolekce (seznam, slovník), což je mocnější složený datový typ než pole

    • jejich počty prvků se mohou dynamicky měnit

Kopírování odkazu

  • Přiřazení proměnné objektového typu (což je i pole) vede pouze k duplikaci odkazu, nikoli celého odkazovaného objektu.

  • Modifikace pole přes jednu proměnnou se pak projeví i té druhé.

int[] array = new int[] {1, 4, 7};
int[] array2 = array;
array[1] = 100;
System.out.println(array[1]); // prints 100
System.out.println(array2[1]); // prints 100

Kopie pole

Pomocí Arrays.copyOf můžeme vytvořit kopii pole Kopie vznikne tak, že se vytvoří nové pole a do něj se nakopírují položky z původního pole.

int[] array = new int[] {1, 4, 7};
int[] array2 = Arrays.copyOf(array, array.length);
array[1] = 100;
System.out.println(array[1]); // prints 100
System.out.println(array2[1]); // prints 4

Metoda copyOf bere dva parametry — původní pole a počet prvků, kolik se má nakopírovat.

Kopie u objektů I

  • Obdobně to funguje i objektů.

Person[] people = new Person[] { new Person("Jan"), new Person("Adam")};
Person[] people2 = Arrays.copyOf(people, people.length);
people[1] = new Person("Pepa");
System.out.println(people[1].getName()); // prints Pepa
System.out.println(people2[1].getName()); // prints Adam
  • Co kdybychom změnili jenom jméno (atribut objektu)?

Kopie u objektů II

  • Do cílového pole se zduplikují jenom odkazy na objekty Person, nevytvoří se kopie objektů Person!

Person[] people = new Person[] { new Person("Jan"), new Person("Adam")};
Person[] people2 = Arrays.copyOf(people, people.length);
people[1].setName("Pepa"); // changes Adam to Pepa
System.out.println(people[1].getName()); // prints Pepa
System.out.println(people2[1].getName()); // prints Pepa
  • Jinými slovy, pole mají sice různý odkaz (šipku), ale na stejný objekt.

  • V předešlém příkladu jsme změnili odkaz na jiný objekt.

  • Teď jsme změnili obsah objektu, na který ukazují oba odkazy.

Repl.it demo k polím

Třída Arrays

  • nabízí jen statické metody a proměnné, tzv. utility class

  • nelze od ní vytvářet instance

  • metody jsou implementovány pro všechny primitivní typy i objekty

    • pro jednoduchost použijeme pole typu long

Metody třídy Arrays I

  • String toString(long[] a)

    • vrátí textovou reprezentaci

  • long[] copyOf(long[] original, int newLength)

    • nakopíruje pole original, vezme prvních newLength prvků

  • long[] copyOfRange(long[] original, int from, int to)

    • nakopíruje prvky from-to

    • nové pole vrátí

  • void fill(long[] a, long val)

    • naplní pole a hodnotami val

Metody třídy Arrays II

  • boolean equals(long[] a, long[] a2)

    • true jestli jsou pole stejná

  • int hashCode(long[] a)

    • haš pole

  • void sort(long[] a)

    • setřídí pole

  • …​ asList(…​)

    • z pole vytvoří kolekci (budou probírány později)

Příklad

long[] a1 = new long[] { 1L, 5L, 2L };
a1.toString(); // [J@4c75cab9
Arrays.toString(a1); // [1, 5, 2]

long[] a2 = Arrays.copyOf(a1, a1.length);
Arrays.equals(a1, a2); // true

Arrays.fill(a2, 3L); // [3, 3, 3]
Arrays.sort(a1); // [1, 2, 5]