Výchozí a statické metody rozhraní

  • Jde o možnosti, jak do rozhraní přímo implementovat funkčnost, nenechávat to až na třídy.

  • Popírá základní princip, že v rozhraní funkční kód metod není.

    • ⇒ má omezené použití a nemělo by se zneužívat

  • Existují dva základní typy metod:

    • statické — static

    • výchozí — default

Statické metody

  • Rozhraní může obsahovat statické metody.

  • Statické metody smějí pracovat jen s dalšími statickými metodami a proměnnými.

  • Nesmějí pracovat s metodami a atributy objektu.

interface A {
  void methodToImplement();
  static void someStaticMethod() {
    /* code inside */
  }
}
...
A.someStaticMethod();

Výchozí metody — motivace

  • Nechť existuje rozhraní, které implementuje 10 tříd.

  • Do rozhraní chceme přidat novou metodu.

  • Metoda musí být (bohužel) implementována ve všech rozhraních!

  • Co kdyby rozhraní poskytovalo i svou výchozí implementaci, kterou by třídy nemuseli implementovat?

  • výchozí = default

Oracle The Java Tutorial: Default Methods

Výchozí metody — příklad

Výchozí metodu můžeme samozřejmě ve třídách překrýt.

interface Addressable {

  String getStreet();

  String getCity();

  default String getFullAddress() {
    return getStreet() +", " + getCity();
  }
}

Výchozí metody — použití

Výchozí metody používáme, když chceme:

  • přidat novou metodu do existujícího rozhraní

    • všechny třídy implementující rozhraní pak nemusí implementovat novou metodu

  • nahradit abstraktní třídu za rozhraní

    • abstraktní třída vynucuje dědičnost

    • preferujeme implementaci rozhraní před dědičností tříd

Statické a výchozí metody

Statické metody se mohou v rozhraní využít při psaní výchozích metod:

interface A {
  static void someStaticMethod() {
    /* some stuff */
  }
  default void someMethod() {
    // can call static method
    someStaticMethod();
  }
}

Rozšiřování rozhraní s výchozí metodou

  • Mějme rozhraní A obsahující výchozí metodu defaultMethod().

  • Definujme-li rozhraní B jako rozšíření rozhraní A, mohou nastat 3 různé situace:

    1. Jestliže výchozí metodu defaultMethod() v rozhraní B nezmiňujeme, pak se podědí z A.

    2. V rozhraní B uvedeme metodu defaultMethod(), ale jen její hlavičku (ne tělo). Pak ji nepodědíme, stane se abstraktní jako u každé obyčejné metody v rozhraní a každá třída implementující rozhraní B ji musí sama implementovat.

    3. V rozhraní B implementujeme metodu znovu, čímž se původní výchozí metoda překryje — jako při dědění mezi třídami.

Více výchozích metod — chybně

Následující kód se nezkompiluje:

interface A {
   default void someMethod() { /*bla bla*/ }
}
interface B {
   default void someMethod() { /*bla bla*/ }
}
class C implements A, B {
   // compiler does not know which default method should be used
}

Více výchozích metod — překryté, OK

Následující kód je zkompiluje:

interface A {
   default void someMethod() { /*bla bla*/ }
}
interface B {
   default void someMethod() { /*bla bla*/ }
}
class D implements A, B {
   @Override
   public void someMethod() {
   // now we can define the behaviour
   A.super.someMethod();
   }
}

Jedna metoda výchozí, druhá abstraktní

  • Následující kód se opět nezkompiluje.

  • Jedno rozhraní default metodu má a druhé ne.

interface A { void someMethod(); }
interface B { default void someMethod() { /* whatever */ } }
class E implements A, B {
 // compiler should or should not use default method?
}

Repl.it demo k výchozím a statickým metodám rozhraní