Mapy Map Asociativní pole, mapa, slovník • ukládá dvojici klíč — hodnota • umožnuje rychlé vyhledání hodnoty podle klíče • klíče v mapě jsou vždy unikátní • mapa je kontejner — dynamická datová struktura • mapa rozhodně není Collection • implementuje rozhraní Map ◦ K = objektový typ klíče, V = objektový typ hodnoty ◦ např. mapa ID a osob — Map Příklad Map Následující mapa ukládá značky aut (klíče) a počty kusů (hodnoty): Map vehicles = new HashMap<>(); vehicles.put("BMW", 2); vehicles.put("Audi", 4); vehicles.put("Opel", 1); vehicles.get("BMW"); // 2 Metody Map I • int size() — velikost mapy • void clear() — vyprázdní mapu • boolean isEmpty() — true, když je mapa prázdná • boolean containsKey(Object key) — dotaz na přítomnost klíče • boolean containsValue(Object value) — dotaz na přítomnost hodnoty • V remove(Object key) — odstraní klíč, vrací hodnotu (nebo null) • V replace(K key, V value) — nahradí existující klíč hodnotou 1  K = objektový typ klíče (key) V = objektový typ hodnoty (value) Metody Map II • V put(K key, V value) ◦ vloží dvojici klíč — hodnota do mapy ◦ jestli daný klíč už existuje, hodnota je přepsána ◦ vrací přepsanou hodnotu nebo null • V putIfAbsent(K key, V value) ◦ vloží dvojici pouze v případe, že klíč zatím v mapě neexistuje • V get(Object key) ◦ výběr hodnoty odpovídající zadanému klíči ◦ jestli klíč neexistuje, vrací null • V getOrDefault(Object key, V defaultValue) ◦ vrací hodnotu daného klíče nebo defaultní hodnotu Metody Map III • Set keySet() ◦ vrací množinu všech klíčů ◦ Proč množina? Každý klíč je v mapě maximálně jednou • Collection values() ◦ vrací kolekci všech hodnot (může obsahovat duplicity) • Set> entrySet() ◦ vrací množinu typu Map.Entry pro iteraci kolekce ◦ obsahuje metody getKey(), getValue()  Pro vkládání mapy do mapy existuje putAll. Příklad iterace mapy 2 Map map = Map.ofEntries(   entry(1, "a"),   entry(2, "b")   ); for (Map.Entry entry : map.entrySet()) {   System.out.println("key: " + entry.getKey());   System.out.println("value: " + entry.getValue()); } Implementace mapy — HashMap • HashMap je implementována pomocí hašovací tabulky • haš je zahašovaný klíč, hodnota tabulky je dvojice (klíč, hodnota) • Složitost základních operací ◦ v praxi závisí na kvalitě hašovací funkce (metody hashCode) na ukládáných objektech ◦ teoreticky se blíží složitosti konstantní  Kolekce HashSet je implementována pomocí HashMap — klíč je prvek, hodnota je "dummy object".  Javadoc třídy HashMap 3