if (logický výraz) příkaz
Tomáš Pitner, Radek Ošlejšek, Marek Šabo
V Javě máme následující příkazy:
Přiřazovací příkaz =
a jeho modifikace (kombinované operátory jako je +=
apod.)
Řízení toku programu (větvení, cykly) if
, switch
, for
, while
, do-while
Volání metody
Návrat z metody příkazem return
Příkaz je ukončen středníkem ;
Operátor přiřazení =
(assignment)
na levé straně musí být proměnná
na pravé straně výraz přiřaditelný (assignable) do této proměnné
Rozlišujeme přiřazení
primitivních hodnot a
odkazů na objekty
Na pravé straně je výraz vracející hodnotu primitivního typu:
číslo, logická hodnotu, znak
ale ne např. řetězec (to je objekt)
Na levé straně je proměnná téhož nebo širšího typu jako přiřazovaná hodnota:
např. int
lze přiřadit do long
Při zužujícím přiřazení se také provede konverze, ale může dojít ke ztrátě informace:
např. int
→ short
nebo i int
→ float
nebo i int
→ double
jsou zužující
Přiřazením primitivní hodnoty se hodnota zduplikuje ("opíše") do proměnné na levé straně.
Konstrukci =
lze použít i pro přiřazení do objektové proměnné, např. Person z1 = new Person()
Co to udělalo?
pravá strana vytvoří se nový objekt typu Person
( new Person()
)
přiřazení přiřadilo jej do proměnné z1
typu Person
Nyní můžeme odkaz na tentýž vytvořený objekt například znovu přiřadit do z2
: Person z2 = z1;
Proměnné z1
a z2
ukazují nyní na fyzicky stejný (identický) objekt typu osoba!!!
Proměnné objektového typu obsahují odkazy (reference) na objekty, tedy ne objekty samotné!!!
Metoda objektu je vlastně procedura/funkce, která realizuje svou činnost primárně s proměnnými objektu.
Volání metody určitého objektu realizujeme:
identifikaceObjektu.názevMetody(skutečné parametry)
, kde:
identifikaceObjektu
, jehož metodu voláme
.
(tečka)
názevMetody
, jíž nad daným objektem voláme
v závorách uvedeme skutečné parametry volání (záv. může být prázdná, nejsou-li parametry)
Návrat z metody se děje:
Buďto automaticky posledním příkazem v těle metody
nebo explicitně příkazem return
Oboje způsobí ukončení provádění těla metody a návrat,
přičemž u return
může být specifikována návratová hodnota
Typ skutečné návratové hodnoty musí korespondovat s deklarovaným typem návratové hodnoty.
neboli neúplné větvení pomocí if
if (logický výraz) příkaz
Platí-li logický výraz (má hodnotu true
), provede se příkaz.
Neplatí-li, neprovede se nic.
if (logický výraz) příkaz1 else příkaz2
Platí-li logický výraz (má hodnotu true
), provede se příkaz1.
Neplatí-li, provede se příkaz2.
Větev else
se nemusí uvádět.
while
, tj. s podmínkou na začátkuwhile
Tělo cyklu se provádí tak dlouho, dokud platí podmínka, obdoba v Pascalu, C a dalších
V těle cyklu je jeden jednoduchý příkaz:
while (podmínka) příkaz;
while
se složeným příkazemNebo příkaz složený z více a uzavřený ve složených závorkách:
while (podmínka) {
příkaz1;
příkaz2;
příkaz3;
...
}
Tělo cyklu se nemusí provést ani jednou — to v případě, že hned při prvním testu na začátku podmínka neplatí.
Větvení, cykly: doporučuji vždy psát se složeným příkazem v těle (tj. se složenými závorkami)!!! Jinak hrozí, že se v těle větvení/cyklu z neopatrnosti při editaci objeví něco jiného, než chceme, např.:
while (i < a.length)
System.out.println(a[i]);
i++;
Provede v cyklu jen ten výpis, inkrementaci již ne a program se tudíž zacyklí!!!
Pišme proto vždy takto:
while (i < a.length) {
System.out.println(a[i]);
i++;
}
U větvení obdobně:
if (i < a.length) {
System.out.println(a[i]);
}
while
cykluDokud nejsou přečteny všechny vstupní argumenty — vč. toho případu, kdy není ani jeden:
int i = 0;
while (i < args.length) {
System.out.println(args[i]);
i++;
}
while
— celočíselné děleníDalším příkladem (pouze ilustračním, protože na danou operaci existuje
v Javě vestavěný operátor) je použití while
pro realizaci
celočíselného dělení se zbytkem.
public class DivisionBySubtraction {
public static void main(String[] args) {
int dividend = 10; // dělenec
int divisor = 3; // dělitel
int quotient = 0; // podíl
int remainder = dividend;
while (remainder >= divisor) {
remainder -= divisor;
quotient++;
}
System.out.println("Podil 10/3 je " + quotient);
System.out.println("Zbytek 10/3 je " + remainder);
}
}
do-while
, tj. s podmínkou na konciTělo se provádí dokud platí podmínka (vždy aspoň jednou)
obdoba repeat
v Pascalu (podmínka je ovšem interpretována opačně)
Relativně málo používaný — hodí se tam, kde něco musí aspoň jednou proběhnout
do {
příkaz1;
příkaz2;
příkaz3;
...
} while (podmínka);
do-while
cykluTam, kde pro úspěch algoritmu "musím aspoň jednou zkusit", např. čtu tak dlouho, dokud není z klávesnice načtena požadovaná hodnota.
float number;
boolean isOK;
// create a reader from standard input
BufferedReader in = new BufferReader(new InputStream(System.in));
// until a valid number is given, try to read it
do {
String input = in.readLine();
try {
number = Float.parseFloat(input);
isOK = true;
} catch (NumberFormatException nfe) {
isOK = false;
}
} while(!isOK);
System.out.println("We've got the number " + number);
import java.io.InputStreamReader;
import java.io.BufferedReader;
import java.io.IOException;
public class UntilEnteredEnd {
public static void main(String[] args) throws IOException {
BufferedReader input = new BufferedReader(
new InputStreamReader(System.in));
String line = "";
do {
line = input.readLine();
} while (!line.equals("end"));
System.out.println("Uživatel zadal " + line);
}
}
for
Obdobně jako for
cyklus v C/C++ jde de-facto o rozšíření cyklu while
.
Zapisujeme takto:
for(počáteční op.; vstupní podm.; příkaz po každém průch.)
příkaz;
Anebo obvykleji a bezpečněji mezi {
a }
proto,
že když přidáme další příkaz,
už nezapomeneme dát jej do složených závorek:
for (počáteční op.; vstupní podm.; příkaz po každém průch.) {
příkaz1;
příkaz2;
příkaz3;
}
for
cykluProvedení určité sekvence určitý počet krát:
for (int i = 0; i < 10; i++) {
System.out.println(i);
}
Vypíše na obrazovku deset řádků s čísly postupně 0
až 9
.
for
se většinou užívá jako cyklus s pevným počtem opakování,
známým při vstupu do cyklu. Tento počet nemusí být vyjádřený konstantou
(přímo zadaným číslem), ale neměl by se v průběhu cyklu měnit.
Používejte asymetrické intervaly (ostrá a neostrá nerovnost):
počáteční přiřazení i = 0
a
inkrementaci i++
je neostrou nerovností: i
se na začátku rovná 0), zatímco
opakovací podmínka i < 10
je ostrou nerovností: i
už hodnoty 10 nedosáhne!
Vytvarujte se složitých příkazů v hlavičce (kulatých závorkách) for
cyklu.
Je lepší to napsat podle situace před cyklus nebo až do jeho těla!
V cyklu for
se téměř vždy vyskytuje tzv. řídicí proměnná,
tedy ta, která je v něm inicializována, (obvykle) inkrementována a testována.
Někteří autoři nedoporučují psát deklaraci řídicí proměnné přímo
do závorek cyklu for (int i = 0; …
ale rozepsat takto: int i; for (i = 0; …
Potom je proměnná i
přístupná ("viditelná") i za cyklem,
což se však ne vždy hodí.
switch case default
Obdoba pascalského select - case - else
Větvení do více možností na základě ordinální hodnoty, v novějších verzí Javy i podle hodnot jiných typů, vč. objektových.
Chová se spíše jako switch-case
v C, — zejména se chová jako C při "break-through"
switch - case - default
switch(výraz) {
case hodnota1: prikaz1a;
prikaz1b;
prikaz1c;
...
break;
case hodnota2: prikaz2a;
prikaz2b;
...
break;
default: prikazDa;
prikazDb;
...
}
Je-li výraz roven některé z hodnot, provede se sekvence uvedená
za příslušným case
.
Sekvenci obvykle ukončujeme příkazem break
,
který předá řízení ("skočí") na první příkaz za ukončovací závorkou
příkazu switch
.
switch
další infoŘídicí výraz může nabývat hodnot
primitivních typů byte
, short
, char
a int
, dále
výčtových typů (enum
),
typu String
a některých dalších.
Tutoriál Oracle Java: Switch statement
switch
příklad s číslypublic class MultiBranching {
public static void main(String[] args) {
if (args.length == 1) {
int i = Integer.parseInt(args[0]);
switch (i) {
case 1: System.out.println("jednicka"); break;
case 2: System.out.println("dvojka"); break;
case 3: System.out.println("trojka"); break;
default: System.out.println("neco jineho"); break;
}
} else {
System.out.println("Pouziti: java MultiBranching <cislo>");
}
}
}
switch
příklad se String
Převzato z tutoriálu Oracle
switch (month.toLowerCase()) {
case "january":
monthNumber = 1;
break;
case "february":
monthNumber = 2;
break;
case "march":
monthNumber = 3;
break;
...
switch
příklad se společnými větvemi case
Převzato z tutoriálu Oracle
int month = 2;
int year = 2000;
int numDays = 0;
switch (month) { case 1: case 3: case 5: case 7: case 8: case 10: case 12: numDays = 31; break; case 4: case 6: case 9: case 11: numDays = 30; break; …
Větvení if - else
můžeme samozřejmě vnořovat do sebe.
Toto je vhodný způsob zápisu:
if(podmínka_vnější) {
if(podmínka_vnitřní_1) {
...
} else {
...
}
} else {
if(podmínka_vnitřní_2) {
...
} else {
...
}
}
Je možné "šetřit" a neuvádět složené závorky,
v takovém případě se else
vztahuje vždy k nejbližšímu
neuzavřenému if
, např. znovu předchozí příklad:
if(podmínka_vnější)
if(podmínka_vnitřní_1)
...
else // vztahuje se k if(podmínka_vnitřní_1)
else // vztahuje se k if(podmínka_vnější)
if (podmínka_vnitřní_2)
...
else // vztahuje se k if (podmínka_vnitřní_2) ...
Tak jako u cyklů ani zde tento způsob zápisu (bez závorek) nelze v žádném případě doporučit!!!
public class NestedBranching {
public static void main(String args[]) {
int i = Integer.parseInt(args[0]);
System.out.print(i+" je cislo ");
if (i % 2 == 0) {
if (i > 0) {
System.out.println("sude, kladne");
} else {
System.out.println("sude, zaporne nebo 0");
}
} else {
if (i > 0) {
System.out.println("liche, kladne");
} else {
System.out.println("liche, zaporne");
}
}
}
}
if - else if - else
Časteji rozvíjíme pouze druhou (negativní) větev:
if (podmínka1) {
... // platí podmínka1
} else if (podmínka2) {
... // platí podmínka2
} else if (podmínka3) {
... // platí podmínka3
} else {
... // neplatila žádná
}
Opět je dobré všude psát složené závorky.
if - else if - else
public class MultiBranchingIf {
public static void main(String[] args) {
if (args.length == 1) {
int i = Integer.parseInt(args[0]);
if (i == 1)
System.out.println("jednicka");
else if (i == 2)
System.out.println("dvojka");
else if (i == 3)
System.out.println("trojka");
else
System.out.println("jine cislo");
} else {
System.out.println("Pouziti: java MultiBranchingIf <cislo>");
}
}
}
break
Realizuje "násilné" ukončení průchodu cyklem nebo větvením switch
.
Syntaxe použití break
v cyklu:
int i = 0;
for (; i < a.length; i++) {
if(a[i] == 0) {
break; // skoci se za konec cyklu
}
}
if (a[i] == 0) {
System.out.println("Nasli jsme 0 na pozici "+i);
} else {
System.out.println("0 v poli neni");
}
Použití u switch
jsme již viděli přímo v ukázkách pro switch
.
continue
Používá se v těle cyklu.
Způsobí přeskočení zbylé části průchodu tělem cyklu
for (int i = 0; i < a.length; i++) {
if (a[i] == 5) continue; // pětku vynecháme
System.out.println(i);
}
Výše uvedený příklad vypíše čísla 1
, 2
, 3
, 4
, 6
, 7
, 8
, 9
, nevypíše hodnotu 5
.
break
i continue
public class BreakContinue {
public static void main(String[] args) {
if (args.length == 2) {
int limit = Integer.parseInt(args[0]);
int skip = Integer.parseInt(args[1]);
for (int i = 1; i <= 20; i++) {
if (i == skip)
continue;
System.out.print(i+" ");
if (i == limit)
break;
}
System.out.println("\nKonec cyklu");
} else {
System.out.println(
"Pouziti: java BreakContinue <limit> <vynechej>");
}
}
}
Příklad je pouze ilustrativní — v reálu bychom break
na ukončení cyklu v tomto případě nepoužili a místo toho bychom limit
dali přímo jako horní mez for cyklu. |
break
a continue
s návěštímUmožní ještě jemnější řízení průchodu vnořenými cykly:
pomocí návěští můžeme naznačit, který cyklus má být příkazem break
přerušen nebo
tělo kterého cyklu má být přeskočeno příkazem continue
.
public class Label {
public static void main(String[] args) {
outer_loop:
for (int i = 1; i <= 10; i++) {
for (int j = 1; j <= 10; j++) {
System.out.print((i*j)+" ");
if (i*j == 25) break outer_loop;
}
System.out.println();
}
System.out.println("\nKonec cyklu");
}
}