Masarykova univerzita v Brně Fakulta informatiky Katedra vizuální informatiky Ateliér grafického designu a multimédií FOTOGRAFIE II VV034 Návrh cvičení na školní rok 2020-21 Vypracoval: Mgr. Jiří Víšek v Brně 11. 9. 2005 upraveno pro nový školní rok 1. 10. 2006, 25. 8. 2007, 3. 3. 2012 a 20.2. 2020 Seznam cvičení: 06 Linie 07 Makrofotografie 08 Portrét I 09 Stylizační prvky při vzniku snímku 09 01 Pohybová neostrost 09 02 Optická neostrost a deformace 09 03 Využití výrazně širokoúhlého objektivu 09 04 Rovina zaostření a malá hloubka ostrosti 09 05 Úhel záběru – nadhled a podhled 09 06 Podexpozice a přeexpozice 09 07 Vícenásobná expozice – figura na černém pozadí 10 Zátiší 10 01 Bílé zátiší podle Morandiho 10 02 Studie zátiší podle Eugena Wiškovského 10 03 Variace na zátiší Jaromíra Funkeho 10 04 Nalezené zátiší a zákoutí. 06 Linie Jde o základní cvičení středních fotografických škol. V sérii čtyř snímků architektury v jednom architektonickém slohu nebo směru student procvičuje kompozici obrazu, podání polotónů, vzájemnou kompoziční návaznost čtyř vybraných záběrů v ploše A4, ostrost obrazu v celé ploše snímku a práci se světlem v exteriéru. Zadání: Vyfotografujte sérii snímků detailů architektury, aby se mohly zvolit čtyři záběry, které na sebe navazují liniemi i tonalitou. Kdo nemůže použít program na úpravu snímků, odevzdává samostatné čtyři fotografie. Přístroj: Digitální přístroj, stativ, nastavení vysokého clonového čísla, nízká citlivost. Podání snímků – černobílé. Vyšší rozlišení. Světlo: Využití rozptýleného světla, ale také dramatického bočního slunečního světla. Podle toho korigovat expozici – u kontrastního světla jít do podexpozice. Z důvodu jednotnosti série volíme jen jeden typ osvětlení a jeden architektonický sloh. Odevzdává se: Čtveřice snímků ve formátu A4, JPG, 300 dpi na výšku nebo na šířku, která vytváří novou kompozici výrazných linií, nebo samostatné snímky ve formátu JPG. Ve složce budou i původní neupravené snímky. 07 Makrofotografie Toto téma se stalo experimentální tvorbou už v meziválečných letech a v současnosti je běžným zadáním na fotografických školách, není tedy pouze doménou vědecké fotografie. V našem případě jde o studii přírodnin: kámen, kůra, dřevo listy rostlin, ale také detailů papírových odřezků s dráty. Na snímku se pracuje s neostrostí ve snímaném prostoru. Velký detail reality v makrofotografii umožňuje abstrahovat prosté předměty a posouvá snímek do výtvarné roviny. Na SUPŠ v Uherském Hradišti šlo v devadesátých letech o detail 6x6 cm, fotografovaný 1:1 a zvětšený v klasické černobílé fotografii do velikosti 50x50 cm. Zadání: Z vybraných rekvizit sestavte nahodilou plošnou kompozici v rozměrech zhruba 30x30 cm. Výrazným přiblížením vyhledejte vhodné výřezy. Snímek by měl působit jako abstraktní obraz s občasným zaostřením hrany předmětu a ne jako technický popisný snímek. Volbou minimální clony pracujte s výrazným rozostřením . Přístroj: Digitální přístroj s funkcí makro, nebo využití širokoúhlého objektivu. Rekvizity podle obrazových ukázek. Světlo: Velkoplošný světelný zdroj, který rovnoměrně vysvítí plochu 30 x 30 cm – velké okno, zatažená obloha. Vhodné jsou i přídavné bílé odrazné plochy. Odevzdává se: Dva snímky v rozlišení 300 dpi, formát snímku: JPG. Základní úprava na PC Ve složce budou i neupravené snímky. 08 Portrét I Toto téma splníme fotografiemi realistického portrétu ve směrově rozptýleném světle. Vzorem jsou snímky Nadara a Étienna Carjata. Další studie portrétu jsou náplní předmětu Fotografie III. Portrét I je více technického než výtvarného rázu a navazuje na cvičení Exponometrie ve Fotografii I. Zadání: Vyfotografujte portrét s bílým papírem A4 v interiéru, nebo exteriéru u zdi bez dekoru jeden snímek bude s bílou odraznou plochou a druhý s černou pohlcující plochou vedle portrétovaného. Plochy budou mimo záběr. Pro zjištění přepalů se osvědčil snímek hlavy s válcem bílého papíru, protože nejvyšší jas nemusí být v rovnoběžné rovině s fotografovaným přístrojem a válcová plocha jej zachytí snáze než rovný list papíru. Ověřte správnou expozici histogramem a kontrolou přepalů na přístroji, ale také zhodnocením snímku v photoshopu. Po nastavení optimální expozice a zvolením odrazné, nebo černé pohlcující plochy vyfotografujte portrét do pasu s různě natočenou hlavou vůči fotoaparátu, ruce jsou součástí kompozice. Přístroje: Digitální fotoaparát nebo mobil Světlo: Velkoplošný světelný zdroj – obloha v exteriéru, velké okno v interiéru, odrazná bílá a pohlcující černá plocha. Odevzdává se: Dva snímky 300dpi, JPG formát. Ve složce budou i původní neupravené snímky. 09 Stylizační prvky při vzniku snímku Než začneme výrazně upravovat snímky na počítači, podíváme se na postupy, které mohou ozvláštnit fotografický obraz při samotném vzniku snímku. Jde o základní, léty ověřené postupy, které posouvají informativní fotografii do subjektivnější polohy. Samozřejmě z nás základní cvičení neudělá větší umělce. Při vzniku snímku použijeme tyto stylizační prvky: 09 01 Pohybová neostrost 09 02 Optická neostrost a deformace 09 03 Využití výrazně širokoúhlého objektivu 09 04 Rovina zaostření a malá hloubka ostrosti 09 05 Úhel záběru - nadhled a podhled 09 06 Podexpozice a přeexpozice 09 07 Vícenásobná expozice - figura na černém pozadí Zadání: Cvičení se realizují v interiéru a exteriéru, jde o snímky předmětů i figurální studie na klidném pozadí. Rekvizity podle obrazových ukázek. Přístroje: Digitální fotoaparát, nebo mobil, citlivost podle potřeby. Světelná konstrukce: U cvičení jde o boční nebo horní rozptýlené světlo, které dostatečně modeluje tvar a neruší dojem z procvičovaného efektu. Odevzdává se: Dva snímky v rozlišení 300 dpi, formát snímku: JPG. Základní úprava na PC Ve složce budou i neupravené snímky. 10 Zátiší Je to opět základní cvičení fotografických škol. Kromě kompozice, práce se světlem a podání polotónů jde o stručné seznámení s tímto žánrem Zadání: 10 01 Bílé zátiší podle Giorgio Morandi 10 02 Studie zátiší podle Eugena Wiškovského 10 03 Variace zátiší podle Jaromíra Funke 10 04 Nalezené zátiší a zákoutí. Půjde především o práci v ateliéru, upřesnění zadání 10 04 Nalezeného zákoutí a zátiší proběhne na začátku semestru, kdy určíme vhodné řešení. Přístroje: Digitální přístroj, nebo mobil, U 10 01 až 10 03 rekvizity podle obrazových ukázek. Světlo: Velkoplošné boční světlo – okno, odrazné bílé plochy, 10 03 bodový zdroj světla. Odevzdává se: Dva snímky v rozlišení 300 dpi, formát snímku: JPG. Základní úprava na PC Ve složce budou i neupravené snímky.