UNIVERZITA PARDUBICE
Fakulta elektrotechniky a informatiky
Tvorba vizuálních efektů v programu Adobe After Effects
Jakub Maňura
Bakalářská práce
2012
Prohlášení autora
Prohlašuji, že jsem tuto práci vypracoval samostatně. Veškeré literární prameny
a informace, které jsem v práci využil, jsou uvedeny v seznamu použité literatury.
Byl jsem seznámen s tím, že se na moji práci vztahují práva a povinnosti
vyplývající ze zákona č. 121/2000 Sb., autorský zákon, zejména se skutečností,
že Univerzita Pardubice má právo na uzavření licenční smlouvy o užití této práce jako
školního díla podle § 60 odst. 1 autorského zákona, a s tím, že pokud dojde k užití této
práce mnou nebo bude poskytnuta licence o užití jinému subjektu, je Univerzita Pardubice
oprávněna ode mne požadovat přiměřený příspěvek na úhradu nákladů, které na vytvoření
díla vynaložila, a to podle okolností až do jejich skutečné výše.
Souhlasím s prezenčním zpřístupněním své práce v Univerzitní knihovně.
V Pardubicích dne 30. 4. 2012 Jakub Maňura
Poděkování
Na tomto místě bych chtěl poděkovat prof. Ing. Karlovi Šotkovi, CSc.. za vedení
mé bakalářské práce, za trpělivost, cenné rady a připomínky. Rovněž za ochotu a čas
strávený během zpracování této práce.
Anotace
Bakalářská práce má za úkol seznámit zájemce s prostředím Adobe After Effects
CS5 a naučit jej s ním pracovat. Uživatele seznámí s funkcemi a nástroji programu, které
poté využije při tvorbě vizuálních efektů. Po přečtení by měl být schopen vytvořit vlastní
animace, upravovat fotografie, nebo upravovat videa přidáním nebo vytvořením vhodných
efektů.
Klíčová slova
After Effects, snímek, klíčové snímky, kompozice
Title
Creating visual effects in Adobe After Effects
Annotation
The aim of this work is to outline the Adobe After Effects CS5. Moreover, the work
will attempt to acquaint the reader with sufficient skills needed in order to use the
programme. Furthermore, the paper will point out necessary functions and tools in order to
create visual effects. Consequently, the reader is expected to be able to create animations,
edit photographs and videos as well as add and create effects.
Keywords
After Effects, frame, keyframes, composition
Obsah
Seznam obrázků................................................................................................................... 8
Seznam tabulek.................................................................................................................... 8
1 Úvodní informace .......................................................................................................... 9
2 Adobe After Effects CS5............................................................................................. 10
2.1 O programu............................................................................................................... 10
2.2 Historie ..................................................................................................................... 10
2.3 Požadavky na systém................................................................................................ 10
2.4 Získání programu...................................................................................................... 10
2.5 Podporované formáty ............................................................................................... 11
3 Obsluha programu - Metodický postup .................................................................... 13
3.1 Okno aplikace........................................................................................................... 13
3.2 Panely ....................................................................................................................... 14
3.2.1 Panel Tools - Panel nástrojů............................................................................ 14
3.2.2 Panel Project - Projekt..................................................................................... 15
3.2.3 Panel Composition - Kompozice..................................................................... 17
3.2.4 Panel Info/Audio - Informace/Zvuk ................................................................ 18
3.2.5 Panel Preview - Náhled ................................................................................... 19
3.2.6 Panel Effects & Presents - Efekty a předvolby ............................................... 20
3.2.7 Panel Timeline - Časová osa ........................................................................... 20
3.3 Vytvoření nové kompozice....................................................................................... 22
3.4 Importování souborů ................................................................................................ 22
4 Transformace vrstev.................................................................................................... 23
4.1 Anchor Point............................................................................................................. 24
4.2 Position..................................................................................................................... 24
4.3 Scale ......................................................................................................................... 24
4.4 Rotation .................................................................................................................... 24
4.5 Opacity ..................................................................................................................... 24
5 Nástroje pro práci s kompozicí................................................................................... 24
5.1 Selection Tool - Nástroj výběru ............................................................................... 25
5.2 Hand Tool - Nástroj ruka.......................................................................................... 25
5.3 Zoom Tool - Nástroj zvětšení................................................................................... 25
5.4 Rotate Tool - Nástroj otočení ................................................................................... 25
5.5 Camera Tools - Nástroje kamery.............................................................................. 25
5.5.1 Orbit Camera Tool........................................................................................... 25
5.5.2 Track XY Camera Tool................................................................................... 26
5.5.3 Track Z Camera Tool ...................................................................................... 26
5.5.4 Unified Camera Tool....................................................................................... 26
5.6 Pan Behind Tool - Nástroj kotevního bodu.............................................................. 26
5.7 Shape Tools - Nástroje tvaru .................................................................................... 26
5.8 Pen Tool - Nástroj pero ............................................................................................ 27
5.9 Type Tools - Nástroje psaní...................................................................................... 27
5.10Brush Tool - Nástroj štětec....................................................................................... 27
5.11Clone Stamp Tool - Nástroj klonovací razítko......................................................... 28
5.12Eraser Tool - Nástroj guma ...................................................................................... 28
5.13Roto Brush Tool ....................................................................................................... 29
5.14Puppet Pin Tool ........................................................................................................ 30
6 Renderování ................................................................................................................. 30
6.1 Render Queue - Renderovací fronta ......................................................................... 31
6.1.1 Šablony............................................................................................................ 31
6.2 Vhodné formáty pro výstup...................................................................................... 32
6.2.1 Video ............................................................................................................... 32
6.2.2 Sekvence.......................................................................................................... 32
6.2.3 Web.................................................................................................................. 33
7 Úvod do praktické části............................................................................................... 33
7.1 Použitý software na základě provedené analýzy dostupného SW............................ 33
7.1.1 Adobe After Effects......................................................................................... 33
7.1.2 Artisteer ........................................................................................................... 33
7.1.3 Wordpress........................................................................................................ 34
7.2 Aplikace.................................................................................................................... 34
7.2.1 Adresářová struktura ....................................................................................... 34
7.2.2 Vzhled aplikace ............................................................................................... 36
8 Závěr............................................................................................................................. 37
9 Seznam použité literatury........................................................................................... 38
Příloha A – Ukázka zdrojového kódu aplikace Wordpress souboru page.php........... 39
Příloha B – Ukázka zdrojového kódu aplikace Artisteer souboru style.css bez
komentářů .......................................................................................................................... 40
Příloha C – Obsah přiloženého DVD............................................................................... 41
8
Seznam obrázků
Obr. 1 - Uvítací okno (Vlastní zdroj, platí i pro ostatní obrázky) ....................................... 13
Obr. 2 - Okno aplikace ........................................................................................................ 14
Obr. 3 - Panel Tools - Panel nástrojů................................................................................... 15
Obr. 4 - Panel Project - Projekt............................................................................................ 16
Obr. 5 - Panel Composition - Kompozice ........................................................................... 17
Obr. 6 - Panel Info - Informace ........................................................................................... 18
Obr. 7 - Audio - Zvuk.......................................................................................................... 19
Obr. 8 - Panel Preview - Náhled.......................................................................................... 19
Obr. 9 - Panel Effects & Presents - Efekty a předvolby...................................................... 20
Obr. 10 - Panel Timeline - Časová osa................................................................................ 21
Obr. 11 - Composition Settings - Nastavení kompozice ..................................................... 22
Obr. 12 - Interpret Footage Dialog- Interpretovat záznam.................................................. 23
Obr. 13 - Panel s nastavením nástroje Brush....................................................................... 28
Obr. 14 - Ukázka práce s nástrojem Roto Brush................................................................. 29
Obr. 15 - Možnosti nastavení nástroje Roto Brush ............................................................. 30
Obr. 16 - Render Queue / Renderovací fronta..................................................................... 31
Obr. 17 - Nastavení Output Module.................................................................................... 32
Obr. 18 - Renderovací fronta pro sekvenci obrázků............................................................ 33
Obr. 19 - Administrační prostředí Wordpress ..................................................................... 34
Obr. 20 - Adresářová struktura WWW stránky................................................................... 35
Obr. 21 - Úvodní stránka aplikace....................................................................................... 36
Seznam tabulek
Tab. 1 - Podporované audio formáty................................................................................... 11
Tab. 2 - Podporované obrazové formáty ............................................................................. 12
Tab. 3 - Podporované video a animační formáty................................................................. 13
Tab. 4 - Modifikace tvarů.................................................................................................... 27
9
1 Úvodní informace
Každý z nás se někdy setkal s nějakou animací nebo vizuálním efektem, ať
už v televizi, kině nebo na internetu. Video se v dnešní době stává nezbytnou součástí,
nejenom v multimediálním prostředí, ale také i v informačních technologiích, ve kterých
se využívá k prezentaci výrobků a nebo k výuce. Uživatelé se často ptají, jak takové
vizuální efekty vznikají a co je potřeba pro jejich vytvoření. V následujících kapitolách
přiblížím prostředí programu Adobe After Effects a jeho používání, který slouží k úpravě
videí, vytváření animací a vizuálních efektů. Jsou zde také vysvětleny pojmy, nástroje
a funkce, které bude uživatel při tvorbě neustále používat.
Cílem této bakalářské práce je zasvětit uživatele do tajů programu Adobe After
Effects, naučit ho se v něm orientovat a pracovat, aby na konci zvládl bez předchozích
zkušeností vytvořit vlastní jednoduché animace. Účelem této práce je také přispění
k lepšímu pochopení celé problematiky tvorby vizuálních efektů a animací. V kapitole 3
se nachází metodický postup pro obsluhu aplikace. Celé rozhraní a všechny funkce
a nástroje jsou zde ukázány ve verzi After Effects CS5. Aplikace je nainstalovaná
na operačním systému Mac OS X 10.6.8.
10
2 Adobe After Effects CS5
2.1 O programu
Program Adobe After Effects je software pro tvorbu filmové grafiky a efektů, který
se využívá v postprodukci filmové a televizní produkce. After Effects vydává firma Adobe
Systems Incorporated na platformy Mac OS X a Windows. Program je primárně určen
pro vytváření pohyblivé grafiky a vizuálních efektů. After Effect dovolují uživatelům
animovat, upravovat a skládat média ve 2D a 3D prostoru s různými vestavěnými nástroji
a doplňky. After Effects se dají použít také jako základní nelineární editor a konvertor
médií.
2.2 Historie
Program After Effect byl původně vytvořen americkou firmou CoSA (Company
of Science and Art). Verze 1.0 byla představena v lednu roku 1993 na konferenci
MacWorld v San Franciscu a byla určena pouze pro zařízení s operačním systémem
Mac OS. V červenci roku 1993 byla firma CoSA, společně s jejich programem After
Effects, koupena firmou Aldus corporation. V roce 1994 získala společnost Adobe tuto
firmu společně s jejími produkty PageMaker a After Effects.
Hned první verze, kterou společnost Adobe vydala, přinesla celou řadu inovací. Mezi
nejzajímavější změny patří beziérové maskování, více efektů na jednu vrstvu a Motion
Tracker. Firma Adobe pravidelně co dva roky vydává nové verze, s výjimkami meziverzí,
které přináší spoustu novinek a případných oprav.
Poslední verze nese označení CS5 a meziverze CS5.5. Tato verze přinesla několik
zásadních změn a nových nástrojů. Mezi nejzajímavější změny patří revoluční nástroj Roto
Brush Tool, který je popsán níže. Dále také podporu pro 64-bitový operační systém
a vylepšenou podporu pro REDCODE videa.
2.3 Požadavky na systém
Adobe After Effects CS5 je komplexní program s nemalými hardwarovými nároky.
Minimální požadavky doporučené výrobcem jsou například 64-bitový procesor a operační
systém a 2GB velikosti operační paměti. Jak je psáno výše, program lze používat
na operačních systémech Windows a Mac OS X. Hardwarové nároky pro oba systémy jsou
téměř totožné. U Mac verze nelze program instalovat na disky s case-sensitive (citlivý
na velikost písmen) souborovým systémem a u Windows verze na odebíratelné flash disky.
2.4 Získání programu
Program After Effects je placeným softwarem s poměrně vysokými pořizovacími
náklady. Cena pro jednotlivé operační systémy je totožná. Pokud ho chceme jenom
vyzkoušet, můžeme si na adrese http://www.adobe.com/downloads/ stáhnout 30-denní trial
11
verzi, která má ale několik omezení. Trial verze neobsahuje několik důležitých a často
využívaných zásuvných modelů a kodeků.
Pokud se rozhodneme po vyzkoušení zakoupit plnou verzi, po zadání platného
sériového čísla, bude automaticky přidána podpora pro tyto zásuvné modely formou
jednoduché aktualizace. Trial verzi lze také stáhnout na celé řadě webových stránek,
například www.stahuj.centrum.cz/ a www.cnet.com/.
2.5 Podporované formáty
Program After Effects podporuje celou řadu formátů, které lze importovat a se kterými
lze pracovat. Pokud chceme importovat soubor ve formátu, který se nenachází v běžně
nainstalovaném programu, můžeme jej doplnit pomocí instalace příslušného kodeku nebo
pluginu. Příklady nejznámějších formátů se nachází v tabulkách níže.
Kategorie Název Formát Popis
Audio
Formats
Audio
Interchange
File Format
AIF, AIFF
- jedná se o nekompresní formát podobný
WAV vytvořený společností Apple
- využívá se k ukládání standartních
hudebních CD na disk
MP3 MP3
- jedná se o formát zvukových souborů
založený na kompresním algoritmu MPEG
Waveform
Audio
WAV
- tento kompresní zvukový formát byl
vytvořen společnostmi IBM a Microsoft
- využívá se k ukládání standartních
hudebních CD na disk
Tab. 1 - Podporované audio formáty
Kategorie Název Formát Popis
Image
Formats
Adobe
Illustrator
AI
- jedná se o licencovaný formát, vyvíjen
společností Adobe pro zobrazování
jednostránkových vektorových výkresů
Portable
Document
Format
PDF
- jedná se souborý formát, který zajišťuje
stejné zobrazení souboru na všech zařízeních
- pouze první stránka
Adobe
Photoshop
PSD
- jedná se o formát, ve kterém jsou uložena
všechna nastavení obrázku provedená v Adobe
Photoshop (například masky, vsrstvy,
průhlednost atd.)
Bitmap BMP
- jedná se o nekompimovaný rastrový obrázek,
který se skládá z pravoúhlého rastru pixelů
Graphical
Interchange
Format
GIF
- bezztrátový a komprimovaný formát
- jasnost obrazu není ohrožena GIF kompresí
12
Joint
Photographi
c Experts
Group
JPG, JPE,
JPEG
- komprimovaný ztrátový formát
- výhodou je malá velikost výsledných souborů
Portable
Network
Graphics
PNG
- využívá bezztrátovou kompresi
- běžně využíván pro bitmapovou grafiku
na internetu
- podpora alfa kanálu
TIFF TIF
- bezztrátový a nekomprimovaný formát
- mohou využívat LZW kompresní metodu,
která redukuje výslednou velikost, ale ne
kvalitu souboru
Tab. 2 - Podporované obrazové formáty
Kategorie Název Formát Popis
Video and
Animation
Formats
Animated
GIF
GIF
- jedná se o soubor, který se skládá z několika
obrázků jdoucích po sobě
Digital
Video
DV
- videoklip z digitální videokamery
- může se nacházet v kontejnerech AVI nebo
MOV
Flash Video
File
FLV, F4V
- multimediální kontejner
- používá se u videí na internetu (YouTube,
VEVO, metacafe atd.)
- využívá Adobe Flash Player
- obsah může být vložen do SWF souborů
Motioun
Picture
Experts
Group
MPEG,
MPE,
MPG,
MP4
- MPEG je skupina, která se zabývá vývojem
standartů používaných při kódování
audiovizuálních informací pomocí digitálního
kompresního algoritmu
QuickTime MOV
- multimediální kontejner, který využívá
kompresní algoritmus od společnosti Apple
- je potřeba mít nainstalovaný QuickTime
REDCODE
Video
R3D
- jedná se o formát z digitálních kamer RED
od společnosti Red Digital Cinema Camera
Company
- videa jsou ve velmi vysokém rozlišení,
bezztrátový obraz
Adobe Flash SWF
- animace vytvořená v Adobe Flash, která
může obsahovat jak text, tak vektorovou
a rastrovou grafiku
- také může obsahovat interaktivní animaci
- jedná se o malý soubor, který se přehrává
ve webovém prohlížeči, pokud je nainstalovaný
zásuvný modul Flash
13
Audio Video
Interleave
AVI
- multimediální kontejner od společnosti
Microsoft
- využívá méně komprese, než podobné
formáty, například .MPEG
Windows
Media
Video
WMV
- jedná se o komprimovaný video formát
od společnosti Microsoft
- pouze pro operační systém Windows
Tab. 3 - Podporované video a animační formáty
3 Obsluha programu - Metodický postup
Při prvním spuštění programu se uživateli zobrazí uvítací okno, na kterém se nachází
seznam posledních otevřených projektů, ikony pro otevření projektu, vytvoření nové
kompozice, pomoc a podpora a prohlížení šablon. Dále jsou zde jednotlivé tipy dne
od tvůrců programu, mezi kterými lze procházet. Aby se uvítací okno dále nezobrazovalo,
musí se odškrtnout vlevo dole jeho zobrazování.
Obr. 1 - Uvítací okno (Vlastní zdroj, platí i pro ostatní obrázky)
3.1 Okno aplikace
Po spuštění programu se na celé obrazovce zobrazí prostředí (workspace) Adobe
After Effects. Možnost zmenšení je možná pomocí pravého dolního rohu, ale všeobecně
se to nedoporučuje, protože se vše stává mnohem nepřehlednější. Celé pracovní prostředí
je rozdělené na jednotlivé rámce, které obsahují jeden či více panelů se záložkami.
Všechny panely můžeme také přidávat a nebo odebírat. V nabídce Window se nachází
seznam všech dostupných panelů i s jejich klávesovou zkratkou.
14
Program obsahuje několik přednastavených rozložení prostředí (Standart, All Panels,
Effects a další). Následující kapitoly jsou zaměřeny na rozložení standart, neboť se v něm
nachází nejčastěji používané panely. Jednotlivé panely jsou popsány níže. Pracovní
prostředí a celé jeho rozvržení je zobrazeno na obrázku č. 2 níže.
Obr. 2 - Okno aplikace
1. Panel Tools - Nástroje
2. Panel Projekt - Projekt
3. Panel Composition - Kompozice / Panel Layer - Vrstvy
4. Panel Info/Audio - Informace/Zvuk
5. Panel Preview - Náhled
6. Panel Effects & Presents - Efekty a předvolby
7. Panel Timeline - Časová osa
3.2 Panely
3.2.1 Panel Tools - Panel nástrojů
Panel nástrojů obsahuje jednotlivé nástroje programu a umožňuje snadné přepínání
mezi nimi. Každý nástroj má vlastní klávesovou zkratku, která umožňuje rychlejší
přepínání a práci na projektu. Panel se stává v pozdějších fázích práce s programem
celkem zbytečný, protože většina uživatelů se naučí a využívá tyto klávesové zkratky.
Pokud se vedle nástroje objevuje malý trojúhelník (například u nástroje kamery a nástroje
tvaru), znamená to, že daný nástroj má více možností a klávesovou zkratkou se postupně
prochází dané možnosti, nebo po kliknutí a podržení levého tlačítka na myši se všechny
možnosti zobrazí najednou. Celý panel nástrojů je zobrazen na obrázku č. 3 níže.
15
Obr. 3 - Panel Tools - Panel nástrojů
1. Selection Tool - Nástroj výběru (V)
2. Hand Tool - Nástroj ruka (H)
3.Zoom Tool - Nástroj zvětšení (Z)
4.Rotate Tool - Nástroj otočení (W)
5.Camera Tools - Nástroje kamery (C)
6. Pan Behind Tool - Nástroj kotevního bodu (Y)
7, Shape Tools - Nástroje tvaru (Q)
8. Pen Tool - Nástroj pero (G)
9. Type Tools - Nástroje psaní (Ctrl + T/Cmd + T)
10. Brush Tool - Nástroj štětec (Ctrl + B/Cmd + B)
11. Clone Stamp Tool - Nástroj klonovací razítko (Ctrl + B/Cmd + B)
12. Eraser Tool - Nástroj guma (Ctrl + B/Cmd + B)
13. Roto Brush Tool
14. Puppet Pin Tool (Ctrl + P/Cmd + P)
15. Local/World/View Axis Modes - Režimy osy místní/světové/zobrazení
3.2.2 Panel Project - Projekt
Panel Project je hlavní orientační místo každého projektu v programu Adobe After
Effects, protože při každém vytvoření nové kompozice, nebo importování nějakých
potřebných souborů využitých v projektu, se vše zobrazí v panelu Project.
Aby bylo vše přehledné, tak panel zobrazuje informace o souborech ve sloupcích.
Pořadí jednotlivých sloupců lze měnit a výběrem záhlaví sloupce se vše seřadí podle
daných informací. Aby uživatel věděl, podle kterého sloupce řadí, nachází se napravo
u názvu záhlaví malý trojúhelník. Jednotlivé sloupce lze také přidávat a odebírat.
Po kliknutí pravým tlačítkem na myši na některé záhlaví sloupce, se zobrazí nabídka,
ve které se nachází možnost buď daný sloupec skrýt, přejmenovat (pouze sloupec
Comment), a nebo v seznamu lze provádět výběr jednotlivých sloupců. Dole se nachází
vodorovný posuvník pro případ, že nejdou vidět všechny navolené sloupce uživatelem.
V horní části panelu se nachází náhled vybrané položky společně s důležitými
informacemi, například název, rozlišení, délka trvání, počet snímků za vteřinu a další.
Vedle názvu se nachází trojúhelník (jak lze vidět na obrázku č. 4 níže). Po kliknutí na něj
se zobrazí seznam, ve kterém lze zjistit, jestli vybraná položka je použivána v nějakých
kompozicích.
Může nastat situace, kdy uživatel potřebuje změnit některá nastavení položek, jako
je počet snímků za vteřinu, typ alfa kanálu a další. Po vybrání položky se klikne na ikonu
dle obrázku níže, číslo 7, Interpret Footage (Interpretovat záznam).
16
Ne vždy bude každý projekt přehledný, hlavně při vytváření komplexnějších
projektů se stane panel neuspořádaným. Naštěstí je zde možnost vytvářet vlastní složky
v projektu a tím vše zpřehlednit. Pro vytvoření nové složky se musí kliknout buď na ikonu
Create a New Folder (vytvoření nové složky) dole na panelu, nebo přes File -> New ->
New Folder. Složka lze vytvořit také po kliknutí pravým tlačítkem na myši na volné místo
a výběrem požadované akce a nebo pomocí klávesové zkratky.
Kliknutím na Zavřít panel, se projekt neukončí, jen se skryje Panel Project. Aby
se daný projekt ukončil, je nutno kliknout na File -> Close Project.
Obr. 4 - Panel Project - Projekt
1. Close Panel - Zavřít panel
2. Selected Item Details - Detaily vybrané položky
3.Options Menu for Project Panel - Nabídka možností pro panel Project
4. Quick Search - Rychlé vyhledávání
5. Columns - Sloupce
6. Project Flowchart View - Zobrazení vývojového diagramu projektu
7. Interpret Footage - Interpretovat záznam
8. Create a New Folder - Vytvoření nové složky
9. Create a New Composition - Vytvoření nové kompozice
10. Project Settings - Nastavení projektu
17
11. Delete Selected Project Items - Odstranit vybrané položky projektu
3.2.3 Panel Composition - Kompozice
Panel Compositon se řadí mezi nejdůležitější panely, protože se zde průběžně
zobrazuje uživatelem tvořená kompozice. V tomto panelu lze také interaktivně pohybovat
jednotlivými vrstvami. Černá oblast (volba barvy oblasti je zmíněna v kapitole 3.3
Vytvoření nové kompozice), jak jde vidět na obrázku níže nebo-li oblast zobrazení
kompozice, je místo, ve kterém After Effects renderuje pixely, ale i mimo tento prostor jde
bez problémů pracovat.
Tlačítka ve spodní části udávají, jak se kompozice bude zobrazovat. Názvy
jednotlivých tlačítek jsou zobrazeny na obrázku níže. Na panelu vidíme vždy aktuální
frame (snímek) vytvořené kompozice.
Obr. 5 - Panel Composition - Kompozice
1. Toggle Viewer Lock - Zapnout/vypnout zámek prohlížeče
2. Rozevírací nabídka prohlížeče
3. Close Panel - Zavřít panel
4. Nabídka možností panelu Composition
5. Výběr mezi otevřenými kompozicemi
6. Always Preview This View - Vždy zobrazovat náhled tohoto zobrazení
7. Magnification - Zvětšení
8. Grid & Guide Options - Možnosti mřížky a vodící lišty
9. Toggle Mask & Shape Path Visibility - Zapnout/vypnout viditelnost Masky a Cest tvarů
10. Current Time - Aktuální čas
18
11. Take Snapshot - Udělat snímek
12. Show Last Snapshot - Zobrazit poslední snímek
13. Show Channel & Color Management Settings - Zobrazit nastavení správy kanálů
a barev
14. Resolution - Rozlišení
15. Region of Interest - Oblast zájmu
16. Toggle Transparency Grid - Zapnout/vypnout transparentní mřížku
17. 3D View - 3D zobrazení
18. Select View Layout - Vybrat rozložení zobrazení
19. Toggle Pixel Aspect Ratio Correction - Zapnout/vypnout korekci poměru stran pixelů
20. Fast Previews Menu - Nabídka rychlých náhledů
21. Bring Timeline Forward - Přenést časovou osu do popředí
22. Composition Flowchart - Vývojový diagram kompozice
23. Reset Exposure - Obnovit expozici
24. Adjust Exposure - Upravit expozici
3.2.4 Panel Info/Audio - Informace/Zvuk
3.2.4.1 Info
Panel Info zobrazuje informace o hodnotách nacházejících se v panelech
Composition (Kompozice), Footage (Záznam) a Layer (Vrstva). Informace získává
z aktuálního pixelu, který se nachází pod kurzorem myši. Zobrazuje vizuální a číselnou
podobu barevné složky aktuálního pixelu a souřadnice kurzoru myši. Dále také udává
například vstupní a výstupní bod vybrané vrstvy.
V možnostech panelu si lze vybrat, v jakých hodnotách (například procenta)
se budou uživateli zobrazovat jednotlivé barevné kanály.
Obr. 6 - Panel Info - Informace
3.2.4.2 Audio
Jak už název napovídá, v tomto panelu se nachází ovládání hlasitosti pro vybranou
vrstvu a také panel zobrazuje úroveň hlasitosti při přehrávání náhledu kompozice nebo
vrstvy. Stejně jako u panelu Info si i zde může uživatel vybrat, jestli chce zobrazovat
jednotky v decibelech a nebo procentech. Také si v nastavení může zvolit minimální
hodnotu na posuvníku.
19
Obr. 7 - Audio - Zvuk
3.2.5 Panel Preview - Náhled
V panelu Preview se nachází ovládací prvky pro přehrávání kompozice nebo
vrstvy. Máme zde také RAM Preview, pro který je přidělena operační paměť, a který nám
umožňuje přehrávat zvuk a video v reálném čase. Počet snímků pro přehrávání je limitován
velikostí operační pamětí a nebo si uživatel může nastavit, které snímky se nemají ukládat
a zobrazovat.
Také je zde možnost nastavení počtu snímků za vteřinu a rozlišení přehrávaného
náhledu, jehož snížením se urychlí plynulé zobrazení náhledu. Tento panel se po naučení
příslušných klávesových zkratek stává zbytečným a zabírá místo.
Obr. 8 - Panel Preview - Náhled
1. First Frame - První snímek
2. Previous Frame - Předchozí snímek
3. Play/Pause - Spustit/Pozastavit
4. Next Frame - Následující snímek
5. Last Frame - Poslední snímek
6. Mute Audio - Vypnutí zvuku
7. Loop Options - Možnost smyčky
8. RAM Preview - Náhled RAM
20
3.2.6 Panel Effects & Presents - Efekty a předvolby
Panel Effects & Presents obsahuje všechny nainstalované zásuvné moduly
jednotlivých efektů a předvolby animací. Defaultně jsou předvolby rozřazené podle
kategorií, ale řazení si uživatel může změnit na abecední řazení a nebo podle jejich
umístění na disku.
V panelu se také nachází QuickSearch pole, které slouží k rychlému vyhledávání
efektů a předvoleb.
Obr. 9 - Panel Effects & Presents - Efekty a předvolby
3.2.7 Panel Timeline - Časová osa
V panelu Timeline nalezneme všechny potřebné informace o aktuální kompozici.
Nalezneme zde pořadí vrstev, které kompozice obsahuje, jejich začátky a konce, použité
transformace a efekty. Společně s panely Project a Composition se panel Timeline řadí
mezi nejdůležitější panely After Effects, bez kterých se neobejdete.
Panel Timeline je rozdělen na dvě části. Pravou část představuje časová osa a levou
různé možnosti, přepínače a informace, které jsou uspořádány ve sloupcích. Stejně jako
u panelu Project, i zde se může upravovat pořadí sloupců, jejich zobrazení či skrytí. Každá
vrstva zde získá barevné označení (ve sloupci Label), vedle kterého se nachází rozbalovací
šipka. Po kliknutí na ni se zobrazí transformace, které můžeme pro danou vrstvu použít.
Jednotlivé transformace jsou popsány níže. Také se zde nachází QuickSearch, pro rychlé
hledání ve vrstvách. Časová osa udává všechny použité klíčové snímky a oříznutí všech
vrstev. Také se zde nachází indikátor aktuálního času, se kterým lze volně pohybovat.
V panelu Composition se poté zobrazí aktuální snímek, na kterém se indikátor nachází.
V horní části panelu se nachází záložky kompozic, které jsou momentálně otevřené
a uživatel může mezi nimi volně přepínat. Panel Timeline je zobrazen i s popisem jeho
částí na obrázku níže.
21
Obr. 10 - Panel Timeline - Časová osa
1. Current Time - Aktuální čas
2. Záložka kompozice
3. Close - Zavřít záložku
4. QuickSearch - Rychlé vyhledávání
5. Composition Mini-Flowchart - Mini vývojový diagram kompozice
6. Live Update - Živá aktualizace
7. Draft 3D
8. Skrýt zapadlé vrstvy
9. Povolit Frame Blending (Míchání snímků)
10. Povolit Motion Blur (Rozmazání pohybu)
11. Nástroj Brainstorm
12. Auto-Keyframe mode
13. Graph Editor - Editor grafů
14. Current Time Indicator - Indikátor aktuálního času
15. Keyframes - Klíčové snímky
16. Nabídka možností
17. Comp Marker Bin - Zásobník značek kompozice
18. Přenesení panelu Composition do popředí
19. Pruhy vrstev
20. Rozbalovací šipka
21. Time-Vary stop watch - Animační stopky
22. Expand or Collapse the Layer Switches Pane - Rozbalit či sbalit podokno
přepínačů vrstev
23. Expand or Collapse the Transfer Controls Pane - Rozbalit či sbalit podokno
ovládacích prvků přehrávání
24. Expand or Collapse the In/Out/Duration/Stretch Panes - Rozbalit či sbalit
podokna In/Out/Duration/Stretch
25. Přepínače
26. Zoom Out (in time) - Oddálit se (v čase)
27. Zoom In to Frame Level, or Out to Entire Comp - Přiblížit se na úroveň snímku
nebo oddálit na úroveň celé kompozice
28. Zoom In (in time) - Přiblížit se (v čase)
22
3.3 Vytvoření nové kompozice
Novou kompozici lze vytvořit třemi způsoby. Buď v nabídce Composition -> New
Composition, nebo pomocí ikony Create a New Composition v panelu Project a také
pomocí klávesové zkratky Ctrl + N/Cmd + N.
Po zvolení se zobrazí dialogové okno Composition Settings (nastavení kompozice),
ve kterém se nastavují parametry (velikost, poměr stran pixelů, snímková rychlost,
rozlišení, trvání a barva pozadí kompozice) naší nové kompozice. Při zakládání nové
kompozice lze použít již předvolené nastavení běžně využívaných velikostí a snímkových
rychlostí. Vše se nachází pod rozevírací nabídkou Preset (předvolby). Dále také můžeme
zaškrtnout políčko Lock Aspect Ratio (Uzamknout poměr stran), který určuje velikost
výstupního videa. Pokud toto políčko zůstane zaškrtnuto, bude zachován nastavený poměr
stran při změně velikosti rámu.
Jestli se kdykoliv v průběhu práce s kompozicí zjistí, že nastavené parametry
nevyhovují, lze je kdykoliv změnit. Po kliknutí pravým tlačítkem myši na kompozici
a vybráním Composition Settings se zobrazí znova dialogové okno a parametry si uživatel
může opět nastavit.
Obr. 11 - Composition Settings - Nastavení kompozice
3.4 Importování souborů
Importovat soubory do vytvořeného projektu lze třemi hlavními způsoby. Import
můžeme provést buď pomocí aplikace Adobe Bridge, nebo přes dialogové okno Import,
a nebo také lze soubory přetáhnout přímo do panelu Project. Poslední způsob může být
23
nepohodlný, neboť program zabírá celou obrazovku. Dále je popsán import dat pomocí
dialogového okna.
Dialogové okno se nachází v nabídce File -> Import, nebo jeho zobrazení lze vyvolat
klávesovou zkratkou Ctrl + I/Cmd + I. Po vybrání souboru je nahrazeno dialogové okno
Import dialogovým oknem Interpret Footage (Interpretovat záznam). Tento dialog má alfa
kanál: kanál v odstínech šedi, který nastavuje průhlednost barevných kanálů modelu RGB.
Máme dva hlavní typy alfa kanálů. Jedním je Straight (přímý) a druhým Premultiplied
(Přednásobený). Straight znamená, že barva byla „vykreslena za“ hranami alfa kanálu.
Premultiplied znamená, že je barva kolem hran smíchaná („matná“) s barvou pozadí.1
Pokud nevíme, jaký kanál importovaný soubor má, můžeme kliknout na tlačítko Guess
(Hádat) a program sám se pokusí uhodnout, jaký kanál se má použít.
Obr. 12 - Interpret Footage Dialog- Interpretovat záznam
4 Transformace vrstev
Každou vrstvu, která je přidaná do kompozice, lze transformovat. Jednotlivé
transformace se objeví po rozkliknutí rozbalovací šipky. Vedle každé transformace
se nachází animační stopky. Po jejich vybrání se vytvoří klíčový snímek v čase, ve kterém
se nachází indikátor aktuálního času.
Každá transformace má vlastní klávesovou zkratku. Po jejím zvolení se zobrazí jenom
daná volba. Pokud se chceme vyhnout zobrazování všech transformací, v rozsáhlejším
projektu s mnoha vrstvami to může být nepřehledné, a nechceme-li zobrazit jenom jednu
transformaci, další se zobrazí pomocí držení klávesy Shift a příslušné klávesové zkratky.
Většinu transformací lze také provádět interaktivně myší přímo v panelu kompozice.
1
MEYER, Trish a Chris MEYER. Adobe After Effects: výukový průvodce tvorbou videoefektů a
animací
24
4.1 Anchor Point
Anchor Point, neboli kotevní bod, má klávesovou zkratku písmeno A. Výchozí
umístění kotevního bodu se většinou nachází uprostřed každé vrstvy. Kotevní bod je
vhodné nastavovat před každou animací, protože určuje místo, kolem kterého se provádí
jednotlivé transformace.
4.2 Position
Position, neboli pozice, má klávesovou zkratku písmeno P. Position udává pozici,
ve které se vrstva v kompozici v dané chvíli nachází. U této vlastnosti lze provést rozdělení
dimenzí. V Graph Editor poté bude pro každou dimenzi vlastní křivka, místo jedné.
To zaručí lepší možnosti úprav jednotlivých os této vrstvy.
4.3 Scale
Scale, neboli měřítko, má klávesovou zkratku písmeno S. Scale je vlastnost, která
udává velikost vrstvy. Není vhodné nastavovat velikost větší jak 100%, neboť poté vrstva
ztrácí na kvalitě. Stejně jako ostatní transformace, vše probíhá kolem kotevního bodu.
Některé vrstvy, jako například audio, nemají tuto volbu.
4.4 Rotation
Rotation, neboli rotace, má klávesovou zkratku písmeno R. Rotace se může provádět
interaktivně myší přímo v panelu Composition pomocí nástroje Rotation Tool, nebo
pomocí dvou hodnot u transformací. Pokud zároveň s levým tlačítkem myši je držena
klávesu Shift, bude se rotace provádět po 45°. Přesnější rotace se provede pomocí hodnot.
První hodnota je počet otáček a druhá nám udává rotaci ve stupních.
4.5 Opacity
Opacity, neboli průhlednost, má klávesovou zkratku písmeno T. Průhlednost značí, jak
bude daná vrstva viditelná. Rozsah je udáván v procentech a jeho rozmezí je 0 - 100%.
Viditelnost, stejně jako ostatní transformace, lze měnit dvěma způsoby. Buď poklikáním
na procento a zadáním číselné hodnoty z klávesnice a nebo tahem myši. Po najetí myší
nad procento se změní kurzor a tahem se mění její hodnoty.
5 Nástroje pro práci s kompozicí
Nástroje, které se nachází v panelu Tools, jsou popsány i s jejich klávesovými
zkratkami v kapitole 3.2.1. V této kapitole jsou jednotlivé důležité nástroje, bez kterých
se uživatel neobejde, více popsány.
25
5.1 Selection Tool - Nástroj výběru
Tento nástroj slouží nejenom k výběru vrstev, cest a vrcholů v kompozici, ale také
i k jejich manipulaci přímo v panelu Composition. Pokud uživatel chce vybrat více vrstev
najednou, drží zároveň s klikáním klávesu Shift. Pokud drží při přesunu vrstvy zároveň
i klávesu Alt/Option, vrstva se zprůhlední a může vidět pozadí. Kliknutím na prázdné
místo v kompozici se zruší označení vybraných vrstev.
5.2 Hand Tool - Nástroj ruka
Nástroj ruka je opravdu užitečným nástrojem i přesto, že má jen jednu funkci. Díky
tomuto nástroji lze volně pohybovat s celou kompozicí. Při pohybu všechny vrstvy, cesty
a všechna nastavení zůstávají neměnná. Hlavní využití tedy spočívá v tom, že pokud máme
kompozici přiblíženou, nemusíme oddalovat a znova přibližovat na nové místo,
ale jednoduše se pomocí nástroje přesuneme.
Abychom se vyhnuli neustálému přepínání mezi nástroji v panelu Tools, kdykoliv
stiskneme a držíme klávesu mezerník, automaticky máme aktivní Nástroj ruka.
Po uvolnění klávesy se nám vrátí poslední používaný nástroj.
5.3 Zoom Tool - Nástroj zvětšení
Jak už název napovídá, tento nástroj slouží k přibližování a oddalování pohledu
na kompozici. Klikáním levého tlačítka na myši se přibližujeme k oblasti, nad kterou
máme kurzor. Při současném držení klávesy Alt/Option oddalujeme. Na tuto funkci
můžeme také využít kolečko na myši. Tento nástroj také poskytuje možnost přiblížit
se k určité oblasti. Kliknutím a následným tažením myši vybereme oblast přiblížení.
5.4 Rotate Tool - Nástroj otočení
Nástroj otočení slouží k otáčení vrstev kolem kotevního bodu. Aby se mohlo
s vrstvou otáčet, musí se kliknout na jeden z čtverců ohraničujících danou vrstvu. Pokud je
při otáčení držena klávesu Shift, otáčení vrstvy probíhá po 45°.
5.5 Camera Tools - Nástroje kamery
Nástroje kamery slouží k pohybu kamery po 3D scéně. Díky němu můžeme
přibližovat i oddalovat 3D zobrazení a posouvat kameru v prostoru. Tento nástroj lze
v podstatě využívat jenom ve 3D. Pod touto možností se nachází Unified Camera Tool,
tato možnost je výchozí, Orbit Camera Tool, Track XY Camera Tool a Track Z Camera
Tool.
5.5.1 Orbit Camera Tool
Nástroj Orbit Camera, neboli nástroj obíhání kamerou, slouží k natočení směru
pohledu kamery na scénu. Pokud je v nabídce Auto-Orientation (Automatické natáčení)
vybrána možnost Orient Towards Point of Interest (natáčení směrem k bodu zájmu), tak
se při pohybu kamerou mění pouze parametry Position. Pokud je vybrána možnost Off
26
(vypnout) nebo Orient Along Path (natáčení podél cesty), budou se měnit parametry
Orientatiton (orientace).
5.5.2 Track XY Camera Tool
Díky nástroji Track XY Camera, neboli nástroj sledování kamerou ve směru XY,
se kamera pohybuje po osách X a Y (vertikálně a horizontálně). Při pohybu s kamerou
se nám mění parametry Position XY a Point of Interest (bod zájmu).
5.5.3 Track Z Camera Tool
Nástroj Track Z Camera, neboli nástroj sledování kamerou ve směru Z, slouží
k přibližování a oddalování kamery od scény. U tohoto nástroje se mění pouze parametry
Position Z a Point of Interest.
5.5.4 Unified Camera Tool
Nástrojem Unified Camera, neboli sjednocená kamera, můžeme ovládat všechny
nástroje kamery, protože jsou rozloženy mezi tři tlačítka na myši. Levým tlačítkem
ovládáme Orbit Camera, prostředním tlačítkem Track XY Camera a pravým Track
Z Camera.
5.6 Pan Behind Tool - Nástroj kotevního bodu
Díky nástroji Pan Behind, můžeme pohybovat kotevním bodem, aniž bychom měnili
pozici celé vrstvy. Při pohybu se nám mění hodnoty Anchor Point a Position
u transformací. Pokud chceme měnit jen hodnotu Anchor Point, což znamená, že kotevní
bod zůstane na místě a pohybujeme vrstvou, při tažení držíme klávesu Alt/Option.
5.7 Shape Tools - Nástroje tvaru
Nástroje tvaru slouží k vytváření tvarů nebo masek. Maskování znamená,
že ořízneme tvarem určitou část vrstvy. Ve výchozím nastavení zůstává vidět vše, co
se nachází uvnitř hranic, vše co je mimo, se zprůhlední.
V nabídce tohoto nástroje se nachází obdélník, zaoblený obdélník, elipsa,
mnohoúhelník a hvězda. Nástroj se používá kliknutím a tažením levého tlačítka myši,
během kterého se vykresluje požadovaný tvar. Tvary se vykreslují od rohu do rohu, ale
při současném tažení a držení klávesy Ctrl/Command se budou vykreslovat od středu.
Pokud chceme vykreslovat pravidelné tvary, slouží k tomu kombinace držení klávesy Shift
a tažení myši (místo obdélníku čtverec a místo elipsy kružnice).
Pomocí šipek na klávesnici a nebo kolečka na myši můžeme modifikovat tvary
během jejich vytváření. Na tabulce níže jsou zobrazeny možné modifikace tvarů.
Tvar Směr Modifikace
zaoblený obdélník
(rounded rectangle)
šipky nahoru/dolů (kolečko myši) zaoblení rohů
šipky doleva/doprava
přepínání mezi obdélníkem
a elipsou
27
mnohoúhelník
(polygon)
šipky nahoru/dolů (kolečko myši) měníme množství stran
šipky doleva/doprava zakulacení rohů
hvězda (star)
šipky nahoru/dolů (kolečko myši) měníme množství vrcholů
šipky doleva/doprava zakulacení vrcholů
Tab. 4 - Modifikace tvarů
5.8 Pen Tool - Nástroj pero
Jedná se o obdobný nástroj, jako je nástroj tvaru, protože se také používá
na vytváření tvarů pomocí klikání myši a lepších cest masky. Nástroj pracuje ve dvou
základních režimech. Prvním a výchozím se vytváří beziérové křivky s úchyty, které poté
můžeme kliknutím na příslušné body upravovat, a druhý je režim RotoBezier, který
automaticky dokresluje křivku. Režimy nelze kombinovat.
V nabídce Nástroje Pero nalezneme čtyři možnosti. Pen Tool (nástroj pero), Add
Vertex Tool (nástroj přidání vrcholu), Delete Vertex Tool (nástroj vymazání vrcholu)
a Convert Vertex Tool (nástroj převedení vrcholu). První možností můžeme provádět
přidávání i vymazání vrcholů. Pokud chceme jeden bod přesunout, použijeme zároveň
s kliknutím na bod klávesu G. Poslední možností je nástroj Convert Vertex, který slouží
pouze k upravení zakřivení křivky.
5.9 Type Tools - Nástroje psaní
Pokud uživatel umí, nebo alespoň zná některé produkty od firmy Adobe, jako
například Photoshop a nebo Ilustrator, je tento nástroj do značné míry inspirován těmito
aplikacemi. Text můžeme vytvořit buď ve výše zmíněných programech a nebo přímo
v After Effects. Vytváření textu je vždy lepší přímo v této aplikaci.
Výchozím nastavením nástroje psaní je Horizontal Type (vodorovné psaní), které
můžeme buď rozkliknutím a nebo klávesovou zkratkou změnit na Vertical Type (svislé
psaní). Program After Effects nám dovoluje vytvářet jednotlivé znaky, slova a celé věty
(tzv. bodový text) nebo rovnou celé odstavce (tzv. odstavcový text), ve kterém se znaky
upravují tak, aby se vešly do celého textového rámečku. Text můžeme také formátovat,
nebo může kopírovat určitou křivku a spoustu dalších nastavení, jako je například Kerning
(rozmístění mezi pár znaků), Leading (mezera mezi řádky) a další.
5.10 Brush Tool - Nástroj štětec
Nástroj štětec je prvním z trojice nástrojů pro malování v programu After Effects.
Všechny tyto nástroje lze použít jen v panelu Layer a jsou do značné míry inspirovány
stejnými nástroji z aplikace Adobe Photoshop, ale zde je můžeme animovat.
Práce s tímto nástrojem je velice jednoduchá, kliknutím na libovolné místo ve vrstvě
a následným tažením se vykreslí jednotlivé tahy. Při klikání levým tlačítkem myši
a současným držením klávesy Shift se nám jednotlivé body spojují v přímkách. Nástroj má
také spoustu nastavení, jako je například typ bodu, jeho zaoblení, četnost, úhel a další.
28
Panel nástroje štětec, ve kterém se nachází všechna jeho základní nastavení je zobrazen
na obrázku níže.
Obr. 13 - Panel s nastavením nástroje Brush
5.11 Clone Stamp Tool - Nástroj klonovací razítko
Stejně jako i ostatní nástroje pro malování, tak i tento nástroj lze použít jenom
v panelu Layer. Nástroj slouží ke kopírování hodnoty pixelu z jednoho místa a času jedné
vrstvy na jiné místo a čas stejné vrstvy. To znamená, že se nástroj využívá v případech,
pokud uživatel chce něco odstranit, kopírovat nebo jinak retušovat vrstvu. Výhodou je,
že může nastavit čas, kdy se případná změna zobrazí. Výběr zdrojové části se provádí
kliknutím s podržením tlačítka ALT/Option, poté může uživatel volně klonovat příslušnou
oblast.
5.12 Eraser Tool - Nástroj guma
Poslední nástroj pro malování. Tento nástroj slouží k mazání chyb při malování.
Jedná se vlastně o nástroj štětec, který kreslí barvou pozadí. Nastavení tohoto nástroje
se provádí ve stejném panelu jako u nástroje štětec. Nástroj guma má zde ještě další funkci.
Při mazání vytváří v panelu Timeline své vlastní vektorové tahy. To znamená, že se daná
chyba nevymaže v celé kompozici, ale jenom od daného okamžiku.
Nástroj guma má v panelu Paint tři možnosti nastavení. Layer Source & Paint
(zdrojová vrstva a malování), Paint Only (pouze malování) a Last Stroke Only (pouze
poslední tah). První možnost kreslí barvou pozadí kompozice, druhá barvou pozadí vrstvy
a díky poslední možnosti může uživatel upravovat jenom poslední kreslený tah. Tato
29
možnost má jednu velkou výhodu. Mazání touto volbou nevytváří v panelu Timeline
vlastní vektorové tahy.
5.13 Roto Brush Tool
Zatím poslední verze Adobe After Effects CS5 přinesla nástroj Roto Brush, který
slouží k tzv. „vyklíčování“ osoby z pozadí. Znamená to, že pokud je potřeba osobu, nebo
i více osob vytáhnout z jednoho pozadí a dát za ní pozadí jiné. V předchozích verzích
se tato činnost prováděla pouze maskováním. U maskování se musí při každém pohybu
postavy, to znamená u každého snímku, upravovat maska, kdežto při použití tohoto
nástroje se After Effects pokouší dopočítávat další snímky. Roto Brush ve výsledku sleduje
předchozí a následný pohyb postavy a dle toho určuje i masku u každého snímku.
S nástrojem Roto Brush může uživatel pracovat pouze v panelu Layer, takže
pokaždé, když ho chce použít, musí danou vrstvu rozkliknout. Nástroj pracuje tak,
že vybere snímek, na kterém se postava, kterou chce vyklíčovat, nachází celá nebo alespoň
je nejvíce vidět, označí část postavy a After Effects provede výpočet a označí oblast kolem
ní. Tento postup musí opakovat, dokud není postava označená celá. Pokud se označí
oblast, kterou uživatel nechce, tak při držení klávesy Alt/Option se vybírá oblast, která
se nebude započítávat. Pokud uživatel chce, aby výsledek byl co nejlepší, musí mu dát co
nejvíce informací, nebo-li označit co nejvíce detailů.
Obr. 14 - Ukázka práce s nástrojem Roto Brush
30
Nástroj není úplně dokonalý, nehodí se ho brát jako náhradu klíčovacího plátna.
Zaleží totiž na mnoha faktorech, například kvalitě videa (aby nástroj správně fungoval, je
doporučováno mít detailní videa) a pozadí (může například dělat problémy, pokud postava
má podobné barvy jako jsou barvy pozadí). Na obrázku níže vidíme možnosti nastavení
nástroje.
Obr. 15 - Možnosti nastavení nástroje Roto Brush
5.14 Puppet Pin Tool
V překladu se jedná o nástroj špendlíku loutky. Tento nástroj umožňuje další možnosti
ohýbání vrstev a má dva účely. Pokud máme nějaký prvek, se kterým nechceme, aby
se nadále hýbalo, tak nástroj slouží pro jeho stabilizaci. A druhý účel je opačný. Slouží
jako úchyty pro přetahování prvků. Kliknutím se dané místo v kompozici a nebo vrstvě,
tzv. přišpendlí a deformace probíhá až po změně pozice špendlíku. Tento nástroj, jak už
název napovídá se nejlépe hodí pro animování postav. Nástrojem můžeme například
animovat ruku, která nám mává, a nebo přišpendlit nohy, aby se nehýbaly.
Tento nástroj má také dvě možnosti. První je Overlap (překrýt) a druhou Starch
(škrob). Overlap nám zaručí, že se přetahovaná část objeví před a nebo za jinou částí stejné
vrstvy. Starch nám snižuje rozsah ohnutí dané oblasti.
6 Renderování
Renderování (z anglického slova rendering, volně přeloženo jako vykreslování),
znamená, že se převedete práce (kompozice) v After Effects do videosouboru. Před
renderováním doporučuji celý projekt raději uložit, kvůli případu, že by mohl nastat
výpadek proudu, nebo by program spadl a celá práce by se ztratila. Kdykoliv chce uživatel
31
renderovat animaci, musí mít vybraný panel Composition nebo Timeline. Pokud bude
vybraný (označený) jiný panel, nepustí jej to k renderovací frontě.
6.1 Render Queue - Renderovací fronta
Renderovací frontu, přes kterou probíhá renderování jednotlivých animací,
se nachází buď v nabídce Composition -> Make Movie, nebo pod klávesovou zkratkou
Ctrl + M / Command + M. Po zadání se otevře panel Render Queue (fronta renderování).
Tímto panelem se řídí samostatné renderování. Nastavují se zde parametry Render Setting
(Nastavení renderování) a Output Module (Výstupní modul), které se použijí u dané
animace k renderování kompozice.
Obr. 16 - Render Queue / Renderovací fronta
Renderování kompozice v programu After Effects probíhá ve dvou odlišných
krocích. V prvním kroku se snímek uloží dočasně do RAM paměti a renderuje se podle
parametrů, které jsou nastaveny v Render Settings. Poté se ve druhém kroku stejný snímek
uloží na disk podle parametrů v Output Modul. Díky tomuto můžeme během jedné
kompozice použít několik různých výstupních modulů. Tento způsob slouží k značnému
ušetření času, protože v případě, kdy uživatel chce výstup uložit do několika různých
souborů, se vše provede během jednoho renderovacího průchodu.
6.1.1 Šablony
Nastavení parametrů v Render Settings a Output Module se mohou ukládat
do šablon. Tyto šablony slouží k ulehčení práce, protože kdykoliv je vytvořena kompozice
se stejným nastavením, může se jednoduše načíst šablona. Vytváření šablon se nachází
buď v nabídce Edit -> Templates a nebo v rozevírací nabídce vedle názvu Render Settings
a Output Module. Zde se také nachází pár přednastavených šablon.
32
Obr. 17 - Nastavení Output Module
6.2 Vhodné formáty pro výstup
Neexistují žádná pravidla, které formáty pro jaký výstup použít, jen rady, kterých
se uživatel může držet. Každý uživatel nebo zákazník, pro kterého se daný projekt vytváří,
preferuje jiný formát a tak je jen na něm, který si zvolí pro svůj výstup. Naštěstí After
Effects podporuje celou řadu formátů. Díky tomu je velmi pravděpodobné, že zvolený
formát nebude problém použít.
6.2.1 Video
Nejpoužívanějšími výstupními formáty pro jsou QuickTime a AVI. Tyto formáty
využívají standartní sadu kodeků. Kodek je zkratka počátečních slabik slov kodér/dekodér
a nebo kompresor/dekompresor a vychází z anglického slova codec. Nejčastěji se používá
formát QuickTime s kodekem Animation (obsahuje parametr Quality, který je nastaven
na hodnotu 100), protože video v tomto formátu má zachováno nejvyšší kvalitu. Díky
tomu můžeme říci, že je bezztrátové.
6.2.2 Sekvence
Někdy je lepší místo videa uložit soubor do sekvence obrázků, protože některé
programy nebo programové balíky upřednostňují sekvenci obrázků, například Autodesk
33
Flame. Program Adobe After Effects má na výběr několik bezztrátových formátů
s kompresí pro zmenšení jejich velikosti. Jedná se například od TIFF, PNG a SGI.
Sekvence se volí v nabídce Output Module. Pokud se v rozevírací nabídce jeden
z výše zmíněných formátů nenachází, po vyběru možnosti custom, se zobrazí všechny
dostupné formáty.
Obr. 18 - Renderovací fronta pro sekvenci obrázků
6.2.3 Web
Tvorbou animací pro webové stránky se zabývá spousta jiných publikací a lekcí,
jak je vytvořit. Tato práce se touto problematikou nezabývá. Jednotlivé formáty
pro webové stránky potřebují velkou kompresi obrazu. After Effects nabízí jako výstupní
formát pro web například často používané Flash Video (.FLV), QuickTime H.264
a Windows Media. Někdy se také vyplatí využít formát Flash (.SWF), pokud v dané
kompozici nepracujeme s efekty a jedná se jenom o vektorové soubory.
7 Úvod do praktické části
7.1 Použitý software na základě provedené analýzy dostupného SW
7.1.1 Adobe After Effects
Celá tato bakalářská práce pojednává o programu Adobe After Effects. Jak je již
zmíněno, tato aplikace slouží k vytváření vizuálních efektů a animací. Pro tento software
jsem zvolil na základě drobných zkušeností s ostatními programy od firmy Adobe, protože
jejich aplikace mají podobný design a práce s nimi je podobná.
7.1.2 Artisteer
Artisteer je program, který se využívá na tvorbu designu webových stránek.
Šablona, která se v tomto softwaru vytvoří, se může rovnou exportovat do programů, které
slouží k zajištění správy dokumentů (nejčastěji webový obsah). Tyto programy se nazývají
CMS (Content Management System, neboli systém pro správu obsahu). Mezi tento
software patří například Blogger, Joomla, Wordpress, Drupal a další. Pro používání tohoto
programu nepotřebujete znát HTML, Php, Css a další.
34
7.1.3 Wordpress
Wordpress je software, který vznikl v roce 2003, a který se používá na tvorbu
webových stránek nebo blogů. Celý tento software je opensource, je zdarma a jeho
kompletní zdrojový kód se nachází v jeho dokumentaci. Díky tomuto se Wordpress stal
značně populární, protože do jeho vývoje se může zapojit každý a také to již spousta lidí
udělala.
Abychom mohli Wordpress využít, musíme jej nejprve stáhnout, například
z http://wordpress.org/. Poté nám stačí připojení na FTP a k databázi. Po nahrání na server
se spustí průvodce instalací, který postupně provede celkovým nastavením až po konečné
spuštění.
Wordpress má také svoje vlastní administrační prostředí, ve kterém máme vše
potřebné pro celkovou úpravu našich stránek. Také se zde načítají templates, designové
šablony stránek.
Obr. 19 - Administrační prostředí Wordpress
7.2 Aplikace
7.2.1 Adresářová struktura
Celá adresářová struktura navržených WWW stránek se skládá z několika složek
a konfiguračních souborů aplikace Wordpress a dvou vytvořených složek, které slouží pro
uložení externích materiálů. Mezi nejzajímavější a nejdůležitější soubory patří například
wp-config.php, ve kterém se nachází nastavení přistupu k databázi. Jednotlivé složky jsou
popsány níže.
7.2.1.1 error
V této složce se nachází definice chybových hlášek.
35
7.2.1.2 obrazky
Vytvořená složka, ve které jsou nahrány všechny obrázky využívané v jednotlivých
lekcích.
7.2.1.3 stats
Tato složka slouží k ukládání jednotlivých statistik. Ukládá se zde například využití
webových stránek, statistiky přístupu a další.
7.2.1.4 videa
Další vytvořená složka, ve které se nachází všechny výsledné animace z
jednotlivých lekcí.
7.2.1.5 wp-admin
Zde se nachází celé administrační prostředí softwaru Wordpress.
7.2.1.6 wp-content
Wordpress si na toto místo ukládá všechny jazykové balíčky, šablony, zásuvné
moduly a také obrázky nahrané do galerie Wordpressu.
7.2.1.7 wp-includes
Jedná se o systémovou složku aplikace Wordpress.
Obr. 20 - Adresářová struktura WWW stránky
36
7.2.2 Vzhled aplikace
Při vytváření designu aplikace bylo dbáno na jednoduchost a lehkou orientaci
po WWW stránkách. Jak je výše zmíněno, pro design stránek byl zvolen program
Artisteer, který nabízí širokou škálu možností při vytváření šablon. Na obrázku níže
se nachází výsledný design webové aplikace, který by neměl návštěvníky odpuzovat.
Obr. 21 - Úvodní stránka aplikace
37
8 Závěr
I přesto, že se program neustále vyvíjí, princip práce zůstává u všech verzí stejný.
Vývojáři s každou novou verzí přichází hned s několika vylepšeními a i nástroji, které
slouží ke zjednodušení práce a vylepšují již tak výborné prostředí pro tvorbu vizuálních
efektů a animací.
Úkolem této práce bylo seznámit uživatele s prostředím programu Adobe After
Effects CS5, s jeho funkcemi a nástroji. Zdaleka zde nejsou popsány a vysvětleny všechny
možnosti této aplikace, jelikož se jedná o komplexní program se spoustou možností,
s jehož znalostí se lze uplatnit v mnoha oborech, a kterému se věnuje již několik placených
publikací. Tato práce by měla uživatele zasvětit do začátků práce s programem a naučit jej
s ním pracovat.
38
9 Seznam použité literatury
[1] MEYER, Trish a Chris MEYER. Adobe After Effects: výukový průvodce tvorbou
videoefektů a animací. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2009, 416 s. ISBN 978-80-
251-2500-7.
[2] PERKINS, Chad a Chris MEYER. After Effects: nejužitečnější postupy a triky.
Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2011, 343 s. ISBN 978-80-251-3571-6.
[3] Adobe After Effects CS5 & CS5.5. [online]. [cit. 2012-04-16]. Dostupné z:
http://help.adobe.com/en_US/aftereffects/cs/using/index.html
[4] Adobe - Download free trial of After Effects CS5.5. [online]. [cit. 2012-04-16].
Dostupné z: http://www.adobe.com/cfusion/tdrc/index.cfm?product=after_effects
[5] JAN, Vojtěch. Adobe After Effects CS3 Professional: co přináší nového?.
[online]. [cit. 2012-04-28]. Dostupné z: http://www.grafika.cz/art/dv/aaecs3.html
[6] MIKULA, Lukáš. Adobe After Effects CS5 - rozsáhlá recenze!. [online]. [cit.
2012-04-28]. Dostupné z: http://www.fxshop.cz/recenze/adobe-after-effects-cs5-
rozsahla-recenze/
[7] DOVE, Jackie. After Effects CS5 features new Roto Brush. [online]. [cit. 2012-
04-28]. Dostupné z: http://www.macworld.com/article/1150434/aecs5news.html
[8] FileInfo.com - The Central File Extensions Registry. [online]. [cit. 2012-04-16].
Dostupné z: http://www.fileinfo.com/
[9] WordPress - Blog Tool, Publishing Platform, and CMS. [online]. [cit. 2012-04-
18]. Dostupné z: http://wordpress.org/
[10] Artisteer - web design generator for Joomla templates, Wordpress themes,
Drupal themes, Blogger templates and DNN skins. [online]. [cit. 2012-04-18].
Dostupné z: http://www.artisteer.com/
39
Příloha A – Ukázka zdrojového kódu aplikace Wordpress souboru
page.php
'
Pages: ', 'after' => '
',
'next_or_number' => 'number')); ?>
40
Příloha B – Ukázka zdrojového kódu aplikace Artisteer souboru style.css
bez komentářů
body, p
{
margin: 0.5em 0;
font-family: Arial, Helvetica, Sans-Serif;
font-style: normal;
font-weight: normal;
font-size: 11px;
text-align: justify;
}
body
{
margin: 0 auto;
padding: 0;
color: #334852;
background-color: #374D58;
}
h1, h2, h3, h4, h5, h6,
h1 a, h2 a, h3 a, h4 a, h5 a, h6 a
h1 a:hover, h2 a:hover, h3 a:hover, h4 a:hover, h5
a:hover, h6 a:hover
h1 a:visited, h2 a:visited, h3 a:visited, h4 a:visited,
h5 a:visited, h6 a:visited,
.art-postheader, .art-postheader a, .art-postheader
a:link, .art-postheader a:visited, .art-postheader
a:hover,
.art-blockheader .t, .art-vmenublockheader .t, .artlogo-text,
.art-logo-text a,
h1.art-logo-name, h1.art-logo-name a, h1.art-logo-name
a:link, h1.art-logo-name a:visited, h1.art-logo-name
a:hover
{
font-weight: normal;
font-style: normal;
text-decoration: none;
font-family: Arial, Helvetica, Sans-Serif;
font-size: 25px;
text-align: left;
text-transform: uppercase;
}
41
Příloha C – Obsah přiloženého DVD
Přiložené DVD obsahuje odkaz na výslednou aplikaci, text bakalářské práce,
jednotlivé textové návody s obrázky a videa s animacemi.
Dokumentace
bakalarka_prace.pdf (text bakalářské práce v elektronické podobě)
webove_stranky.txt (odkaz na webovou aplikaci)
Návody
Jednotlivé textové návody z aplikace.
Obrázky
Jednotlivé obrázky použité při lekcích v aplikaci
Videa
Jednotlivá videa s výslednými animacemi