MB141 -1. přednáška Geometrie v rovině Martin Čadek s využitím přednášky Ondřeje Klímy pro předmět MB101 Jarní semestr 2021 □ - = 1. přednáška Geometrie v rovině K čemu je dobrá lineární algebra a teorie čísel Motivace. V předmětu MB141 se postupně naučíme • řešit soustavy lineárních rovnic, • pracovat s maticemi, • řešit geometrické úlohy v rovině a v prostoru (uplatnění v počítačové grafice) grafice), • popisovat pomoc matic některé procesy (růst populací, Markovovy procesy) • maximalizovat jednoduché funkce, při existenci mnoha jednoduchých omezení (simplexový algoritmus pro úlohu lineárního programování), • jak se teorie čísel používá v kryptografii s veřejným klíčem. 1. přednáška Geometrie v rovině 2/28 Osnova přednášky • Afinní geometrie • Eukleidovská geometrie • Orientace, obsah a determinant • Shodná a lineární zobrazení • Matice lineárního zobrazení 1. přednáška Geometrie v rovině 3/28 Body a vektory Motivace: chceme umět • počítat s body a přímkami, • měřit vzdálenosti a úhly, počítat obsahy rovinných útvarů, • pracovat s přirozenými transformaci roviny jako je otočení kolem bodu a reflexe podle přímky. Základními objekty budou pro nás • body, • vektory. Vektory jsou zadány uspořádanou dvojicí bodů AĚ, bod >A je počáteční, bod B je koncový. Uspořádané dvojice AĚaČŮ určují stejný vektor ~Ú, jestliže vhodným posunutím převedeme orientovanou úsečku AŠ na orientovanou úsečku 1. přednáška Geometrie v rovině 4/28 Počítání s vektory a body Vektory ~Ú, V můžeme • sčítat: dostaneme pomocí rovnoběžníkového pravidla, • násobit reálným číslem a g IR, a~Ú, nulový vektor o je reprezentován AA, opačný vektor kTt = ÄŠ\e -~í = BÁ. Kombinací násobení a sčítání dostaneme lineární kombinaci vektorů aŮ + b~Č. K libovolnému bodu A můžeme přičíst vektor ~Ú. Výsledkem této operace A + ~Ú je bod B, který je koncovým bodem reprezentace vektoru ~Ú pomocí orientované úsečky ÄŠ. ►► Počítání s body a vektory provádíme pomocí souřadnic. 1. přednáška Geometrie v rovině 5/28 Souřadný systém Souřadný systém je určen • počátkem v bodě P, • dvěma nenulovými vektory ě\, e2 umístěnými do bodu P, které neleží v jedné přímce. Pro každý bod B v rovině souřadný systém zadává • reálná čísla x a y taková, že B = P + xě\ + ye2. ►► Dvojici reálných čísel [x,y] (v hranatých závorkách) nazýváme souřadnicemi bodu B v souřadném systému (P, ě\, e2). Jestliže je vektor a souřadnice bodů A a B jsou postupně [x1?yi] a [x2,y2], Pak souřadnicemi vektoru je dvojice reálných čísel (x2 - x1, y2 - yi) (v kulatých závorkách). Uvědomte si, že nezáleží na tom, kterými dvěma body vektor ~Ů reprezentujeme. ►► Body (a rovněž vektory) v rovině reprezentujeme tedy jako uspořádané dvojice reálných čísel, tj. prvky rpno^ny M2. -= t 1. přednáška Geometrie v rovině 6/28 Přímky Každý bodpřímky p procházející bodem A se směrovým vektorem u ^ ~Š napíšeme jako X = A+t~Ú pro nějaké reálné číslo t. To je parametrická rovnice přímky p. V souřadnicích [x,y] = [ax,ay] + t(ux,Uy), což lze rozepsat po složkách x = ax + tux, y = ay + tuy. Je-li ux ^ 0, spočteme z první rovnice parametr t a dosadíme do druhé rovnice. Po vynásobení ux, dostaneme tzv. obecnou (nebo implicitní) rovnici přímky ►► -uyx + uxy + (ayux - axuy) = 0, px + qy + r = 0.^, == 1. přednáška Geometrie v rovině 7/28 Afinní a konvexní kombinace bodů Přímka určená body A aB, A ^ B, má směrový vektor Její parametrický popis je proto A+t~Ů = A+t(B-A)=A + tB-tA = (Jl-t)A + tB. Tato kombinace je tvaru aA + /3B, kde a + (3 = 1. Nazýváme ji afinní kombinací bodů A a B. Bod X = (1 - t)A + tB leží • na úsečce AB, právě když ř e [0,1], ►► • na polopřímce opačné k polopřímce ÄŠ, právě když t < 0, • na polopřímce opačné k polopřímce BÁ, právě když t > 1. Kombinaci bodů (1 - t)A + tB pro t e [0,1] nazýváme konvexní kombinací bodů A a B. Důvodem je definice konvexní množiny: Podmnožina roviny je konvexní, jestliže s každými dvěma body A a B v ní leží všechny body úsečky AB, tedy všechny jejich konvexní kombinace. 1. přednáška Geometrie v rovině 8/28 Afinní kombinace tří bodů v rovině Nechť A, B a C jsou body v rovině, které neleží v jedné přímce. Pak lze každý bod X roviny psát ve tvaru X = A+tBA+sCA = A+t(B-A)+s(C-A) = (1 -t-s)A+tB+sC. Tato kombinace aA + /3B + 7C, kde a + (3 + 7 = 1, se nazývá afinní kombinace bodů A, B a C. Lze ukázat, že tato afinní kombinace leží v trojúhelníku ABC, právě když a, /3, 7 e [0,1]. Takovouto afinní kombinaci nazýváme konvexní kombinací tří bodů. Příklad Dokažte, že se těžnice v trojúhelníku ABC protínají v jediném bodě. Střed strany a = BC je afinní kombinace \B+\C. Těžnice na stranu a procházící bodem A a středem strany a má tedy afinní vyjádření 1. přednáška Geometrie v rovině 9/28 Těžnice v trojúhelníku ta: O -t)A+t\^B+±Cj =(1 -t)A+±B+±C. Analogicky těžnice na stranu b = AC je tb: (1 - s)B + s(±A + IcJ = (1 - s)S+ |>4+ |c. Průnik těchto přímek je určen parametry ř a s splňujícími rovnici 0 -t)A + ±B + ±c = o -s)e + |^ + |c. Koeficienty u jednotlivých bodů musí být stejné, neboť afinní kombinace pro daný bod je dána jednoznačně. Dostáváme tedy soustavu: 2 2 2 ° 2 & 1 1. přednáška Těžnice v trojúhelníku - dokončení Její řešení je ř = s = 2/3. Průnikem těžnic ta a fa je bod r = -/i+-e + -c. 3 3 3 Nyní stačí ověřit, že tento bod leží i na třetí těžnici fa zadané afinní kombinací (1 -r)C+r-A+r-B. Bod T nazýváme těžištěm trojúhelníku ABC. Příklad Určete průnik (průsečík) přímek p : x + 2y = 200 a Q : 2x - 9y = 10. Obě přímky zadané obecnou rovnicí: řešíme soustavu.►► Jedna přímka obecně, jedna parametricky : dosadíme. Obě přímky zadané parametricky : sestaví se soustava a vyřeší. Viz. průnik těžnic. 1. přednáška Průsečík přímek — obecná diskuse • Musí průsečík existovat? Ekvivalentně: ax + by = r cx + dy = s. a b c d x y r s Eliminací x dostaneme rovnici (ad - bc)y = as - cr, tj. záleží, zda ad - be = 0. Definice nazýváme hodnotu ad - be determinant □ s 1. přednáška Skalární součin vektorů (Eukleidovská geometrie) Definice Pro dvojici vektorů u = (a, b) a v = (c, oř) definujeme l/, v) = ac + boř, tzv. skalární součin vektoru. Definice Velikost vektoru u = (a, £>) je = ^{u, u) = Va2 + £>2. Pomocí skalárního součinu můžeme počítat odchylky vektorů. Jestliže jsou vektory u = (a,b)av = (c, oř) na sebe kolmé, pak podle Pythagorovy věty je \\u+ v\\2 = ||l/||2 + \\v\\2. Výpočtem podle definice dostáném ac + bd = 0, tedy (u, v) = 0. ►► 1. přednáška Odchylky vektorů a přímek • Vektory u a v jsou kolmé, právě když (u, v) = 0. Píšeme u J_ v. 9 Příklad: směrový vektor přímky ax + by + c = 0 je (-£>, a), normálový (a, £>). ►► • Pro dvojici vektorů u a v se jejich odchylka spočítá pomocí vztahu (u, v) cos a — u v a £ [0,7ľ] . • Rozlišujeme odchylku vektorů a přímek. Pro přímky: u, v) cos a = U v a g [0,tt/2] . "Zdůvodnění": Odchylka vektorů a = (rcosce, rsin a) a v = (c, 0) je evidentně a, což odpovídá vzorci se skalárním součinem, neboť u .v) = rcosa • c + rsin a • 0 = l/ v cos a. 1 □ 1. přednáška Orientace Mějme uspořádanou dvojici nenulových vektorů (~Ů,~Č), kde jeden není násobkem druhého. Řekneme, že tato dvojice je a orientovaná kladně, jestliže jejich odchylka a měřená od prvního vektoru k druhému ve směru hodinových ručiček je kladná, tj. v intervalu (0, tt), ►► • orientovaná záporně, jestliže jejich odchylka a měřená od prvního vektoru k druhému ve směru hodinových ručiček je záporná, tj. leží v intervalu (-71-, 0). ►► Lze ukázat, že orientaci lze počítat pomocí determinantu takto: Jsou-li ~Ú = (a, b) a V = (c, oř), pak dvojice (Ů, V) je • orientována kladně, právě když det ( ib d ) = acl ~ ^° > °' • orientována záporně, právě když a c det I , , I = ad - bc < 0. b d □ g? - = f OQ^o 1. přednáška Orientovaný obsah rovnoběžníku Uvažujme rovnoběžník s vrcholy P, P + ~Ú, P + V a P + ~Ú + V. Obsah tohoto rovnoběžníku závisí pouze na vektorech nikoliv na bodu P. Zavedeme pojem orientovaného obsahu rovnoběžníku zadaného uspořádanou dvojicí vektorů (Ů, V), označení S(Ů, V). Naše představa je, že S(7t,V)je • 0, jestliže rovnoběžník zdegeneruje na úsečku, • obsah rovnoběžníku, je-li dvojice (Ů, V) orientována kladně, • obsah rovnoběžníku vynásobený číslem -1, je-li dvojice (Ů\ V) orientována záporně. Pak S(7t, V) splňuje tato pravidla: 1) S((1,0),(0,1)) = 1, ►► 2) S(7t,V) = -S(V,7t), ►► 3) S(aŮ, V) = aS(7t, V) a S(7t,aV) = aS(7t, V), ►► 4) S(7t + ^V) = S(7ŕ, V) + S(^, V). _ _ ff.......► t 1. přednáška Determinant jako orientovaný obsah Orientovaný obsah rovnoběžníku určeného uspořádanou dvojicí vektorů ~Ú = (a, b) a V = (c, d) je S(7t,V) = det(^ a c d = ad - be. Označme ě\ =(1,0)ae2 = (0,1). Pak ~Ů = aě\ + be2 a V = cě\ + de2. Při využívání pravidel 1) až 4) dostáváme =S(aě\ + be2, cě\ + de2) =aS(ě\, cě\ + de2) + bS(e2, cě\ + de2) =acS(ě\, éí) + adS(ě\, é£) + bcS(e2, ě\) + bdS(e2, e2) =adS(e1, á£) - bcS(ě\ ,e2) = ad - bc 1. přednáška Obsah rovnoběžníku zadaného vektory u a v je S= det a c b d Příklad Mějme body A = [1,1], B = [7,2], C = [5,5]. Určete obsah A ABC. Obsah AABC\e tedy X\S(ÄŠ,ÄÔ)\ = Í|det 6 1 4 4 = 10. Orientace a viditelnost Pro přímku p a bod X nám orientace(znaménko determinant) poskytuje nástroj, jak rozhodnout, v které polorovině určené přímkou p se bod X nalézá. ►► Nechť p je orientovaná směrovým vektorem ÄŠ. Vektory a AX dáme do sloupců matice. Pokud je determinant kladný, je bod X „nalevo od vektoru" ÄŠ. Pokud je determinant záporný je bod „napravo". Pozn.: Nezáleží zda do řádků nebo sloupců. Důležité je pořadí vektorů. Příklad Jsou dány následující body: A = [10, -4], B = [18,6], C= [25,18], P= [14,14] a R = [15,3]. Rozhodněte, které strany a vrcholy AABC jsou vidět z bodu P. Rozhodněte, zda je bod R uvnitř AABC. <£2><^>4 = ><= ^Q^O 1. přednáška Viditelnost - příklad Příklad A= [10,-4], B= [18,6], C = [25,18], R= [15,3]. det = 8-22-10-15>0. Z obrázku (nebo zadání) určíme v jakém pořadí jsou vrcholy označeny. (Pozn. když to není zřejmé z obrázku musíme použít determinant.) Zde A~Ř = B-A= (8,10), ÄÔ = C - A = (15,22), 8 15 10 22 Bod C je nalevo od polopřímky AB. Pořadí vrcholů - kladný směr. Určíme AĚi = B-A = (8,10), A~ň= R-A= (5,7), detí^ j J = 8-7-10-5>0. Bod R je nalevo od polopřímky AB. 1. přednáška Viditelnost - příklad - dokončení Příklad A= [10,-4], B= [18,6], C = [25,18], R = [15,3]. Dále B~6= C- B= (7,12), B~Ř = R- B= (-3,-3) deř(l2 -3 ) =7-(-3)-12-(-3)>°-Bod R je nalevo od polopřímky BC. det = 15 • 15 - 22 • 10 > 0. Konečně CA = A - C = (-15, -22) C~ň= R-C= (-10,-15), -15 -10 -22 -15 Bod R je nalevo od polopřímky CA. • Závěr: bod R je vnitř AABC. 9 Viditelnost z bodu P - stejný postup. 1. přednáška Zobrazení roviny jímáme zobrazení F : R2 -> R2. Posunutí - jednoduché, přičítáme vektor l/Č, F (X) = X+ vfr. Předokládejme v dalším, že F([0,0]) = [0,0] a bod X reprezentujme vektorem ~Ú, X = [0,0] + u. Základní vlastnost (lineární zobrazení): F(u +v) = F (u) + F(v), F(ŕ • i/) = ŕ • F(i/), pro lib. ŕ e R. F( )) = F{xě\ +ye2) = xF(é\) + yF(e2). Pokud F(áí) = ai ě\ + a2á^, F(á£) = b-i áí + Ď2á^ potom p// x V = / a^x + b^y S = ? a1 61 \ ? x \ lV / / v ^ + ^2/ y v a2 b* )' \ y )' Pozor linearita ještě neznamená podobnost. 1. přednáška Lineární zobrazení a shodnosti x y ) = a X y kde a g Mař2,2(K)- Sloupce a jsou ^ chceme matici /A určit. )aF( 0 1 ), což pomáhá, když 1. přednáška Lineární zobrazení a shodnosti x y ) = a X y kde a g Mař2,2(K)- • Sloupce a jsou F( ( J )) a F( ( ° ) )> což pomáhá, když chceme matici a určit. • Skládání lineárních zobrazení odpovídá násobení příslušných matic. Příklad Napište formuli pro otočení o úhel a kolem počátku._J Podíváme se, kam se při tomto otočení zobrazí vektory (1,0) a (0,1). ►► x \. / cos a —sin a \ I x Y J \ s\na cos a J \ y 1. přednáška Shodná zobrazení Příklad Je dán pravidelný šestiúhelník se středem v bodě [2,2] a jedním vrcholem v bodě [3,3]. Napište souřadnice vrcholů. X y ) = a b c d x y Platí a2 + c2 = 1, b2 + d2 = 1, ab + cd = 0. Odtud d2 = a2 a b2 - c2. 1. přednáška Shodná zobrazení-dokončení Matici shodného zobrazení lze psát tedy ve tvaru a -c \ , fa c nebo c a J \ c -a kde a2 + c2 = 1. Pro taková a a c existuje právě jeden úhel a e [0,2tt], že a = cos a a c = sin a. Matice pak jsou cos a — s\na \ . / cosce sin a nebo sin a cos a J \ sin a —cos a Jedná se o rotaci kolem přímky procházející počátkem se směrnicí a nebo osovou souměrnost podle přímky procházející počátkem se směrnicí a/2. ►► 1. přednáška Shrnutí, požadavky • Příklady s přímkami — průsečíky, úlohy s časem. • Velikosti úseček a úhlů. • Obsahy n-úhelníků. a Úlohy s aplikacemi shodných zobrazení. (Např. pravidelné n-úhelníky.) • Úlohy na viditelnost. (Včetně polohy bodu vně/uvnitř.) 1. přednáška Domácí úloha Příklad (1.1) V rovině IR2 uvažujeme pravidelný dvanáctiúhelník a^a2 .. ./A12 který je vepsán do kružnice s poloměrem 2, se středem S = [0,0] v počátku a vrcholem >A1 = [2,0]. Přitom vrcholy dvanáctiúhelníku a^a2 .. ./A12 jsou číslovány v kladném směru, tj. vrchol a2 má obě souřadnice kladné. ) Určete souřadnice vrcholu a2. ) Určete obsah dvanáctiúhelníku a^a2.. ./412. Ni) Určete obsah trojúhelníku a2a5aq. iv) Určete velikost úhlu, který svírají úhlopříčky a2a$ a a2aq. v) Určete průsečík přímek a2a9 a a^a7. 1. přednáška Domácí úloha Příklad (1.2) V rovině jsou dány body 4 = [1,2], b= [3,9], c = [2,13], d = [0,10], e = [5,-1] a f= [3,1]. Určete, zdaje resp. abef, konvexní čtyřúhelník. Určete, zda bod x = [2,7] resp. / = [4,15] leží uvnitř nebo vně tohoto čtyřúhelníku a rozhodněte, které strany konvexního čtyřúhelníku jsou vidět z bodu, který je vně. Příklad (1.3) Máme kulečníkový stůl o rozměrech 200 x 100, tj. „levý dolní roh" má souřadnice [0,0] a „pravý horní roh" má souřadnice [200,100]. Ze středu [100,50] vyšlu kouli do bodu [160,100]. Do kterého bodu (po dvou odrazech) dopadne koule na „spodní hraně"? i 1. přednáška