Konstruktory Konstruktory • Konstruktory jsou speciální metody volané při vytváření nových objektů (=instancí) dané třídy. • V konstruktoru se typicky inicializují atributy (proměnné) objektu. • Konstruktory lze volat jen ve spojení s operátorem new k vytvoření nového objektu. Příklad konstruktoru • Konstruktor se dvěma parametry, inicializuje hodnoty atributů: public class Person {   private String name;   private int age;   public Person(String name, int age) {   this.name = name;   this.age = age;   } } • identifikátor this znamená, že se přistupuje k atributům objektu • nastavují se dle hodnot name, age předaných do konstruktoru Konstruktory — použití • Příklad využití tohoto konstruktoru: ... Person pepa = new Person("Pepa from Hongkong", 105); ... • Toto volání vytvoří objekt pepa a naplní ho jménem a věkem. • Následně je možné získávat hodnoty proměnných objektů pomocí tečkové notace, např. pepa.age. 1 Výchozí (default) konstruktor • Co když třída nemá definovaný žádný konstruktor? • Vytvoří se automaticky výchozí (default) konstruktor: public Person() { } • Použití konstruktoru pak vypadá následovně: Person p = new Person(); • Výchozí (default) konstruktor se vytvoří pouze v případě, že žádný jiný konstruktor v třídě neexistuje. Nevytvoření objektu • Co když volám nad proměnnou metody bez vytvoření objektu? Person p = null; System.out.println(p.getName()); • Kód po spuštění "spadne", neboli zhavaruje nebo předčasně skončí. • Java sa snaží pád programu popsat pomocí výjimek. • Výjimky mají své jméno, obvykle i určitý textový popis dokumentující příčinu havárie. Exception in thread "main" java.lang.NullPointerException • Výjimky budou probírány později. Návratový typ konstruktoru? • Jaký je návratový typ konstruktoru? • "prázdný" typ void? NIKOLI! • konstruktory vracejí odkaz na vytvořený objekt • návratový typ nepíšeme, typem je odkaz na nově vytvořený objekt 2 Proměnná objektového typu • Bavíme se o proměnných lokálních ve kódu metod. • Proměnná objektového typu se deklaruje např. Person p; • Deklarace proměnné objektového typu sama o sobě žádný objekt nevytváří • Takové proměnné jsou pouze odkazy na dynamicky vytvářené objekty • Vytvoření objektu se děje až operátorem new dynamicky, instance se vytvoří až za běhu programu • V Javě sa celé objekty do proměnné neukládají, jde vždy o uložení pouze odkazu (adresy) na objekt Přiřazení proměnné objektového typu • Přiřazením takové proměnné pouze zkopírujeme odkaz • Na jeden objekt se odkazujeme nadále ze dvou míst • Nezduplikujeme tím objekt Příklad kopie odkazu na objekt • Proměnné jan a janCopy ukazují na ten tentýž objekt ⇒ změna objektu se projeví v obou: public static void main(String[] args) {   Person jan = new Person("Jan");   Person janCopy = jan;   janCopy.name = "Janko"; // modifies jan too   System.out.println(jan.name); // prints "Janko" } Konstruktory — shrnutí Jak je psát a co s nimi lze dělat? • neuvádí se návratový typ • mohou a nemusí mít parametry • když třída nemá žádný konstruktor, automaticky se vytvoří výchozí • může jich být více v jedné třídě, reálně se používá Návrhové vzory • Návrhové vzory jsou osvědčené způsoby objektové dekompozice v jasně popsaných situacích 3 • Jsou použitelné pro libovolný objektově orientovaný jazyk • Jejich aplikace ale vyžaduje návrhová rozhodnutí, která mohou být ovlivněna vlastnostmi programovacího jazyka • Mnohé si postupně stručně představíme s cílem ◦ demonstrovat, že objektová dekompozice Java Core API není náhodná, ◦ motivovat vás l používání vozrů při dekompozici vašeho kódu. Vytvářecí návrhové vzory Speciální podskupina návrhových vzorů, která nabízí alternativní způsoby k vytváření objektů, než je prosté volání konstruktoru • Singleton: Vytvoření jediné instance třídy, kterou všichni sdílí a snadno k ní přistupují odkudkoli. • Builder: Konstrukce složitého objektu po kouscích (např. vytvoření grafu přidáváním uzlů a hran). • Prototype: Namísto vytváření nového objektu naklonuj existující objekt. • Abstract Factory: Jednotné místo pro vytváření vzájemně kompatibilních instancí různých tříd. • Factory Method: Přenechání konstrukce objektu podtřídě. 4