Úvod

Motivace
  • chceme prvky v kolekci uspořádané, ale nechceme to dělat "ručně"

  • v kolekci typu String chceme jména od K po M

Implementace
  • uspořádání dáné třídy musí být definováno ve třídě

Rozhraní Comparable<T>

  • rozhraní slouží k definování přirozeného (defaultního) uspořádání třídy

  • třída implementuje rozhraní ⇒ objekty jsou vzájemně uspořádatelné

  • použití zejména u uspořádaných kontejnerů

  • předepisuje jedinou metodu int compareTo(T o)

  • T = typ objektu, název třídy

Metoda compareTo

int compareTo(T that)
// used as e1.compareTo(e2)
  • metoda porovná 2 objekty — this (e1) a that (e2)

  • vrací celé číslo, pro které platí:

    • číslo je záporné, když e1 < e2

    • číslo je kladné, když e1 > e2

    • 0, když nezáleží na pořadí

  • na samotném čísle nezáleží, je v pořádku používat pouze hodnoty -1, 0, 1

Implementace Comparable<E>

public class Point implements Comparable<Point> {
  private int x;
  // ascending order
  public int compareTo(Point that) {
    return this.x - that.x;
  }
}
...
new Point(1).compareTo(new Point(4)); // -3
Existuje i beztypové rozhraní Comparable, to ale nebudeme používat!

Comparable jako příklad funkcionálního rozhraní

  • Comparable<T> je hezký typický příklad tzv. funkcionálního rozhraní (functional interface) - má jedinou metodu compareTo a lze použít například jako predikát pro filtrování objektů v proudech.

compareTo vs. equals

  • chování compareTo by mělo být konzistentní s equals

  • pro rovné objekty by compareTo mělo vrátit 0

  • není to však nutnost

    • např. třída BigDecimal pro přesné hodnoty podmínku porušuje

    • pro stejné hodnoty s rozdílnou přesností — např. 4.0 a 4.00

  • compareTo na rozdíl od equals nemusí vstupní objekt přetypovávat a může vyhazovat výjimku

Více uspořádání

Co kdybychom chtěli více typů uspořádání, nebo alternativu k přirozenému uspořádání?

Nemůžeme nadefinovat stejnou metodu víckrát.

  • rozhraní Comparator<T> slouží k definování uspořádání zvnějšku — pomocí objektu jiné třídy

  • předepisuje jedinou metodu int compare(T o1, T o2)

  • uspořádání funguje nad objekty typu T

  • návratová hodnota compare funguje stejně jako u compareTo

  • funguje jako alternativa pro další uspořádání

Příklad komparátoru

Třída String má definované přirozené uspořádání lexikograficky.

Definujme lexikografický komparátor, který ignoruje velikost písmen:

public class IgnoreCaseComparator implements Comparator<String> {
  public int compare(String o1, String o2) {
    return o1.toLowerCase().compareTo(o2.toLowerCase());
  }
}
...
new IgnoreCaseComparator().compare("HI", "hi"); // 0

Skutečné použití

  • metody pro uspořádání programátor v kódu obvykle nepoužívá

  • namísto toho používá uspořádané kolekce, kdy prvky v kolekci jsou řazeny automaticky

  • je nutno definovat přirozené uspořádání nebo použít komparátor, aby kolekce věděla, podle jakých pravidel prvky seřadit

  • komparátor se nastavuje při vytváření uspořádané kolekce nebo mapy (viz dále)

  • Jedná se o použití návrhové vzoru Strategy:

    • Komparátor implementuje strategii třídění na daném typu objektů. Přitom můžeme mít víc strategií (víc způsobů třídění).

    • Uspořádaná kolekce nebo mapa pak představuje Context ve vzoru, kdy říkáme, jaká strategie třídění se má v daném případě použít.

Hierarchie rozhraní kolekcí

Budeme se zabývat rozhraními SortedSet a SortedMap.

Hierarchie kolekcí

SortedSet, SortedMap

SortedSet
  • rozhraní pro uspořádané množiny

  • všechny vkládané prvky musí implementovat rozhraní Comparable (nebo použít komparátor)

  • implementace TreeSet

SortedMap
  • rozhraní pro uspořádané mapy

  • všechny vkládané klíče musí implementovat rozhraní Comparable (nebo použít komparátor)

  • implementace TreeMap

Konstruktory TreeSet

  • TreeSet()

    • vytvoří prázdnou množinu

    • prvky jsou uspořádány podle přirozeného uspořádání

  • TreeSet(Collection<? extends E> c)

    • vytvoří množinu s prvky kolekce c

    • prvky jsou uspořádány podle přirozeného uspořádání

  • TreeSet(Comparator<? super E> comparator)

    • vytvoří prázdnou množinu

    • prvky jsou uspořádány podle komparátoru

  • TreeSet(SortedSet<E> s)

    • vytvoří množinu s prvky i uspořádáním podle s

Příklad TreeSet I

Definice přirozeného uspořádání:

public class Point implements Comparable<Point> {
  ...
  public int compareTo(Point that) {
    return this.x - that.x;
  }
}

Příklad TreeSet II

Použití:

SortedSet<Point> set = new TreeSet<>();
set.add(new Point(3));
set.add(new Point(3));
set.add(new Point(-1));
set.add(new Point(0));
System.out.println(set);
// prints -1, 0, 3

Jiný příklad TreeSet

Třída String má definované přirozené uspořádání lexikograficky.

SortedSet<String> set = new TreeSet<>();
set.add("Bobik");
set.add("ALIK");
set.add("Alik");
System.out.println(set); // [ALIK, Alik, Bobik]

SortedSet<String> set2 = new TreeSet<>(new IgnoreCaseComparator());
set2.addAll(set);
System.out.println(set2); // [ALIK, Bobik]
TreeSet pro porovnávání prvků používá compareTo / compare, proto má druhá množina pouze 2 prvky!

TreeSet pod lupou

  • implementována jako červeno-černý vyvážený vyhledávací strom

    • ⇒ operace add, remove, contains jsou v O(log n)

  • hodnoty jsou uspořádané

    • prvky jsou procházeny v přesně definovaném pořadí

TreeMap

  • množina klíčů je de facto TreeSet

  • hodnoty nejsou uspořádány

  • uspořádání lze ovlivnit stejně jako u uspořádané množiny

  • implementace stromu a složitost operací je stejná

Příklad TreeMap

Klíče jsou unikátní a uspořádané, hodnoty nikoliv.

SortedMap<String, Integer> population = new TreeMap<>();
population.put("Brno", -1);
population.put("Brno", 500_000);
population.put("Bratislava", 500_000);

System.out.println(population);
// {Bratislava=500000, Brno=500000}

Repl.it demo k uspořádaným množinám a mapám