Uspořádané kolekce Úvod Motivace • chceme prvky v kolekci uspořádané, ale nechceme to dělat "ručně" • v kolekci typu String chceme jména od K po M Implementace • uspořádání dáné třídy musí být definováno ve třídě Rozhraní Comparable • rozhraní slouží k definování přirozeného (defaultního) uspořádání třídy • třída implementuje rozhraní ⇒ objekty jsou vzájemně uspořádatelné • použití zejména u uspořádaných kontejnerů • předepisuje jedinou metodu int compareTo(T o) • T = typ objektu, název třídy  Javadoc třídy Comparable Metoda compareTo int compareTo(T that) // used as e1.compareTo(e2) • metoda porovná 2 objekty — this (e1) a that (e2) • vrací celé číslo, pro které platí: ◦ číslo je záporné, když e1 < e2 ◦ číslo je kladné, když e1 > e2 ◦ 0, když nezáleží na pořadí • na samotném čísle nezáleží, je v pořádku používat pouze hodnoty -1, 0, 1 1 Implementace Comparable public class Point implements Comparable {   private int x;   // ascending order   public int compareTo(Point that) {   return this.x - that.x;   } } ... new Point(1).compareTo(new Point(4)); // -3  Existuje i beztypové rozhraní Comparable, to ale nebudeme používat! Comparable jako příklad funkcionálního rozhraní • Comparable je hezký typický příklad tzv. funkcionálního rozhraní (functional interface) - má jedinou metodu compareTo a lze použít například jako predikát pro filtrování objektů v proudech. compareTo vs. equals • chování compareTo by mělo být konzistentní s equals • pro rovné objekty by compareTo mělo vrátit 0 • není to však nutnost ◦ např. třída BigDecimal pro přesné hodnoty podmínku porušuje ◦ pro stejné hodnoty s rozdílnou přesností — např. 4.0 a 4.00 • compareTo na rozdíl od equals nemusí vstupní objekt přetypovávat a může vyhazovat výjimku Více uspořádání Co kdybychom chtěli více typů uspořádání, nebo alternativu k přirozenému uspořádání? Nemůžeme nadefinovat stejnou metodu víckrát. • rozhraní Comparator slouží k definování uspořádání zvnějšku — pomocí objektu jiné třídy • předepisuje jedinou metodu int compare(T o1, T o2) • uspořádání funguje nad objekty typu T • návratová hodnota compare funguje stejně jako u compareTo 2 • funguje jako alternativa pro další uspořádání Příklad komparátoru Třída String má definované přirozené uspořádání lexikograficky. Definujme lexikografický komparátor, který ignoruje velikost písmen: public class IgnoreCaseComparator implements Comparator {   public int compare(String o1, String o2) {   return o1.toLowerCase().compareTo(o2.toLowerCase());   } } ... new IgnoreCaseComparator().compare("HI", "hi"); // 0 Skutečné použití • metody pro uspořádání programátor v kódu obvykle nepoužívá • namísto toho používá uspořádané kolekce, kdy prvky v kolekci jsou řazeny automaticky • je nutno definovat přirozené uspořádání nebo použít komparátor, aby kolekce věděla, podle jakých pravidel prvky seřadit • komparátor se nastavuje při vytváření uspořádané kolekce nebo mapy (viz dále) • Jedná se o použití návrhové vzoru Strategy: ◦ Komparátor implementuje strategii třídění na daném typu objektů. Přitom můžeme mít víc strategií (víc způsobů třídění). ◦ Uspořádaná kolekce nebo mapa pak představuje Context ve vzoru, kdy říkáme, jaká strategie třídění se má v daném případě použít. Hierarchie rozhraní kolekcí Budeme se zabývat rozhraními SortedSet a SortedMap. 3 SortedSet, SortedMap SortedSet • rozhraní pro uspořádané množiny • všechny vkládané prvky musí implementovat rozhraní Comparable (nebo použít komparátor) • implementace TreeSet SortedMap • rozhraní pro uspořádané mapy • všechny vkládané klíče musí implementovat rozhraní Comparable (nebo použít komparátor) • implementace TreeMap Konstruktory TreeSet • TreeSet() ◦ vytvoří prázdnou množinu ◦ prvky jsou uspořádány podle přirozeného uspořádání • TreeSet(Collection c) ◦ vytvoří množinu s prvky kolekce c ◦ prvky jsou uspořádány podle přirozeného uspořádání • TreeSet(Comparator comparator) ◦ vytvoří prázdnou množinu ◦ prvky jsou uspořádány podle komparátoru • TreeSet(SortedSet s) ◦ vytvoří množinu s prvky i uspořádáním podle s 4 Příklad TreeSet I Definice přirozeného uspořádání: public class Point implements Comparable {   ...   public int compareTo(Point that) {   return this.x - that.x;   } } Příklad TreeSet II Použití: SortedSet set = new TreeSet<>(); set.add(new Point(3)); set.add(new Point(3)); set.add(new Point(-1)); set.add(new Point(0)); System.out.println(set); // prints -1, 0, 3 Jiný příklad TreeSet Třída String má definované přirozené uspořádání lexikograficky. SortedSet set = new TreeSet<>(); set.add("Bobik"); set.add("ALIK"); set.add("Alik"); System.out.println(set); // [ALIK, Alik, Bobik] SortedSet set2 = new TreeSet<>(new IgnoreCaseComparator()); set2.addAll(set); System.out.println(set2); // [ALIK, Bobik]  TreeSet pro porovnávání prvků používá compareTo / compare, proto má druhá množina pouze 2 prvky! TreeSet pod lupou • implementována jako červeno-černý vyvážený vyhledávací strom 5 ◦ ⇒ operace add, remove, contains jsou v O(log n) • hodnoty jsou uspořádané ◦ prvky jsou procházeny v přesně definovaném pořadí  Javadoc třídy TreeSet TreeMap • množina klíčů je de facto TreeSet • hodnoty nejsou uspořádány • uspořádání lze ovlivnit stejně jako u uspořádané množiny • implementace stromu a složitost operací je stejná  Javadoc třídy TreeMap Příklad TreeMap Klíče jsou unikátní a uspořádané, hodnoty nikoliv. SortedMap population = new TreeMap<>(); population.put("Brno", -1); population.put("Brno", 500_000); population.put("Bratislava", 500_000); System.out.println(population); // {Bratislava=500000, Brno=500000} Repl.it demo k uspořádaným množinám a mapám • https://repl.it/@tpitner/PB162-Java-Lecture-08-sorted-set-and-map 6