public class Person {
private String name;
private int age;
public Person(String name, int age) {
this.name = name;
this.age = age;
}
}
Tomáš Pitner, Radek Ošlejšek, Marek Šabo
Konstruktory jsou speciální metody volané při vytváření nových objektů (=instancí) dané třídy.
V konstruktoru se typicky inicializují atributy (proměnné) objektu.
Konstruktory lze volat jen ve spojení s operátorem new k vytvoření nového objektu.
Konstruktor se dvěma parametry, inicializuje hodnoty atributů:
public class Person {
private String name;
private int age;
public Person(String name, int age) {
this.name = name;
this.age = age;
}
}
identifikátor this
znamená, že se přistupuje k atributům objektu
nastavují se dle hodnot name, age
předaných do konstruktoru
Příklad využití tohoto konstruktoru:
...
Person pepa = new Person("Pepa from Hongkong", 105);
...
Toto volání vytvoří objekt pepa
a naplní ho jménem a věkem.
Následně je možné získávat hodnoty proměnných objektů pomocí tečkové notace, např. pepa.age
.
Co když třída nemá definovaný žádný konstruktor?
Vytvoří se automaticky výchozí (default) konstruktor:
public Person() { }
Použití konstruktoru pak vypadá následovně:
Person p = new Person();
Výchozí (default) konstruktor se vytvoří pouze v případě, že žádný jiný konstruktor v třídě neexistuje.
Co když volám nad proměnnou metody bez vytvoření objektu?
Person p = null;
System.out.println(p.getName());
Kód po spuštění "spadne", neboli zhavaruje nebo předčasně skončí.
Java sa snaží pád programu popsat pomocí výjimek.
Výjimky mají své jméno, obvykle i určitý textový popis dokumentující příčinu havárie.
Exception in thread "main" java.lang.NullPointerException
Výjimky budou probírány později.
Jaký je návratový typ konstruktoru?
"prázdný" typ void
? NIKOLI!
konstruktory vracejí odkaz na vytvořený objekt
návratový typ nepíšeme, typem je odkaz na nově vytvořený objekt
Bavíme se o proměnných lokálních ve kódu metod.
Proměnná objektového typu se deklaruje např. Person p;
Deklarace proměnné objektového typu sama o sobě žádný objekt nevytváří
Takové proměnné jsou pouze odkazy na dynamicky vytvářené objekty
Vytvoření objektu se děje až operátorem new
dynamicky, instance se vytvoří až za běhu programu
V Javě sa celé objekty do proměnné neukládají, jde vždy o uložení pouze odkazu (adresy) na objekt
Přiřazením takové proměnné pouze zkopírujeme odkaz
Na jeden objekt se odkazujeme nadále ze dvou míst
Nezduplikujeme tím objekt
Proměnné jan
a janCopy
ukazují na ten tentýž objekt ⇒ změna objektu se projeví v obou:
public static void main(String[] args) {
Person jan = new Person("Jan");
Person janCopy = jan;
janCopy.name = "Janko"; // modifies jan too
System.out.println(jan.name); // prints "Janko"
}
Jak je psát a co s nimi lze dělat?
neuvádí se návratový typ
mohou a nemusí mít parametry
když třída nemá žádný konstruktor, automaticky se vytvoří výchozí
může jich být více v jedné třídě, reálně se používá
Návrhové vzory jsou osvědčené způsoby objektové dekompozice v jasně popsaných situacích
Jsou použitelné pro libovolný objektově orientovaný jazyk
Jejich aplikace ale vyžaduje návrhová rozhodnutí, která mohou být ovlivněna vlastnostmi programovacího jazyka
Mnohé si postupně stručně představíme s cílem
demonstrovat, že objektová dekompozice Java Core API není náhodná,
motivovat vás l používání vozrů při dekompozici vašeho kódu.
Speciální podskupina návrhových vzorů, která nabízí alternativní způsoby k vytváření objektů, než je prosté volání konstruktoru
Singleton: Vytvoření jediné instance třídy, kterou všichni sdílí a snadno k ní přistupují odkudkoli.
Builder: Konstrukce složitého objektu po kouscích (např. vytvoření grafu přidáváním uzlů a hran).
Prototype: Namísto vytváření nového objektu naklonuj existující objekt.
Abstract Factory: Jednotné místo pro vytváření vzájemně kompatibilních instancí různých tříd.
Factory Method: Přenechání konstrukce objektu podtřídě.