Kultura postmoderny

Týden 7 - Umění a kýč. Kulturní outsideři versus oficiální produkce.

  • Kýč je komplexní kulturní jev.
  • Nelze jej definovat, záleží na individuálních preferencích.
  • Milan Kundera: "Bratrství všech lidí světa bude možno založit jen na kýči."
  • Birkhofova estetická míra.
  • Kýč musí být okamžitě identifikovatelný.
  • Estetika klamu a sebeklamu.
  • Kýč nepřináší stylové inovace.
  • Kýč není formou špatného umění, nýbrž tvoří svůj vlastní uzavřený systém, který se vyskytuje vedle systému umění.
  • V kýči zobrazené CO působí na úkor JAK.
  • Příroda není nikdy kýčem, tím může být pouze její zobrazení.
  • Kýč je neslučitelný s ironií.
  • Kýč nekončí otázkou, nýbrž odpovědí.
  • Vážnost kýče jej činí směšným a patetickým.
  • Kýč parazituje na emocionálním náboji zobrazovaného jevu, ale i na úspěšných uměleckých dílech.
  • Konzument ve lži kýče nachází sebe sama, kýč je lehce stravitelný.
  • Dialektický vztah mezi avantgardou a kýčem.
  • Kýč konzumenta přesvědčuje, že se prostě setkal s kulturou a že nemá klást další otázky.
  • Umělecké poselství je struktura, která nelze vtěsnat do definice, do konvenční formule.

Hlavní proud umění a postranní ramena nepředvídatelné živé tvorby.

Co je střed a co je okraj? Které tendence jsou určující a které neživotné?

České outsiderství jako legitimní tvůrce národní kultury.

Němcová a Mácha.

Milota Zdirad Polák.

Josef Jaroslav Langer.

Jožka Mrázek Hořický a Jan Novák.


Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/fi/jaro2022/VV027/nahrane_prednasky/VV027_7.mp4