Kultura postmoderny
Týden 7 - Umění a kýč. Kulturní outsideři versus oficiální produkce.
- Kýč je komplexní kulturní jev.
- Nelze jej definovat, záleží na individuálních preferencích.
- Milan Kundera: "Bratrství všech lidí světa bude možno založit jen na kýči."
- Birkhofova estetická míra.
- Kýč musí být okamžitě identifikovatelný.
- Estetika klamu a sebeklamu.
- Kýč nepřináší stylové inovace.
- Kýč není formou špatného umění, nýbrž tvoří svůj vlastní uzavřený systém, který se vyskytuje vedle systému umění.
- V kýči zobrazené CO působí na úkor JAK.
- Příroda není nikdy kýčem, tím může být pouze její zobrazení.
- Kýč je neslučitelný s ironií.
- Kýč nekončí otázkou, nýbrž odpovědí.
- Vážnost kýče jej činí směšným a patetickým.
- Kýč parazituje na emocionálním náboji zobrazovaného jevu, ale i na úspěšných uměleckých dílech.
- Konzument ve lži kýče nachází sebe sama, kýč je lehce stravitelný.
- Dialektický vztah mezi avantgardou a kýčem.
- Kýč konzumenta přesvědčuje, že se prostě setkal s kulturou a že nemá klást další otázky.
- Umělecké poselství je struktura, která nelze vtěsnat do definice, do konvenční formule.
Hlavní proud umění a postranní ramena nepředvídatelné živé tvorby.
Co je střed a co je okraj? Které tendence jsou určující a které neživotné?
České outsiderství jako legitimní tvůrce národní kultury.
Němcová a Mácha.
Milota Zdirad Polák.
Josef Jaroslav Langer.
Jožka Mrázek Hořický a Jan Novák.
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/fi/jaro2022/VV027/nahrane_prednasky/VV027_7.mp4