Kultura postmoderny
Týden 11 - Hudba a postmoderna.
Fonosféra.
- musica mundana
- musica humana
- musica coelestis
Vývoj hudební notace.
Evropská artificiální hudba.
- Hudba jako prostředek moci.
- Hudba jako barometr sociálně politické situace. Kdo se bojí a je nejistý, hledá v hudbě útěchu a jistotu. Kdo si věří a cítí se jistý, rád si v hudbě zahrává s nejistotou. Ježíš Kristus se taky nejraději pohyboval v deklasované společnosti. A hrůzyplné obrazy Hieronyma Bosche nejvíce obdivoval španělský král Filip a ne ti chudáci, kteří podobná pekla sami prožívali.
- Hudba souvisí se vzděláním a celkovou kulturní úrovní recipientů. Doložit historií !
- Mozart - první skladatel "na volné noze".
- Demokratizace hudby ve 20. století - Dnešní vládcové (spíše vyšvihnutý plebs než nová aristokracie) holdují popu a komerci - viz státní vyznamenání prezidenta republiky.
- Přínos rocku - totožnost hráče a jeho hry. Nové pojetí souboru jako skupiny.
Charakteristika současné postmoderní situace ve světě hudby.
Dříve opozice hudba artificiální versus nonartificiální. Dnes opozice nekomerční versus komerční.
- Fúze jazzu s vážnou hudbou.
- Krizi melodické invence vyřešil rytmickou recitací rap, který přebral roli dřívější folk music.
- Hudební manimalismus.
- Hudební postmodernismus.
- World music.
- Elektronická hudba - Pauline Anna Strom, americká nevidomá skladatelka, která se naučila na syntezátoru sama intuitivně - manuály v Brailově písmu nebyly. Nejprve si svoje skladby vydávala sama za své peníze v minimálních nákladech. Na stará kolena se proslavila a dnes patří k uctívaným zakladatelkám syntezátorové hudby. Zemřela 2020 ve věku 74 let. Její skladby doporučuji, jsou výtečné a mně osobně se líbí!
Steve Reich
Luciano Berio
Aki Onda
Jan Jelinek
John Cage
Christian Marclay
John Oswald
- Proslavil jej proces s právníky Michaela Jacksona
- Štrausovský festival německé hudby (24 nahrávek přes sebe, přičemž synchronizován je pouze 1. úder bicích, pak už to běží samo vlastním tempem - analýza rychlosti nahrávek)
- Upravil nahrávku zpěvačky tak, že je jako od muže, v závěru úpak zpěvačka zpívá nduet sama se sebou, a to jako muž a žena...
Yoshihide Otomo
Yuko Nexus Kitamura
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/fi/jaro2022/VV027/um/vi/111276231/