4. cvičení z MB141, jaro 2023 Příklad. 1. V šifrovacím systému RSA s veřejným klíčem skládajícím se z modulu n = 2021 a exponentu e = 11 došlo k prozrazení faktorizace n = p ■ q = 43 • 47. S její pomocí dešifrujte zprávu c = 21. Při výpočtu mocniny cd mod 2021 počítejte zvlášť modulo 43 a modulo 47 a tyto mezivýsledky pak dejte dohromady. Řešení, d = 527, cd = 11 mod 43, cd = 34 mod 47, zpráva je 269. □ Příklad. 2. Najděte všechny primitivní kořeny modulo 26. Řešení. 7,11,15,19. □ Příklad. 3a. Alice a Bob komunikují šifrou ElGamal. Oba se dohodli na prvočísle p = 41 a primitivním kořenu g = 11. Alice si zvolila soukromý klíč x = 10. Jaký údaj poskytla Bobovi? Bobův tajný klíč je y. Bob poslal Alici zprávu (gv = 22, c = 6). Pomozte Alici s dešifrováním? Řešení. Při počítání mod 41 je gx = ll10 = 9, gxy = (gy)x = 2210 = 32, inverze k němu je 9, m = c • 9 = 6 • 9 = 13. □ Příklad. 3b. V ElGamalově šifrovacím systému si Alice zvolila veřejný klíč sestávající z prvočísla p = 997, primitivního kořene g = 11 a jeho mocniny gx (kde exponent x = 23 je soukromý). Bob si pro komunikaci s Alicí zvolil soukromý klíč y = 25 a poslal jí svůj veřejný klíč gy. Pomocí společného soukromého klíče gxy pak zašifroval zprávu m a výslednou zprávu c = 20 poslal Alici. Jak ji bude Alice dešifrovat? Řešení. Připočítání mod 997 je gx = ll23 = 659, gy = ll25 = 976, gxy = (gy)x = 97623 = 950, inverze k němu je -297, m = c ■ (-297) = 42. □ Příklad. 4. Řešte soustavu rovnic s neznámými v IR X\ + 2X2 + %3 + 3^4 + 2^5 = —8 2X\ + X2 + %3 + %4 + 3x5 = 1 X\ + rr3 — rr4 + 2rr5 = 0 X! + 2rr2 + 2x3 + 2rr4 + 3x5 = 0 Řešte stejnou soustavu v Zi3, zbytkových třídách modulo 13. Řešení. V IR nemá řešení. V Z13 má více řešení. □ Příklad. 5. Řešte soustavu rovnic X\ - h 2x2 - h X3 - x4 H h 2:5 = 0 2xi - h X2 - h 2x3 - 2x4 H h 2x5 = 0 \- x3 - x4 H h 2x5 = -1 XX - 1- x2 - h 2x3 - 2x4 H ^ x5 = 1 fesem'. [-1,0,1,0,0] + s(0,0,1,1, 0) + ŕ(-l, 0,0, 0,1) http://www.math.muni.cz/ xfrancirekp/vyuka/seste_cviceni/sedme_cviceni.pdf □ 1 2 Příklad. 6. Řešte soustavu rovnic 2X\ — X2 + 3?3 — X4 = 1 2xi — X2 — 3x4 = 2 3xi — x% + X4 = —3 2xi + 2^2 — 2^3 + 5^4 = —6 Příklad. 7. Zjistěte, zda jde matice násobit, a pokud ano, vynásobte je 2 8 \ / 2 -1 -5 9 11 3 5 6 7 -2105 2 8 3 21 5) /2\ -1 9 -6 v3 y 3 5 6 7 -2105 • 2 3 21 5) Příklad. 8. V rovině jsou dány body A = [-3 + y/Š, -1 + 2y/Š], B = [3, -4], vektor v = (6, 3) a přímka p : y — 2x + 7 = 0. a) Určete parametrický a obecný popis přímky procházející body A a B. b) Určete přímku r, která je rovnoběžná s pčímkou p a prochází bodem A. c) Určete přímku q určenou bodem B a vektorem v. d) Spočítejte průsečík přímek q ar (pokud existuje). e) Spočítejte obsah trojúhelníka ABC. f) Rozhodněte, zda bod O = [0, 0] leží uvnitř trojúhelníka ABC. g) Určete, které strany trojúhelníka ABC jsou vidět z bodu D = [—1,4]. h) Spočtěte úhel při vrcholu B. Řešení, http://www.math.muni.cz/ xfrancirekp/vyuka/seste_cviceni/seste_cviceni.pdf □