Dialogové systémy Luděk Bártek Dialogové systémy Luděk Bártek Laboratoř vyhledávání a dialogu, Fakulta Informatiky Masarykovy Univerzity, Brno jaro 2022 Multimodální dialogová rozhraní Dialogové systémy Luděk Bártek Multimodální dialogové rozhraní - mimo mluvenou řeč umožňuje alternativní způsoby komunikace člověk počítač: ■ textová komunikace ■ grafická komunikace ■ emoce Multioborové odvětví: ■ počítačová akustika a fonetika ■ počítačová grafika ■ lingvistika ■ psychologie Výhody: ■ lepší přístupnost - např. pro uživatele s poruchami sluchu/řeči. ■ možnost přesnějšího odvození pragmatiky projevu, ■ běžný způsob komunikace člověk člověk ■ při komunikaci člověk člověk se uplatňuje: ■ řečový kanál ■ vizuální kanál ■ emoce Multimodalní rozhraní Jednoduché modalitní komponenty Dialogové systémy Luděk Bártek Multimodalní dialogová rozhraní ■ Atomická modalitní komponenta — nelze ji rozdělit na více jednoduchých komponent. ■ Příklady jednoduchých komponent: ■ výstup: TTS, audio výstup, reprezentace GUI (např. HTML), video výstup, ... ■ vstup: nahrávání zvuku, ASR, DTMF, klávesnice, myš, GPS, ... Schéma komunikace jednoduchých komponent Dialogové systémy Luděk Bártek Multimodalní dialogová rozhraní Správce interakcí Události iL * události životního cyklu životního cyklu ASR TTS ^^^^^^ Obrázek: Ukázka jednoduchých komponent (převzato ze specifikace Multimodal Architecure and Interfaces) Multimodální rozhraní Komplexní modalitní komponenty Dialogové systémy Luděk Bártek Může obsahovat funkcionalitu dvou a více jednoduchých komponent. Příklady komplexních komponent: ■ GUI - prezentuje informace uživateli a zpracovává události od uživatele ■ VXML - prezentuje informace pomocí TTS a zachytává vstup od uživatele pomocí ASR. Schéma komunikace komplexní komponenty Dialogové systémy Luděk Bártek Multimodalní dialogová rozhraní Správce interakcí A Události životního cyklu T Zachycená modalita ASR a TTS. dohromady i Obrázek: Ukázka komplexní modalitní komponenty (převzato ze specifikace Multimodal Architecture and Interfaces) Multimodální rozhraní Zanořené modalitní komponenty Dialogové systémy Luděk Bártek Multimodální dialogová rozhraní Zanořená modalitní komponenta = množina modalitních komponent a skript (např. v SCXML), který je spravuje. Správce interakcí i -1 L Události životního cyklu '- Skript i Události životního cyklu ASR TTS ->-^- Obrázek: Ukázka vnořených modalitních komponent (převzato ze specifikace Multimodal Architecture and Interfaces) Multimodální komunikace člověk —>► počítač Dialogové systémy Luděk Bártek Velmi široké spektrum možností zadávání vstupu jinak než asem: ■ klávesnice (počítač, DTMF, SMS, ...) ■ rukou psaný vstup - dotyková obrazovka + pero ■ různá ústy ovládaná zařízení ■ ovládání pomocí pohybů očí a víček ■ rozpoznávání řeči pomocí sond detekujících činnost svalů a mozku [?] - pomocí EEG, EMG, . .. ■ rozpoznávání emocí - pomáhá při určení pragmatiky projevu Často jako doplněk řečového vstupu Multimodální komunikace počítač —>► člověk Dialogové systémy Luděk Bártek ■ Textová: ■ Mimo hlasový výstup je navíc zobrazen odpovídající textový výstup. ■ Lze využít např. prostředky pro IM, SMS, .... ■ Grafická: ■ Talking Heads - mimo hlasový výstup je navíc zobrazena tvář, jejíž pohyby, zejména úst odpovídají řeči (ukázky[?]). ■ Komunikace znakovou řečí ■ Zobrazeny ruce, které se pohybují synchronně s řečí.[?] ■ Často jako doplněk mluvící hlavy nebo formou avatara. ■ Emoce - emoce získány způsobem popsaným dříve. Multimodální rozhraní Nástroje na tvorbu Dialogové systémy Luděk Bártek Proprietami řešení: ■ součást CSLU Toolkitu [?] ■ projekt August[?] Otevřená řešení: ■ Doporučení W3C týkající se multimodálního přístupu existují platformy, které některé z nich implementují. ■ Využívají a propojují i další standardy W3C (CCXML XHTML, VoiceXML, SVG, SMIL, ...). ■ Výstup W3C Multimodal Interaction Working Group Návrhy standardů Multimodal Interaction WG Dialogové systémy Luděk Bártek Multimodalní ■ Multimodal Architecture and Interfaces - popis dialogová rozhraní architektury a podporovaných rozhraní. ■ EMMA (Extensible MultiModal Annotation Markup Language) - standard pro výměnu údajů mezi jednotlivými komponentami multimodálního dialogového systému. ■ InkML - standard pro data zadaná pomocí dotykových obrazovek a elektronického pera. ■ ■ EmotionML - slouží k anotování dat z pohledu emocí. Multimodal Initiative WG Návrh architektury systému Dialogové systémy Luděk Bártek Multimodalní dialogová rozhraní Interaction Manager Transport Machanlsrn A- "*l Data. Camponant I I -Transport Mechanism B Event Transport Layer Modalit/ Component Modality Component Runtime Framework Obrázek: Návrh architektury multimodálního systému (převzato ze specifikace W3C) Multimodal Architecture and Interfaces Dialogové systémy Luděk Bártek ■ Specifikace W3C MultiModal Interaction Working Group ■ Specifikace popisuje: ■ architekturu multimodálních rozhraní (viz 13) ■ protokoly pro komunikace mezi komponentami rozhraní ■ události během životního cyklu rozhraní, které musí rozhrania komponenty podporovat (viz specifikace). Extensible Multi-Modal Anonotations (EMMA) ■ Specifikace W3C Multi Modal Interaction Working Group ■ Specifikace popisuje: ■ jazyk pro reprezentaci interpretaci uživatelských vstupů, anotace hodnocení důvěryhodnosti vstupů, časových razítek, vstupních kanálů, . .. Ink Markup Language (InkML) Dialogové systémy Luděk Bártek Multimodální dialogová rozhraní ■ Specifikace W3C MMI WG ■ Specifikace popisuje značkování pro reprezentaci vstupů pomocí elektronických per a stylusů. ■ popisuje vždy posloupnost tahů, každý ve formě posloupnosti souřadnic tahu ve 2D prostoru. Emotion Markup Language (EmotionM L) Dialogové systémy Luděk Bártek Multimodalní dialogová rozhraní ■ Specifikace W3C MMI WG ■ Slouží k: ■ manuálnímu a automatickému popisu materiálů obsahujícímu emoce ■ automatickému rozpoznávání emocí ze senzorů ■ generování emocí v odpovědích systému. 1 <\(y AIML Dialogové systémy Luděk Bártek Jednoduchý jazyk pro popis konverzačních agentů, který by měl být: ■ otevřený ■ snadno naučitelný ■ multinguální ■ flexibilní a rozšiřitelný První návrh z 90. let 20. století. Správa AIML Foundation Interprety: ■ Pandora Bots ■ Bot Libre ■ knihovna pro Python ■ interpretn v Node.js ■ referenční implementace v Javě Massaro, D., Cohen, M. M. - Demos From The Perceptual Science Lab, dostupne na adrese http://mambo.ucsc.edu/demos.html (kveten 2011). Guimeraes, K., Antunes, D. R., Guilhermino, de F. Guilhermino, D., Lopes da Silva, R. A., Garcia, L. S. -Structure of the Brazilian Sign Language (Libras) for Computational Tools: Citizenship and Social, in Organizational, Busines, and Technological Aspects of the Knowledge Society, CCIS vol. 112, Springer, Heidelberg, 2010, pp. 365 - 370. Barnard, E. et all - CSLU Toolkit, dostupne na adrese http://www.cslu.ogi.edu/toolkit/index.html (kveten 2011). Schultz, T. - Silent and Weak Speech Based on Elektromyography, in Proceedings of 12th Internation Conference ICCHP 2010 Part 1, Wien, Springer, Heidelberg, pp. 595 - 604, 2010. the August Home Page, http://www.speech.kth.se/august/ (květen 2011) □ s