FUNKČNÍ OBJEKTY, LAMBDY; TYPOVÉ KONVERZE PB161 PROGRAMOVÁNÍ V JAZYCE C++ Nikola Beneš 4. dubna 2023 FUNKČNÍ UKAZATELE Ukazatele na funkce • drží adresu (volné) funkce • klasická deklarace poněkud nečitelná • alternativy: typové aliasy, auto1 void (*ptr1)(int) = foo; using fun = void(int); using fun_ptr = fun*; fun_ptr ptr2 = foo; auto* ptr3 = foo; 1 dedukce s auto se nedá použít pro generické / přetížené funkce 1 fun_ptr.cpp FUNKČNÍ UKAZATELE Neadresovatelné funkce • funkce, na něž nesmíme mít ukazatel / referenci • (nedefinované chování) • main • všechny funkce ze standardní knihovny, pokud nejsou explicitně označené jako addressable • v současnosti jen I/O manipulátory (uvidíme později) • https://en.cppreference.com/w/cpp/language/extending_std #Addressing_restriction 2 FUNKČNÍ UKAZATELE Typové konverze (implicitní) • funkce ↔ ukazatel na funkci • → při typové dedukci auto (tzv. decay) • ← při volání • nullptr → ukazatel na funkci • ukazatel na noexcept funkci → ukazatel bez noexcept • žádné jiné, ani explicitní • zejména nemůžeme standardně konvertovat na void* (může existovat platformově závislá konverze) 3 FUNKCE VYŠŠÍCH ŘÁDŮ • funkce, která má jako parametr jinou funkci using int_pred = bool(int); std::vector filter(const std::vector& vec, int_pred* pred) { std::vector result; for (int x : vec) if (pred(x)) result.push_back(x); return result; } 4 filter1.cpp GENERICKÉ FUNKCE VYŠŠÍCH ŘÁDŮ • chceme generickou funkci filter, která bude fungovat pro libovolné kontejnery a libovolné predikáty • jaký bude typ proměnné result? • potřebujeme získat typ prvků uvnitř cont • první nápad: decltype můžeme použít s libovolným výrazem • výraz se nevyhodnotí, jen se otypuje • decltype(*cont.begin()) je (konstantní) reference na prvek kontejneru cont • potřebovali bychom z typu „odstranit const a &“ 5 filter2.cpp ODBOČKA: TRANSFORMACE TYPŮ Část knihovny • různé manipulace s typy pro metaprogramování • mimo záběr předmětu, ale jedna transormace se zde hodí: std::decay_t< typ > • typ, který by se dedukoval při předávání hodnotou • auto bez const nebo & • pro běžné typy: odstraní const a reference • pro funkce: funkční ukazatel • (pro Céčková pole: ukazatel na první prvek) • std::decay_t value; je tedy jakoby: • auto copy = x; decltype(copy) value; • ale bez zbytečného vytváření kopie 6 GENERICKÉ FUNKCE VYŠŠÍCH ŘÁDŮ auto filter(const auto& cont, auto pred) { using T = std::decay_t; std::vector result; for (auto& x : cont) if (pred(x)) result.push_back(x); return result; • všimněte si: parametru pred nemůžeme předat generickou / přetíženou funkci 7 filter2.cpp FUNKČNÍ OBJEKTY FUNKČNÍ OBJEKTY Přetížený operator() • vždy jako metoda; libovolný počet parametrů • umožňuje volat objekty pomocí funkčního volání class adder { // not the snake int val; public: adder(int v) : val(v) {} int operator()(int x) const { return x + val; } }; 8 op_fun_obj.cpp FUNKČNÍ OBJEKTY Použití generické funkce s funkčním objektem struct even { bool operator()(auto num) const { return num % 2 == 0; } }; struct less_than { int value; bool operator()(int num) const { return num < value; } }; auto v1 = filter(v, even{}); auto v2 = filter(v, less_than{5}); 9 filter3.cpp FUNKČNÍ OBJEKTY VE STANDARDNÍ KNIHOVNĚ std::plus, std::multiplies, … • funkční objekty obalující • aritmetické operace • porovnání • logické a bitové operace • pro použití s generickým kódem • (zejména s knihovnou algoritmů – uvidíme později) 10 LAMBDA-VÝRAZY λ Lambda expressions—lambdas—are a game changer in C++ programming. That’s somewhat surprising, because they bring no new expressive power to the language. Everything a lambda can do is something you can do by hand with a bit more typing. But lambdas are such a convenient way to create function objects, the impact on day-to-day C++ software development is enormous. (Scott Meyers, Effective Modern C++) 11 LAMBDA-VÝRAZY Anonymní funkce Lexikální uzávěry (closures) • možná znáte z Pythonu nebo jiných moderních jazyků • (nepojmenované) funkční objekty definované uvnitř výrazů • můžou zachytávat kontext • lokální proměnné z místa definice • typické použití: • lokální funkční objekty • s generickým kódem (algoritmy) auto v1 = filter(v, [](int num) { return num % 2 == 0; }); 12 filter4.cpp ANATOMIE LAMBDA-VÝRAZU [chycený kontext](parametry) -> návratový typ { tělo } • -> návratový typ se může vynechat • dedukce z return • jako auto návratový typ u funkcí • parametry a tělo jako u funkcí • generické parametry pomocí auto • prázdný seznam parametrů () možno vynechat • chycený kontext (capture) umožňuje uložit v objektu lambdy hodnoty (lokálních) proměnných z místa, kde je vytvořena 13 LAMBDA-VÝRAZY Typ lambdy • speciální, programátorem nepojmenovatelný • je třeba použít auto • nebo std::function (uvidíme příště) • (nebo šablony – mimo záběr předmětu) • lambda s prázdným kontextem se dá implicitně konvertovat na funkční ukazatel Objekt lambdy • funkční objekt • životní cyklus jako jakýkoli jiný objekt • chycený kontext – položky objektu 14 ZACHYTÁVÁNÍ KONTEXTU • [] nic • [=] všechny volné proměnné v těle lambdy hodnotou • [&] všechny volné proměnné v těle lambdy referencí • [x] proměnnou x hodnotou • [&x] proměnnou x referencí • [x, &y] proměnnou x hodnotou, proměnnou y referencí • [=, &x] proměnnou x referencí, ostatní volné proměnné v těle lambdy hodnotou • [x = 42] uvnitř lambdy je nová položka s hodnotou 42 (deklarace jako pomocí auto) • [x = std::move(x)] přesun objektu dovnitř lambdy • [&x = value] zachycení proměnné value referencí s přejmenováním na x https://en.cppreference.com/w/cpp/language/lambda 15 LAMBDA SE ZACHYTÁVÁNÍM auto less_than(auto value) { return [=](auto num) { return num < value; }; } • funkční objekt lambdy obsahuje položku value • při inicializaci lambdy se do položky value zkopíruje hodnota lokální proměnné (parametru) value • použití [&] by zde byla chyba, proč? • položka value v lambdě by byla referenčního typu • lokální proměnná value zanikne při opuštění funkce • dangling reference 16 filter4.cpp CHYCENÝ KONTEXT Vlastnictví • položky zachycené hodnotou ([=], [x], [x = …]) • jsou vlastněny objektem lambdy • pro [=], [x] kopie vnějších objektů, u [x = …] dle inicializace • jejich život zaniká po skončení života lambdy • položky zachycené referencí ([&], [&x], [&x = …]) • jsou pouze reference • objekt lambdy odkazované objekty nevlastní • musíme zaručit, že odkazované objekty lambdu přežijí 17 CHYCENÝ KONTEXT [a, &b, c = 1, &d = num](auto x) { tělo } • typ této lambdy vypadá nějak takto: class tajné_jméno { typ_a a; typ_b& b; int c; typ_num& d; public: auto operator()(auto x) const { tělo } }; • a se inicializuje kopií lokální proměnné a • b se inicializuje referencí na lokální proměnnou b • c se inicializuje hodnotou 1 • d se inicializuje referencí na lokální proměnnou num 18 OPERÁTOR VOLÁNÍ operator() lambdy • implicitně const • důsledek: položky zachycené hodnotou nesmíme modifikovat • (položky zachycené referencí ano, const je plytké) • chceme-li nekonstantní operátor, použijeme mutable: [kontext](parametry) mutable { … }2 auto v3 = filter(v, [i = 0](int num) mutable { return num == i++; }); 2 prázdný seznam parametrů v tomto případě nemůžeme vynechat (do C++23) 19 filter4.cpp ZACHYCENÍ AKTUÁLNÍHO OBJEKTU [this] • v lambdě definované uvnitř metody • zachytí this hodnotou, tedy aktuální objekt jakoby referencí • musíme zaručit, že aktuální objekt lambdu přežije • uvnitř lambdy můžeme přistupovat k položkám / metodám aktuálního objektu • bez nutnosti psaní this • jako bychom byli uvnitř metody • this se implicitně zachytí též s [&] [*this] • zachytí aktuální objekt hodnotou • tj. uvnitř lambdy bude uložena jeho kopie 20 this_capture.cpp PŘÍKLAD: PROCHÁZENÍ STROMU struct node { using ptr = std::unique_ptr; int value; ptr left, right; void preorder(auto& fun) { fun(value); if (left) left->preorder(fun); if (right) right->preorder(fun); } }; struct tree { node::ptr root; void preorder_visit(auto fun) { if (root) root->preorder(fun); } }; 21 tree.cpp TYPOVÉ KONVERZE TYPOVÉ KONVERZE Konverze pomocí konstruktoru • směr cizí typ → náš typ • libovolný konstruktor volatelný s jedním parametrem • (pamatujte na implicitní parametry) • implicitní • (dá se zakázat pomocí explicit – mimo záběr předmětu) class fraction { int num, denom; public: fraction(int num = 0, int denom = 1) : num(num), denom(denom) { normalize(); } // ... }; 22 convert.cpp TYPOVÉ KONVERZE Konverze pomocí operátoru • směr náš typ → cizí typ • operator typ • musí být metoda, bez parametrů, bez návratové hodnoty • implicitní • (i zde můžeme použít explicit) class fraction { // ... operator double() const { return static_cast(num) / denom; } // ... }; 23 convert.cpp