REKAPITULACE, VÝHLED DO BUDOUCNA PB161 PROGRAMOVÁNÍ V JAZYCE C++ Nikola Beneš 9. května 2023 REKAPITULACE SHRNUTÍ PŘEDMĚTU Hodnotová sémantika C++ • fixní vazba proměnné na objekt (po dobu její existence) • objekt – abstrakce „místa v paměti“ • důsledek: kopírování při inicializaci / přiřazení, volání funkce hodnotou • možnost definovat, jak se kopírují uživatelsky definované typy • kopírovací konstruktor, kopírovací operátor přiřazení • deterministický životní cyklus objektů • přesně dané pořadí inicializace a destrukce • život lokálních / globálních proměnných • život podobjektů spjatý s životem objektu • život dočasných objektů (může být prodloužen vazbou k referenci) 1 SHRNUTÍ PŘEDMĚTU Vlastnictví • „kdo je zodpovědný za úklid“ • „úklid“ = volání destruktoru • syntaktické (implicitní) • položky složených typů (podobjekty), lokální proměnné • úklid zajišťuje přímo sémantika jazyka • sémantické (explicitní) • zajišťuje programátor uživatelsky definovaných typů 2 SHRNUTÍ PŘEDMĚTU Reference • není skutečná hodnota, ale alias • jiné jméno pro existující objekt • slabší, ale bezpečnější forma ukazatele • nedá se přesměrovat, nemůže být null, vždy je inicializovaná • nekonstantní lvalue reference (typ&) se váže jen k l-hodnotám • konstantní lvalue reference (const typ&) se váže k čemukoli • rvalue reference (typ&&) se váže jen k pomíjivým objektům Doporučení • pokud možno dávejte přednost referencím před ukazateli • dává smysl null? dává smysl přesměrování? • jsou-li odpovědi NE, pak chcete použít referenci Pozor na dangling reference (odkaz na již neexistující objekt)! 3 SHRNUTÍ PŘEDMĚTU Klíčové slovo const • deklaruje záměr neměnit hodnotu • deklarace neměnných proměnných • deklarace ukazatelů / referencí, skrze které nebude možno měnit odkazovaný objekt • pozor na rozdíl mezi const int* a int* const • kvalifikace metod, které nehodlají měnit aktuální objekt • přetížení metod lišících se jen v const Doporučení • používat všude, kde nechcete modifikaci • ne v návratových hodnotách funkcí • je-li to skutečně hodnota, ne reference • nebývá zvykem u hodnotových parametrů funkcí 4 SHRNUTÍ PŘEDMĚTU Přesouvací (move) sémantika • chceme se vyhnout zbytečnému kopírování pomíjívých objektů • r-value • dočasná hodnota • objekt, který je explicitně označen jako pomíjivý pomocí std::move • realizuje se pomocí rvalue referencí (typ&&) • vážou se pouze k pomíjivým objektům • hojně využívána standardní knihovnou • přesouvací konstruktor, přesouvací operátor přiřazení • možnost „vykrást“ zdroje objektu „na pravé straně“ 5 SHRNUTÍ PŘEDMĚTU Vynechání kopie (copy elision) – povinné (od C++17) • inicializace objektu dočasnou hodnotou • return dočasné hodnoty z funkce (RVO) • dáno pravidly pro materializaci dočasných hodnot Vynechání kopie – nepovinné • return lokální hodnotové proměnné z funkce (NRVO) • (tj. ne reference) Implicitní použití přesunu • return lokální hodnotové proměnné / parametru z funkce • pokud nedojde k NRVO • jakoby obalení std::move 6 SHRNUTÍ PŘEDMĚTU Automatická dedukce typu • klíčové slovo auto • dedukce typu podle inicializace • auto bez & znamená vždy hodnotu • použití pro funkční parametry – generické funkce • klíčové slovo decltype • decltype(proměnná) je typ, se kterým byla deklarována proměnná • decltype(výraz) je typ výrazu std::decay_t • odstraní z typu const a reference • užitečné, chceme-li získat hodnotový typ z výrazu vracejícího referenci 7 SHRNUTÍ PŘEDMĚTU Třídy v C++ • uživatelsky definované typy • členské proměnné – položky typů • členské funkce – metody (skrytý parametr this) • klíčová slova class, struct • liší se jen implicitními přístupovými právy • konstruktory • inicializační sekce • přístupová práva public, protected, private • deklarace přátel friend • dědičnost (v tomto předmětu pouze veřejná) 8 SHRNUTÍ PŘEDMĚTU Typové konverze • implicitní • číselné povýšení (promotion), číselné konverze • potomek → předek • uživatelsky definované konverze – konstruktory, operátory • explicitní • static_cast • dynamic_cast v kontextu podtypového polymorfismu Typové aliasy • using nové_jméno = typ; • „lepší typedef“ 9 SHRNUTÍ PŘEDMĚTU Přetěžování • funkcí, metod, operátorů, konstruktorů • musí se lišit alespoň • počtem nebo typem parametrů • u metod kvalifikátorem const • konstruktor může delegovat inicializaci na jiný Přetěžování operátorů • volné (friend) funkce vs. metody • speciální operátor <=> pro porovnávání • možno nechat vygenerovat automaticky • různé druhy uspořádání 10 SHRNUTÍ PŘEDMĚTU Funkční objekty • s přetíženým operátorem volání () • použití s generickými funkcemi – auto • chceme-li někam ukládat – std::function • dražší volání, používat jen pokud nutno Uzávěry (lambda funkce) (C++11) • [kontext](parametry) -> návratový typ { tělo } • funkční objekt anonymního typu • možnost zachytávat kontext • hodnotou: x, =, *this • referencí: &x, &, this • (pozor na život objektů chycených referencí!) • mutable chceme-li v těle měnit hodnotou chycené proměnné 11 SHRNUTÍ PŘEDMĚTU Podtypový polymorfmismus • pozdní vazba metod – klíčová slova virtual, override • implementace pomocí virtuálních tabulek a ukazatelů na ně • statický vs. dynamický typ objektu • veřejná dědičnost – vztah IS-A • Liskov Substitution Principle • často raději preferujeme kompozici – vztah HAS-A • pořadí volání konstruktorů a destruktorů Na co si dát pozor • dealokace skrz ukazatel na předka bez virtuálního destruktoru je nedefinované chování • při kopírování do objektu předka dochází k ořezání (slicing) • polymorfní objekty v kontejnerech musí být dynamicky alokovány 12 SHRNUTÍ PŘEDMĚTU Výjimky • používáme k řešení chyb / výjimečných situací za běhu • NE pro běžný tok řízení (control flow)! • doporučení: házejte hodnotou, chytejte referencí • moderní implementace: • běžný běh programu není existencí výjimek zpomalen, ale jakmile je výjimka skutečně vyhozena, dojde ke zpomalení • specifikace noexcept – úmysl nevyhazovat z funkce výjimku • přesouvací konstruktor / operátor přiřazení by měly být pokud možno noexcept – kvůli chování standardní knihovny • nemáme finally – pro úklid používáme destruktory • hierarchie výjimek ve standardní knihovně • záruky standardní knihovny (exception safety) • basic / strong / nofail 13 SHRNUTÍ PŘEDMĚTU Princip RAII • obecný způsob práce se zdroji (už od pradávných dob C++) • zdroj je spjat s životním cyklem objektu • jedna třída pro jeden typ zdroje • jedna instance třídy pro jednotku zdroje • inicializace objektu = získání zdroje • konec života objektu = uvolnění zdroje Rule of Zero / Five • pokud třída nespravuje zdroj, není důvod psát kopírovací / přesouvací konstruktor / operátor přiřazení a destruktor • pokud třída spravuje zdroj, pak je vhodné implementovat všechny zmíněné metody • nedává-li smysl, = delete • stačí-li implicitní, = default 14 SHRNUTÍ PŘEDMĚTU Práce s pamětí • nízkoúrovňová: new a delete • v moderním C++ pokud možno nepoužíváme • vysokoúrovňová – použití standardní knihovny • kontejnery • chytré ukazatele • využívá principu RAII Doporučení – první použitelná možnost v tomto pořadí • žádná dynamická alokace (hodnotové proměnné, položky) • std::unique_ptr (jeden vlastník) • std::shared_ptr (více vlastníků, poslední uklízí) 15 SHRNUTÍ PŘEDMĚTU Standardní knihovna • std::pair, std::tuple, std::array • kontejnery, iterátory • algoritmy (klasické, ranges) • chytré ukazatele: std::unique_ptr, std::shared_ptr • std::function • std::optional, std::variant, std::any • std::string, std::string_view • vstup a výstup, formátování 16 SHRNUTÍ PŘEDMĚTU – STANDARDNÍ KNIHOVNA Dvojice a ntice • std::pair pro dvojice • položky first a second • std::tuple (C++11) pro libovolné ntice • přístup k položkám pomocí std::get(...) • vytvoření ntice referencí pomocí std::tie • rozbalování ntic (C++17) – structured bindings • funguje i pro pole, std::array, vlastní složené typy s veřejnými položkami Pole • std::array • obalené Céčkové pole s metodami a chováním jako kontejnery 17 SHRNUTÍ PŘEDMĚTU – STANDARDNÍ KNIHOVNA Kontejnery • sekvenční: std::vector • dynamické pole (se zvětšováním) • základní obecně užitečný kontejner • asociativní: std::set, std::map • množina / slovník • uspořádané dle klíče • multi-verze s opakováním klíčů • přístup pomocí iterátorů • invalidace (iterátorů, referencí, ukazatelů) • std::span – pohled do pole • pro libovolný kontejner nad souvislým úsekem paměti • pro čtení i pro modifikaci 18 SHRNUTÍ PŘEDMĚTU – STANDARDNÍ KNIHOVNA Algoritmy – klasické • rozsáhlá knihovna užitečných algoritmů • vstupem typicky interval – dvojice iterátorů • výstup dán jedním iterátorem Ranges • pojem iterovatelného objektu (range) • „hezčí“ verze klasických algoritmů • vstupem dvojice iterátorů nebo range • pohledy (views) pro „líné“ zpracování Doporučení • nevynalézat kolo • má-li kontejner přímo metodu, preferovat tu 19 SHRNUTÍ PŘEDMĚTU – STANDARDNÍ KNIHOVNA Chytré ukazatele • automaticky ve svém destruktoru dealokují paměť • std::unique_ptr – unikátní vlastník • nekopírovatelný, přesouvatelný • nulová režie za běhu • std::shared_ptr – sdílené vlastnictví • založený na počítání odkazů (reference counting) • kopírování je sdílení; poslední vlastník dealokuje • komplikovanější, nutná režie pro počítání vlastníků (musí fungovat i v paralelním prostředí) • (v tomto předmětu jen základní použití) 20 SHRNUTÍ PŘEDMĚTU – STANDARDNÍ KNIHOVNA std::function • uchovává libovolný (kopírovatelný) funkční objekt • doporučení: používat jen, je-li to nutné std::optional • objekt s volitelnou hodnotou • přístup přes metody nebo operátory * a -> std::variant • disjunktní sjednocení – typově bezpečný union • přístup přes std::get nebo std::get_if • volání funkčního objektu pomocí std::visit std::any • drží libovolný (kopírovatelný) objekt 21 SHRNUTÍ PŘEDMĚTU – STANDARDNÍ KNIHOVNA Práce s řetězci • různé typy pro „znaky“ (char, wchar_t, char32_t, …) • odpovídající řetězcové literály • odpovídající verze std::string apod. • (na mnoha místech jen char / wchar_t verze) • std::string – funguje podobně jako vektor znaků • moderní implementace typicky optimalizují pro malé řetězce • jiná pravidla pro invalidaci • std::string_view – pohled na řetězec nebo jeho část • drží jen ukazatel a délku • jen pro čtení nebo substr • vždy předáváme hodnotou (nekopíruje se obsah řetězce) • zneplatňuje se podobně jako iterátory / reference 22 SHRNUTÍ PŘEDMĚTU – STANDARDNÍ KNIHOVNA Proudový vstup a výstup • abstrakce pomocí tzv. proudů (streams) • standardní vstup a výstupy • std::cin, std::cout, std::cerr, std::clog • operátory vstupu a výstupu: >>, << • načtení řádku do std::string pomocí volné funkce std::getline(std::istream&, std::string&) • chybové příznaky eofbit, failbit, badbit • test pomocí typové konverze na bool • souborové proudy • std::ifstream, std::ofstream, std::fstream • řetězcové (paměťové) proudy std::stringstream apod. • I/O manipulátory • proudové iterátory 23 POKROČILÁ TÉMATA C++ CO JSME V TOMTO PŘEDMĚTU VYNECHALI • vlastní jmenné prostory • universální reference, perfect forwarding • vícenásobná a virtuální dědičnost; detaily RTTI • generické programování – šablony • generické funkce, třídy, atd. • od C++20 navíc s koncepty • variadické šablony, fold expressions • programování v době kompilace, metaprogramování • pomocí šablon i jinak • type traits • pokročilejší práce s chytrými ukazateli; std::weak_ptr • paralelní programování v C++ • různé části standardní knihovny • , , , , … • různé užitečné idiomy (moderního) C++ • a mnoho dalšího… 24 KAM DÁL? PV264 Seminar on programming in C++ • praktičtěji zaměřený • méně témat, více do hloubky • šablony, generické programování • metaprogramování, spouštění kódu za kompilace • koncepty, užitečné idiomy • forma seminářů + domácích úkolů • jako cvičení z PB161 • kolokvium, závěrečná programovací zkouška • 3 + 1 kredity 25 KAM DÁL? PV294 Advanced C++ • větší šířka záběru, pokrývající velkou část (moderního) C++ • přednášky s demonstračními ukázkami • zápočet, závěrečný (odpovědníkový) test • 2 kredity 26