Úvod do Androidu a možná i trochu víc Jan Maděra 👋 Ahoj ● Android developer ve společnosti Smartsupp ● Vývoj pro Android přes 7 let ● LinkedIn 🎯 Osnova ● Nebojte se na cokoliv zeptat 😉 ● Kde a jak se Android vyskytuje ● Jak vypadá vývoj pro Android ● Cross-platform ○ Kotlin Multiplatform Mobile ● Android vývoj v praxi ○ Architektury ○ Knihovny ○ … ● Koho sledovat a kam dál? 🌏Android okolo nás Kde všude dnes najdeme Android? ● Vlastně v podstatě všude ○ Telefony 📱 ○ Tablety 💻 ○ AndroidAuto 🚗 ○ Brýle 👓 📺 Android najdete i tam kde byste ho nečekali Android v číslech vs. iOS Zdroj Android v číslech dle výrobce Zdroj Android v číslech dle verze Zdroj 🤔 Vývoj s tolika verzemi je složitý! ● Ano i NE ● Google vývojáři se velmi snaží o zpětnou kompatibilitu ● Problém nastává pokud nová verze přinese nějakou novou funkci nebo naopak přinese nějaké nové omezení (zvýšení bezpečnosti) ● 🍎 má podobný problém (né tak častý), ale Apple nehledí na zpětnou kompatibilitu, ale tlačí uživatele do updatu verze (tzn. může znamenat koupi nového modelu) ❓Jak se takový problém řeší v praxi❓ ⛔Problém - Zpětná kompatibilita ✅Řešení - Zpětná kompatibilita 󰠁Vývoj pro Android󰞵 🍳 Android pod pokličkou ● Založen na Linuxu ● Open Source Projekt (AOSP) ○ source.android.com/ ○ neobsahuje kritické komponenty jako Play Store, Google Play Service a další Google aplikace ○ Pro vytvoření funkčního OS z AOSP jsou potřeba úpravy Jak vypadá vývoj na Android? ● Android studio (InteliJ) ○ Plně zdarma ○ Časté aktualizace (Beta, Canary) ● Android SDK ○ Podmnožina JDK + Android “classy” + knihovny (Apache, ...) ● Kotlin ○ Dříve Java (do května 2017), ale starší code base se píší stále v Javě, ale firmy se snaží o přepis ■ 6 ■ 7 od 4.4 - syntaxe, ne plné API, (desugar) ■ 8 od 7.0 - syntaxe, ne plné API, (D8, desugar) ● Gradle build system ○ Groovy, Kotlin DSL Kotlin (https://kotlinlang.org/) ● Moderní, stručný a bezpečný ● JetBrains ● Plně kompatibilní s Javou ● Cross-Platform ○ Android ○ Kotlin-Multiplatform - Android + iOS ○ ServerSide ■ Spring ■ Ktor vs. Java vs. Kotlin - Metody, Signatury, zápis proměnných Java vs. Kotlin - Třídy ● Java ● Kotlin ○ data class - automaticky vygenerované hashCode a copy ○ copy - metoda vrací kopírovaný objekt v těle lze měnit parametry (vhodné pro immutable) ❓Jak se píše UI pro Android❓ Staré dobré .xml ● Způsob používaný od prvopočátku ● Dnes se od něj pomalu odstupuje JetPack Compose ● Dnes už doporučený způsob jak psát moderní UI 🥊 Flutter vs. Android vs. iOS 📈Vydávání aplikace Google Play/Play Console/Vydání aplikace ● Jednorázový poplatek $25 💰 ● Co získáte? ○ Analytics v rámci vaší aplikace ■ rating, instalace, aktivní uživatele, atd… ○ Delivery přes Google Console až do Google play ■ testovací kanály, inkrementální delivery ○ Správa placených produktů a subscriptions ■ ale taky platíte 15% z částky Googlu ○ API ■ např. pro Continuous delivery Google Play Console 👎 Nevýhody ● Výrobci si přizpůsobují/optimalizují své operační systémy, které potom vedou k chybám na produkci ○ Typický příklad notifikace ● Mnoho verzí Androidu občas komplikuje code-base Android(Native)- Výhody a Nevýhody 👍 Výhody ● Snadný vstup do vývoje ● Skvělá komunita a dokumentace ● Mladé a stále se vyvíjející odvětví ● Kotlin ● Oproti iOS 🍎 větší možnost využití v “průmyslu” ○ Kasy, Scannery do skladu etc. 📆Vývoj pro Android dnes ➡ Směr vývoje pro Android ● Na co můžete narazit, když budete hledat v práci jako Android vývojář/ka? ○ Filozofie UI ○ Architektura aplikace ○ Knihovny ● Kterým směrem se pohybuje Android vývoj? ● Má smysl se ještě učit Nativní Android vývoj, když existují multiplatformní řešení ○ AirBnb blog o vývoj v ReactNative 📕 Filozofie UI ● State rendering ● Programově deklarovatelné UI ● Podobný přístup lze vidět napříč všemi FrontEndovými frameworky ○ Flutter - Všechno je Widget ○ iOS - SwiftUI ○ React - Redux 📏 Architektura aplikace ● V dnešní době se používají převážně dvě architektury ○ MVVM - Model-View-ViewModel ○ MVI - Model-View-Intent ● Využívají ViewModel pro práci se Statem, který je následně renderován ● Pracují s Observable patternem 📔 Knihovny ● Retrofit | Fuel ○ HTTP client ● Room | SQLDelight ○ Databáze nad SQLite ● Hilt | Koin ○ Dependency Injection ● Coroutines| RxAndroid ○ Asynchronicita ● Glide | Piccasso | Coil ○ Práce s Obrázky ● Timber ○ Logování 👀 Koho sledovat ● Jake Wharton ○ jakewharton.com ● Donn Felker and Kaushik Gopal ○ https://fragmentedpodcast.com/ ● Adam McNeilly ○ @AdamMc331 ● Chris Banes ○ @chrisbanes ● Alexey Bykov ○ @nonewsss Kotlin Mutliplatform Mobile Cross-platform vývoj ● Kotlin-Multiplatform ○ Kotlin ● MAUI (Xamarin) ○ C# ● Flutter ○ Dart ● React Native ○ JavaScript ● Cordova ○ JavaScript Kotlin-Multiplatform Mobile(Beta) ● Mobilní SDKčko ○ dnes v Betě ● Sdílení business logiky aplikace ● UI se píše nativně (Compose + SwiftUI) ○ UX uživatele stejná jako v případě nativního vývoje ● V současnosti používají KMM i velké firmy jako ○ Netflix ○ VMWare ○ etc… ● Samples GIT KMM - Sdílení logiky Zdroj KMM - které částí kódu nejčastěji? Zdroj KMM - Výhody a Nevýhody 👍 Výhody ● Sdílení business logiky, tzn. menší prostor pro chyby (menší duplicita kódu) ● UX uživatele stejné jako při nativním vývoji ● Code-Review napříč týmy ● Menší vývojová kapacita == menší nárok na rozpočet projektu ● Lze zavést postupně pomocí modularizace projektu 👎 Nevýhody ● Stále jsou zapotřebí platform specific vývojáři ○ Ale tomu se u cross-platform vývoje často nevyhneme ● KMM třídy ○ Je zapotřebí používat specifické třídy, které podporují KMM ● Stále beta Děkuji za pozornost 🙂