Seminární skupina 01, 02 předmětu Základy odborného stylu

Jak číst

Jak číst


Typy čtení

  • informativní/rychlé (zběžné): k získání klíčových informací (nečtu všechno)
  • aktivní/pomalé: text čtu tak, ať všemu porozumím, tzv. čtení s pochopením
  • běžné/pasivní: text přečtu (od začátku do konce), ale nesnažím se porozumět
  • efektivní: spočívá v tom, že zvolím vhodný přístup k danému textu

Efektivní čtení může vypadat třeba tak, že si vyhledám deset článků, které se mi podle názvu zdají relevantní. Všech deset prolétnu (informativní čtení) a podívám se na abstrakt, nadpisy, zvýrazněné informace. Na základě toho, co zjistím, si vyberu ty, které jsou pro mě skutečně relevantní (třeba tři) a ty přečtu důkladně (aktivní čtení).

Srovnatelné informace zaměřené specificky na čtení odborných článků shrnuje článek How to read a paper [1]. (Odkázaná verze článku obsahuje na s. 3 i shrnutí tohoto shrnutí.)

Čtení s porozuměním

  • po menších úsecích (klidně opakovaně)
  • používám záložky, vyznačuju si důležité pasáže
  • seznámím se s neznámými slovy
  • najdu klíčová slova a myšlenky, případně autorova tvrzení a argumenty
  • přidávám vlastní postřehy (názory, nejasnosti) ve formě poznámek

Elektronické versus tištěné dokumenty

Elektronické zdroje mají řadu výhod, můžou být interaktivnější, obsahovat odkazy (hypertext), a zejména mají full-textové vyhledávání. Na druhou stranu existují výzkumy [2], že si při četbě stejného textu čtenář víc pamatuje při četbě „z papíru“. (Nutno dodat, že se tyto výzkumy zaměřovaly na beletrii, ne odborný text.)

Nedá se obecně a se vší určitostí říct, že je (máte-li možnost volby) jedna možnost lepší než druhá. Rozhodujte se podle svých osobních preferencí, případně si vyzkoušejte obě možnosti a pak se rozhodněte, co vám vyhovuje víc. (Je každopádně lepší zbytečně vytisknout pár stránek, než se zbytečně mořit s něčím, co vám nevyhovuje.)

Zdroje:

[1] Keshav, S. How to read a paper. Computer Communication Review [online]. 2007, 37, s. 83-84. [cit. 2020-09-26]. DOI 10.1145/1273445.1273458.
[2] Flood, A. Readers absorb less on Kindles than on paper, study finds. The Guardian [online]. 2014. [cit. 2021-02-23]. Dostupné z: https://www.theguardian.com/books/2014/aug/19/readers-absorb-less-kindles-paper-study-plot-ereader-digitisation