Metody aktivního čtení
SQ3R
Metoda SQ3R slouží ke čtení odborných textů (hledáte odpovědi na své otázky). Sestáva z pěti kroků:
- Survey
V prvním kroku zjišťujete, jestli má smysl s textem dál pracovat. Jde o informativní čtení, proběhnete abstrakt, obsah, případně dokument odložíte. - Question
V druhém kroku si řeknete, co vám v textu zajímá, jaké otázky vám má zodpovědět. Můžete si je napsat (a při čtení doplňovat). - Read
Třetí krok je samotné čtení. Zvolte způsob, který vám vyhovuje (klidně si můžete číst nahlas), dělejte si poznámky nebo vyznačujte důležité pasáže. (Je dobré se zamyslet, jestli je pro vás lepší číst z papíru, nebo digitálně; je možné obojí kombinovat, např. číst z papíru, poznámky vepisovat do pdf.) - Recite
Ve čtvrtém kroku si (vlastními slovy) odpovězte na otázky z kroku 2. Pokud jste si nepsali poznámky při čtení, udělejte si je v tomto kroku. (Zejména pokud (hrozí, že) se k dokumentu někdy budete vracet.) - Review
Pátý krok slouží k tomu, abyste si uvědomili, o co v textu jako celku šlo. Je dobré si shrnout (říct, sepsat), co si z textu odnášíte, jestli byl přínosný, jestli plánujete pracovat s textem dál pracovat...
INSERT
Metoda INSERT neboli interactive noting system for effective reading and thinking slouží k vyznačování v textu a slouží primárně k tomu, abyste se v textu zorientovali a mohli z textu snadno získat nové informace.
Jak čtete, k
informacím v textu přiřazujete značky (+,–, ✔, ? nebo vlastní), které
slouží k rychlé orientaci a kategorizaci informací.
Plus
se přidává když je pro vás informace nová, minus označuje rozpor
(nedůvěryhodnou informaci), fajfka slouží k označení známých informací a
otazník se používá k vyznačení informací, které chcete dál zkoumat
(nebo jim nerozumíte). Značky je samozřejmě možné upravit podle potřeby.
Po přečtení si můžete jednotlivé informace zapsat do tabulky (shrnete
tak, co je pro vás nové, co je v rozporu s tím, co víte, atp.).
PQRST
Metoda
PQRST se používá zejména k učení, jelikož zahrnuje kontrolu toho, co si
z textu odnášíte. Sestává z pěti kroků, přičemž první a poslední
pracují s celým textem, kdežto kroky 2 až 4 je lepší uplatňovat na menší
části.
(Tuhle metodu tolik nevyužijete při psaní bakalářky, ale může se hodit při učení na státnice.)
- Preview
Stejně jako u SQ3R, nejdřív si celý text proběhnete a zjistíte, jestli má smysl s ním dál pracovat. - Question
V druhém kroku si přečtete vybraný úsek (kapitolu, sekci...) a sepíšete si otázky, které chcete zodpovědět. Co už víte, a co chcete zjistit? Jde o to, abyste si udělali základní přehled o vybrané části, ne abyste všemu porozuměli. - Read
V třetím kroku se snažíte najít odpovědi na své otázky. Znovu pracujete se stejným úsekem textu, tentokrát se ale systematicky věnujete jen relevantním pasážím. - Summary
Ve čtvrtém kroku shrnujete, co vám text (respektive ten úsek, se kterým jste pracovali v předchozích dvou bodech) dal. Co jsou klíčové informace, které si odnášíte (jestli nějaké), v této fázi si můžete udělat výpisky s podstatnými informacemi. - Test
Pátý krok slouží k zjištění, kolik si toho pamatujete, jestli jste pochopili text jako celek, i jeho části. Tím, že si vytvoříte otázky na podstatné informace z textu (a dokážete je zodpovědět), si upevníte znalosti.
(Testování je jeden z nejefektivnějších způsobů, jak si něco zapamatovat, viz [6])
Další informace k aktivnímu čtení
- KISK FF MU: Kreativní práce s informacemi
- web Jak se rychle naučit: Jak aktivně číst
- Zettelkasten: efektivní psaní poznámek viz twitter nebo web Elišky Šestákové
Zdroje:
[1] KISK FF MU. Pomalé čtení. Kisk.phil.muni.cz [online]. [cit. 2021-02-23]. Dostupné z: https://kisk.phil.muni.cz/kreativita/temata/efektivni-a-kriticke-cteni/pomale-cteni
[2] Poradenské a profesní centrum MENDELU. SQ3R Jak z textu vydojit maximum. Icv.mendelu.cz [online]. [cit. 2021-02-23]. Dostupné z: https://icv.mendelu.cz/wcd/web-icv/poradenske-centrum/pracovni-listy/sq3r-jakztextuvydojitmaximum.pdf
[3] KISK FF MU. RWCT. Kisk.phil.muni.cz [online]. [cit. 2021-02-23]. Dostupné z: https://kisk.phil.muni.cz/kreativita/temata/efektivni-a-kriticke-cteni/rwct
[4] Rutová, N. INSERT. Respektneboli.cz [online]. [cit. 2021-02-23]. Dostupné z: http://www.respektneboli.eu/pedagogove/archiv-metod/insert
[5] PQRST Method of Reading. Eit.ac.nz [online]. [cit. 2021-02-23]. Dostupné z: http://www2.eit.ac.nz/library/ls_guides_pqrstmethod.html
[6] Oakley, B. Sejnowski, T. Learning How to Learn: Powerful mental tools to help you master tough subjects [MOOC]. [cit. 2021-02-23]. Dostupné z: https://www.coursera.org/learn/learning-how-to-learn