Teaching Lab

Požadavky na zápočet – portfolio

Jak dokumentovat svůj postup a získat zápočet? 

Zápočet získáte za adekvátní úsilí zlepšovat se ve své kompetenci učit (odpovídající třem kreditům, tj. cca 75 hodinám za semestr). Svůj postup prokážete záznamy v portfoliu, které dvakrát za semestr proberete se svým mentorem (jedním z lektorů Teaching Labu).

Co může portfolio obsahovat?

Cokoliv, co vám pomůže stát se lepšími učiteli nebo zlepšit váš předmět. Například:

  • Hospitace ve výuce. Návštěva na cizí hodině (případně i její přípravě), společná reflexe, zápis zajímavých postřehů. Na gDrive najdete příklady zápisů a několik tipů. Doporučujeme si s daným cvičícím předem domluvit 2–3 věci, kterých si budete všímat (pro inspiraci viz Reflektivní deník, str. 40).

  • Čtenářský deník. Každý týden vám nabídneme knížky, články, videa a podcasty, kde se o probíraných tématech dozvíte více. Na gDrive najdete přehledovou tabulku zdrojů. Zapište odstavec svých myšlenek: Co z toho pro mě plyne? Jak to můžu využít na svém cvičení? Najdu přesah k mému životu mimo výuku? 

  • Rozvojový pedagogický cíl. V první polovině semestru si stanovte, v čem se chcete jako cvičící posunout, určete kroky k dosažení tohoto cíle a nakonec posuďte, jak se vám to podařilo. Zápis by měl obsahovat všechny tři části (cíl, kroky, reflexe).

  • Inovace ve výuce. Nová výuková aktivita, pomůcka do výuky, změna struktury či jiný experiment ve výuce. Popište návrh (tvorbu), provedení (použití) a zkušenosti.

  • Reflexe přípravy na hodinu. Popište, jak se připravujete na výuku: jaké otázky si kladete, jaká klíčová rozhodnutí děláte, čím trávíte kolik času, co chcete zefektivnit nebo zkusit jinak. Pozor, nejde o reflexi výuky, zaměřte se na proces přípravy.

  • Splnění odpovědníků. Splňte alespoň 10 z 13 odpovědníků. Každou středu bude zveřejněný odpovědník a bude se na něj dát odpovídat do neděle. Každý odpovědník obsahuje 4 faktické otázky na látku Teaching Labu a jednu reflektivní otázku. Abyste odpovědník splnili, musíte odpovědět správně alespoň na 3 ze 4 faktických otázek.

  • Komunitní akce. Zápis zkušenosti z akce pro cvičící, kterou jste zorganizovali. Třeba výlet, workshop o relevantním tématu nebo společná tvorba pomůcky do hodin.

  • Vedení reflektivního deníku. Nejlépe pravidelně po každém cvičení, alespoň dvě třetiny semestru. Můžete (ale nemusíte) využít tištěný Reflektivní deník učitele.

Pro inspiraci se můžete podívat na loňská portfolia (třeba tohle, tohle, tohle nebo tohle).

Jaký je vhodný rozsah portfolia?

Na svém portfoliu pracujte průběžně, ideální je mít záznam z každého týdne. Snažte se o pestrost v typech záznamů. Příklad vhodné skladby portfolia:

  • 4× hospitace (1× k zaměstnanci FI, 3× ke spolužákovi z Teaching Labu, z toho ideálně dvakrát k tomu samému),

  • 6× čtenářský deník (min. 1 kapitola knížky, min. 1 odborný článek),

  • 1× rozvojový pedagogický cíl,

  • 1× inovace ve výuce,

  • 1× reflexe přípravy na výuku,

  • splnění odpovědníků,

  • vedení reflektivního deníku (počítá se jako 2 položky v portfoliu).

Jaké jsou minimální požadavky?

K získání zápočtu je nutné splnit následující podmínky:

  • aktivní účast na hodinách s max. 2 neomluvenými absencemi,

  • portfolio s alespoň 13 záznamy, z toho min. 1× rozvojový pedagogický cíl, 2× hospitace, min. 3× čtenářský deník a min. 1× jiný typ záznamu,

  • splnit domácí úkol (zpětná vazba na cizí portfolio, bude zadán 8. týden semestru)

  • absolvovat obě setkání se svým mentorem.

Kam psát?

Vytvořte si google dokument ve složce 2024 podzim / Portfolia na gDrive. Dokument pojmenujte svým jménem (“Příjmení Jméno”). Na začátku dokumentu doporučujeme udržovat přehlednou tabulku nebo výčet, z nějž bude poznat, kolik záznamů jakého typu vaše portfolio obsahuje. Pomůže to jak vám, tak vašim mentorům.

Jak vypadá záznam v portfoliu?

Záznam by měl přehledně a strukturovaně shrnout klíčové myšlenky dané věci. Nebojte se používat odrážky a důležité věci tučně zvýrazňovat. Snažte se psát záznamy tak, aby je pochopil někdo jiný (váš mentor nebo i vy sami po určité době). Záznam v portfoliu by měl být živý – váš mentor jej může komentovat, vy sami jej můžete měnit.

Délka záznamu není omezena ani shora, ani zdola, ale obvykle mají záznamy délku od půl do jedné strany. U každého záznamu by mělo být uvedeno datum a záznamy by měly být řazeny od nejnovějšího. Také je dobré hned na začátku uvést, o jaký typ záznamu se jedná. Opět to pomůže mentorovi, ale i vám, pokud se ke svému portfoliu budete vracet po delší době.

Kdy psát?

Doporučujeme vyhradit si pravidelně 2 hodiny každý týden a během nich pracovat na svých učitelských dovednostech. V každém případě však dodržte následující termíny:

  • Na konci 2. týdne (neděle 3. 3.) mějte min. 1 záznam a domluvenou první hospitaci.

  • Na konci 6. týdne (neděle 31. 3.) mějte min. 6 záznamů, včetně aspoň jedné hospitace a stanoveného rozvojového pedagogického cíle.

  • Na konci 13. týdne (neděle 19. 5.) mějte kompletní portfolio.

Kdy se sejdu se svým mentorem?

Zhruba ve třetině semestru vám dáme vědět, kdo je váš mentor (jakmile se s vámi lépe poznáme). Svému mentorovi se pak ozvěte a domluvte se na dvou konzultacích:

  • průběžná konzultace v 6.–7. týdnu,

  • závěrečná konzultace v 13.–14. týdnu.

Pokud se budete chtít se svým mentorem setkat mimo tyto dvě konzultace, klidně mu napište.


Materiály k Teaching Labu najdete na sdíleném disku:

https://is.muni.cz/go/tlab

Kontakt na lektory Teaching Labu:

teachinglab@fi.muni.cz 



Následující