1/8 PB111 Nízkoúrovňové programování (shrnutí jazyka C) P. Ročkai Část 1: Výpočetní stroj . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1 Část 2: Lokální proměnné, řízení toku . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2 Část 3: Podprogramy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4 Část 4: Adresy a ukazatele . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5 Část 5: Pole . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 Část 6: Struktury, zřetězený seznam . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 Část 1: Výpočetní stroj Tato kapitola jazyk C nepoužívá. 2/8 PB111 Nízkoúrovňové programování (shrnutí jazyka C), 13. června 2024 Část 2: Lokální proměnné, řízení toku Počínaje touto kapitolou budeme většinu programů psát ve zjednodušené verzi jazyka C. V tomto kurzu budeme psát programy do jednoho souboru, který bude sestávat z definic typů (uvidíme později) a podprogramů. Na diskusi o sémantice podprogramů zatím nejsme připraveni, proto je budeme chápat jako syntaktickou obálku pro kód, který budeme psát. Program bude typicky vypadat takto: int podprogram( int parametr₁, int parametr₂ ) { … } int main() { assert( podprogram( 1, 2 ) == 3 ); … } Podprogram s názvem main bude v tomto kurzu vždy obsahovat testy, které ověřují základní funkcionalitu ostatních podprogramů. Můžete si do něj vždy přidat svoje vlastní testy. Zápis podprogram( 1, 2 ) je volání (použití) podprogramu – prozatím jej nebudeme mimo testy potřebovat, protože jediné podprogramy, které budeme moct v tomto předmětu použít, jsou ty, které si sami napíšeme. 1 Hodnoty, objekty a proměnné Proměnné znáte již z kurzu IB111 – proměnné v jazyce C mají s těmi v Pythonu mnoho společného, ale mají také důležité odlišnosti. Prvním, v zásadě syntaktickým, rozdílem je, že v jazyce C musíme každou proměnnou deklarovat – to provedeme zápisem typ jméno; případně typ jméno = výraz;. První forma proměnnou pouze deklaruje, ale její počáteční hodnotu ponechá neurčenu – tuto hodnotu není dovoleno použít. Typ proměnné určuje, jakých hodnot může nabývat – k dispozici máme prozatím tyto zabudované typy: • unsigned – celé číslo v rozsahu 0 až 65535,1 • int – celé číslo v rozsahu -32768 do 32767,2 • bool – celé číslo, 0 nebo 1, které typicky reprezentuje pravdivostní hodnotu – 0 pro false, 1 pro true, • signed char – celé číslo v rozsahu -128 až 127, 1 Pro typy int a unsigned je konkrétní rozsah přípustných hodnot daný implementací – na mnoha systémech jsou tyto typy 32bitové. 2 Starší standardy jazyka C neurčují, jaké kódování se použije pro znaménkové typy, novější již požadují dvojkový doplňkový kód (viz také předchozí kapitola). • unsigned char – celé číslo v rozsahu 0 až 255, • char – typ se stejným rozsahem jako jeden z předchozích dvou (který z nich je určeno implementací), ale přesto z pohledu kontroly typů od obou odlišný. Proměnná je v jazyce C pevně svázaná3 s objektem. Objekt je abstrakce paměti – reprezentuje entitu, která je schopna pamatovat si hodnotu, již můžeme z objektu přečíst nebo do objektu uložit novou (a tím tu předchozí přepsat). Objekt tak můžeme chápat jako dvojí zobecnění paměťové buňky: • místo jednoho bajtu si pamatuje hodnotu (která může mít potenciálně složitou vnitřní strukturu, i když takové zatím neumíme v jazyce C sestrojit), • místo adresy má identitu – objekt můžeme „uchopit“ a pracovat s ním – obvykle tak, že tento objekt svážeme s proměnnou. Realizace objektů je důležitým prvkem implementace programovacího jazyka a může se případ od případu lišit. Zejména není pravda, že by byl objekt pevně svázán s nějakou adresou nebo registrem – překladač může objekt transparentně přesouvat dle potřeby výpočtu.4 2 Živost a rozsah platnosti Objekt, který je s proměnnou svázaný, vznikne právě deklarací, a zanikne opuštěním rozsahu platnosti této proměnné. Čtení objektu je implicitní – provede se kdykoliv proměnnou použijeme jako hodnotu ve výrazu, zápis do objektu pak provedeme operátorem přiřazení (viz také další sekce). Podobně jméno proměnné je platné počínaje deklarací, a konče pravou složenou závorkou, která ukončuje nejbližší uzavírající blok (složený příkaz nebo tělo funkce – podrobněji rozebereme dále). Například: { // zde x ještě není deklarováno int x; { int y; … // zde můžeme použít jak x tak y } // zde končí rozsah platnosti y … // zde již y není lze použít } // zde končí rozsah platnosti x 3 Na rozdíl od jazyka Python, kde je možné vazbu proměnné na objekt změnit přiřazením. To v jazyce C možné není. 4 Překladače jazyka C například běžně přesouvají objekty mezi registry a zásobníkem podle aktuální situace. Tentýž objekt může být tedy v různých fázích výpočtu fyzicky uložen na různých místech. U proměnných je tak syntakticky zaručeno, že jsou svázány s živým objektem – kdykoliv můžeme jméno proměnné použít, objekt, který tato proměnná pojmenovává, existuje. 3 Výrazy Na úrovni jazyka C je základní jednotkou výpočtu výraz – podobně jako v jazyce Python můžeme výrazy tvořit induktivně. Jsou-li: • e1, e2 … en výrazy, • var jméno proměnné, • lit číselný literál (konstanta), existují také výrazy tvaru:5 1. lit (konstanta) je výraz, 2. var (jméno proměnné) je výraz, 3. použití aritmetického operátoru (binární v infixovém zápisu, unární v prefixovém): ∘ e1 + e2, e1 - e2, ∘ e1 * e2, e1 / e2, e1 % e2 (modulo) ∘ unární mínus -e1, 4. relační operátory: ∘ e1 == e2 (rovnost), e1 != e2 (nerovnost) ∘ e1 <= e2, e1 >= e2, e1 < e2, e1 > e2 5. bitové logické operace a posuvy: ∘ binární e1 & e2 (and), e1 | e2 (or), e1 ^ e2 (xor), ∘ unární ~e1 – bitová negace, ∘ bitové posuvy zapisujeme e1 >> e2, e1 << e2, 6. operátory přiřazení (pozor na změnu oproti jazyku Python – v jazyce C je přiřazení výraz, nikoliv příkaz): ∘ jednoduché var = e1, ∘ složené var += e1, var -= e1, ∘ dále var *= e1, var /= e1, var %= e1, ∘ s bitovým posuvem var <<= e1, var >>= e2, ∘ s bitovou operací var &= e1, var ^= e1, var |= e1, 7. operátory zvýšení a snížení proměnné o jedničku: ∘ prefixové ++var, --var, ∘ postfixové var++, var--, 8. operátor čárka, e1, e2, 9. booleovské logické operace: ∘ binární e1 && e2 (and), e1 || e2 (or), ∘ unární !e1, ∘ ternární e1 ? e2 : e3, 5 S dalšími operátory se setkáme v pozdějších kapitolách. 3/8 4 Vyhodnocení výrazu Nyní víme, jak výrazy vypadají (jakou mají syntaxi), můžeme tedy přistoupit k otázce, co takové výrazy znamenají (jakou mají sémantiku). Všechny zde uvedené výrazy6 popisují nějakou hodnotu a výraz samotný je návodem, jak tuto hodnotu získat. Vyhodnocení výrazu (provedení výpočtu tímto výrazem popsaného) budeme samozřejmě realizovat pomocí již zavedeného výpočetního stroje tiny. Abychom mohli výpočet skutečně provést, musíme určit registr, do kterého má být výsledek zapsán – budeme mluvit o vyhodnocení výrazu E do registru R.7 1. Výraz lit se vyhodnotí přímo na číselnou hodnotu zapsanou ve zdrojovém kódu. Například vyhodnocení výrazu 7 do registru rv se realizuje instrukcí put 7 → rv. 2. Výraz var se vyhodnotí na hodnotu, která je v momentě vyhodnocení tohoto výrazu uložena v objektu svázaném s proměnnou var. Prozatím uvažujeme pouze situace, kdy je objekt svázaný s var uložen přímo v registru. Je-li např. var uloženo v l1, vyhodnocení výrazu var do registru rv realizujeme instrukcí copy l1 → rv. 3. Uvažme nyní výraz tvaru e1 + e2. Víme, že e1 a e2 popisují nějaké hodnoty. Abychom mohli vyčíslit hodnotu e1 + e2, budeme nejprve potřebovat tyto hodnoty. Na to použijeme dočasné registry – vyhodnocení e1 + e2 do rv bude vypadat takto: a. vyhodnoť e1 do registru t1, b. vyhodnoť e2 do registru t2, c. proveď add t1, t2 → rv. Musíme samozřejmě zabezpečit, že výpočet e2 nepřepíše registr t1 – jak přesně se toho dosáhne budeme zkoumat později.8 Analogicky se vypočtou ostatní aritmetické, bitové, atd. operátory (k hodnotám s/bez znaménka a operacím dělení se ještě vrátíme). 4. Výrazy tvaru var = e1 mají krom hodnoty také vedlejší efekt – zápis do objektu svázaného s proměnnou var. Jejich realizace vypadá takto – vyhodnocujeme do registru rv, objekt svázaný s var nechť žije v l1: a. vyhodnoť e1 do registru rv b. proveď copy rv → l1. Všimněte si, že hodnota e1 je zároveň hodnotou celého výrazu, a zůstává uložená v registru rv, jak bylo požadováno. 6 Toto tvrzení v jazyce C neplatí obecně pro všechny výrazy – existují i takové, které hodnotu nemají. 7 Tato konstrukce skutečně tvoří základ překladu výrazů v překladači jazyka C. Rozdílem je, že překladač pracuje s dočasnými registry mnohem hospodárněji, než naivní překlad zde popsaný – tím šetří nejen volné registry, ale i instrukce, které by hodnoty mezi registry zbytečně přesouvaly. Toto platí i pro velmi jednoduché překladače (např. také tinycc). 8 Prozatím si vystačíme s představou, že při překladu udržujeme množinu volných dočasných registrů (takových, které jsme zatím nepoužili, nebo kterých hodnotu už jsme upotřebili, a nebudeme ji v dalším výpočtu potřebovat). Je asi jasné, že ať začneme s jakkoliv velkou konečnou množinou dočasných registrů, při výpočtu dostatečně složitého výrazu nám musí dojít – jak se s tímto problémem vypořádat si ukážeme v příští kapitole. 5. Složené přiřazení var += e1 je analogické, pouze je operaci copy předřazena příslušná aritmetická nebo logická operace:9 a. vyhodnoť e1 do registru t1 b. proveď add t1, l1 → rv, c. proveď copy rv → l1. Výrazy zvýšení a snížení o jedničku jsou analogické, liší se pouze ve výsledné hodnotě. Prefixové verze, ++var, --var jsou pouze syntaktické zkratky pro var += 1 resp. var -= 1, ale postfixové se liší – vyhodnocení var++ do rv proběhne takto (var je svázáno s l1): a. proveď copy l1 → rv, b. proveď add l1, 1 → l1. Hodnota výrazu var++ je tedy původní hodnota var, předtím, než bylo provedeno zvýšení proměnné o jedničku. 6. Výraz e1, e2 představuje „zapomenutí hodnoty“ výrazu e1 – výraz e1 je proveden pouze pro svoje vedlejší efekty (např. výše uvedené přiřazení). Vyhodnocení e1, e2 do registru rv lze realizovat např. takto: a. vyhodnoť e1 do rv, b. vyhodnoť e2 do rv. 7. Zbývá zatím nejsložitější typ výrazů, a to jsou booleovské logické operace. XXX Uvažme nyní několik konkrétních příkladů: 1. var + 1 se vypočte XXX 5 Příkazy • výraz + středník • složený příkaz • if, else • for • while • break • continue 9 Pro výrazy tvarů, které jsme zatím zavedli, je var += e1 ekvivalentní výrazu var = var + e1. V obecném případě, kdy je na levé straně složeného přiřazení složitější výraz (a nikoliv pouze název proměnné), to už ale neplatí! 4/8 PB111 Nízkoúrovňové programování (shrnutí jazyka C), 13. června 2024 Část 3: Podprogramy Tato kapitola zavádí důležitý nový koncept, totiž podprogram a s ním související nový typ výrazu – volání (použití) podprogramu. 1 Definice Syntaxi definice podprogramu již zběžně známe: typ₀ jméno₀( typ₁ jméno₁, … ,typₙ jménoₙ ) { příkaz₁ příkaz₂ … příkazₘ } Jednotlivé prvky zápisu mají tento význam: • typ0 je tzv. návratový typ – může být prozatím pouze jeden z již známých typů (int, unsigned, …), • jméno0 je název zaváděného podprogramu, • typ1 … typn jsou typy jednotlivých parametrů, • jméno1 … jménon jsou jména parametrů, • příkaz1 … příkazm tvoří tělo podprogramu. 2 Výrazy Hlavní nový typ výrazů je v této kapitole použití podprogramu nebo také volání podprogramu (možná znáte také jako „volání funkce“). Tento typ výrazu má následovný tvar: funcall ≡ jméno( expr₁, expr₂, …, exprₙ ) Předpokládejme, že jméno odpovídá definici z předchozí sekce. Výraz je pak typově správný v případě, že: • typ výrazu expr1 je možné implicitně převést na typ1, • typ expr2 na typ typ2, atd., až exprn na typn. Typ výrazu funcall jako celku je pak typ0 z definice výše. Vyhodnocení tohoto výrazu probíhá následovně: 1. Pro každý formální parametr je vytvořen objekt odpovídajícího typu; uvnitř těla podprogramu pak jména formálních parametrů pojmenovávají právě tyto objekty. 2. Výrazy expr1 až exprn jsou vyhodnoceny na hodnoty (v blíže neurčeném pořadí!) a každá takto získaná hodnota je zapsána do příslušného objektu z předchozího bodu. 3. Řízení je předáno tělu podprogramu (vzniká při tom mimo jiné nový rozsah platnosti jmen). 4. Hodnota celého výrazu funcall je pak určena prvním spuštěným příkazem return uvnitř těla. Tento příkaz zároveň předá řízení zpátky volajícímu podprogramu. 3 Příkazy Nový příkaz return expr; má dva efekty: 1. vyhodnotí výraz expr a jeho hodnotu vrátí volajícímu (viz předchozí podsekce), 2. ukončí vykonávání podprogramu a předá řízení volajícímu. 5/8 Část 4: Adresy a ukazatele Tato kapitola přidává ukazatele a (TODO!) operátor přetypování. 1 Definice V definici podprogramu umožníme, aby se na místě návratového typu objevilo klíčové slovo void, které značí, že výsledek vyhodnocení podprogramu není hodnota. 2 Hodnoty a typy V této kapitole přidáváme velmi důležitou novou třídu hodnot, a společně s ní příslušné typy. Je-li T libovolný typ, pak T * je typ „ukazatele na objekt typu T“. Hodnota typu T * je reprezentovaná celým číslem bez znaménka, které odpovídá adrese, na které je uložen příslušný objekt.10 Klíčové slovo void označuje (pseudo)typ void. Nejedná se o typ v běžném smyslu, protože neexistuje žádná hodnota typu void. Abychom odlišili „běžné“ typy (s existujícími hodnotami), zavedeme pojem hodnotový typ. Typ void je tak prvním typem, který hodnotový není. Přesto, že nemůže existovat hodnota typu void, je možné napsat výraz tohoto typu. Takový výraz ale není možné ve většině případů použít jako podvýraz. Jediná místa, kde se podvýraz typu void objevit smí, jsou: • libovolný operand operátoru čárka (nezávisle), • e1 a e2 ve výrazu ternary ≡ e0 ? e1 : e2 – pak je typ výrazu ternary jako celku také void,11 • e1 ve výrazu přetypování ( void ) e1. Je-li expr výraz typu void, může se také objevit v příkazu tvaru expr; (příkaz tvořený výrazem – v tomto případě se ovšem nejedná o podvýraz). 3 Výrazy Tato kapitola zavádí tři nové tvary výrazů. Abychom ale mohli tyto výrazy správně popsat, musíme nejprve upravit způsob, jakým uvažujeme o vyhodnocení výrazů a zavést několik nových pojmů. Některé výrazy je možné vyhodnotit na objekt – prozatím se jedná pouze o výrazy tvaru jméno kde jméno pojmenovává nějakou proměnnou.12 Vyhodnotíli se nějaký výraz na objekt, další postup závisí na kontextu v jakém se objevuje: 1. Většina podvýrazů tvoří r-kontexty, tzn. takové, které očekávají hodnotu – např. operandy aritmetických nebo relačních operátorů, parametry předávané podprogramu, pravý operand operátoru přiřazení, atd. Je-li nějaký podvýraz vyhodnocen na objekt v r-kontextu, je z tohoto objektu 10 To neznamená, že objekt je s touto adresou pevně svázán – pouze to, že kdykoliv může být objekt sekvenčně pozorován, bude k nalezení na této adrese. 11 Pravidla pro typy e1 a e2 zároveň vynucují, že musí být void oba nebo ani jeden. 12 Na rozdíl od jazyka C++ výrazy tvaru var = e1 ani tvaru e0 ? e1 : e2 nikdy objekt nepopisují (nejsou l-hodnotami). navíc přečtena hodnota a výsledkem výrazu je až tato hodnota. 2. Některé podvýrazy jsou ale l-kontextem a v takovém případě se vyhodnocení zastaví určením objektu a čtení hodnoty ze získaného objektu se neprovede. Jedná se zejména o levý operand přiřazovacího operátoru (odtud také název l-kontext). Objektu získanému vyhodnocením výrazu se říká také l-hodnota (chceme-li pak zdůraznit, že mluvíme o „normálních“ hodnotách a nikoliv objektech/lhodnotách, můžeme použít také pojem r-hodnota). Nyní můžeme konečně přistoupit k popisu nových tvarů výrazů: 1. Výraz *expr1, tzv. dereferenci, lze použít pouze vyhodnotí-li se expr1 na platný ukazatel (jedná-li se o ukazatel neplatný, program je chybný a jeho chování není určeno), a vyhodnotí se na objekt (l-hodnotu), který je tímto ukazatelem popsán. Je-li výraz expr1 typu T *, je výraz *expr1 typu T. 2. Výraz &expr1 lze použít jen tehdy, vyhodnotí-li se expr1 na objekt (je l-hodnotou) a výsledkem je ukazatel na tento objekt. Unární operátor & se anglicky nazývá „address of“, nicméně jeho výsledkem není striktně vzato adresa.13 Je-li výraz expr1 typu T, je výraz &expr1 typu T *. 3. expr1 = expr2 (jedná se o zobecnění již zavedeného var = expr2) lze použít, vyhodnotí-li se expr1 na objekt (tzn. expr1 popisuje l-hodnotu). Efektem tohoto výrazu je, že hodnota uložená v takto popsaném objektu se přepíše na hodnotu, kterou získáme vyhodnocením výrazu expr2. 4 Příkazy Příkaz return v definici podprogramu bez návratové hodnoty (návratový typ je void) píšeme return; – nesmí se zde zejména objevit výraz. 13 Tuto zkratku si můžeme dovolit pouze proto, že použití operátoru & donutí překladač „zafixovat“ pozorovatelnou adresu objektu – každé použití & na objekt musí vrátit stejnou hodnotu a každá dereference takto získaného ukazatele musí, po dobu jeho platnosti, popisovat tento objekt. 6/8 PB111 Nízkoúrovňové programování (shrnutí jazyka C), 13. června 2024 Část 5: Pole Tato kapitola přináší pole – první složený typ, se kterým budeme v tomto kurzu pracovat. Speciální vlastností pole v jazyce C je, že neexistují hodnoty typu pole, pouze objekty. Protože se jedná o složené objekty, budou sestávat z podobjektů – jednotlivých položek. Všechny podobjekty (položky) daného pole jsou stejného typu. 1 Deklarace Pole vytvoříme podobně jako jiné objekty deklarací proměnné. Krom objektu tak vznikne jméno, kterým můžeme takto vytvořený objekt odkázat. Deklarace pole má tento tvar: typ jméno[výraz]; Přitom typ může být libovolný dosud zavedený hodnotový typ (nemůže to tedy být pole, protože pole není hodnotový typ). 7/8 Část 6: Struktury, zřetězený seznam Tato kapitola přináší novou třídu složených typů – struktury, neboli záznamové typy. 1 Definice Definice struktury má tento tvar: struct jméno₀ { typ₁ jméno₁; typ₂ jméno₂; … typₙ jménoₙ; }; Každé jméno uvnitř definice (jméno1 až jménon) definuje složku struktury odpovídajícího typu.14 Konečně jméno0 je jménem struktury (pozor, není totéž jako jméno typu!). Definujeme-li strukturu foo, na místech, kde je očekáván typ, můžeme psát struct foo. 2 Výrazy Se strukturami souvisí také dva nové tvary výrazů: • expr1.jméno – přístup ke složce; typ výrazu expr1 musí být struktura, která má složku pojmenovanou jméno. Vyhodnotí-li se expr1 na objekt, výraz jako celek pojmenovává příslušný podobjekt (a může tedy stát na levé straně přiřazení). • expr1->jméno – nepřímý přístup ke složce skrze ukazatel – podobně jako dereference, vstupní podmínkou je, že expr1 je platný ukazatel. Výsledkem je vždy objekt (l-hodnota). 14 Složky můžeme sdružovat podle typu, nicméně pozor na ukazatele – stejně jako u lokálních proměnných, deklarace položek int *x, y; zavádí položku x typu int * a položku typu y typu int. Dvě položky typu int * zapisujeme jako int *x, *y;.