Konstruktory
-
Konstruktory jsou speciální metody volané při vytváření nových objektů (=instancí) dané třídy.
-
V konstruktoru se typicky inicializují atributy (proměnné) objektu.
-
Konstruktory lze volat jen ve spojení s operátorem new k vytvoření nového objektu.
Konstruktory v Pythonu a Javě
-
V Pythonu jsou to metody def init(self):
-
V Javě se jmenují přesně stejně jako jejich třída (a bez návratového typu)
-
Konstruktorů v jedné třídě může být více - musí se pak lišit počtem, evt. typem parametrů
Příklad třídy s konstruktorem v Pythonu
class Person:
# default constructor
def __init__(self, name):
self.name = name
Příklad třídy s konstruktorem v Javě
public class Person {
private String name;
public Person(String name) {
this.name = name;
}
}
Rozdíly Python vs Java
- Java
-
identifikátor
this
znamená, že se přistupuje k atributům objektu. Není nutné používat tam, kde se neshoduje jméno atributu a parametru. - Python
-
identifikátor
self
znamená totéž, ale musí se používat vždy při přístupu k atributu nebo metodě.
Konstruktory — použití
- Python
pepa = Person("Pepa from Hongkong");
- Java
Person pepa = new Person("Pepa from Hongkong");
-
Toto volání vytvoří objekt
pepa
a naplní ho jménem. -
Následně je možné získávat hodnoty proměnných objektů pomocí tečkové notace, např.
pepa.name
.
-
V tomto případě by nebylo možné volat
Person pepa = new Person();
, protože existující konstruktor má jeden parametr.
Výchozí (default) konstruktor
-
Co když třída nemá definovaný žádný konstruktor?
-
Vytvoří se automaticky výchozí (default) konstruktor:
public Person() { }
-
Použití konstruktoru pak vypadá následovně:
Person p = new Person();
-
Výchozí (default) konstruktor se vytvoří pouze v případě, že žádný jiný konstruktor v třídě neexistuje.
Pouhá deklarace proměnné
Person p;
System.out.println(p.getName());
-
Výrazný rozdíl oproti C++: v Javě vůbec nepůjde přeložit.
-
Nevytvoří žádný objekt a překladač ví, že proměnná
p
neukazuje nikam. -
Tudíž veškerá volání
p.getName()
a podobně by byla nefunkční.
Nevytvoření objektu
-
Toto již přeložit půjde - když do odkazu přiřadím
null
. -
Nicméně, co se stane, když zavolám nad odkazem
null
metody?
Person p = null;
System.out.println(p.getName());
-
Kód po spuštění "spadne", neboli zhavaruje, předčasně skončí.
-
Java sa snaží pád programu popsat pomocí výjimek (exceptions).
-
Výjimky mají své jméno, obvykle i určitý textový popis dokumentující příčinu havárie.
Exception in thread "main" java.lang.NullPointerException
-
Výjimky budou probírány později.
Návratový typ konstruktoru?
-
Jaký je návratový typ konstruktoru?
-
"prázdný" typ
void
? NIKOLI! -
konstruktory vracejí odkaz na vytvořený objekt
-
návratový typ nepíšeme, typem je fakticky odkaz na nově vytvořený objekt
Proměnná objektového typu
-
Bavíme se o proměnných lokálních ve kódu metod.
-
Proměnná objektového typu se deklaruje např.
Person p;
-
Deklarace proměnné objektového typu sama o sobě žádný objekt nevytváří
-
Takové proměnné jsou pouze odkazy na dynamicky vytvářené objekty
-
Vytvoření objektu se děje až operátorem
new
dynamicky, instance se vytvoří až za běhu programu -
V Javě se celé objekty do proměnné neukládají, jde vždy o uložení pouze odkazu (adresy) na objekt
Přiřazení proměnné objektového typu
-
Přiřazením takové proměnné pouze zkopírujeme odkaz.
-
Na jeden objekt se odkazujeme nadále ze dvou míst.
-
Nezduplikujeme tím objekt.
Příklad kopie odkazu na objekt
-
Proměnné
jan
ajanCopy
ukazují na ten tentýž objekt ⇒ změna objektu se projeví v obou:
public static void main(String[] args) {
Person jan = new Person("Jan");
Person janCopy = jan;
janCopy.name = "Janko"; // modifies jan too
System.out.println(jan.name); // prints "Janko"
}
Přiřazení janCopy.name = "Janko" bude možné jen tehdy, nebude-li atribut name privátní,
jinak bychom museli mít něco jako janCopy.setName("Janko") .
|
Konstruktory — shrnutí
Jak je psát a co s nimi lze dělat?
-
neuvádí se návratový typ
-
mohou a nemusí mít parametry
-
když třída nemá žádný konstruktor, automaticky se vytvoří výchozí
-
může jich být více v jedné třídě, reálně se používá
Návrhové vzory
-
Návrhové vzory jsou osvědčené způsoby objektové dekompozice v jasně popsaných situacích
-
Jsou použitelné pro libovolný objektově orientovaný jazyk
-
Jejich aplikace ale vyžaduje návrhová rozhodnutí, která mohou být ovlivněna vlastnostmi programovacího jazyka
-
Mnohé si postupně stručně představíme s cílem
-
demonstrovat, že objektová dekompozice Java Core API není náhodná,
-
motivovat vás l používání vozrů při dekompozici vašeho kódu.
-
Vytvářecí návrhové vzory
Speciální podskupina návrhových vzorů, která nabízí alternativní způsoby k vytváření objektů, než je prosté volání konstruktoru
-
Singleton: Vytvoření jediné instance třídy, kterou všichni sdílí a snadno k ní přistupují odkudkoli.
-
Builder: Konstrukce složitého objektu po kouscích (např. vytvoření grafu přidáváním uzlů a hran).
-
Prototype: Namísto vytváření nového objektu naklonuj existující objekt.
-
Abstract Factory: Jednotné místo pro vytváření vzájemně kompatibilních instancí různých tříd.
-
Factory Method: Přenechání konstrukce objektu podtřídě.