Neměnné objekty
-
Neměnný (immutable) objekt nemůže být po jeho vytvoření modifikován
-
Bezpečně víme, co v něm až do konce života bude
-
Tudíž může být souběžně používán z více míst, aniž by hrozily nekonzistence
-
Jsou prostředkem, jak psát robustní a bezpečný kód
-
K jejich vytvoření nepotřebujeme žádný speciální nástroj
-
Od nových verzí Javy (14+) lze pro tento účel s výhodou využít typy
record
(záznam)
Příklad neměnného objektu
public class Vertex1D {
private int x;
public Vertex1D(int x) {
this.x = x;
}
public int getX() {
return x;
}
}
...
Vertex1D v = new Vertex1D(1);
// x of value 1 cannot be changed anymore
Totéž jako záznam (record
)
-
Namísto třídy
class
můžeme použítrecord
-
Tím se definuje třída, kde každý objekt bude mít vlastnosti
name
aaddress
, které se nastaví jednou a už nejdou změnit, čili jako výšeVertex1D
.
public record Person (String name, String address) {}
//...
Person p = new Person("Pavel Holec", "Lipová 3, Brno");
Co nabízí record
?
-
record
je vlastně typ tříd neměnných objektů. -
Překladač pro nás automaticky pro tuto třídy vytvoří:
-
konstruktor mající parametr pro nastavení každého atributu (hodnoty) v objektu
-
přístupové metody pro čtení atributů, např.
person.name()
-
Metody v record
-
Dále pak se "samy vytvoří":
-
metoda
equals
pro porovnání objektů: dva záznamy budou stejné <⇒ jsou stejné všechny odpovídající si atributy -
metoda
hashCode()
konzistentní sequals()
-
"inteligentní" metoda
toString
vracející např.Person[name=John Doe, address=100 Linda Ln.]
-
Jména metod jsou odlišná od konvence používané u JavaBeans nebo obecně u javových objektů:
tradičně by bylo person.getName() , ale u záznamu person.name()
|
Výhody a nevýhody neměnných objektů
-
je to vláknově bezpečné (thread safe) — objekt může být bezpečně používán více vlákny naráz
-
programátor má jistotu, že se mu obsah objektu nezmění — silný předpoklad
-
kód je čitelnější, udržovanější i bezpečnější (např. útočník nemůže změnit náš token)
-
chceme-li objekt byť jen drobně změnit, musíme vytvořit nový
-
to stojí čas a paměť
Neměnný (final
) odkaz
final Person p = new Person("Marek");
// reference cannot be changed
// p = new Person("Jan");
// but object itself can be changed
p.setName("Haha I changed it"); // this works!
Neměnný objekt
record Person(String name) {}
...
Person p = new Person("Marek");
// reference can be changed
p = new Person("Jan");
// but object itself cannot be changed
// p.setName("Haha I changed it");
Vestavěné neměnné třídy
-
Neměnnou třídou v Javě je
String
. -
Má to řadu dobrých důvodů - tytéž jednou definované řetězce lze používat souběžně z více míst programu
-
Nicméně i negativní stránky - někdy větší režie spojená s nemodifikovatelností
-
Velkou skupinou vestavěných neměnných objektů jsou tzv. objektové obálky primitivních hodnot.
Objektové obálky nad primitivními hodnotami
-
Java má primitivní typy —
int
,char
,double
, … -
Ke každému primitivnímu typu existuje varianta objektového typu —
Integer
,Character
,Double
, … -
Tyto objektové typy se nazývají wrappers.
-
Objekty jsou neměnné
-
Při vytváření takových objektů není nutné používat
new
,-
využije se tzv. autoboxing, např.
Integer five = 5;
-
Obdobně autounboxing,
int alsoFive = five;
-
Integer objectInt = new Integer(42);
Integer objectInt2 = 42;
Konstanty objektových obálek
-
Objektové obálky (např.
Double
) mají různé konstanty:-
MIN_VALUE
je minimální hodnota jakou můžedouble
obsahovat -
POSITIVE_INFINITY
reprezentuje konstantu kladné nekonečno -
NaN
je zkratkou Not-a-Number — dostaneme ji např. dělením nuly
-
-
Protože konstanty jsou statické, jejich hodnoty získáme přes název třídy:
double d = Double.MIN_VALUE;
d = Double.NEGATIVE_INFINITY;
Metody objektových obálek
-
např. pro
Double
existujestatic double parseDouble(String s)
— udělá zeString
číslo, z"1.0"
, vytvoří číslo1.0
-
obdobně pro
Integer
a další číselné typy -
pro převody na číselné typy dále
int intValue()
převoddouble
do typuint
-
boolean isNaN()
— test, jestli není hodnotou číslo
Více konstant a metod popisuje javadoc. |
Víc hodnot
-
Test: Objektové typy (
Integer
) mají od primitivních (int
) jednu hodnotu navíc — uhádněte jakou!
-
je to
null
-
Integer
je objektový typ, proměnná je odkaz na objekt
Rozdíl od primitivních typů
Proč tedy vůbec používat primitivní typy, když máme typy objektové?
int i = 1
-
zabere v paměti právě jen 32 bitů
-
používáme přímo danou paměť, jednička je uložena přímo v
i
Integer i = 1
-
je třeba alokace paměti pro objekt, zkonstruování objektu s obsahem
1
-
v proměnné
i
je pouze odkaz, je to (nepatrně) pomalejší
[NOTE] Výkon může být u velkého počtu objektů problém, např. vytvoření miliónu proměnných typu Integer
namísto int
může mít dopad na výkon a zcela jistě zabere dost paměti, asi zbytečně.
Doporučení
-
Používejte hlavně primitivní typy
-
Využívejte metody objektových typů, hlavně statické, kde není třeba mít objekt
-
Řada objektových jazyků vůbec primitivní typy jako v Javě nemá, vše jsou objekty
Konverze mezi primitivními a objektovými typy
-
Java podporuje automatické zabalení (boxing) a vybalení (unboxing) mezi primitivními typy a wrappery.
-
Proto je následující kód je naprosto v pořádku:
-
Nicméně použití primitivního typu je obvykle lepší nápad.
Příklad konverze
int primitiveInt = 42;
// jakoby new Integer(primitiveInt),
// tedy zabalení hodnoty do objektu
Integer objectInt = primitiveInt;
// vybalení hodnoty z objektu
primitiveInt = new Integer(43);
Zvláštnosti
-
Zajímavost, anebo spíš podraz Javy:
Integer i1 = 100; // between -127 and 128
Integer i2 = 100;
boolean referencesAreEqual = (i1 == i2); // true
i1 = 300;
i2 = 300;
boolean referencesNotEqual = (i1 == i2); // false
-
Poučení: objekty pomocí
==
obvykle neporovnáváme (budeme se učit oequals
).
Proč tak podivné chování?
-
Optimalizace využití paměti: "valueOf() returns an Integer instance representing the specified int value. This method will always cache values in the range -128 to 127, inclusive, and may cache other values outside of this range."
-
Důsledek použití návrhové vzoru Flyweight (muší váha), kdy konstruktor (respektive autoboxing kód v Javě) někdy vrací již dříve vytvořenou instanci (de facto Singleton), jindy zas zcela novou instanci.