public class Vertex1D {
private int x;
public Vertex1D(int x) {
this.x = x;
}
public int getX() {
return x;
}
}
...
Vertex1D v = new Vertex1D(1);
// x of value 1 cannot be changed anymore
record
)Tomáš Pitner, Radek Ošlejšek
Neměnný (immutable) objekt nemůže být po jeho vytvoření modifikován
Bezpečně víme, co v něm až do konce života bude
Tudíž může být souběžně používán z více míst, aniž by hrozily nekonzistence
Jsou prostředkem, jak psát robustní a bezpečný kód
K jejich vytvoření nepotřebujeme žádný speciální nástroj
Od nových verzí Javy (14+) lze pro tento účel s výhodou využít typy record
(záznam)
public class Vertex1D {
private int x;
public Vertex1D(int x) {
this.x = x;
}
public int getX() {
return x;
}
}
...
Vertex1D v = new Vertex1D(1);
// x of value 1 cannot be changed anymore
record
)Namísto třídy class
můžeme použít record
Tím se definuje třída, kde každý objekt bude mít vlastnosti name
a address
,
které se nastaví jednou a už nejdou změnit, čili jako výše Vertex1D
.
public record Person (String name, String address) {}
//...
Person p = new Person("Pavel Holec", "Lipová 3, Brno");
record
?record
je vlastně typ tříd neměnných objektů.
Překladač pro nás automaticky pro tuto třídy vytvoří:
konstruktor mající parametr pro nastavení každého atributu (hodnoty) v objektu
přístupové metody pro čtení atributů, např. person.name()
record
Dále pak se "samy vytvoří":
metoda equals
pro porovnání objektů: dva záznamy budou stejné <⇒ jsou stejné všechny odpovídající si atributy
metoda hashCode()
konzistentní s equals()
"inteligentní" metoda toString
vracející např. Person[name=John Doe, address=100 Linda Ln.]
Jména metod jsou odlišná od konvence používané u JavaBeans nebo obecně u javových objektů:
tradičně by bylo person.getName() , ale u záznamu person.name() |
je to vláknově bezpečné (thread safe) — objekt může být bezpečně používán více vlákny naráz
programátor má jistotu, že se mu obsah objektu nezmění — silný předpoklad
kód je čitelnější, udržovanější i bezpečnější (např. útočník nemůže změnit náš token)
chceme-li objekt byť jen drobně změnit, musíme vytvořit nový
to stojí čas a paměť
final
) odkazfinal Person p = new Person("Marek");
// reference cannot be changed
// p = new Person("Jan");
// but object itself can be changed
p.setName("Haha I changed it"); // this works!
record Person(String name) {}
...
Person p = new Person("Marek");
// reference can be changed
p = new Person("Jan");
// but object itself cannot be changed
// p.setName("Haha I changed it");
Neměnnou třídou v Javě je String
.
Má to řadu dobrých důvodů - tytéž jednou definované řetězce lze používat souběžně z více míst programu
Nicméně i negativní stránky - někdy větší režie spojená s nemodifikovatelností
Velkou skupinou vestavěných neměnných objektů jsou tzv. objektové obálky primitivních hodnot.