SOUČTOVÉ TYPY PB161 PROGRAMOVÁNÍ V JAZYCE C++ Nikola Beneš 16. dubna 2024 PRŮBĚŽNÁ REKAPITULACE CO JSME SE ZATÍM DOZVĚDĚLI Syntaxe a sémantika • základní syntaxe, příkazy, výrazy • hodnotová sémantika, reference (l/r-hodnotové), const • životní cyklus objektu • kopírování a přesouvání, konstruktory, destruktory • základní typy, typové konverze, static_cast • funkce, generické funkce s auto, decltype Složené datové typy • součinové typy: ntice (std::tuple, std::pair), pole (std::array) • kontejnery: std::vector, std::set, std::map • základní práce s iterátory • vlastní typy: struct, class, metody, operátory 1 CO JSME SE ZATÍM DOZVĚDĚLI Podtypový polymorfismus • dědičnost • časná a pozdní vazba • virtuální metody Správa zdrojů • správa paměti: ruční, automatická pomocí chytrých ukazatelů • správa zdrojů obecně; princip RAII • výjimky a jejich vztah ke správě zdrojů Funkční objekty • objekty s přetíženým operátorem volání () • lambda výrazy • práce s funkčními objekty pomocí generických funkcí 2 SOUČTOVÉ TYPY Σ SOUČTOVÉ TYPY Součtový typ 𝐴 + 𝐵 • hodnoty typu jsou buď hodnoty typu 𝐴 nebo hodnoty typu 𝐵 • s informací o tom, ke kterému typu patří • disjunktní sjednocení Obecněji: Součtový typ 𝐴1 + ⋯ + 𝐴 𝑛 • hodnoty typu jsou index 𝑖 + hodnota typu 𝐴𝑖 Ještě obecněji: Součtový typ Σ𝑖∈𝐼 𝐴𝑖 • 𝐼 může být nekonečná množina 3 SOUČTOVÉ TYPY V C++ Výčtový typ enum, enum class • konečné množství pojmenovaných hodnot Typ s volitelnou hodnotou std::optional • buď žádná hodnota nebo hodnota zadaného typu Disjunktní sjednocení std::variant • hodnota jednoho z konečně mnoha zadaných typů Volatelný objekt std::function • hodnotou je (kopírovatelné) cokoli, co se dá volat jako funkce Cokoli std::any • libovolná hodnota libovolného (kopírovatelného) typu 4 VÝČTOVÝ TYP Klasický enum (podobně jako v C) • zadán výčtem jmen (volitelně i s jejich číselnou hodnotou) • enum jméno { jméno1, jméno2 = hodnota, … } • jména bez hodnoty: předchozí hodnota + 1 • velikost (sizeof) je implementačně závislá • rozsah je hypotetický celočíselný typ s co nejmenším počtem bitů, který pokrývá všechny deklarované hodnoty • implicitní konverze na číselné typy / bool • na rozdíl od C nemáme implicitní konverzi číslo → enum • explicitní konverze pomocí static_cast • konverze mimo rozsah je UB • přístup k pojmenovaným hodnotám přímo nebo pomocí jméno_enumu::jméno • pojmenované hodnoty jsou efektivně deklarované konstanty (v aktuálním bloku, jmenném prostoru, apod.) 5 enums.cpp VÝČTOVÝ TYP enum s explicitním podkladovým typem (underlying type) • enum jméno : typ { ... } • podkladový typ musí být celočíselný • rozsah je přesně podkladový typ • jinak funguje stejně jako klasický enum 6 enums.cpp VÝČTOVÝ TYP enum class (nebo struct) • s podkladovým typem (jako na předchozím slajdu) nebo bez • typově bezpečný enum • tj. žádné implicitní konverze • explicitní konverze pomocí static_cast • přístup k pojmenovaným hodnotám standardně pouze pomocí jméno_enumu::jméno • (od C++20) možnost použít using enum jméno_enumu; pro zpřístupnění položek v aktuálním bloku apod. 7 enums.cpp TYP S VOLITELNOU HODNOTOU Motivace • vracení hodnoty nebo informace o její neexistenci • typy bez rozumné implicitní hodnoty • nebo příliš drahé na konstrukci • jiné jazyky: Maybe (Haskell), nullable (C# aj.) • možná řešení: • std::tuple (T musíme vždy zkonstruovat) • std::unique_ptr (potřebuje dynamickou alokaci) • union (korektní zacházení s ním je obtížné a náchylné k UB) • od C++17: std::optional 8 TYP S VOLITELNOU HODNOTOU std::optional (C++17) • buď drží hodnotu typu T nebo nic • nic: std::nullopt nebo konstruktor bez parametrů • hodnota je uvnitř, tj. bez nutnosti dynamické alokace • přístup k hodnotě • operátory *, -> (nekontrolovaný přístup) • metoda value() (vyhazuje výjimku) • metoda value_or() (zadaná implicitní hodnota) • zjištění přítomnosti hodnoty • explicitní konverze na bool • metoda has_value() • implicitní konverze T → std::optional • std::make_optional(argumenty) vytvoří std::optional předáním argumentů konstruktoru T 9 optional.cpp TYP S VOLITELNOU HODNOTOU std::optional (C++17) • je kopírovatelný / přesouvatelný / přiřazovatelný, pokud typ T má tutéž vlastnost • kopie/přesun objektu s žádnou hodnotou (std::nullopt) vytvoří objekt s žádnou hodnotou • jinak deleguje práci na příslušné spec. metody objektu uvnitř • tj. zejména při přesunu: • dojde k přesunu odpovídajícímu typu T • „vykradený“ objekt typu std::optional má stále hodnotu ve smyslu has_value() (je jí „vykradená“ hodnota typu T) 10 opt_copy_move.cpp TYP S VOLITELNOU HODNOTOU std::optional (C++17) • vytvoření hodnoty přímo uvnitř – opt.emplace(argumenty) • destruuje předchozí drženou hodnotu • vytvoří novou hodnotu uvnitř – předá argumenty konstruktoru T • porovnejte s opt = T{ argumenty } • zavolá přesouvací operátor = typu T 11 DISJUNKTNÍ SJEDNOCENÍ Motivace • typ, jehož hodnoty jsou některého ze zadaných typů • s informací o tom, hodnota kterého typu je aktuálně přítomna • libovolně (konečně mnoho) typů • „typově bezpečný union“ • zacházení s union je velmi náchylné k chybám (zejména v přítomnosti typů s netriviálními konstruktory / destruktory) • jiné jazyky: Either1 (Haskell), enum (Rust), … 1 obecněji libovolný nerekurzivní ADT 12 DISJUNKTNÍ SJEDNOCENÍ std::variant< typ1, typ2, … > • drží hodnotu jednoho z vyjmenovaných typů • hodnota je uvnitř, podobně jako u std::optional • bezparametrický konstruktor vytvoří hodnotu prvního typu • zjištění, která hodnota – metoda index() • volná funkce std::holds_alternative() • přístup k hodnotě – std::get • podle indexu nebo typu (je-li jednoznačný) • vyhazuje výjimku • std::get_if vrací ukazatel (nullptr v případě chyby) • bere ukazatel na std::variant • std::visit předá hodnotu funkčnímu objektu 13 variant.cpp DISJUNKTNÍ SJEDNOCENÍ std::variant< typ1, typ2, … > • je kopírovatelný / přesouvatelný / přiřazovatelný, pokud všechny typy v jeho deklaraci mají tutéž vlastnost • kopie/přesun delegují práci na příslušné metody objektu uvnitř • přiřazení: • obě strany stejný typ hodnoty: deleguje se na její operátor = • jinak se destruuje vnitřní objekt držený levou stranou a použije se emplace • emplace – podobně jako u std::optional, ale je třeba říct, kterou hodnotu konstruujeme • emplace nebo emplace 14 var_copy_move.cpp NÁVŠTĚVNÍK std::visit(visitor, variant1, variant2, …) • prvním parametrem je „návštěvník“ (visitor) • volatelný objekt, který se dá zavolat se všemi typy uvnitř std::variantů, které jsou dalšími parametry • v rámci tohoto předmětu: generická lambda nebo vlastní funkční objekt s odpovídajícími přetíženími operátoru () • následuje jeden nebo více parametrů typu std::variant • zavolá návštěvníka na objekty uvnitř std::variantů • může vracet hodnotu • std::visit(…) – všechny možnosti volání musí mít stejný návratový typ (často také nějaký std::variant) • std::visit(…) – provede konverzi na typ 15 monsters.cppvisit.cpp VOLATELNÝ OBJEKT Motivace • k práci s funkčními objekty / lambdami většinou stačí generické funkce (příp. šablony – mimo záběr předmětu) • někdy ale potřebujeme funkční objekt někam uložit • položka třídy (např. pro zpětné volání – callback) • položka kontejneru (např. seznam zájemců o notifikaci) • chceme součtový typ přes všechny typy volatelných objektů 16 VOLATELNÝ OBJEKT std::function • může držet libovolný kopírovatelný2 volatelný objekt • ukazatele na volné funkce • lambdy (nezachytávají-li nekopírovatelné hodnoty) • funkční objekty (nemají-li zakázané kopírování) • (a některé další typy – mimo záběr předmětu) • může být prázdná (test pomocí konverze na bool) • „malé“ objekty může držet „uvnitř“, ale obecně musí používat dynamickou alokaci • std::function můžeme kopírovat, přesouvat, přiřazovat 2 v C++23 bude std::move_only_function pro libovolné volatelné objekty 17 function.cpp VOLATELNÝ OBJEKT std::function • volání skrze std::function je typicky pomalejší • není možnost inliningu • typická implementace – „vymazání typu“ (type erasure): virtuální metody nebo jiný podobný mechanismus • používejte jen tehdy, nemáte-li jinou možnost • preferujte auto (generické funkce) 18 TYP PRO LIBOVOLNOU HODNOTU Motivace • nutnost předat / uchovat libovolnou hodnotu bez znalosti možných typů • komunikace skrze neprůhledné (opaque) rozhraní • extra informace pro callback • rozhraní pro skriptovací jazyky • … • „typově bezpečný void*“ s hodnotovou sémantikou • včetně kopírování a zaručené destrukce • chceme součtový typ přes všechny hodnotové typy 19 TYP PRO LIBOVOLNOU HODNOTU std::any • může držet libovolný kopírovatelný objekt • může být prázdné • „malé“ objekty může držet uvnitř, ale obecně musí používat dynamickou alokaci • typické implementace opět pomocí type erasure • std::any můžeme kopírovat, přesouvat, přiřazovat • std::make_any(argumenty) vytvoří hodnotu std::any přímo voláním konstruktoru T se zadanými argumenty 20 any.cpp TYP PRO LIBOVOLNOU HODNOTU std::any_cast • přístup k objektu uvnitř std::any • verze s hodnotou std::any_cast(objekt_any) • vrací kopii / přesun objektu uvnitř (podle toho, je-li objekt_any pomíjivý) • v případě neúspěchu vyhazuje výjimku • verze s referencí std::any_cast(objekt_any) • vrací referenci na objekt uvnitř • v případě neúspěchu vyhazuje výjimku • verze s ukazatelem std::any_cast(&objekt_any) • bere ukazatel na objekt_any • vrací ukazatel na objekt uvnitř • v případě neúspěchu vrací nullptr • preferujte pro situace, kdy si nejste jisti obsahem 21