Neměnné objekty

Neměnné objekty

  • Neměnný (immutable) objekt nemůže být po jeho vytvoření modifikován

  • Bezpečně víme, co v něm až do konce života bude

  • Tudíž může být souběžně používán z více míst, aniž by hrozily nekonzistence

  • Jsou prostředkem, jak psát robustní a bezpečný kód

  • K jejich vytvoření nepotřebujeme žádný speciální nástroj

Příklad neměnného objektu

public class Vertex1D {
  private int x;
  public Vertex1D(int x) {
    this.x = x;
  }
  public int getX() {
    return x;
  }
}
...
Vertex1D v = new Vertex1D(1);
// x of value 1 cannot be changed anymore

Výhody a nevýhody neměnných objektů

Výhody
  • je to vláknově bezpečné (thread safe) — objekt může být bezpečně používán více vlákny naráz

  • programátor má jistotu, že se mu obsah objektu nezmění — silný předpoklad

  • kód je čitelnější, udržovanější i bezpečnější (např. útočník nemůže změnit náš token)

Nevýhody
  • chceme-li objekt byť jen drobně změnit, musíme vytvořit nový

  • to stojí čas a paměť

Neměnný (final) odkaz

final Person p = new Person("Marek");
// reference cannot be changed
// p = new Person("Jan");
// but object itself can be changed
p.setName("Haha I changed it"); // this works!

Neměnný objekt

record Person(String name) {}
...
Person p = new Person("Marek");
// reference can be changed
p = new Person("Jan");
// but object itself cannot be changed
// p.setName("Haha I changed it");

Vestavěné neměnné třídy

  • Neměnnou třídou v Javě je String.

  • Má to řadu dobrých důvodů - tytéž jednou definované řetězce lze používat souběžně z více míst programu

  • Nicméně i negativní stránky - někdy větší režie spojená s nemodifikovatelností

  • Velkou skupinou vestavěných neměnných objektů jsou tzv. objektové obálky primitivních hodnot.