public class Person { }
Person p = new Person();
p.toString(); // ???
Tomáš Pitner, Radek Ošlejšek, Marek Šabo, Jakub Čecháček pitner@muni.cz
Object
I když v Javě vytvoříme prázdnou třídu, obsahuje 'skryté' metody.
Je to technicky tím, že všechny třídy dědí přímo či nepřímo z třídy Object a odtud ty metody jsou.
public class Person { }
Person p = new Person();
p.toString(); // ???
Seznam všech vestavěných metod najdete v
javadocu třídy Object
.
Object
getClass()
— vrátí název třídy
equals(…)
— porovná objekt s jiným, hashCode()
— vrátí haš
clone()
— vytvoří identickou kopii objektu (deep copy)
tahle metoda však může způsobovat problémy (vysvětlíme později)
proto ji nepoužívejte
toString()
— vrátí textovou reprezentaci objektu
Person p = new Person();
System.out.println(p);
// it simply does this - for non-null p:
System.out.println(p.toString());
Podívejme se blíž na metodu String toString()
.
Co kdybychom chtěli její chování změnit?
Zkusme v naší třídě implementovat metodu se stejným jménem:
public class Person {
public String toString() {
return "it works";
}
}
Person p = new Person();
System.out.println(p); // it works
toString()
Javadoc říká, že každá třída by měla tuhle metodu překrýt.
Co se stane, když ji nepřekryjeme a přesto ji zavoláme?
Použije se výchozí implementace z třídy Object
:
getClass().getName() + '@' + Integer.toHexString(hashCode())
Person p = new Person();
System.out.println(p); // Person@14ae5a5
Vypíše se jméno třídy, zavináč, a pak hexadecimálně nějaký podivný hash.
@Override
— motivaceBylo by fajn mít kontrolu nad tím, že překrýváme skutečně existující metodu.
Najdete chybu?
public class Person {
public String toStrng() {
return "not working";
}
}
Person p = new Person();
System.out.println(p); // Person@14ae5a5
@Override
Použijeme proto anotaci, která kompilátoru říká: přepisuji existující metodu.
Anotace se píše před definici metody:
@Override
public String toString() {
return "it works again";
}
Kdybychom udělali chybu např. v názvu překrývané metody, kód by nešel přeložit.
Vždy používejte anotaci @Override , když přepisujete metodu. |
Existují i jiné anotace, například @Deprecated
naznačuje, že by se daná věc už neměla používat.
Objects.toString
Více z předchozího, že například ve zřetězení "Osoba " + p
se kód přeloží skoro jako "Osoba " + p.toString()
— s výjimkou p == null, kdy vrátí "Osoba null"
.
Přímé volání o.toString()
tedy vyžaduje test na nulovost o
anebo
bezpečně a bez testů použít Objects.toString(o)
,
případně Objects.toString(o, "žádná")
— vrátí v případě o == null
náhradní text "žádná"
.