Kontejnery obecně, rozhraní Collection

Kontejnery (dynamické datové struktury)

Co jsou kontejnery, kolekce (Collection)?

  • Dynamické datové struktury vhodné k ukládání proměnného počtu objektů (přesněji odkazů na objekty).

  • Primitivní hodnoty se do základních dynamických struktur neukládají přímo, ale prostřednictvím objektových obálek (wrappers).

  • Jsou automaticky ukládané v operační paměti (ne na disku).

Proč je používat?

  • pro uchování proměnného počtu objektů (počet prvků se může měnit — zvyšovat, snižovat)

  • oproti polím nabízejí efektivnější algoritmy přístupu k prvkům

  • přístupem rozumíme vložení, smazání, či nalezení prvku

Kvalitní seznámení s kontejnery najdete na stránkach Oracle

Připomenutí polí v Pythonu

  • Pole je v Pythonu použitelné pro kompaktní ukládání primitivních hodnot (čísla, znaky…​), ale ne objektů

array('l')
array('u', 'hello \u2641')
array('l', [1, 2, 3, 4, 5])
array('d', [1.0, 2.0, 3.14])

Připomenutí struktur v Pythonu

Seznamy

my_list = ["a", "b", "mpilgrim", "z", "example"] modifikovatelné

N-tice

my_tuple = ("a", "b", "mpilgrim", "z", "example") nemodifikovatelné

Množiny

my_set = {'a', False, 'b', True, 'mpilgrim', 42} modifikovatelné

Slovníky

asociativní pole, my_dict = {'server': 'db.diveintopython3.org', 'database': 'mysql'} modifikovatelné

Typ prvků nás nezajímá, mohou být namíchané.

Připomenutí seznamů v Pythonu

# create a 5-item list
a_list = ['a', 'b', 'mpilgrim', 'z', 'example']
# take 3rd item
m = a_list[2] # 'mpilgrim'
# take last item (at length-1)
m = a_list[-1] # 'example'
# make a slice (výřez)
s = a_list[:2] # ['a', 'b', 'mpilgrim']

Jak to bude v Javě?

  • Principiálně podobně, v detailu odlišně

  • Seznam vytvoříme jako jiné objekty pomocí new

  • Kapacita vytvořeného seznamu není omezená

  • Pak teprve lze přidávat prvky

  • Neměnné seznamy lze i List.of("Jedna", "Dva")

  • Přístup k prvku metodou: myList.get(2) vrátí 3. prvek

  • Nelze použít závorky pro index: myList[2]

  • Obdobně u množin a asociativních polí, tedy slovníků, map

Základní kategorie

Základní kategorie jsou dány tím, které rozhraní daný kontejner implementuje:

Seznam (List<E>)

lineární struktura, každý prvek má svůj číselný index (pozici)

Množina (Set<E>)

struktura bez duplicitních hodnot a (obecně) bez uspořádání

Mapa, slovník, asociativní pole (Map<K,V>)

struktura uchovávající dvojice (klíč→hodnota), rychlý přístup přes klíč

Ke všem těmti rozhraním Java nabízí hotové implementace (i několik), případně si implementujeme vlastní.

Typové parametry

  • V Javě byly dříve kontejnery koncipovány jako beztypové,

  • do jednoho bylo možné ukládat prvky různých typů - lidi, řetězce, cokoli.

  • Nyní mají typové parametry ve špičatých závorkách (např. Set<Person>), které

  • určují, jaký typ položek se do kontejneru smí dostat.

List objects; // without type, old, BAD
List<String> strings; // with type String - OK
Kontejnery bez typů nepoužívat! (Vždy používejte špičaté závorky.)

Typová hierarchie kolekcí

  • Třídy jsou součástí Java Core API (balík java.util).

Hierarchie kolekcí

Rozhraní Collection, List, Set

Collection

je nejobecnější rozhraní, zahrnuje cokoli, co shromažďuje jednotlivé prvky; dokumentace API: Collection

List, Set

specifická rozšíření rozhraní Collection

ne však Map - asociativní pole není Collection!

Třídy implementující tato rozhraní

  • ArrayList, LinkedList, HashSet,…​

Příklady

List<String> listOfStrings = new ArrayList<>();
// new empty set of strings
Collection<String> collection = new HashSet<>();
// new unmodifiable list of 2 strings
List<String> listWithValues = List.of("so", "cool");

Metody přidání a zjištění obsahu

Kolekce prvků typu E (tj. Collection<E>) má následující metody:

boolean add(E e)

přidá prvek e do kolekce, true jestli se skutečne přidal (využití u množin)

int size()

vrátí počet prvků v kolekci

boolean isEmpty()

true je-li kolekce prázdná (velikost je 0)

Příklady

Collection<String> set = new HashSet<>();
set.add("Pacman"); // true
set.add("Pacman"); // false
set.toString(); //  ["Pacman"]

set.size(); // 1
set.isEmpty(); // false

Metody odebrání a dotazu na přítomnost

void clear()

odstraní všechny prvky z kolekce

boolean contains(Object o)

true, právě když se o`v kolekci nachází; na test rovnosti se použije `equals

boolean remove(Object o)

odstraní prvek z kolekce; vrátí true, byl-li prvek odstraněn

Příklady

List<String> list = new ArrayList<>(List.of("Hello", "world"));
list.toString(); //  ["Hello", "world"]

list.contains("Hello"); // true
list.remove("Hello");   // true

list.toString(); //  ["world"]
list.contains("Hello"); // false

list.clear();
list.toString(); // [] empty list

Iterátor z kolekce

Iterator<E> iterator()

metoda každé kolekce; vrací něco, přes co se dá kolekce iterovat (procházet for-each cyklem)

  • Jedná se o použití návrhového vzoru Iterator:

  • Kolekce nenabízí přímo metody pro procházení. Místo toho vrací objekt (iterátor), který umožňuje danou kolekci procházet jednotným způsobem bez ohledu na to, jak je kolekce uvnitř implementovaná.

  • Je možná i varianta, kdy procházení je umožněno jak specifickými metodami, tak iterátorem. Příkladem je List, který nabízí metodu get(int i) pro přímé procházení i obecný iterátor z důvodu kompatibility s ostatními kolekcemi.

Převod kolekce na pole

T[] toArray(T[] a)

vrátí z kolekce pole typu T, tj. je to konverze kolekce na pole

Collection<String> c = List.of("a", "b", "c");
String[] stringArray = c.toArray(new String[0]);
// stringArray contains "a", "b", "c" elements

Metody pro hromadné manipulace

boolean containsAll(Collection<?> c)

true právě když kolekce obsahuje všechny prvky z c

Metody vracející true, když byla kolekce změněna:

boolean addAll(Collection<E> c)

přidá do kolekce všechny prvky z c

boolean removeAll(Collection<?> c)

udělá rozdíl kolekcí (this - c)

boolean retainAll(Collection<?> c)

udělá průnik kolekcí

Výraz Collection<?> reprezentuje kolekci objektů jakéhokoliv typu.

Příklad metod Collection V

Collection<String> c1 = new ArrayList<>(List.of("A", "A", "B"));
Collection<String> c2 = new HashSet<>(Set.of("A", "B", "C"));
c1.containsAll(c2); // false
c2.containsAll(c1); // true

c1.retainAll(c2); // true
// c1 is ["A", "B"]

c1.removeAll(c2); // true
// c1 is empty []

c1.addAll(c2); // true
// c1 contains elements ["A", "B", "C"]

Repl.it demo ke kontejnerům