Mapy

Map

Asociativní pole, mapa, slovník

  • ukládá dvojici klíč — hodnota

  • umožnuje rychlé vyhledání hodnoty podle klíče

  • klíče v mapě jsou vždy unikátní

  • mapa je kontejner — dynamická datová struktura

  • mapa rozhodně není Collection<E>, nemá jednotlivé prvky

  • implementuje rozhraní Map<K,V>

    • K = objektový typ klíče, V = objektový typ hodnoty

    • např. mapa ID a osob — Map<Long, Person>

Příklad Map

Následující mapa ukládá značky aut (klíče) a počty kusů (hodnoty):

Map<String, Integer> vehicles = new HashMap<>();
vehicles.put("BMW", 2);
vehicles.put("Audi", 4);
vehicles.put("Opel", 1);

vehicles.get("BMW"); // 2

Metody Map I

int size()

velikost mapy

void clear()

vyprázdní mapu

boolean isEmpty()

true, když je mapa prázdná

boolean containsKey(Object key)

dotaz na přítomnost klíče

boolean containsValue(Object value)

dotaz na přítomnost hodnoty

V remove(Object key)

odstraní dvojici s klíčem key, vrací hodnotu (nebo null)

V replace(K key, V value)

nahradí existující klíč hodnotou

Metody Map II

V put(K key, V value)
  • vloží dvojici klíč — hodnota do mapy

  • jestli daný klíč už existuje, hodnota je přepsána

  • vrací přepsanou hodnotu nebo null

V putIfAbsent(K key, V value)
  • vloží dvojici pouze v případe, že klíč zatím v mapě neexistuje

V get(Object key)
  • výběr hodnoty odpovídající zadanému klíči

  • jestli klíč neexistuje, vrací null

V getOrDefault(Object key, V defaultValue)
  • vrací hodnotu daného klíče nebo defaultní hodnotu

Metody Map III

Set<K> keySet()
  • vrací množinu všech klíčů

  • Proč množina? Každý klíč je v mapě maximálně jednou

Collection<V> values()
  • vrací kolekci všech hodnot (může obsahovat duplicity)

Set<Map.Entry<K,V>> entrySet()
  • vrací množinu typu Map.Entry pro iteraci kolekce

  • obsahuje metody getKey(), getValue()

Pro vkládání mapy do mapy existuje putAll.

Příklad iterace mapy

Map<Integer, String> map = Map.ofEntries(
  entry(1, "a"),
  entry(2, "b")
  );

for (Map.Entry<Integer, String> entry : map.entrySet()) {
  System.out.println("key: " + entry.getKey());
  System.out.println("value: " + entry.getValue());
}

Implementace mapy HashMap

  • HashMap je implementována pomocí hašovací tabulky, kde haš je zahašovaný klíč, hodnota tabulky je dvojice (klíč, hodnota).

  • Složitost základních operací:

    • v praxi závisí na kvalitě hašovací funkce (metody hashCode) na ukládáných objektech,

    • teoreticky se blíží složitosti konstantní, O(1).

  • Klíče nejsou uspořádané, nelze iterovat v pořadí klíčů.

  • Uspořádané mapy jsou TreeMap, viz dále.

Kolekce HashSet je implementována pomocí HashMap — klíč je prvek, hodnota je "dummy object".