Ekonomický styl myšlení II 4. přednáška 11. března 2024 1 Obsah přednášky 1. Agregátní poptávka - AD 2. Agregátní nabídka - AS a) krátkodobá b) dlouhodobá 3. Rovnováha ekonomiky v modelu AS-AD Úvod do modelu AS-AD • Agregátní nabídka představuje ochotu vyrábět (nabízet) určitý výstup při dané cenové hladině • Agregátní poptávka představuje ochotu nakupovat určitý výstup při dané cenové hladině Agregátní poptávka vymezení Je tvořena výdaji na nákup statků a služeb, které dělíme podle jednotlivých sektorů (domácnosti, firmy, vláda a „zahraničí") • AD = C + I + G + NX AD kde NX = Ex - Im Q 4 Tvar AD • Znázorňována jako klesající funkce • Důvody: - efekt bohatství*; - efekt úrokových měr; - efekt mezinárodního obchodu. • *Pigouův efekt bohatství: při poklesu P, roste domácnostem reálných důchod. Cítí se bohatší, a proto jsou ochotny nakupovat vyšší výstup. Agregátní poptávka • AD = C + I + G + NX - AD" Q • Posun křivky AD' zvýšení; AD" snížení Co může ovlivnit složky AD: např. úroková sazba (C, I) změna spotřeb, chování (C) změna bohatství (C) hospodářská politika (G, C, I, Ex, Im) Agregátní nabídka LAS Krátké versus dlouhé období • Tvar versus sklon Při rostoucí cenové hladině jsou firmy motivovány zvyšovat produkt (SAS) Dlouhodobá agregátní nabídka • V dlouhém období je ochota firem vyrábět ovlivněna množstvím a kvalitou výrobních faktorů a technologií. Proto znázorňujeme LAS jako vertikálu. Odvozujeme od ní: • Potenciální produkt (Q*) - maximální dlouhodobě udržitelný výkon ekonomiky. • Alternativně: výkon ekonomiky při plném využití zdrojů (při plné zaměstnanosti). Krátkodobá agregátní nabídka • V krátkém období jsou některé náklady fixované, proto se firmám vyplatí zvyšovat výrobu při vyšší úrovni cen statků. • Díky smlouvám s dodavateli jsou ceny vstupů po určitou dobu dané. Při růstu ceny výstupu (při růstu P) a zafixování cen vstupů se objevuje zisková marže, která firmy láká k rozšiřování produkce. Tvar SAS • Tvar krátkodobé nabídky je ovlivněn jednak zafixováním cen vstupů a jednak stupněm využití zdrojů v ekonomice. • Před dosažením potenciálního produktu je nabídka pružnější (elastičtější), po jeho dosažení je méně pružná. • Dostupnost zdrojů ovlivňuje cenu dodatečných vstupů. Faktory ovlivňující krátkodobou nabídku LAS ,SAS' / ISAS / 1 1 /' 4 7/;SAS" / s * ^\ a — V _____ ^» Q • Posun křivky SAS: SAS' snížení; SAS" zvýšení! Faktor: změna ceny vstupu Významné vstupy jsou: ropa, elektřina, výrobní faktory. U práce dochází často k růstu mzdových nákladů (růst mezd nebo třeba povinných odvodů). Faktory ovlivňující dlouhodobou i krátkodobou nabídku LAS LAS' SAS' Posun LAS a zároveň SAS způsobují změny: technologie množství výrobních faktorů kvalita výrobních faktorů zdroje surovin a energií Q (v grafu zvýšení, opačný posun —► snížení) 12 Hospodářský mechanismus Platby za statky D Domácnosti Důchody Platby za statky Trh statků h D ____________i Důchody 13 Rovnováha ekonomiky Průsečík AD a AS QE Q (HDP) 14 Rovnováha • Rovnováha nastává v průsečíku AS a AD. • Při rovnovážné cenové hladině je nabízený výkon zároveň poptávaným výkonem • Rovnovážný výkon ovšem může být doprovázen různými souvislostmi. 15 Rovnováha v SR Pod potenciálním produktem Nad potenciálním produktem QE Q QE Q 16 Rovnováha dlouhodobá Pokud rovnovážný LAS výkon odpovídá potenciál, produktu, tzn. je opakovaně dosažitelný. Graficky: průsečík AD a LAS (a SAS) Q* Q 17 Přizpůsobovací mechanismus LAS AD' Tlak na větší využívání zdrojů vede k přecenění na trhu VF (zde k růstu cen VF), což se promítá do nákladů firem - do SAS (zde poklesu SAS) Q* Q 18