Realismus Renata Šuráňová Realis – věcná, skutečný, druhá pol.19.stol. •Věrné skutečnosti •Nezatížené klasicismem •Neusiluje o malebnost, ale usiluje o pravdu •Žádné působivé barvy žádné přikrášlování •Žádné půvabné pózy •Nejen život bohatých a vysoce postavených •Realismus je prezentován jako směr po romantismu a časově pokrývá druhou polovinu 19.století •Realistické tendence se objevují napříč styly předvoj realismu: obraz Prám Medusy od Théodora Gericaulta tragická událost z roku 1816, kdy přežilo pouze 15 námořníků-14dní plavba, kanibalismus, šílenství Salon 1819 - skandál Gustave Coubert •Roku 1855 pojmenoval výstavu La Réalisme, která proběhla v pařížské chatrči. Tento název se stal názvem pro nový směr •Vyvolávaly odpor a pohoršení •Snaha o pravdivost přírody, uctívání přírody a venkovského života •Dílo: •Ženy prosívající obilí •Dobrý den, pane Couberte •Pohřeb v Ornans https://khanovaskola.cz/video/13/108/1436-courbet-maliruv-atelier-1854-55 Prerafaelité http://www.artmuseum.cz/smery_list.php?smer_id=103 •Hnutí v Anglii zaležené 1848 jako protest proti uhlazené, nepravdivé a triviální akademické malbě viktoriánské Anglie. Umělci se vraceli k čistotě, přirozenosti předrenesančních malířů. Setkali se s posměchem, neuznávali je. Umělci se podepisovali jako P.R.B – zkratka Pre-Raphaelite Brotherhood. •Proto viktoriánské zkostnatělé společnosti, podle Prerafaelitů jediné a čisté umění pocházelo z 15.století a začal tak tvořit Rafael •Kritizovali oficiální malbu • •John Everett Millais – Kistus v domě svých rodičů, Ofélie, Slepá dívka •Dante Gabriel Rosetti –dětství Panny Marie, Dantis Amor, Persefone, Lady Lilith Svoje myšlenky a debaty Prerafaelité publikovali v časopise The Germ (zárodek, semínko), který vycházel jen krátce od ledna do dubna 1850. Vedli také zápisy ze svých setkání, které zapisovali do svého Prerafaelitského deníku. Své doktríny vyhlásili ve čtyřech bodech: 1. Mít k vyjádření opravdové myšlenky 2. Studovat přírodu pozorně a vědět tak, jak ony myšlenky vyjádřit 3. Sympatizovat s tím, co je přímé a vážné a procítěné v předchozím umění kromě toho, co je konvenční a sebeparodické a naučené mechanicky 4. A nejvíce, a co je nepostradatelné, pečlivě vytvářet dobré obrazy a sochy. Tyto jejich nauky nebyly nijak pevné, bratrstvo totiž kladlo důraz na osobní svobodu projevu a zodpovědnost umělců za jejich metody a zobrazování – svoboda a zodpovědnost pro ně byly neoddělitelné. Prerafaelité malovali obrazy s tématy středověkých pověstí, biblických příběhů a mytologie, pro jejich plátna byly typické zářivé barvy a mistrně zachycené detaily. Byly obdivovateli středověké kultury, která podle nich měla duchovní a tvořivou jednotu, která se však v průběhu let vytratila. https://khanovaskola.cz/video/13/108/1425-sir-john-everett-millais-kristus-v-dome-svych-rodicu-1849 -50 https://khanovaskola.cz/video/13/108/1424-sir-john-everett-millais-ofelie-1851-52 Dětství Panny Marie, Dantis Amor Persefone, Lady Lilith PEREDVIŽNÍCI •Založeno roku 1870 v Rusku – boj proti klasicismu, který panoval na Petrohradské akademii /v Rusku byla dvě centra-Petrohrad a Moskva/ •Popularizovali realismus a lidové umění •Podobizna a krajinomalba – snaha zachytit pocity a nálady •Historická malba •Realismus v Rusku – na začátku 20.století se z realismu stala rutina a skupina se stala bašto zaostalosti •Ilja Jefimovič Repin – Burlaci na Volze, Ivan Hrozný a jeho syn Ivan, Záporožci píší dopis tureckému suntánovu Barbizonská škola http://www.artmuseum.cz/smery_list.php?smer_id=126 •Svým realistickým vztahem k přírodě ovlivnili impresionismus •Především krajinomalba, okolí vesnice Barbizon •Venkované, těžká práce, nesnadný život, soužití venkovanů s přírodou •Intenzívně vnímali zachycení světla měnící se během dne a ročního období •Založil ji Théodor Rousseau a byl ovlivněn anglickými a holandskými malíři, především Johnem Constablem •plenér Rybář Barbizonská krajina Camille Corot – Nymfové a fauni Ville d’Avray Jean-Francois Millet –Sběračky klasů Anděl Páně https://khanovaskola.cz/video/13/108/2379-millet-l-angelus-asi-1857-1859