Etika a IT: Náměty na témata esejí Analýza YouTube videí navádějících k podvádění Na YouTube lze najít spousty videí, která radí studentům jak podvádět. Jak podvádět u písemných zkoušek? Jak podvádět u online zkoušek? Jak se vyhnout detekci plagiátorství? Jak přelstít detektory textu vygenerovaného umělou inteligencí? Atd. Zvolte si některé z témat a analyzujte dostupná videa. Jaké rady jsou nejčastější? Roboti zabíjející lidi https://www.schneier.com/blog/archives/2023/09/on-robots-killing-people.html Gamifikace akademické etiky Vstup do DP Mária Štrause (navazuje na jeho bakalářskou práci) - jak měřit posun ve vnímání etických témat. Tedy jak poznat, že hraní hry mělo na hráče nějaký vliv? Měření šumu (bias) ve velkých jazykových modelech Přehledová práce: Jaké typy šumu se vyskytují, jaké majídůsledky. Datasety protestovánízašumění modelu. Dezinformační e-maily Poměrně široké téma, lze uchopit různě (analýza mailboxu vaší babičky, dezinformace v souvislosti s volbami, možnosti prevence/blokování) Pozor, během výzkumu se můžete setkat s nechutnými věcmi (třeba jako označovací v https://time.com/6247678/openai-chatgpt-ke nya-workers/https://time.com/6247678/openai-chatgpt-kenya-workers/) Etická hlediskagenerativních jazykových modelů Proč musela Galactica po třech dnech skončit, zatímco ChatGPTfunguje dál? https://www.technologvreview.com/2022/ll/18/1063487/meta-large-language-model-ai-only-survived-three-days-gpt-3-science/ Dekarbonizace bitcoinu Případně další etická hlediska spojená s kryptoměnami https://www.theatlanticxom/ideas/archive/2022/12/crvptocurrencv-mining-environmental-impact-solution/672360/ Využití (generativní) umělé inteligence v propagandě na sociálních sítích Jak moc je tento fenomén rozšířený? Zmapovat konkrétní případy a jejich důsledky Deanonymizace bitcoinu https://www.wired.com/storv/tracers-in-the-dark-welcome-to-video-crypto-anonvmitv-mvth/ Rozpoznávání obličejů a soukromí https://iournalprivacyconfidentiality.org/index.php/jpc/article/view/638 Anonymita online a její zneužití k obtěžování a zastrašovaní https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/08900523.2014.917976 Vaše online identita Zkuste vypátrat, jaké informace o vás jsou veřejně dostupné a vygooglitelné. Překvapilo vás něco? Litujete toho, že jste někdy něco sdíleli? (možno realizovat jako projekt ve dvojici, kdy nebudete pátrat o informacích o sobě, ale o tom druhém) Krádež identity Pokuste se získat identitu vašeho spolužáka či kamaráda na sociální síti nebo v e-mailu. Na důkaz úspěchu vyvěste příspěvek nebo odešlete zprávu. Odeslánízprávy či vyvěšení příspěvku musíte provést z vašeho zařízení, nikoliv ze zařízeníoběti (tj. krátkodobé získánípřístupu k odemčenému telefonu či počítači se nepočítá). Pozor, tento projekt je na hranici etiky i pravidel používáníuniverzitnísítě, proto: 1) Před zahájením jakýchkoliv aktivit získejte _prokazatelný_souhlaspotenciálníoběti. 2) Získáte-licizí identitu, nesmíte ji použít na nic jiného, než vyvěšenípříspěvku či odeslánízprávy. Ihned po úspěchu svoji oběť informujte o získání její identity i o způsobu, jakým ke krádeži identity došlo. Není-li toho schopna, pomozte jí se zabezpečením, které podobným útokům zabrání. Příspěvek či zpráva, kterou odešlete pod cizí ide ntitou, nesmívaši oběť žádným způsobem poškodit. K získání identity je možné využít jakékoliv komunikačnínástroje (např. e -mail, telefon, třetí osoby, sociální inženýrství, podvodné WWW stránky, škodlivý software,...). Je zakázáno použití jakéhokoliv násilí, náznaků násilí či vyhrožování. Jakékoliv pochybnosti o korektnosti vašeho postupu předem konzultujte s vyučujícím. Esej bude popisovat způsob, jakým ke krádeži identity došlo. Z eseje musívyplývatzobecnitelné ponaučení.