P000 Architektura počítačůObsah |
logická adresa - lineární adresa - fyzická adresa
Rámec a stránka kapacity 4KB
Zapnutí stránkování PG:=1 (bit v CR0)
Každý proces má vlastní stránkový adresář (CR3 uložen v TSS)
31 | 30 | 29 | 28 | 27 | 26 | 25 | 24 | 23 | 22 | 21 | 20 | 19 | 18 | 17 | 16 | 15 | 14 | 13 | 12 | 11 | 10 | 9 | 8 | 7 | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 | 0 |
Adresa rámce | AVL | 0 | 0 | D | A | 0 | 0 | U | W | P |
Adresa rámce je horních 20 bitů adresy rámce
AVL (Available)
D (Dirty) nastavuje procesor při změně obsahu rámce. Ve stránkovém adresáři je tento bit nedefinován.
A (Accessed) nastavuje procesor při každém použití tohoto specifikátoru.
U (User Accessible) Pracuje-li proces na úrovni oprávnění CPL=3, smí k této stránce přistupovat při U=1. Procesy s CPL<3 smějí přistupovat ke všem stránkám bez ohledu na hodnotu bitu U.
W (Writeable) Pracuje-li proces na úrovni oprávnění CPL=3, smí do této stránky zapisovat při W=1. Procesy s CPL<3 smějí zapisovat do všech stránek bez ohledu na hodnotu bitu U.
P (Present) Je-li P=0, není obsah stránky ve fyzické paměti. Zpřístupnění takové stránky vyvolá INT 14 a v CR2 je adresa stránky.
Vyhodnocení bitů U a W ze stránkového adresáře a stránkové tabulky:
Použije se dvojice mající nižší numerickou hodnotu: "UV"
Příklad: Je-li U a W ve stránkovém adresáři 10 (CPL=3 smí číst a provádět) a ve stránkové tabulce 01 (pro CPL=3 nepřístupné), vybere se varianta U=0 a W=1.
31 | 30 | 29 | 28 | 27 | 26 | 25 | 24 | 23 | 22 | 21 | 20 | 19 | 18 | 17 | 16 | 15 | 14 | 13 | 12 | 11 | 10 | 9 | 8 | 7 | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 | 0 |
Fyzická adresa | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | H | RP | 0 | 0 | ||||||||||||||||||||
Lineární adresa | V | D | D | U | U | W | W | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Podtržení značí negaci, shora TR7, TR3.
C (Command) =0-plnění, =1-prohledávání TLB
W, U, D viz stránkový adresář, W, U, D jsou inverzní k W, U, D.
V (Valid) =1-položka je platná
H (Hit) při zápisu H:=1, při prohledávání: H=1 ....hit, H=0....miss.
RP při zápisu RP:=číslo cesty, při prohledávání RP=číslo cesty s uloženou informací.
Následující: TLB - Translation Look-Aside Buffer a TSS Obsah |
Michal Brandejs brandejs@informatics.muni.cz