Kapitola 1. Přednáška 3 - struktura složitějších programů, organizace do balíků, deklarace import, nastavení classpath. Vzájemná viditelnost tříd, metod, proměnných. Modifikátory přístupu.

Obsah

Objektové modelování v Javě
Kroky řešení reálného problému na počítači
Vývoj software je proces...
Celkový rámec vývoje SW
Metodiky vývoje SW
Metodika typu "vodopád"
Srovnání Java - Pascal
Organizace programových souborů
Organizace zdrojových souborů
Příklad - svět chovatelů a jejich psů
Shromáždění informací o realitě
Jak zachytíme tyto informace
Modelování reality pomocí tříd
Zápis třídy do zdrojového souboru
Organizace tříd do balíků
Balíky
Příslušnost třídy k balíku
Dědičnost
Terminologie dědičnosti
Jak zapisujeme dědění
Deklarace import NázevTřídy
Deklarace import názevbalíku.*
Opakování - vlastnosti tříd
Příklad
Příklad - co tam bylo nového
Přístupová práva
Granularita omezení přístupu
Typy omezení přístupu
Kde jsou která omezení aplikovatelná?
Příklad - public
Příklad - protected
Příklad - přátelský
Příklad - private
Když si nevíte rady
Přístupová práva a umístění deklarací do souborů

Objektové modelování v Javě

  • Kroky řešení problému na počítači - pár slov o SW inženýrství

  • Organizace javových pg. - třídy, balíky

  • Objektovost“: zapouzření, dědičnost

  • Modifikátory přístupu k proměnným, metodám, třídám

  • Deklarace import

Kroky řešení reálného problému na počítači

Generický (univerzální, obecný...) model postupu:

  1. Zadání problému

  2. Shromáždění informací o realitě a jejich analýza

  3. Modelování reality na počítači a implementace požadovaných operací nad modelovanou realitou

Vývoj software je proces...

(podle JS, SW inženýrství):

  1. při němž jsou uživatelovy potřeby

  2. transformovány na požadavky na software,

  3. tyto jsou transformovány na návrh,

  4. návrh je implementován pomocí kódu,

  5. kód je testován, dokumentován a certifikován pro operační použití.

Celkový rámec vývoje SW

V tomto předmětu nás z toho bude zajímat jen něco a jen částečně:

  1. Specifikace (tj. zadání a jeho formalizace)

  2. Vývoj (tj. návrh a vlastní programování)

  3. částečně Validace (z ní především testování)

    1. Specifikace SW: Je třeba definovat funkcionalitu SW a operační omezení.

    2. Vývoj SW: Je třeba vytvořit SW, který splňuje požadavky kladené ve specifikaci.

    3. Validace SW: SW musí být validován („kolaudován“), aby bylo potvrzeno, že řeší právě to, co požaduje uživatel.

    4. Evoluce SW: SW musí být dále rozvíjen, aby vyhověl měnícím se požadavkům zákazníka.

Metodiky vývoje SW

Tyto generické modely jsou dále rozpracovávány do podoby konkrétních metodik.

Metodika (tvorby SW) je ucelený soubor inženýrských postupů, jak řízeným způsobem, s odhadnutelnou spotřebou zdrojů dospět k použitelnému SW produktu.

Některé skupiny metodik:

  • strukturovaná

  • objektová

  • ...

Metodika typu "vodopád"

Nevracím se nikdy o více jak jednu úroveň zpět:

  1. Analýza (Analysis)

  2. Návrh (Design)

  3. Implementace (Implementation)

  4. Testování (Testing)

  5. Nasazení (Deployment)

Nyní zpět k Javě a jednoduchým programům...

Srovnání Java - Pascal

Co bude odlišné oproti dosavadním programátorským zkušenostem?

Struktura a rozsah programu:

Pascal

program měl jeden nebo více zdrojových souborů (soubor = modul) tvořenými jednotlivými procedurami/fcemi, definicemi a deklaracemi (typů, proměnných...)

Java

(a některé další OO jazyky): program je obvykle tvořen více soubory (soubor = popis jedné třídy) tvořenými deklaracemi metod a proměnných (případně dalších prvků) těchto tříd.

Organizace programových souborů

  • v Pascalu: zdrojové (.pas) soubory, výsledný (jeden) spustitelný soubor (.exe), resp. přeložené kódy jednotek (.tpu)

  • v Javě: zdrojové (.java) soubory, přeložené soubory v bajtkódu (.class) - jeden z nich spouštíme

Organizace zdrojových souborů

v Pascalu nebyla (nutná)

v Javě je nezbytná - zdrojové soubory organizujeme podle toho, ve kterých balících jsou třídy zařazeny

(přeložené soubory se implicitně ukládájí vedle zdrojových)

Příklad - svět chovatelů a jejich psů

Zkusme naznačit, jak bychom realizovali jednoduchý systém, který bude

  1. shromažďovat, ukládat a na požádání zpřístupňovat informace o psech (+ jejich výcviku, očkování...)

  2. o jejich chovatelích

  3. a dalších souvisejících entitách (např. chovatelských sdruženích, veterinářích,...)

Shromáždění informací o realitě

Zjistíme, jaké typy objektů se ve zkoumaném výseku reality vyskytují a které potřebujeme

  • člověk, pes, veterinář

Zjistíme a zachytíme vztahy mezi objekty našeho zájmu

  • člověk-chovatel vlastní psa

Zjistíme, které činnosti objekty (aktéři, aktoři) provádějí

  • veterinář psa očkuje, pes štěká, kousne člověka...

Jak zachytíme tyto informace

Jak zachytíme tyto informace:

  • neformálními prostředky - tužkou na papíře vlastními slovy v přirozeném jazyce

  • formálně pomocí nějakého vyjadřovacího aparátu - např. grafického jazyka

  • pomocí CASE nástroje přímo na počítači

Zatím se přidržíme neformálního způsobu...

Modelování reality pomocí tříd

Určení základních tříd, tj.

skupin (kategorií) objektů, které mají podobné vlastnosti/schopnosti:

  • Pes

  • Clovek

  • ...

Zápis třídy do zdrojového souboru

Soubor Zivocich.java bude obsahovat (pozor na velká/malá písmena - v obsahu i názvu souboru):

public class Zivocich { 
   ... popis vlastností (proměnných, metod...) živočicha ...
}

public značí, že třída je "veřejně" použitelná, tj. i mimo balík

Organizace tříd do balíků

Třídy zorganizujeme do balíků.

V balíku jsou vždy umístěny související třídy.

Co znamená související?

  • třídy, jejichž objekty spolupracují - člověk, úřad

  • třídy na podobné úrovni abstrakce - chovatel, domácí zvíře

  • třídy ze stejné části reality - chovatel psů, pes

Balíky

Balíky obvykle organizujeme do hierarchií, např.:

  • svet

  • svet.chovatelstvi

  • svet.chovatelstvi.psi

  • svet.chovatelstvi.morcata

Neplatí však, že by

  • třídy "dceřinného" balíku (např. svet.chovatelstvi.psi)

  • byly zároveň třídami balíku "rodičovského" (svet.chovatelstvi)!!!

Hierarchie balíků má tedy význam spíše pro srozumitelnost a logické členění.

Příslušnost třídy k balíku

Deklarujeme ji syntaxí: package názevbalíku;

  • Uvádíme obvykle jako první deklaraci v zdrojovém souboru;

  • Příslušnost k balíku musíme současně potvrdit správným umístěním zdrojového souboru do adresářové struktury;

  • např. zdrojový soubor třídy Pes umístíme do podadresáře svet\chovatelstvi\psi

  • Neuvedeme-li příslušnost k balíku, stane se třída součástí implicitního balíku - to však nelze pro jakékoli větší a/nebo znovupoužívané třídy či dokonce programy doporučit a zde nebude tolerováno!

Dědičnost

V realitě jsme často svědci toho, že třídy jsou podtřídami jiných:

  • tj. všechny objekty podtřídy jsou zároveň objekty nadtřídy, např. každý objekt typu (třídy) ChovatelPsu je současně typu Clovek nebo

  • např. každý objekt typu (třídy) Pes je současně typu DomaciZvire (alespoň v našem výseku reality - existují i psi "nedomácí"...)

Podtřída je tedy "zjemněním" nadtřídy:

  • přebírá její vlastnosti a zpravidla přidává další, rozšiřuje svou nadtřídu/předka

V Javě je každá uživatelem definovaná třída potomkem nějaké jiné - neuvedeme-li předka explicitně, je předkem vestavěná třída Object

Terminologie dědičnosti

Terminologie:

  • Nadtřídě (superclass) se také říká "(bezprostřední) předek", "rodičovská třída"

  • Podtřídě (subclass) se také říká "(bezprostřední) potomek", "dceřinná třída"

Dědění může mít i více "generací", např.

Zivocich <- Clovek <- Chovatel (živočich je rodičovskou třídou člověka, ten je rodičovskou třídou chovatele)

Přeneseně tedy předkem (nikoli bezprostředním) chovatele je živočich.

Jak zapisujeme dědění

Klíčovým slovem extends :

public class Clovek extends Zivocich { 
   ... popis vlastností (proměnných, metod...) člověka navíc oproti živočichovi ...
} 

Deklarace import NázevTřídy

Deklarace import nesouvisí s děděním, ale s organizací tříd programu do balíků:

  • Umožní odkazovat se v rámci kódu jedné třídy na ostatní třídy

  • Syntaxe: import názevtřídy;

  • kde názevtřídy je uveden včetně názvu balíku

  • Píšeme obvykle ihned po deklaraci příslušnosti k balíku (package názevbalíku;)

Import není nutné deklarovat mezi třídami téhož balíku!

Deklarace import názevbalíku.*

Pak lze používat všechny třídy z uvedeného balíku

Doporučuje se "import s hvězdičkou" nepoužívat:

  • jinak nevíme nikdy s jistotou, ze kterého balíku se daná třída použila;

  • i profesionálové to však někdy používají :-)

  • lze tolerovat tam, kde používáme z určitého balíku většinu tříd;

  • v tomto úvodním kurzu většinou tolerovat nebudeme!

"Hvězdičkou" nezpřístupníme třídy z podbalíků, např.

  • import svet.* nezpřístupní třídu svet.chovatelstvi.Chovatel

Opakování - vlastnosti tříd

Jak víme, třídy popisují skupiny objektů podobných vlastností

Třídy mohou mít tyto skupiny vlastností:

  • Metody - procedury/funkce, které pracují (především) s objekty této třídy

  • Proměnné - pojmenované datové prvky (hodnoty) uchovávané v každém objektu této třídy

Vlastnosti jsou ve třídě "schované", tzv. zapouzdřené (encapsulated)

Třída připomíná pascalský záznam (record), ten však zapouzdřuje jen proměnné, nikoli metody.

Dědičnost (alespoň v javovém smyslu) znamená, že dceřinná třída (podtřída, potomek)

  • všechny vlastnosti (metody, proměnné) nadtřídy

  • + vlastnosti uvedené přímo v deklaraci podtřídy

Příklad

Cíl: vylepšit třídu Ucet

Postup:

  1. Zdokonalíme náš příklad s účtem tak, aby si účet "hlídal", kolik se z něj převádí peněz

  2. Zdokonalenou verzi třídy Ucetnazveme KontokorentniUcet

Příklad 1.1. Příklad kompletního zdrojového kódu třídy

ke stažení zde

public class KontokorentniUcet extends Ucet { 
   // double zustatek; znovu neuvádíme 
   // ... zdědí se z nadtřídy/předka "Ucet" 
   
   // kolik mohu "jít do mínusu" 
   double povolenyKontokorent; 

   public void pridej(double castka) { 
      if (zustatek + povolenyKontokorent + castka >= 0) { 
         // zavoláme původní "neopatrnou" metodu 
         super.pridej(castka);
      } else { 
         System.err.println("Nelze odebrat částku " + (-castka)); 
      } 
   } 

   // public void vypisZustatek() ... zdědí se 
   // public void prevedNa(Ucet u, double castka) ... zdědí se 
   // ... předpokládejme, že v třídě "Ucet" používáme variantu: 
   // pridej(-castka); 
   // u.pridej(castka); 
   // } }

Vzorový zdroják sám o sobě nepůjde přeložit, protože nemáme třídu, na níž závisí. Celý kód vystavím až po kontrole příslušných úloh.

Příklad - co tam bylo nového

  • Klíčové slovo extends - značí, že třída KontokorentniUcet je potomkem/podtřídou/rozšířením/dceřinnou třídou (subclass) třídy Ucet.

  • Konstrukce super.metoda(...); značí, že je volána metoda rodičovské třídy/předka/nadtřídy (superclass). Kdyby se nevolala překrytá metoda, super by se neuvádělo.

  • Větvení if() {...} else {...} - složené závorky se používají k uzavření příkazů do sekvence - ve smyslu pascalského begin/end.

Přístupová práva

Přístup ke třídám i jejim prvkům lze (podobně jako např. v C++) regulovat:

  • Přístupem se rozumí jakékoli použití dané třídy, prvku...

  • Omezení přístupu je kontrolováno hned při překladu -> není-li přístup povolen, nelze program ani přeložit.

  • Tímto způsobem lze regulovat přístup staticky, mezi celými třídami, nikoli pro jednotlivé objekty

  • Jiný způsob zabezpečení představuje tzv. security manager, který lze aktivovat při spuštění JVM.

Granularita omezení přístupu

Přístup je v Javě regulován jednotlivě po prvcích

ne jako v C++ po blocích

Omezení přístupu je určeno uvedením jednoho z tzv. modifikátoru přístupu (access modifier) nebo naopak neuvedením žádného.

Typy omezení přístupu

  • Existují čtyři možnosti:

    • public = veřejný

    • protected = chráněný

    • modifikátor neuveden = říká se lokální v balíku nebo chráněný v balíku nebo "přátelský"

    • private = soukromý

Kde jsou která omezení aplikovatelná?

Pro třídy:

  • veřejné - public

  • neveřejné - lokální v balíku

Pro vlastnosti tříd = proměnné/metody:

  • veřejné - public

  • chráněné - protected

  • neveřejné - lokální v balíku

  • soukromé - private

Příklad - public

public => přístupné odevšad

public class Ucet { 
   ... 
}    

třída

Ucet

je veřejná = lze např.

  • vytvořit objekt typu Ucet i v metodě jiné třídy

  • deklarovat podtřídu třídy Ucet ve stejném i jiném balíku

Příklad - protected

protected => přístupné jen z podtříd a ze tříd stejného balíku

public class Ucet { 
   // chráněná proměnná 
   protected float povolenyKontokorent; 
}    

používá se jak pro metody (velmi často), tak pro proměnné (méně často)

Příklad - přátelský

lokální v balíku = přátelský=> přístupné jenze tříd stejného balíku,už ale ne z podtříd, jsou-li v jiném balíku

public class Ucet { 
   Date created; // přátelská proměnná 
}
  • používá se spíše u proměnných než metod, ale dost často se vyskytuje z lenosti programátora, kterému se nechce psát protected

  • osobně moc nedoporučuji, protože svazuje přístupová práva s organizací do balíků (-> a ta se může přece jen měnit častěji než např. vztah nadtřída-podtřída.)

  • Mohlo by mít význam, je-li práce rozdělena na více lidí na jednom balíku pracuje jen jeden člověk - pak si může přátelským přístupem chránit své neveřejné prvky/třídy -> nesmí ovšem nikdo jiný chtít mé třídy rozšiřovat a používat přitom přátelské prvky.

  • Používá se relativně často pro neveřejné třídy definované v jednom zdrojovém souboru se třídou veřejnou.

Příklad - private

private => přístupné jen v rámci třídy, ani v podtřídách - používá se častěji pro proměnné než metody

označením private prvekzneviditelníme i případným podtřídám!

public class Ucet { 
   private String majitel; 
   ...
}
  • proměnná majitel je soukromá = nelze k ní přímo přistoupit ani v podtřídě - je tedy třeba zpřístupnit proměnnou pro "vnější" potřeby jinak, např.

  • přístupovými metodami setMajitel(String m) a String getMajitel()

Když si nevíte rady

Nastavení přístupových práv k třídě pomocí modifikátorů se děje na úrovni tříd, tj. vztahuje se pak na všechny objekty příslušné třídy i na její statické vlastnosti (proměnné, metody) atd.

Nastavení musí vycházet z povahy dotyčné proměnné či metody.

Nevíme-li si rady, jaká práva přidělit, řídíme se následujícím:

  • metoda by měla být public, je-li užitečná i mimo třídu či balík - "navenek"

  • jinak protected

  • máme-li záruku, že metoda bude v případných podtřídách nepotřebná, může být private - ale kdy tu záruku máme???

  • proměnná by měla být private, nebo protected, je-li potřeba přímý přístup v podtřídě

  • téměř nikdy bychom neměli deklarovat proměnné jako public!

Přístupová práva a umístění deklarací do souborů

  • Třídy deklarované jako veřejné (public) musí být umístěné do souborů s názvem totožným s názvem třídy (+přípona .java) i na systémech Windows (vč. velikosti písmen)

  • kromě takové třídy však může být v tomtéž souboru i libovolný počet deklarací neveřejných tříd

  • private nemají význam, ale přátelské ano