Příklad 1. Kolika způsoby můžeme do pěti různých důlků vybrat po jedné kouli, vybíráme-li ze čtyř bílých, čtyř modrých a tří červených koulí? Řešení. Nejprve řešme úlohu v případě, že bychom měli k dispozici alespoň pět koulí od každé barvy. V tomto případě se jedná o volný výběr pěti prvků ze tří možností, tedy o variace s opakováním třetí třídy z pěti prvků (viz odstavec 2.4. učebních textů). Máme V (3, 5) = 35 . Nyní odečteme ty výběry, ve kterých se vyskytují buď pouze koule stejné barvy (takové výběry jsou tři), nebo právě čtyři koule červené (takových výběrů je 10 = 2 5; nejprve vybereme barvu koule, která nebude červená ­ dvě možnosti ­ a poté důlek, ve kterém bude ­ pět možností). Celkem tedy máme 35 - 3 - 10 = 230 možných výběrů. 2 Příklad 2. Najděte posloupnost, která vyhovuje nehomogenní diferenční rovnici s počátečními podmínkami: xn+2 = xn+1 + 2xn + 1, x1 = 2, x2 = 2. Řešení. Obecné řešení zhomogenizované rovnice je tvaru a(-1)n + b2n . Partikulárním řešením je konstanta -1/2. Obecné řešení dané nehomogenní rovnice bez počátečních podmínek je tedy a(-1)n + b2n - 1 2 . Dosazením do počátečních podmínek zjistíme konstanty a = -5/6, b = 5/6. Dané rovnici s počátečními podmínkami tedy vyhovuje posloupnost - 5 6 (-1)n + 5 3 2n-1 - 1 2 . 2 Příklad 3. Uvažujme Leslieho model růstu pro populaci krys, které máme rozděleny do tří věkových skupin: do jednoho roku, od jednoho do dvou let a od dvou let do tří. Předpokládáme, že se žádná krysa nedožívá více než tří let. Průměrná porodnost v jednotlivých věkových skupinách připadajících na jednu krysu je následující: v 1.skupině je to nula a ve druhé i třetí 2 krysy. Krysy, které se dožijí jednoho roku umírají až po druhém roce života (úmrtnost ve druhé skupině je nulová). Určete úmrtnost v první skupině víte-li, že daná populace krys stagnuje (počet jedinců v ní se nemění). Řešení. Leslieho matice daného modelu je (úmrtnost v první skupině označíme a) 0 2 2 a 0 0 0 1 0 . Podmínka stagnace populace odpovídá tomu, že matice má vlastní hodnotu 1, neboli polynom 3 - 2a - 2a má mít kořen 1, t.j a = 1/4. 2 Příklad 4. Nalezněte osu mimoběžek p : [1, 1, 1] + t(2, 1, 0), q : [2, 2, 0] + t(1, 1, 1). Řešení. [3, 2, 1][8/3, 8/3, 2/3]. 2 Příklad 5. Zodpovězte stručně, výstižně a formálně přesně: 1. Definujte determinant čtvercové matice. 2. Co je to charakteristický polynom matice a jak souvisí s vlastními vektory? 3. Podejte definici ortogonálních zobrazení a jejich charakterizaci pomocí matic. Řešení. 1. Viz odstavec 2.14 učebních textů. 2. Viz odstavec 2.38 učebních textů. 3. Viz odstavec 2.47 učebních textů. 2 1 Příklad 1. Určete počet různých vět, které vzniknou přesmyčkami v jednotlivých slovech věty ,,Skokan na koks (vzniklé věty ani slova nemusejí dávat smysl). Řešení. Určíme nejprve počty přesmyček jednotlivých slov. Ze slova ,,skokan dostaneme 6!/2 různých přesmyček, ze slova na dvě a ze slova koks 4!/2. Celkem podle pravidla součinu 6!4!/2. 2 Příklad 2. Určete posloupnost reálných čísel, která vyhovuje následující nehomogenní diferenční rovnici s počátečními podmínkami: 2xn+2 = -xn+1 + xn + 2, x1 = 2, x2 = 3. Řešení. Obecné řešení zhomogenizované rovnice je tvaru a(-1)n + b(1/2)n . Partikulárním řešením je konstanta 1. Obecné řešení dané nehomogenní rovnice bez počátečních podmínek je tedy a(-1)n + b 1 2 n + 1. Dosazením do počátečních podmínek zjistíme konstanty a = 1, b = 4. Dané rovnici s počátečními podmínkami tedy vyhovuje posloupnost (-1)n + 4 1 2 n + 1. 2 Příklad 3. Určete všechny konstanty a R takové, aby polynomy ax2 + x + 2, -2x2 + ax + 3 a x2 + 2x + a byly lineárně závislé (ve vektorovém prostoru polynomů jedné proměnné nad reálnými čísly). Řešení. Polynomy budou závislé, právě když bude mít matice a 1 2 -2 a 3 1 2 a nulový determinant, tj. a bude kořenem polynomu a3 - 6a - 5 = (a + 1)(a2 - a - 5), tj. a1 = -1, a2,3 = 1 21 2 . 2 Příklad 4. Určete cos , kde je odchylka dvou sousedních stěn pravidelného osmistěnu (těleso, jehož stěny tvoří osm rovnostran- ných trojúhelníků). Řešení. Odchylky libovolných dvou sousedních stěn jsou ze symetrie osmistěnu shodné. Rovněž tak nezáleží na jeho velikosti. Uvažujme osmistěn s délkou hrany 1, který je umístěn do standardní kartézské souřadné soustavy v R3 tak, že jeho těžiště je v bodě [0, 0, 0]. Jeho vrcholy jsou pak v bodech A = [ 2 2 , 0, 0], B = [0, 2 2 , 0], C = [- 2 2 , 0, 0], D = [0, - 2 2 , 0], E = [0, 0, - 2 2 ] a F = [0, 0, 2 2 ]. Určeme odchylku stěn CDF a BCF. Ta je dána odchylkou vektorů kolmých na jejich průnik a ležících v daných stěnách, tedy vekorů kolmých na CF. Těmi jsou vektory dané výškami z bodů D, resp. F na základnu CF v trojúhelnících CDF, resp. BCF. Výšky v rovostranném trojúhelníku splývají s těžnicemi, jedná se tedy o úsečky SD a SB, kde S je střed strany CF. Protože známe souřadnice bodů C a F, má bod S souřadnice [- 2 4 , 0, 2 4 ] a pro vektory máme SD = ( 2 4 , - 2 2 , - 2 4 ) a SB = ( 2 4 , 2 2 , - 2 4 ). Celkem cos = ( 2 4 , - 2 2 , - 2 4 ) ( 2 4 , 2 2 , - 2 4 ) ( 2 4 , - 2 2 , - 2 4 ) ( 2 4 , 2 2 , - 2 4 ) = - 1 3 . = 132 . 2 Příklad 5. Zodpovězte stručně, výstižně a formálně přesně: 1. Popište strukturu množiny všech řešení systému lineárních rovnic v terminologii afinních prostorů a podprostorů. 2. Zadefinujte pojem relace ekvivalence. 3. Podejte definici symetrických zobrazení a jejich charakterizaci pomocí matic. Řešení. 1. Viz odstavec 4.4 učebních textů. 2. Viz odstavec 1.47 učebních textů. 3. Viz odstavec 3.14 učebních textů. 2 2