ÚVOD 2005/6 SW inženýrství a IS Změny v informatice 1962 * Akademik Sobolev se diví, že počítač může pracovat s písmeny * Paní Juščenko je pokárána Gluškovem, že aakdemika Gluškova nepřesvědčila, že je smyslupné vyvinout periferie umožňující práci s texty. Král -- profesní vývoj * 1959 Absolvent MFF UK, matematická statistika, prvý program na Ural 1, progr. V absolutních adresách, paměť 12KB * 1959 -- 1975 Numerická matematika, generátor náhodných čísel (sečítání, 16 bit), grafové úlohy pro programy, hash metody, servis pro AV, 4 publikace, samadomo assembler, paměť 16kB * 1967 -- dosud. Makroprocesory, kompilátory, formální jazyky, sítě procesorů. Čtyři větší projekty, dva úspěšné, několik desítek publikací. Poslední publikace 2004 * 1975 -- dosud. Řízení výrob a technologií, cca 8 projektů, pět úspěšných. Několik desítek publikací * 1985 - dosud. Architektura SW, vlákna v COBOLu, výuka informatiky a její problémy. Tři knihy, několik skript, cca 15 publikací Co bylo dříve snazší * Větší prostor pro nové věci * Lepší spolupráce s průmyslem Co budeme dělat Celý životní cyklus IS, důraz na počáteční etapy, architekturu SW a management SW prací. * 1. Semestr -- Životní cyklus -- Servisně orientovaná architektura -- Společenské a zdravotní souvislosti IS -- Vize, před uzavřením smlouvy, smlouva, správa rizik -- Metody specifikace požadavků -- Varianty životního cyklu, agilní formy vývoje Co budeme dělat Celý životní cyklus IS, důraz na počáteční etapy, architekturu SW a management SW prací. * 2. Semestr -- Varianty oponentur a auditu -- Kvalita dat a její dopady, -- Řízení projektu, práce v týmu -- CPM a kritický řetězec -- Pozdní etapy vývoje, křivka učení, vývoj uživatelského rozhraní -- Metriky, odhady, ISO normy, SW procesy -- Co nás čeká, profese informatika Problém vejce s slepice * Témata vzájemně souvisí -- je nutný výklad po etapách a vracet se * Mnohé problémy zasahují mimo kyberprostor -- Výhodné pro analýzu a uplatnění mimo informatiku -- Výhodné pro možnost získat lukrativní místa -- Obtížné, hackerský syndrom Systém * Zdroje (lidé, materiál, znalosti a dovednosti) * Prostředky (stroje, nástroje, procesy) * Vazby mezi komponentami * Procesy umožňující za daných podmínek dosahovat určité cíle, u IS poskytovat informace, doporučovat opatření případně přímo řídit Servisně orientovaný systém * Vazby mezi komponentami jsou volné, komponenty spolu komunikují podobně jako služby reálného -- vyřizují požadavky z fronty požadavků - světa nebo webovské služby na internetu, jinými slovy systém se chová jako virtuální p2p síť. * Je to vedoucí paradigma současného SW inženýrství * Budeme se mu hodně věnovat Informační systémy -Informační systém (IS) je systém umožňující ukládání, získávání a presentaci informací. IS je systém, tj. strukturovaný komplex technik, nástrojů, a zdrojů umožňující získávání, ukládání a poskytování informací uživatelům a jiným systémům. V širším smyslu mohou být výstupem IS přímo rozkazy osobám a signály procesům reálného světa (avionika letadla, reaktor, ...). IS tedy může být i řídícím systémem. -IS nemusí využívat SW, my se budeme zabývat případem, kdy IS využívá softwarovou podporu. - IS jsou základním nástrojem globalizace světové ekonomiky, informatizace společnosti a změn ve výrobních procesech a změn ekonomických procesů Informování versus řízení * Informování Informování versus řízení * Řízení Informování versus řízení * Řízení je možné realizovat podobně jako informování, vyžaduje to ale specifické přístupy a jinou architekturu než je zatím obvyklé u informačních systémů (servisně orientovanou architekturu, SOA) SW architektura * Organizace a struktura systému ve velkém -- Dekompozice na nejvyšší úrovni do kooperujících částí (dnes autonomních), skládání komponent do sestav-vrstev -- Principy spolupráce s uživateli -- Základní vlastnosti částí a jejich rozhraní * P2p * Klient-server, tři vrstvy * Struktura tvořená SW komponentami, jejich vztahy, principy vývoje a integrace SW architektura - účel * Specifikace a návrh ve velkém * Dekompozice -- Dá se pak mentálně a organizačně zvládnout -- Nezávislý vývoj komponent -- Znovupoužitelnost komponent * Na architekturu vázané procesy a funkce (decentralizace) * Evoluce a modifikovatelnost systému Potíž s IT -- nevíme co přináší a jak to co přináší měřit * Efekty IT jsou často jinde, než se čeká * Obtížně se měří * Projeví se až po jisté (celkem dlouhé) době Vliv IT na makroekonomické ukazatele (1992) Podle T.K. Landauer, The Trouble with Computers. MIT Press, 1993 Pouze pro studijní účely Námitka Hranice období padla do recese (důsledek prvé ropné krize). Problém trvá. Uvlivněno recesí koncem 80. let (ropná krize) Druhá krize informatiky, PC bez sítě nestačí Prvá byla koncem 70tých let Mainframy na hranici možností Podivné výsledky pro obory Nejlépe výrobní činnost Nejhůře publikační činnost a banky Nožné vysvětlení * Editace -- nová kvalita -- rychlost * Banky nové služby, lidé pracující postaru i ti, co jsou u nových technologií Do IT investují ti, jimž teče do bot Ale také ti, co jsou předvídaví a investují do budoucnosti a zisk nerozdělují