Kapitola 1. Udržitelný rozvoj a jeho perspektivy ve světě a v ČR. Obsah Vstup ČR do EU a životní prostředí................................................................................2 Přípravy na vstup - přístupové partnerství ................................................................2 Národní programu příprav.....................................................................................2 Strategie udržitelného rozvoje........................................................................................2 Světové strategie udržitelného rozvoje.....................................................................2 Rio a Agenda 21 .................................................................................................3 Rámcová dohoda o změně klimatu .........................................................................3 Úmluva o biologické rozmanitosti ..........................................................................3 Úmluva o mezinárodním obchodu s ohroženými druhy...............................................4 Basilejská úmluva o mezinárodní přepravě nebezpečného odpadu ................................4 Montrealská úmluva o ochraně ozónové vrstvy .........................................................4 Aktivity OECD...................................................................................................4 Evropská strategie udržitelného rozvoje (EUSDS) .....................................................4 EUSDS- zásady .................................................................................................5 Národní strategie udržitelného rozvoje ČR ...............................................................6 Aktuální politické trendy v oblasti ŽP v ČR (2. pol. 2005)...........................................6 Udržitelný regionální rozvoj ..........................................................................................6 Regionální rozvoj................................................................................................6 Východiska udržitelného regionálního rozvoje..........................................................6 Cíle udržitelného regionálního rozvoje ....................................................................7 Zásady udržitelného regionálního rozvoje ................................................................7 Přeshraniční aspekty regionálního rozvoje................................................................7 Euroregiony .......................................................................................................7 Příklad struktury studie - Irsko...............................................................................8 Cestovní ruch a udržitelný rozvoj ...................................................................................8 Turistika a udržitelný rozvoj..................................................................................8 Soft Tourism - měkká turistika...............................................................................9 Integrated Tourism - integrovaná turistika................................................................9 Car-free Tourism ................................................................................................9 Mezinárodní obchod a udržitelný rozvoj ..........................................................................9 Fair trade - spravedlivý obchod..............................................................................9 Udržitelná spotřeba....................................................................................................10 Local Exchange Trading Systems (LETS)..............................................................10 Udržitelná výroba a spotřeba...............................................................................10 Udržitelná spotřeba............................................................................................10 Udržitelná spotřeba - hlavní nástroje .....................................................................11 Udržitelná spotřeba - hlavní nástroje v ČR .............................................................11 Ekologie pro každého ................................................................................................11 1 Udržitelný rozvoj a jeho perspektivy ve světě a v ČR. Ekologie domácností a pracovišť..........................................................................11 Dohody o dobrém sousedství...............................................................................11 Lokální Agendy 21 ............................................................................................12 Vstup ČR do EU a životní prostředí V souvislosti se vstupem ČR do EU si uvedeme podstatu environmentálni politiky Evropské Unie. Poznáme hlavní strategické kroky ČR v oblasti ŽP před vstupem do EU a problémy s tím spojené. Přípravy na vstup - přístupové partnerství • Trvalá transpozice legislativy • Zavedení podrobných harmonizačních programů a prováděcích strategií • Plánování a zahájení těchto programů a strategií • Pozice EU pro vyjednávání s ČR (v oblasti ŽP) [http://www.czp.cuni.cz/enlacz/Vyjedn/composcz.pdf] Národní programu příprav Národní program: http://www.euroskop.cz/euroskop/site/cr/dokumenty/dokumenty/NP200lcz.pdf Jeho financování: http://www.euroskop.cz/euroskop/site/cr/dokumenty/dokumenty/NP2001cz_tabulky.pdf Aproximační strategie v oblasti ŽP [http://www.env.cz/www/zamest.nsf/defc72941c223d62cl2564b30064fdcc/7c62002705bc3e55cl25 67f50026c009?OpenDocument] Dopady vstupu: Zpráva Evropské komise - The Challenge of Environmental Financing in the Candidate countries [http://www.czp.cuni.cz/enlacz/Vyjedn/001English3.pdf] Dopady vstupu: Studie rady vlády ČR o dopadu vstupu do EU pro ČR [http://www.vlada.cz/1250/vrk/rady/ses/dokumenty/studie_eu.pdf] Strategie udržitelného rozvoje Světové strategie udržitelného rozvoje OSN pořádala tři celosvětová setkání k udržitelnému rozvoji: 2 Udržitelný rozvoj a jeho perspektivy ve světě a v ČR. 1. UN Conference on the Human Environment, Stockholm (1972) 2. United Nations Conference on Environment and Development (UNCED), Rio de Janeiro, 3-14 June 1992 [http://www.un.org/geninfo/bp/enviro.html] 3. Johannesburg Summit - The World Summit on Sustainable Development 2002 [http://www.johannesburgsummit.org/] Rio a Agenda 21 Na základě konference v Riu: • ustavena Komise OSN pro udržitelný rozvoj - Commission on Sustainable Development (CSD) [http://www.un.org/esa/sustdev/csd/csd.htm] • přijata tzv. Agenda 21 [http://www.un.org/esa/sustdev/documents/agenda21/index.htm] Zpráva o plnění cílů Agendy 21 v EU po 5 letech [http://europa.eu.int/comm/environment/agend21/implem.htm] Rámcová dohoda o změně klimatu Vzhledem k tomu, že klimatické změny jsou jedním z hlavních globálních rizik, věnuje jim OSN (CSD) speciální pozornost: • Rámcová úmluva OSN o změně klimatu [http://www.ceacr.cz/?download=ramcova_umluva_o_zmene_klimatu.pdf] přijata v roce 1992 ČR přistoupila v roce 1993 Kjótská konference r. 1997 ve formě Kjótského protokolu [http://www.ceacr.cz/?download=kjotsky_protokol_cz.pdf] úmluvu dále rozpracovala • Vláda na základě toho vypracovala Strategii ochrany klimatického systému Země v České republice [http://www.chmi.cz/cc/usn480.html]. • Proces a perspektivy přibližuje prezentace J. Pretela (ČHMÚ) Rámcová úmluva OSN o změně klimatu v roce 2001 [http://www.cityplan.cz/html/CZAEE/Prednl-281101.ppt]. Přehled mezinárodních politických jednání poskytuje článek Mezinárodní dohody o změně klimatu [http://sweb.cz/climate/dokumenty/MezJednani.pdf] z velmi pěkně zpracovaných (českých!) přehledových stránek Změna klimatu [http://sweb.cz/climate/] (Lukáš Tofan, VŠE). • E-zine Ekolist má speciální sekci o klimatických změnách [http://www.ekolist.cz/klima.stm]. Úmluva o biologické rozmanitosti 3 Udržitelný rozvoj a jeho perspektivy ve světě a v ČR. Úmluva o biologické rozmanitosti [http://www.env.cz/AIS/web-pub.nsf/$pid/MZPLVF3XIDFT] (Convention on Biological Diversity - CBD) je rámcovou úmluvou, která sleduje tyto hlavní cíle: • ochranu biologické rozmanitosti • udržitelné využívání jejích složek • rovnoměrné a spravedlivé využívání biologických zdrojů Úmluva byla sjednána v Rio de Janeiru v roce 1992 a v současné době má 188 smluvních stran. Jedná se o globální smlouvu, která zahrnuje ochranu různých složek živé přírody v jejich vzájemné interakci a principy jejich využívání. Úmluva o mezinárodním obchodu s ohroženými druhy Úmluva o mezinárodním obchodu s ohroženými druhy [http://www.cites.org] (CITES) Basilejská úmluva o mezinárodní přepravě nebezpečného odpadu Basilejská úmluva o mezinárodní přepravě a nakládání s nebezpečným odpadem [http://www.basel.int] (Basel Convention on the Control of Transboundary Movements of Hazardous Wastes and their Disposal - BC) Montrealská úmluva o ochraně ozónové vrstvy Pod hlavičkou UNEP [http://www.unep.org/ozone/index.asp] byla na základě principu předběžné opatrnosti podepsána dohoda o ochraně ozónové vrstvy Země (Montrealský protokol [http://www.unep.org/ozone/Treaties_and_Ratification/2B_montreal%20protocol.asp]). Aktivity OECD Roku 1998 zřízena při OECD Ministerial level Round Table on Sustainable Development [http://www.oecd.org/document/57/0,2340,en_2649_37425_31549817_l_l_l_37425,00.html] OECD publikuje Environmental Outlook, http://electrade.gfi.fr/cgi-bin/OECDBookShop.storefront/EN/product/972001011Pl • Nabízí Sustainable Development's Glossary [http://www.oecd.org/glossary/0,2586,en_2649_37425_1970394_l_l_l_37425,00.html] Evropská strategie udržitelného rozvoje (EUSDS) European Union Sustainable Development Strategy [http://europa.eu.int/comm/environment/eussd/] by-la přijata na návrh Evr. komise na zasedání Evropské Rady v Gothenburgu r. 2001. 4 Udržitelný rozvoj a jeho perspektivy ve světě a v ČR. Integruje ekonomické, sociální a ekologické aspekty. Přijetí této strategie by postupně mělo ovlivnit formulace společných politik EU jako jsou: Common Agricultural Policy Common Fisheries Policy Common Transport Policy Cohesion Policies EUSDS - zásady Hlavní zásady (ponecháno v angl. originálu): 1. Limiting climate change and increasing the use of clean energy • the phasing out of subsidies to fossil fuel production and consumption by 2010 • a new framework for energy taxation • tradeable permits for C02 • promoting alternative fuels, such as biofuels for cars and trucks • actions to improve energy efficiency. 2. Addressing threats to public health. • establishing a European Food Authority in 2002 • further reorientation of support from the Common Agricultural Policy towards quality in production methods and output rather than quantity, including the phase out of tobacco subsidies, while putting into place measures to develop alternative sources of income and economic activity for tobacco workers and growers • improving consumer information and awareness through clear food labelling • a comprehensive Community strategy to promote health and safety at work. 3. Managing natural resources more responsibly • establishing indicators on biodiversity and resource use • reducing the EU fishing fleets to a level compatible with global sustainability further reform of the CAP • an Integrated Product Policy to cut waste 5 Udržitelný rozvoj a jeho perspektivy ve světě a v ČR. • putting in place of EU legislation on environmental liability by 2003. 4. Improving the transport system and land use • a framework for transport charges to get prices for different modes of transport right • prioritising investments in public transport and railways • inland waterways and short sea shipping • developing open markets at EU level for railways and air traffic. Národní strategie udržitelného rozvoje ČR Východiska: pracovní verze Národní strategie udržitelného rozvoje ČR z r. 2001 (COŽP UK) pracovní verze Národní strategie udržitelného rozvoje ČR z r. 2002 (ČEÚ MZP) manifest Svoboda a udržitelnost (IPICREU, 2003) Aktuální politické trendy v oblasti ŽP v ČR (2. pol. 2005) Článek EkoListu Jahnova skupina navrhuje radikální reformu ekologických zákonů [http://ekolist.cz/zprava.shtml?x=282509] Udržitelný regionální rozvoj Regionální rozvoj Rozvoj státu není možné chápat výlučně z makropohledu (agregované), je třeb se dívat i na jeho regionální rozložení, které je často velmi heterogenní. V současnosti, za existence územně-samosprávného členění státu na kraje, je regionální rozvoj podstatným prvkem jejich fungování vyšších územněsprávních celků. Východiska udržitelného regionálního rozvoje • pokles tempa růstu (nebo i absolutní pokles) ekonomiky v regionech ztráta ekonomického významu zemědělství (v ČR jen 2 % HDP) • nerovnoměrnost růstu - vznik tzv. ostrůvků prosperity v moři stagnace a bezradnosti 6 Udržitelný rozvoj a jeho perspektivy ve světě a v ČR. • koncentrace ekonomických aktivit do měst a kolem měst a naproti tomu vylidňování Cíle udržitelného regionálního rozvoje Regiony by měly být: ekonomicky produktivní sociálně příznivé • ekologicky udržitelné Zásady udržitelného regionálního rozvoje • poskytnout smysluplné možnosti pracovního uplatnění obyvatel regionu nalézt udržitelné ekonomické aktivity vhodné pro region • nestavět rozvoj např. na levné pracovní síle • posilovat vzdělanost obyvatel • podporovat pocit sounáležitosti s prostředím a lidmi Přeshraniční aspekty regionálního rozvoje • Přeshraniční spolupráce nabývá v EU jiné dimenze než klasická mezinárodní spolupráce. • V ČR jsou historické vazby zejm. JM a Dolního Rakouska, jakož i JM a slovenského Záhorí, českého a polského Slezka, SČ a Saska velmi těsné. • Problémy často velmi podobné - povodně (JM - Dyje), znečištěné živ. prostředí (SČ - Nisa), charakter průmyslu (Slezsko) • Přeshraniční spolupráce výhodná např. ve fungování integr. záchranného systému • Reakcí na tyto potřeby je vznik tzv. Euroregionů. Euroregiony Při česko-německé/-polské hranici z iniciativy měst vznikly postupně tzv. Euroregiony. Cílem je kromě navázání užší spolupráce vč. koordinace infrstrukturních záležitostí také získat možnost čerpat prostředky strukturních fondů EU. 7 Udržitelný rozvoj a jeho perspektivy ve světě a v ČR. Euroregiony s participací ČR: Šumava - Böhmerwald 80 obcí, cílem je hospodářský a kulturní rozvoj, doprava, hraniční přechody aj. Egrensis (Chebsko) okr. CH, KV, SK, TC, cílem je hospodářský a kulturní rozvoj, do- prava, obchod, hraniční přechody aj. Krušnohoří - Erzgebirge okr. MO, CH, LN, TP, cílem je hospodářský a kulturní rozvoj, eko- logie, hraniční přechody aj. Labe - Elbe okr. LT, TP, UL, DC, v Německu Dresden, Pirna, Meissen, cílem je doprava, ochr. ž.p., školství, kultura, sport aj. Nisa (Trojmezí) LI, JB, CL, SE, dále v Sasku, Horním Slezsku, cílem je hospodář- ský a kulturní rozvoj, ekologie Slezsko OV, FM, Kl, NJ + přilehlé polské okr., cílem je hospodářský a kul- turní rozvoj, ekologie Příklad struktury studie - Irsko Nils Jagnow et al: Sustainable Regional Development for Tourism in County Donegal, Republic of Ireland [http://www.hausarbeiten.de/faecher/vorschau/12070.html], University of Dortmund - Faculty of Spatial Planning, 2000/2001 Cestovní ruch a udržitelný rozvoj Turistika a udržitelný rozvoj Cestovní ruch je významným hospodářským odvětvím (i v ČR - roční devizové příjmy přes 100 mld Kč). Způsob, jakým je masová turistika prováděna, však v mnohém odporuje udržitelnosti: výstavba turistických zařízení v unikátních lokalitách: příklad z ČR - Rancířov (Česká Kanada) preference unifikované "globalizované" turistické zábavy: příjezd autem všude, golf, tenisové kurty, bazény, lanovky - viz např. rakouské nebo švýcarské Alpy někde je působení rekreantů vysloveně škodlivé - např. devastace horských svahů lyžováním, lesních cest horskými koly pomíjení místní kultury, tradic až izolace od místního obyvatelstva využívání nevhodných druhů dopravy - letecká, osobním autem Udržitelný rozvoj a jeho perspektivy ve světě a v ČR. Slovníček pojmů z oblasti cestovního ruchu [http://www.tui.com/en/ir/glance/glossary/tourism.html] Soft Tourism - měkká turistika Soft tourism (Eco tourism) [http://www.hobotraveler.com/ec_00000485.php] - "měkká" turistika -je takový typ cestovního ruchu, který se snaží harmonizovat potřeby turistů a místního obyvatelstva, neničí ani přírodu ani kulturní unikátnost cílového místa. Příkladem komerčně fungujícího katalogu eko-turistických nabídek je Ecotourist [http://www.eco-tour.org/]. Integrated Tourism - integrovaná turistika • Je alternativou čistě "měkké" turistiky, chápe se jako „jako cestovní ruch, který se přímo váže na ekonomický, sociální, kulturní a přírodní potenciál území, v němž se odehrává." • Turistům tedy nejsou vytvářeny unifikované ("globalizované") podmínky a služby, ale podmínky odpovídající místním možnostem a zvyklostem. • Integrovaná turistika se tak částečně přibližuje ideálu měkké turistiky. Car-free Tourism Je turistikou [http://www.eco-tour.org/info/w_10004_en.html], která upřednostňuje dopravu neznečišťující životní prostředí - tedy bez individuální automobilové dopravy. V Evropě se připravuje síť European Offer-Group "car-free tourism" (Europäisches Netzwerk Autofreier Tourismus - EUNAT). Mezinárodní obchod a udržitelný rozvoj Fair trade - spravedlivý obchod Mezinárodní obchod byl (a částečně dosud je) vlivem bohatých států asymetrický, zvýhodňuje je před chudými. Fair-trade (spravedlivý obchod) spočívá v tom, že: • výrobek byl v zemi třetího světa vyroben za dodržování standardů Mezinárodní org. práce (MOP) -např. bez dětské práce • je ekologicky šetrný • výrobci zajišťuje spravedlivou část zisku • podporuje místní komunity 9 Udržitelný rozvoj a jeho perspektivy ve světě a v ČR. Udržitelná spotřeba Local Exchange Trading Systems (LETS) Local Exchange Trading Systems [http://www.lets-linkup.com/] (LETS) je souhranné označení pro ko-munitní hospodářské systémy fungující na bázi výměny služeb na místní bázi. • V současnosti existuje cca 1500 skupin LETS v 39 zemích • místo peněz se pro výměnu služeb (ale i zboží, zejména z drobné výroby) používají body (points) • komunity jsou mezinárodně provázané a členové se navštěvují • LETS jsou terčem kritiky daňových úřadů - z obratu (příjmu), který se nerealizuje v legální měně nelze kalkulovat daně • Podrobnější informace lze najít v The 20 Most Asked Questions About LETS [http://www.lets-linkup.com/080-All%20About%20LETS.htm]. Udržitelná výroba a spotřeba Zásady (viz IPICREU, 2003): • zákonem garantovat návratnost investic do zařízení využívajících obnovitelné zdroje • zdanit čerpání neobnovitelných zdrojů • daňové osvobození výnosů ekologických investičních fondů • zvýšit spoluúčast výrobců a dovozců na placení zpětného odběru výrobků/odpadu • zavést další ukazatele mimotržního stavu ekonomiky • motivovat zvýšení výdajů na výzkum v oblasti UR Udržitelná spotřeba Prioritou Agendy 21 (1992) i Implementačního plánu z Johannesburku (2002). Spotřebuje třeba řídit různě podle skupiny spotřebitelů: Efektivní spotřeba "za méně vyrobit více" - zajímavé pro podniky Změněná spotřeba optimalizace nástrojů a regulačních pravidel státu vč. chování státu jako 10 Udržitelný rozvoj a jeho perspektivy ve světě a v ČR. ekon. subjektu Odpovědná spotřeba lidé, koncoví spotřebitelé Udržitelná spotřeba - hlavní nástroje Ekologická daňová reforma např. ECOTAX Zelené nakupování státní správy např. PROCURA 2003+ (příp. podniků) Informování spotřebitelů o vlivech výrobků po dobu životního cyklu registry emisí (PRTR) UNECE PRTR Protocol 2003 produktové registry sledují zejm. nebezpečné látky registry ekoznaček a deklarací EPD a podle ISO 14020 Udržitelná spotřeba - hlavní nástroje v ČR Podle (Velek, 2003) se vládě ČR doporučuje: 1. Zřídit Výbor pro US a výrobu (pod Radou vlády pro udržitelný rozvoj) 2. Odstranit environmentálne škodlivé dotace (vč. snížení DPH na příznivé) 3. Připravit vládní program "Zelená veřejná správa" 4. Vyhodnocovat indikátory UV a US v ČR a vyspělých zemích 5. Podporovat vzorové projekty šetrné spotřeby a výroby vč. podpory lokální výměny služeb (LETS) Do konce 2004 by měl být připraven Desetiletý rámec programů udržitelné výroby a spotřeby. Ekologie pro každého Ekologie domácností a pracovišť Dohody o dobrém sousedství Dohody o dobrém sousedství [http://www.ecn.cz/rtk/GNA-nadace.htm] (Good Neighbour Agreement GNA) byly prvně sestaveny v USA (bohatá tradice občanské společnosti). Lze je charakterizovat takto, viz (Kundrata, Velek, 1998): 11 Udržitelný rozvoj a jeho perspektivy ve světě a v ČR. Dohody tomto širokém pojetí by měly vést podniky k tzv. "trvale udržitelné produkci", která je čistá a udržitelná pro prostředí, bezpečná pro život občanů i zaměstnanců, a sociálně spravedlivá z hlediska pracovních míst a jistot. Dohodu má prosazovat široká koalice lokálních autorit, občanských organizací a odborových organizací. Lokální Agendy 21 Lokální Agenda 21 (LA21) je program rozvoje obcí a regionů udržitelným způsobem. Koncepce lokálních agend tvoří součást Agendy 21 přijaté r. 1992 v Riu. V signatářských zemích Agendy 21 jsou v míře uplatňování lokálních agend velké rozdíly - někde existují až v 90 % obcí, jinde (jako v ČR) jde spíše o výjimky. Hodnoty prosazované LA21: • partnerství (veřejná správa-občané) spolupráce • komunikace a plánování časových postupů (zajímat se průběžně, nikoli řešit vše ad hoc) • participace (na rozhodování) 12