MB101/09 -- A -- II. PÍSEMNÁ PRÁCE -- 31. října 2006 1. Jsou dány body A = [3, -1], B = [4, 10], C = [-3, 7], D = [-1, 3] a E = [-5, -2]. Vypočítejte obsah pětiúhelníku ABCDE. 2. Je dán šestiúhelník ABCDEF, kde A = [3, -1], B = [5, 5], C = [2, 10], D = [-1, 6], E = [-3, 2] a F = [-2, -3]. Vypočítejte, zda z bodu Z = [10, 8] vidíte hrany AB, BC a AF. 3. Rozhodněte (tzn. dokažte nebo uveďte protipříklad), zda zobrazení f : R \ {0} R+ dané předpisem f(x) = x2 je surjektivní, injektivní či bijektivní. 4. Určete vlastnosti relace na množině N dané předpisem x, y N, x y |x| < |y|, tj. zda je reflexivní, symetrická, antisymetrická, tranzitivní, zda je to relace ekvivalence či uspořádání. Tvrzení buď dokažte nebo uveďte protipříklad. 5. Rozhodněte (tzn. dokažte nebo uveďte protipříklad), zda relace na množině N daná předpisem x, y N, x y x a y mají stejný počet cifer je relací ekvivalence. Pokud ano, tak stanovte příslušný rozklad N/. MB101/09 -- A -- II. PÍSEMNÁ PRÁCE -- 31. října 2006 1. Jsou dány body A = [3, -1], B = [4, 10], C = [-3, 7], D = [-1, 3] a E = [-5, -2]. Vypočítejte obsah pětiúhelníku ABCDE. 2. Je dán šestiúhelník ABCDEF, kde A = [3, -1], B = [5, 5], C = [2, 10], D = [-1, 6], E = [-3, 2] a F = [-2, -3]. Vypočítejte, zda z bodu Z = [10, 8] vidíte hrany AB, BC a AF. 3. Rozhodněte (tzn. dokažte nebo uveďte protipříklad), zda zobrazení f : R \ {0} R+ dané předpisem f(x) = x2 je surjektivní, injektivní či bijektivní. 4. Určete vlastnosti relace na množině N dané předpisem x, y N, x y |x| < |y|, tj. zda je reflexivní, symetrická, antisymetrická, tranzitivní, zda je to relace ekvivalence či uspořádání. Tvrzení buď dokažte nebo uveďte protipříklad. 5. Rozhodněte (tzn. dokažte nebo uveďte protipříklad), zda relace na množině N daná předpisem x, y N, x y x a y mají stejný počet cifer je relací ekvivalence. Pokud ano, tak stanovte příslušný rozklad N/. MB101/09 -- B -- II. PÍSEMNÁ PRÁCE -- 31. října 2006 1. Jsou dány body A = [-1, 3], B = [-1, -3], C = [3, -6], D = [10, -1] a E = [7, 10]. Vypočítejte obsah pětiúhelníku ABCDE. 2. Je dán šestiúhelník ABCDEF, kde A = [1, -10], B = [10, -3], C = [4, 9], D = [-2, 14], E = [-6, 8] a F = [-9, 2]. Vypočítejte, zda z bodu Y = [-1, 17] vidíte hrany CD, DE a EF. 3. Rozhodněte (tzn. dokažte nebo uveďte protipříklad), zda zobrazení f : N N dané předpisem f(x) = x + 1 2 je surjektivní, injektivní či bijektivní. (Funkce [x] určuje celou část čísla, tzn. [x] je největší celé číslo, které nepřevyšuje x, např. 4 5 = 0 a -4 5 = -1.) 4. Určete vlastnosti relace na množině N dané předpisem x, y N, x y x + y je liché, tj. zda je reflexivní, symetrická, antisymetrická, tranzitivní, zda je to relace ekvivalence či uspořádání. Tvrzení buď dokažte nebo uveďte protipříklad. 5. Rozhodněte (tzn. dokažte nebo uveďte protipříklad), zda relace na množině Z daná předpisem x, y Z, x y x y (mod 5) je relací ekvivalence. Pokud ano, tak stanovte příslušný rozklad Z/. MB101/09 -- B -- II. PÍSEMNÁ PRÁCE -- 31. října 2006 1. Jsou dány body A = [-1, 3], B = [-1, -3], C = [3, -6], D = [10, -1] a E = [7, 10]. Vypočítejte obsah pětiúhelníku ABCDE. 2. Je dán šestiúhelník ABCDEF, kde A = [1, -10], B = [10, -3], C = [4, 9], D = [-2, 14], E = [-6, 8] a F = [-9, 2]. Vypočítejte, zda z bodu Y = [-1, 17] vidíte hrany CD, DE a EF. 3. Rozhodněte (tzn. dokažte nebo uveďte protipříklad), zda zobrazení f : N N dané předpisem f(x) = x + 1 2 je surjektivní, injektivní či bijektivní. (Funkce [x] určuje celou část čísla, tzn. [x] je největší celé číslo, které nepřevyšuje x, např. 4 5 = 0 a -4 5 = -1.) 4. Určete vlastnosti relace na množině N dané předpisem x, y N, x y x + y je liché, tj. zda je reflexivní, symetrická, antisymetrická, tranzitivní, zda je to relace ekvivalence či uspořádání. Tvrzení buď dokažte nebo uveďte protipříklad. 5. Rozhodněte (tzn. dokažte nebo uveďte protipříklad), zda relace na množině Z daná předpisem x, y Z, x y x y (mod 5) je relací ekvivalence. Pokud ano, tak stanovte příslušný rozklad Z/. MB101/10 -- A -- II. PÍSEMNÁ PRÁCE -- 31. října 2006 1. Jsou dány body A = [2, 5], B = [3, -4], C = [6, 6], D = [1, 9] a E = [-2, 3]. Vypočítejte obsah pětiúhelníku ABCDE. 2. Je dán šestiúhelník ABCDEF, kde A = [3, -1], B = [5, 5], C = [2, 10], D = [-1, 6], E = [-3, 2] a F = [-2, -3]. Vypočítejte, zda z bodu X = [-20, -4] vidíte hrany CD, DE a EF. 3. Rozhodněte (tzn. dokažte nebo uveďte protipříklad), zda zobrazení f : N N dané předpisem f(x) = x - 1, je-li x sudé, x + 1, je-li x liché, je surjektivní, injektivní či bijektivní. 4. Určete vlastnosti relace na množině R dané předpisem x, y R, x y |x - y| 1, tj. zda je reflexivní, symetrická, antisymetrická, tranzitivní, zda je to relace ekvivalence či uspořádání. Tvrzení buď dokažte nebo uveďte protipříklad. 5. Rozhodněte (tzn. dokažte nebo uveďte protipříklad), zda relace na množině R daná předpisem x, y R, x y [x] = [y] je relací ekvivalence. Pokud ano, tak stanovte příslušný rozklad R/. (Funkce [x] určuje celou část čísla, tzn. [x] je největší celé číslo, které nepřevyšuje x, např. 4 5 = 0 a -4 5 = -1.) MB101/10 -- A -- II. PÍSEMNÁ PRÁCE -- 31. října 2006 1. Jsou dány body A = [2, 5], B = [3, -4], C = [6, 6], D = [1, 9] a E = [-2, 3]. Vypočítejte obsah pětiúhelníku ABCDE. 2. Je dán šestiúhelník ABCDEF, kde A = [3, -1], B = [5, 5], C = [2, 10], D = [-1, 6], E = [-3, 2] a F = [-2, -3]. Vypočítejte, zda z bodu X = [-20, -4] vidíte hrany CD, DE a EF. 3. Rozhodněte (tzn. dokažte nebo uveďte protipříklad), zda zobrazení f : N N dané předpisem f(x) = x - 1, je-li x sudé, x + 1, je-li x liché, je surjektivní, injektivní či bijektivní. 4. Určete vlastnosti relace na množině R dané předpisem x, y R, x y |x - y| 1, tj. zda je reflexivní, symetrická, antisymetrická, tranzitivní, zda je to relace ekvivalence či uspořádání. Tvrzení buď dokažte nebo uveďte protipříklad. 5. Rozhodněte (tzn. dokažte nebo uveďte protipříklad), zda relace na množině R daná předpisem x, y R, x y [x] = [y] je relací ekvivalence. Pokud ano, tak stanovte příslušný rozklad R/. (Funkce [x] určuje celou část čísla, tzn. [x] je největší celé číslo, které nepřevyšuje x, např. 4 5 = 0 a -4 5 = -1.) MB101/10 -- B -- II. PÍSEMNÁ PRÁCE -- 31. října 2006 1. Jsou dány body A = [-1, 4], B = [-2, -1], C = [-1, -5], D = [3, 2] a E = [8, 6]. Vypočítejte obsah pětiúhelníku ABCDE. 2. Je dán šestiúhelník ABCDEF, kde A = [1, -10], B = [10, -3], C = [4, 9], D = [-2, 14], E = [-6, 8] a F = [-9, 2]. Vypočítejte, zda z bodu X = [-12, -2] vidíte hrany AF, EF a DE. 3. Rozhodněte (tzn. dokažte nebo uveďte protipříklad), zda zobrazení f : N N dané předpisem f(x) = 3x + 1 2 je surjektivní, injektivní či bijektivní. (Funkce [x] určuje celou část čísla, tzn. [x] je největší celé číslo, které nepřevyšuje x, např. 4 5 = 0 a -4 5 = -1.) 4. Určete vlastnosti relace na množině N dané předpisem x, y N, x y |x| |y|, tj. zda je reflexivní, symetrická, antisymetrická, tranzitivní, zda je to relace ekvivalence či uspořádání. Tvrzení buď dokažte nebo uveďte protipříklad. 5. Rozhodněte (tzn. dokažte nebo uveďte protipříklad), zda relace na množině Z daná předpisem x, y Z, x y x y (mod 3) je relací ekvivalence. Pokud ano, tak stanovte příslušný rozklad Z/. MB101/10 -- B -- II. PÍSEMNÁ PRÁCE -- 31. října 2006 1. Jsou dány body A = [-1, 4], B = [-2, -1], C = [-1, -5], D = [3, 2] a E = [8, 6]. Vypočítejte obsah pětiúhelníku ABCDE. 2. Je dán šestiúhelník ABCDEF, kde A = [1, -10], B = [10, -3], C = [4, 9], D = [-2, 14], E = [-6, 8] a F = [-9, 2]. Vypočítejte, zda z bodu X = [-12, -2] vidíte hrany AF, EF a DE. 3. Rozhodněte (tzn. dokažte nebo uveďte protipříklad), zda zobrazení f : N N dané předpisem f(x) = 3x + 1 2 je surjektivní, injektivní či bijektivní. (Funkce [x] určuje celou část čísla, tzn. [x] je největší celé číslo, které nepřevyšuje x, např. 4 5 = 0 a -4 5 = -1.) 4. Určete vlastnosti relace na množině N dané předpisem x, y N, x y |x| |y|, tj. zda je reflexivní, symetrická, antisymetrická, tranzitivní, zda je to relace ekvivalence či uspořádání. Tvrzení buď dokažte nebo uveďte protipříklad. 5. Rozhodněte (tzn. dokažte nebo uveďte protipříklad), zda relace na množině Z daná předpisem x, y Z, x y x y (mod 3) je relací ekvivalence. Pokud ano, tak stanovte příslušný rozklad Z/.