Druhý zápočtový test ­ B Příklad 1 (3 body). Stanovte výměru (rozlohu ve smyslu obsahu) pozemku, jenž je na pozemkové mapě ohraničen body o kótách [-7, 1], [-1, 0], [24, 2], [25, 1], [29, 0] a [17, 5]. (Jednotky nás nezajímají. Jsou určeny poměrem pozemkové mapy vůči skutečnosti: výsle- dek je očekáván vzhledem ke kvadratickým jednotkám pozemkové mapy.) Řešení. Uvažovaný šestiúhelník můžeme rozdělit např. na čtyři trojúhelníky s vrcholy [-7, 1], [-1, 0], [17, 5]; [24, 2], [-1, 0], [17, 5]; [-1, 0], [24, 2], [25, 1]; resp. [-1, 0], [25, 1], [29, 0]. Jejich obsahy jsou po řadě 24; 89 2 = 44, 5; 27 2 = 13, 5 a 15, a proto je výsledek 24 + 44 1 2 + 13 1 2 + 15 = 97. Příklad 2 (1 bod). Určete vzájemnou polohu přímek p, q v rovině, jestliže je p : 2x - y + 1 = 0, q : 3x + 2 = 0. Jedná-li se o různoběžky, najděte jejich průsečík. Řešení. Skutečně se jedná o různoběžky s průsečíkem P = - 2 3 ; - 1 3 . Příklad 3 (1 bod). Uveďte příklad nějaké matice, která má právě dva řádky a dva sloupce (je čtvercově dvojrozměrná) a která má determinant roven 5. Řešení. Jednoduchým příkladem takové matice může být 1 0 0 5 . Příklad 4 (2 body). Určete, které hrany čtyřúhelníku zadaného vrcholy [-2, -2], [3, 3], [1, 4] a [2, 1] jsou viditelné z pozice bodu [3, -2]. Určit je musíte za pomoci výpočtu, nikoli obrázku! Řešení. Úloha je řešitelná např. jako modelová úloha na viditelnost hran mnohoúhel- níku v rovině (viz skriptum doc. Hilschera, str. 18). Doplňme, že vidět jsou právě dvě hrany čtyřúhelníku určené dvojicemi vrcholů [-2, -2], [2, 1] a [2, 1], [3, 3]. Příklad 5 (1 bod). Uveďte příklad množiny A, pro kterou platí, že A 2A a zároveň že A 2A . Řešení. Toto platí pro A = . Příklad 6 (2 body). Nechť R a S jsou relace na množině X. Dokažte, že pokud jsou obě tyto relace symetrické, nemusí být relace S R symetrická. (Dodejme, že jejich průnik i sjednocení je symetrickou relací, jak víme ze cvičení ­ to není potřeba dokazovat.) Řešení. Stačí uvést jeden konkrétní protipříklad. Nechť je tedy např. X = {a, b, c}, R = {[a, b], [b, a]} a S = {[b, c], [c, b]}. Potom je S R = {[a, c]}. Příklad 7 (2 body). Na množině M = {1, 2, 3, . . . , 18, 19, 20} je definována relace pro všechna a, b M takto a b první číslice čísel a, b jsou stejné. Tudíž, např. je 1 17, 14 19, 2 20. Dokažte, že relace je ekvivalence a sestrojte rozklad příslušný ekvivalenci . Řešení. Dokázat, že se jedná o ekvivalenci je nesmírně jednoduché, a proto pouze uveďme, že rozklad jí určený je tvaru {{1, 10, 11, 12, . . . , 18, 19}, {2, 20}, {3}, {4}, {5}, {6}, {7}, {8}, {9}}. Příklad 8 (2 body). Uveďte příklad zobrazení f : X X, které je injektivní, ale není surjektivní; a příklad zobrazení g : X X, které je surjektivní, ale není injektivní. Řešení. Zaznělo na cvičení. Příklad 9 (1 bod). Udejte příklad rozkladu na R (na množině reálných čísel), který má konečně mnoho tříd, přičemž každá třída obsahuje konečně mnoho prvků. Řešení. Takový rozklad nekonečné množiny evidentně neexistuje.