Výtvarná informatika Záznam přednášek $07 VÝTVARNE UMENÍ A INFORMATIKA COMPUTER ART- Počítačem podporované umění je přirozeným produktem kybernetické éry. VÝTVARNÁ INFORMATIKA (též Generované estetiky, Matematické umění, Kreativní grafika apod.) je mezioborovou disciplínou a jen aplikátor (uživatel) určuje přesnou polohu „své černé tečky": Poznámka: Úvahy o fundamentu počítačové grafiky hledej na SIGGRAPH 2002 (G.R.Bertoline a C.Laxer). Milí zájemci o předmět Výtvarná informatika, abych Vám zpříjemnil sledování přednášek, poskytuji Vám kopie přednáškových slíd, obsahujících jednotlivá témata. Protože se obsah a rozsah předmětu neustále vyvíjí, jsou slídy každým rokem inovovány. Předkládaná sada představuje obsah předmětu pro aktuální školní rok. Slídy máte k volnému osobnímu použití v rámci studia. Některé ilustrace byly použity z podkladových článků, které jsou mimo výukové účely autorsky chráněny. Proto mimostudijní nakládáni s poskytovanými podklady by bylo nekorektní a nezákonné. Pro cvičení máte připraveny hotové programy. Jejich volné použití je rovněž vázáno na výuku. Artefakty, Vámi vytvorené pomoci těchto programů, budou Vašim duševním vlastnictvím. Děkuji Vám za respektování autorských práv. Prof. Ing. Ivo Serba, CSc. Umění vždy využívalo dosažitelných vědeckých a technických vymožeností své doby. Př.1 Znaky hutí Geometrie a umění v dobách minulých ( \ (Fr. Kadeřávek) Ovil a) b) e) <1> e) Kořeny hutí: 3) Poha. b) IColiTi n R., c} Zurych á) Snasabarg, e) Vidert. Kartu&e mistrů / hutí Značka. V. Parléte (a) iW. Pllgrama \b] v IcutuHch. Konstrukce ^narky rorvlnutfm korene a) i opakovaním lmTení b). Př.2 Projekce předloh Poznámka: Hledali jsme estetiku, která pojme i kreativní grafiku (matematické umění) ZOBECNĚNÁ ESTETIKA (Roger Caillois 1962) Je krása forem, jež člověk nachází v přírodě, a krása, kterou vytváří z vlastního podnětu. Jednou ceníme objevování a dokonalost forem, podruhé ceníme talent umělce, pojímání tématu, provedení díla. Formy vznikají náhodou, růstem, návrhem a otiskem. •Přírodní formy vzniklé působením přírodních sil (náhodou) Lidská fantazie často poznává známé tvary v kresbě „přírodnin" a umělec je někdy upravuje nebo doplňuje. Zřídka připisuje autorství (př. Marcel Duchamp u průmyslových předmětů). •Přírodní formy vzniklé růstem „bytostí obdařených životem" Každý živý tvor se vyvíjí podle vnitřního zákona ( projektu). Typické je neomezené opakování určitého vzoru, symetrie a orientace. Autor splývá s dílem. Poznámka: Zdají - li se tvorové ohyzdní (netopýr, pavouk, chobotnice apod.), pak mytologie platí víc než zjev. Umění abstrakce (nefigurativní, diskursivní) Zavádí deformace, smělosti a svobody, nejprve jen trpěné, později žádoucí a pak povinné. Dílo přestává být dešifrovatelné, tvůrce mu dá nanejvýš název, který sugeruje nějaký vztah k vnímatelné skutečnosti. Umění postupně úmyslně rozpouští a rozmetává formy, aby divák ztratil jakoukoli orientaci. CACM July 20OÍWOI 43, No.7 p. 110 11 •Formy vzniklé vědomou lidskou činností- uměním (návrhem) Umění je fabrikovaná krása. Estetiky se odvozují z návyku (konvencí, předsudků), z výchovy i zálib a závisí na době a místě. Univerzální měřítka krásy vyvozuje člověk z přírody (Callois). Formy, struktury, rovnováhy (proporcí, barev, gest ap.), od nichž pochází vzor a zdání krásy, nejsou ani volné ani nepřeberné (platí stalá pravidla). Umění figurace reprodukuje formy světa. Transfiguruje skutečnost a doplňuje přesnost senzualitou. Krása tradičně uznávaná se rodila z učení a cviku. Proto býváme v rozpacích při posuzování děl starých řemeslníků a vymezení hranic užitého umění. Poznámka: Člověk je stejně schopen napodobovat jako vynalézat. 10 Výklad abstraktního díla je volný. Př. František Kupka Václav Zykmund Obnovuje se svazek s přírodní krásou. 12 Umění konstrukce Vyšlo z ryzích spekulací a skládá formy, které nemají bezprostřední vzory. Formy z viditelného světa „očišťuje a destiluje". Kombinuje abstraktní obrazce podle určitého řádu (př. ornament). Aby nebylo monotónní, bez překvapení, zavádí často falešnou chybu. Cyklus je uzavřen: Přísné konstrukce i svobodné a volné hledání formy dospívají opačnými postupy k stejným podobám obrazu. Barevná i tvarová struktura obrazu se rozpadá (informel). Pro úplnost uveďme: •Formy vzniklé reprodukcí Reprodukce je věcí techniky a tyto předměty nic nepřidávají k repertoáru tvarů (R. Calois). Co tu hledá informatika? 15 Umění „bleskové improvizace" Snaha rázem navrhnour„/co/7eč/7ýsWi//c". Čím je postup brutálnější, tím víc je oceňován (př. gesta). Autor nahrazuje štětec granátem. Nedělá to proto, že by toužil po skandálu, (nachází však v něm souběžné potěšení), ale proto, aby dosáhl naprosté nevinnosti základních sil. Př. Georges Mathieu 14 Výtvarná informatika a výtvarné formy K formám vzniklým uměním může informatika přispět originálními nástroji. Nástroje lze rozdělit do dvou základních skupin: -nástroje interaktivní grafiky (klasická grafika 2D,3D) -nástroje generované grafiky (výtvarně produktivní algoritmy) Některé formy, vzniklé náhodou nebo růstem, informatika umí modelovat a tyto modely umí výtvarně prezentovat. Tak, jako dříve fotografie, hledá dnes výtvarná počítačová grafika svůj osobitý výraz (rukopis, styl,...) Poznámka: Hledání algoritmů pro tvorbu nástrojů generované grafiky tvoří hlavní obsah předmětu Výtvarná informatika. 16 Diagram rozmístění nástrojů: Cesty k postmoderní výtvarné formě s podporou počítače Nové cesty: Přírodní formy Modely přírodních tvarů Diskursní umění Grafické editory Subjektivní stylizace Grafické editory "Filiry" Umění konstrukce Generováni ornamentálních vzorů 7 Potlačování pravidelnosti Použití náhodných generátorů 1.....V Intuitivní přímá tvorba 1'raktňly ap. Volně dešifrovatelný artefakt Kombinace technik počítačové podpory Několik ukázek průkopnických forem David Em: Poznámka: Obrazová struktura jako model - z pohledu teorie systémů. STRUKTURY GENEROVANÉ (PROCEDURÁLNÍ) GRAFIKY interpret matematického zápisu struktura (model) - generátor ao-a-^c řídicí parametry prvky pravidla přiřazení (relace) Matematické skulptury A. Leyton: B. Collins: Mezi sochou a obrazem Keneth A. Huff: Na závěr slovo filozofa: Vilém Flusser: Změna Paradigmat (1991) ... Asi pfed if iceli lety se podařilo na zaklade zrůdného chovaní za zady abecedy transformovat čísla do obrazu. Tomu se říká numericky generované obrazy; čísla — kódy — jsou promítnuty do obrazů. Když vidíte numericky gene ro váný obraz, tak význam slova obraz již nespočívá v obraze. Je to algoritmus, je to obraz čisté abstraktního, bezrozměrného myšlení a tyto obrazy mají moc. Mají moc, která ovlivňuje naše prožitky. ...mflzeme manipulovat s etikou, epistemologii i s estetikou, tedy nejenom s modely poznání a chovaní, nýbrž i s modely prožitků.