Tvarování rastrového obrazu (morphing ,warping) dle M. Dobšíka Morphingem (morfingem) se rozumí kompletní změna vstupního obrazu v jiný výstupní obraz: Warpingem (vorpingem) rozumíme dílčí (lokální) modifikaci vstupního obrazu: 1 Koncepční schéma morfingu: 2 Přímé a inverzní mapování 3 Dvouprůchodové inverzní mapování oblastí ohraničených úsečkami 4 Převzorkování (resampling) s lineární interpolací Ia ' = Ii,j + u(Ii+1,j - Ii,j) Ia '' = Ii,j+1 + u(Ii+1,j+1 - Ii,j+1) Ia = Ia ' + v(Ia '' - Ia ' ) Mapování oblastí ohraničených úsečkami je příliš ,,hranaté" a proto hledáme další možnosti. 5 Oblasti ohraničené křivkami 6 Srovnání přímek a splajnů: Deformované oblasti Zdrojový obrázek Zdeformovná čárová mřížka Deformace s čárovou mřížkou Zdeformovaná splajnová mřížka Deformace se splajnovou mřížkou 7 Mapování trojúhelníkových oblastí přináší další zlepšení: Použijeme baricentrické souřadnice 8 Mapování trojúhelníkových oblastí přináší další zlepšení: Použijeme baricentrické souřadnice. 8 Radiální tvarování ř ů) Interpolace pomocí radiálních bázových funkcí: ízené volnými vektory (z volných bod 9 Výsledek radiálního tvarování. 10 11 Tvarování řízené volnými úsečkami Zadané úsečky: Výsledek deformace řízené úsečkami. 12 Metody NPR (Non Photo-Realistic Rendering) 13 14 15 Lepší textury dovolují volbu skupiny určující tvar tahů štětce (pera): 16 Př. Dokonalé NPR zobrazení 17 Digitální rytiny (Victor Ostromoukhov: Digital Facial Engraving, 1999) Tradiční grafická technika známá od 15. stol. 18 19 Počítačová mědirytina deformovatelná parametrická mřížka ,,model" měděné desky Coonsův plát Respektování lokálních tvarů šraf Sepa vrstveným race oblastí prahováním. Poznámka: Selekce oblastí ,,ručně"! 20 Superpozice prah funkce S - měřítko D - posun rozsahu u") ovní vrstva urrent layer RL - výsledná vrstva esulting layer poznámka: Výsledná prahovací fce ovacích vrstev (Layers) Ť(x,y) je v rozsahu (0,1). T - prahovací (,,hloubka vryp CL - prac c r 21 Efekt superpozice vrstev parametrizované vstupní obraz/ operace nad vrstvami,,vrypy" /výstupní obraz 22 23 Výsledný obraz lze vylepšit příčnými vrypy, technikou mezzotinty apod. Dalších efektů lze dosáhnout barvením: 24 Vícebarevné dekorativní tisky 25 (V. Ostromoukhov, R. D. Hersch: Multi-Color Artistic Dithering) Efekt rozpty Účelem rozptylování barev je náhrada intenzity plochou (prahováním): a) jednobarevné p b) intenzity barev ve vícebarevném obrazu c) vícebar základních barev Bude-li využít baricentrický zápis. Barva v 3D prostoru bude vyjád složkami. lování barev elementárních motivů rozptýlení ř. b je plocha červené (b-1) je plocha bílé t je prahová funkce evné rozptýlení pomocí čtyř čtvrtá barva bílá, můžeme výhodně řena čtyřmi Separace barev pomocí čtyřstěnů Významný efekt: Barvy leží vedle sebe, nepřekrývají se! Dílčí rastry netřeba natáčet. 26 Výtvarného efektu dosáhneme náhradou ,,čtvercového" unkce (n r pixelu elementárním motivem. Problém velké lokální plochy, která způsobuje ztrátu ormalizovaná prahová funkce - obr. c). tylovací matice ,,vyvažovat" kontrastu řešíme kombinací spojité a náhodné prahové f P o velké motivy je třeba rozp (nechtěné moire). 27 Postup tvorby moti plik Užití: Design, bezpečnostní isky ap. vu a jeho ace:a t 28 Řady zajímavých efektů lze dosáhnout vhodnou kombinací funkcí ,,standardních" programů. Př. 29 Typický efekt mramorování: 30