Modulární mozaikové vzory Modul je vytvářen spojením několika dlaždic s jednoduchým motivem. S. Truchet (1657 -1729) Dlaždice Trucheta má extrémně jednoduchý motiv a přesto vytváří bohaté vzory. V roce 1976 přichází S. H. Cullinane s teorií kosočtverce, který zajímal pro svoji bohatost symetrií již Platona. Platonův kosočtverec 5°H™nya Diamond Theory Sleven H. Cullinine Teorie kosočtverce se stává základem pro řešení řady úloh. ŕä®»&S585SSSSS»S!Sífc HCÉHHQF i ^ŕ j» íl r jŕ ^ŕ j) ^ŕ j» íl jr r>2 %k9kV«V XM«Ä. Vstup : vrchol Ví, vrchol Vm, koeficient a. Výstup : nový vrchol Vai Vai = EV(V|, VM> a) EV(V|, VM> a) = ( nový vrchol půlí hranu. Při definici n-úhelníků pomocí funkce EV bude záležet na volbě pořadí vrcholů (první dva parametry funkce). EV(Vi, Vm, a) = ( I »I Globální poznámka Proměnné aktuálního primitiva vlooptpolytVi, EV(Vi, Vi+1, aVIvI), C) IVERTEX C 100.000 57.000 DOUBLE AVH 0.500 Lokální poznámka Lü _l _ü 100 1 Lü _l _ü 100 Barva 1 LlI_I jJ 10 Vytvořené programové vybavení DP-Petr Foukal 1993/94 ^i /2\ £g\ AA Jti áoL. Prav r 1 Fr»,] Prw.J Prw,i Fr«í Priv.l -A A Ü-. A iř4 A -----■ —^ Am A Vv, A'Á A /í\ i i i-.....■' =^£ ě=e«,4 A A A A A ^^^^^™ ^^^^^™ ^~ ..... »'--!•/- 21 P-I.IV.Jtí P'F.^.^II I-IJU.Í1 ■ 4 «fsjsr ásŕ9 Okno návrháře substitučních primitivů DP - René Novotný 2000/2001 |Pri image at 215:243 Konstrukce primitiv se třemi trojúhelníky a zápis v programu PRI niJ..u.i.i.iM.~,...i Hlavní okno programu R. Novotného nabídka i- Ji-i volba tS< K^Pxf >Äfte&< fe^P^ľ > ^fc^jfl&te^tftij&tčfek Soustava substitučních pravidel R. Novotného: A AA A A A A4 ÄA A AAAAA A A A A iAAAAAAAA Tvary vstupních objektů: K Okno pro definování vstupních a výstupních parametrů. Okno pro vstup mutačních substitucí a náhodný výběr primitiva. Př. Kombinace substitucí: ^*i>*t>*t! Př. Variace v 3D mmmm «L, Ukázka aplikace substitucí mozaika v rovině mozaika na kouli ORIGAMI diagram skládání jako generátor dělení plochy struktura hran po osmém kroku skládáni Diagramy známych figur (modelu) \ x\ Jjž§ IM. Efekt opakovaní modulu Výchozí figury Pokračování diagramu Mozaika origami je geometricky určena několika základními trojúhelníky Př. Dvojice pravoúhlých trojúhelníků čtvercového modulu „startovacího papíru" Poznámka: Podobně můžeme dekomponovat ostatní startovací moduly Téměř všechny figury lze vytvořit pomocí dvou pravoúhlých trojúhelníků Tři typické moduly: Poincarého disk Hyperbolický prostor neumíme přímo reprezentovat v Euklidově prostoru. Tento problém řeší několik modelů. Poincaré modeluje hyperbolický prostor konformním zobrazením dovnitř kruhového disku. Objekty v obou prostorech jsou si „zhruba podobné". Přímky se deformují v kruhové oblouky protínající disk pod pravým úhlem. Rovnoběžky se protínají na obvodovém disku, ...atd. {i e i? :W<1} Tato geometrie přináší mozaikám nové výtvarné možnosti. Nová (neeuklidovská) geometrie - kolem r. 1825 Otcové: Karl Friedrich Gauss, Janosz Bolyai a Nikolaj Lobačevskij Hlavní „novoty": Součet úhlů v trojúhelníku je menší než 180°. Bodem lze vést nekonečné množství rovnoběžek k dané přímce atd. Připomeňme: Existují jen tři regulární dláždění v Euklidově rovině {4,4}; {3,6}; {6,3}, {p,q} je Schläfliho symbol - q p-úhelníků se dotýká ve společném vrcholu. Podmínky geometrií: 1/p + 1/q = 1/2 - Euklidova 1/p + 1/q < 1/2 - hyperbolická 1/p + 1/q > 1/2 - eliptická Poznámka: Pro vrcholový úhel p-úhelníka platí cc=3607q, součet vnitřních úhluje tedy p3607q. Rozložíme-li p-úhelník na trojúhelníky, pak pro součet úhlů platí (p - 2)180" a odtud p3607q = (p - 2)180". Dělíme p360" a přidáme 1/p, dostaneme podmínku geometrií. Podmínkou konstrukce hyperbolických mozaik je znalost příslušných grup symetrií a jejich transformačních matic (nic nového!). 34 Poincaré-Minkowského zobrazení Weierstrassův (Minkowského) model hyperbolického prostoru hnmí čásl hvpcľbnltJidii (I I~| X \^£>C N=D vj. ľíjiiiairdio disk Bod X v trojdimenzionálním souřadném systému je definován jako X-Na X se dá pohlížet jako na vektor z počátku souřadnic O = (0,0,0) do X= [x^^^i]- Definujeme hyperbolický skalární součin vektorů X a ľ jako = x^ + x^ - x^y}. Hyperbolický prostor je reprezentován množinou bodů X, Y, pro které platí = -1, což dává v euklidovském prostoru E3 dvojdílný rotační hyperboloid o rovnici X j t ^2 — X$---1 pro x3 >= 1. Hyperbolický bod ATnavíc splňuje .v, > 0, takže každý hyperbolický bod bude ležet na horním dílu hyperboloidu označeném //:. 36 Trojdimenzionální Weierstrassuv model můžeme projekcí převést na na Poincareho kruhový model středovou projekcí hyperboloidu do bodu [0,0,-1], při níž jako průmětna slouží rovina xy. Každý bod A hyperboloidu při promítání protne rovinu xy a tento průsečík B je odpovídajícím bodem Poincareho disku. Souřadnice B ze souřadnic A získáme pomocí Poincaré-Minkowského zobrazení: \x,y, _^____y_ l + z'l + z Pro zpětnou projekci bodu B = [x, y] ležícího uvnitř Poincareho disku na hyperboloid platí: 2x 2y \ + x2 + y2 (x,yj^\—,-^-,--------<—\ pro s s s S=l-X2-y2 Existence uvedených převodních vztahů je základním předpokladem pro konstrukci hyperbolických mozaik. Obecná trojúhelníková fundamentální oblast dlaždice osa hrany (edge bisector) sinhq coshq+1 .0 hrana dlaždice (edge) B-----[cosp ■ rad2, sinp ■ rad2\ přepona (hypotenuse) Př. Celý motiv hyperbolické dlaždice a jeho fundamentální oblast: Bod S[0,0] je střed Poincareho disku Dlaždice se středem S[0,0] se nazývá centrální p-úhelník. Konstrukce hyperbolického dláždění ( D. Dunham, R. Charvát a další) Nejdříve musíme zapsat vrcholy, hrany a pomocné geometrické entiity p-úhelníkových dlaždic pomocí funkcí, které budou mít v argumentech hodnoty p a q. Poznámka: Pro zjednodušení zápisu zavedeme substituce. cosp — cos P (in ■ \x\ stnp — sin — , (* cosq — COS — (7 sin2p = sin ---- , coshq =-----— ( sinhq = J coshq? -1 , cosh2q = 2 ■ coshq1 -1, \p) sinq sinh2q = 2 ■ sinhq ■ coshq , cosh2 = í siľtp j ŕ sinq j {cospJ (cosqJ sinh2 - \cosh21 -1 , rad2 = sinh2 cosh2 +1 Pak sestavíme transformační matice pro manipulaci s dlaždicemi. Užité transformace definuje stejně jako u Eulerových mozaik vzor mozaiky, tedy příslušná grupa symetrií. Jako dříve u tapetových mozaik budou dlaždice dekomponovatelné na fundamentální oblasti. Fundamentální oblasti jsou manipulačně omezeny stejně jako celé dlaždice, vybranou grupou symetrií (vzorem mozaiky). S výhodou je využijeme pro definování transformací. Transformační matice fundamentální oblasti Reflexe: reflectEdgeBisector 1 0 0) 0-10 Q 0 lj Poznámka: Zrcadlení podle osyx. reflectPgonEdge reflectHypotenuse = '—cosh2q 0 sinh2q^ 0 1 0 y-sinh2q 0 cosh2q 'cos2p sin2p 0^ sin2p - cos 2/7 0 0 0 1 Rotace skládáme z reflexí: úhel rotace 2n rotateP = reflectHypotemtse ■ reflectEdgeBLtector — P úhel rotace rotateQ = reflectPgonEdge ■ reflectHypotenuse 9 roíateEdge = reflectEdgeBisector ■ reflectPgonEdge n úhel rotace Replikační algoritmus Chceme-li vykreslit k dané dlaždici jejího souseda z vyšší vrstvy, musíme nejdříve fundamentální oblast přemístit transformacemi k hraně, ve které spolu obě dlaždice sousedí. Pro jednoduchost vykresleme dlaždice s motivem obsahujícím jen zobrazení fundamentální oblasti. mozaika {6,4} Vrstvy mozaiky Nultá vrstva mozaiky obsahuje pouze centrální p-gon. Mozaika je rozšířena z fc-té vrstvy do vrstvy k+1 zrcadlením nebo rotací motivu (dle příslušné grupy symetrií) podél hran a vrcholů společných oběma vrstvám. Proces může teoreticky trvat donekonečna, prakticky stačí čtyři až pět vrstev. Příklad vrstev mozaiky {6,4}: O 42 Fundamentální oblasti a grupy symetrií podle D. Dunhama (Autor ukázek R. Charvát) Grupa symetrií \p, ol 44 Grupa symetrií \o, a\+ Fundamentální oblast tvoří hyperbolický trojúhelník SBA Grupu symetrií [p, q]+ tvoří transformace: -rotace řádu p kolem středu dlaždice o úhel 2it/p stupňů -rotace řádu q kolem vrcholu dlaždice o úhel 2nlq stupňů -rotace kolem středu hrany dlaždice o úhel 2n/2. Grupa symetrií \p, o+l Fundamentální oblast je tvaru draka, tvoří ji dva malé pravoúhlé hyperbolické trojúhelníky přilehlé k témuž vrcholu dlaždice (SDBC). U této grupy symetrií musí být p sudé. Grupu symetrií [p, q+] tvoří transformace: -zrcadlení podle osy hrany dlaždice SC -rotace kolem vrcholu dlaždice o úhel 2jt/qr stupňů Grupa symetrií \p+, ol Fundamentální oblast tvoří opět hyperbolický trojúhelník SBA. Aby se mozaika vykreslovala správně, musí být u této grupy symetrií q sudé. Grupu symetrií [p+, q] tvoří transformace: -rotace kolem středu dlaždice o úhel 2nlp stupňů -zrcadlení podle hrany dlaždice AB. Příklady 1: Regulární mozaiky pro různé hodnoty/», q - nevybarvene A - {3,9}, B - {4,6}, C - {6,4}, D - {7, 7}, E - {9, 3} Příklady 2: Regulární hyperbolické dláždění - vybarvené dlaždice Duální hyperbolické dláždění Př. {5,4} Př. {4,5} Kvaziregulární hyperbolické dláždění Podobně jako v Euklidově rovině můžeme spojováním středů stran p-úhelníků regulárního dláždění vytvořit kvaziregulární dláždění. Př. kvazi-{5,4} Př. kvazi-{3,7} ►v^; ^S Různé vybarvení (nevybarvení) p-úhelníků dává další možnosti. Příklady 3:. {3,12} {12,3} KRUHOVÉ LIMITY M. C. ESCHERA (studuje a doplňuje je D. Dunham 1981) Největší reklamu hyperbolickým mozaikám udělal M.C. Escher „kruhovými limitami". Podnícen setkáním v roce 1954 s H. S. M Coxeterem v Amsterodamu, a článkem „Crystal Symmetry and Its Generalisations". Eschera zaujal obrázek trojúhelníkového dláždění v hyperbolické rovině. trojúhelníky 30 - 45 -90. Kruhová limita-Ryby Circle Limit 1 {6,4} 1958 MC. Escher's "cirde Umu i" e 2003 Cordon Art Dunhamova rekonstrukce - centrální dlaždice B. v.-Baam-Holland. All rights reserved. Escherova kruhová limita IV - Ďábli a andělé {6,4} varianta Radka Charváta Čtyřbarevná Escherova kruhová limita - Ryby Circle Limit 3 {8,3} Dunhamova varianta {10,3} Komunikační okna programu Radka Charváta MH-tBII- !l|iuiJmiJ|ijriLinnHiKj*rrt hvninl |i ^J r IK.IJI, .dínoo* T (PJf| irtViím, flioLT |i pn rf J torů* | * <^ IlJ /> * ';-, Diaw tťi ioWkhi | M. C. Escher neměl počítač, jak konstruoval své mozaiky? Historická pomocná konstrukce pomocí kružítka a pravítka Podrobný rozbor viz. lit.: Chaim Goodman-Strauss: „Compass and Straightedge in the Poincaré Disk" The Matematical Association of America, January 2001, pp. 38 - 49. Pomocná konstrukce H. S. M. Coxetera, (scaffolding), která inspirovala Eschera. Poznámka: Chce to velký arch papíru a trpělivost!!! Využijeme symetrie: Získali jsme první vrstvu mozaiky Připomeňme: Póly hyperbolických přímek (kružnic uvnitř disku), které se protínají v jednom bodě, mají společnou poláru (leží na jedné přímce vně disku). Další vrstvu získáme násobnou rotací kolem A o 7t/7: Získali jsme druhou vrstvu: Př. Konstrukce regulární hyperbolické mozaiky tvořené trojúheníky (p, q, 2), Zadejme trojúhelník o vniřních úhlech jt/7, ti/4, jt/2 Začínáme středem Poincarého disku O, vrcholem pomocného p-úhelníka A a úhlem p = 7ďl. Limitní kružnice vyplyne z konstrukce. trojúhelníky OQP a PQR mají vnitřní úhly 71/7,7t/4, 71/2 Nyní potřebujeme hyperbolickou úsečku BC. Hledáme její pól P. Konstrukci průsečíku zlepší skutečnost, že P leží na symetrále úhlu p = 7ti7. Stejně jako dříve pokračujeme rotací kolem bodu C: Získali jsme třetí vrstvu: atd. ... Zobecněni - viz. Ch. Goodman-Strauss.