Aspekty literární komunikace Z předchozích úvah je patrno, že literární komunikací rozumíme přenos estetické literární informace mezi autorem a adresátem (mezi spisovatelem a čtenářem) prostřednictvím esteticky ozvláštněného textu (literárního díla). Tento dialog probíhá prostřednictvím sdělení, prostřednictvím literárního textu. Do procesu literární komunikace mezi spisovatele a čtenáře ovšem vstupuje kromě uměleckého textu celá řada dalších, a to nikoli zanedbatelných činitelů: nakladatelé, redaktoři, lektoři, korektoři, tiskaři, typografové, ilustrátoři, distributoři, kritikové, ideologové, v poslední době stále více i masová komunikační média jako noviny, časopisy, rozhlas, televize, film... Jde tedy jednak o vlivy literárně prostředkující, jež mohou podobu literárního textu bezprostředně ovlivnit, a vlivy mimoliterární ­ tržní, propagační, ideologické; někde mezi nimi pak leží oblast literární metakomunikace, jejíž ukázkou je právě tento text.